Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_05528 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Rubensmarkt. 15 augustus 2023 - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/08/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_05528 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Rubensmarkt. 15 augustus 2023 - Goedkeuring 2023_CBS_05528 - Organisatie en logistieke ondersteuning - Rubensmarkt. 15 augustus 2023 - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Op 27 januari 2023 diende de Algemene Markthandelaarsvereniging (A.M.V.) een aanvraag in om de Rubensmarkt te organiseren in de Antwerpse binnenstad op donderdag 15 augustus 2023.

De Rubensmarkt heeft al een jarenlange traditie. Deze feestmarkt in Middeleeuwse stijl gaat traditiegetrouw door op de Grote Markt, Suikerrui, Jordaenskaai, Ernest Van Dijckkaai en de Plantinkaai.

Een tweehonderdtal marktkramers verkopen hun waar in traditionele kledij. De markt is geopend van 09.00 uur tot 21.00 uur. De opbouw start om 04.30 uur en het einde van de afbraak is gepland tot 23.00 uur.  

Juridische grond

Op 30 november 2018 (jaarnummer 10142) keurde het college de wijziging van de retributiezones in verband met het retributiereglement inname openbaar domein voor evenementen en manifestaties goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad  het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen en manifestaties 2021-2025 goed.

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.  

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.


Argumentatie

De dienst Stadsbeheer/Evenementen, film, markten en foren/Evenementen geeft gunstig advies voor de organisatie van het evenement. Het heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van Antwerpen.

De Rubensmarkt is een vaste waarde op de evenementenkalender van de stad Antwerpen en trekt jaarlijks 35.000 bezoekers. Het is een evenement met een jarenlange traditie dat steeds door de stad Antwerpen ondersteund werd.

Het evenement is ingedeeld in categorie 3 van het evenementenkader, de naamsversterkende evenementen. 

Adviezen

OS/ Business en Innovatie Gunstig onder voorwaarden
MV/ Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 1 hulppost van min. 18m met min. 1 hulpverlener, 1 bemande ambulance en 1 BLS-ploeg op het terrein.

OS/ Visit Gunstig advies
Brandweer/Risicobeheer/Preventie Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden ter bescherming tegen brand- en paniekrisicos

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen 

Extra op standaardvoorwaarde nr. 2301: Plaatsen van materialen of tijdelijke opstellingen op (of over) de openbare weg, openbaar domein of een publiek toegankelijk terrein.

Er mogen geen doodlopende straten gecreerd worden. Specifieke aandacht te besteden aan de Haverstraat, geen opstellingen plaatsen voor de breekpalen. Een doorgang van 4 m dient hier gewaarborgd te worden.

De doorgang voor de voertuigen van de brandweer moeten te allen tijde minimaal 4 m bedragen.

Bij het plaatsen van opstellingen aan de hoekpunten van kruispunten dient men rekening te houden met de minimale draaistralen van de voertuigen van de hulpdiensten (11 m binnenkant, 15 m buitenkant).

Iedere gevormde rij kraampjes moet minstens om de 30 m onderbroken worden door een vrije doorgang van minimaal 1 m.

BZ/ Administratie District Antwerpen Gunstig advies
Politiezone Antwerpen /Openbare Orde/Evenementen Gunstig advies
SB/Evenementen Gunstig advies
AG Vespa/ Vastgoedverhuringen & Ruimtebeheer Gunstig advies
SW/ Mobiliteitsadvies en ondersteuning Gunstig onder voorwaarden

Standaard voorwaarden naleven.

Afsluiting Kaaien in de diepte aankondigen met tekstkarren.

MPA/Buurtparkeren Gunstig advies
BZ/Stadhuis Gunstig advies
SB/Ambulante handel Gunstig advies
SB/Markten en foren Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

5 - Bruisende stad
1SBR07 - Evenementen versterken de verschillende troeven van de stad op lokaal, nationaal en internationaal niveau
1SBR0702 - Het faciliteren van evenementen en filmproducties over het ganse grondgebied onderstreept de verschillende troeven van de stad
1SBR070202 - Er is een effectieve en klantvriendelijke logistieke ondersteuning voor, tijdens en na het evenement of de filmproductie (feestmateriaal)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door de Algemene Markthandelaarsvereniging (A.M.V.) van de Rubensmarkt, zoals hierboven beschreven, op 15 augustus 2023 in de historische stadskern goed. A.M.V. dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst Taak
SB/L/BOF om logistieke ondersteuning te bieden volgens order D16353, D16352  en D15557.
PA/OO/E om de gevraagde straten parkeer- en verkeervrij te maken
SB/SRom in samenspraak met SB/EFMF afspraken te maken in verband met de huisvuilophaling en ook te zorgen voor de nodige interne communicatie en de communicatie naar de betrokken bewoners

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.