Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_05422 - Omgevingsvergunning - OMV_2022091178. Amerikalei 164. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/08/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_05422 - Omgevingsvergunning - OMV_2022091178. Amerikalei 164. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05422 - Omgevingsvergunning - OMV_2022091178. Amerikalei 164. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022091178

Gegevens van de aanvrager:

NV Immo Ter Meire N.V. met als adres Sionkloosterlaan 26 te 2930 Brasschaat

Ligging van het project:

Amerikalei 164 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3737F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een gebouw met 5 kantoorunits naar 1 kantoorunit en 4 appartementen

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/08/2006: vergunning (3151#463) voor het verbouwen van een bankkantoor;

-          11/10/1974: toelating (18#56797) voor een verbouwing.

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          kantoorgebouw met op elke bouwlaag een kantoorruimte;

-          hoekpand van 5 bouwlagen onder een mansardedak;

-          gevels in witte crepi met aluminium buitenschrijnwerk op een plint in Noorse leisteen.

Bestaande toestand

-          gevels in witte crepi met houten buitenschrijnwerk op een plint in granieten natuursteen met aluminium buitenschrijnwerk.

Nieuwe toestand

-          gelijkvloers kantoor (inclusief duplex verdieping);

-          4 bovenliggende appartementen waarvan:

  • 3 tweeslaapkamer appartementen met een netto vloeroppervlakte van 114 m²;
  • 1 duplex drieslaapkamer appartement met een netto vloeroppervlakte van 214 m²;

-          extra 6de bouwlaag na verhoging van het mansardedak met circa 125 cm;

-          behoud van de kroonlijsthoogte;

-          gelijkvloerse fietsenberging plus inpandige garage voor 2 auto’s;

-          gewijzigde gevels in crepi met buitenschrijnwerk in donkergrijs aluminium;

-          gewijzigde plint in blauwe steen met grotere ramen en een garagepoort;

-          verhoogde daklaag met deels inpandig terras afgewerkt met leien in antracietkleur.

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 0 naar 4;

-          wijzigen van de functie kantoor naar wonen op de bovenliggende verdiepingen;

-          uitbreiden van het volume door verhoging van het mansardedak;

-          wijzigen van de voorgevels;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

4 mei 2023

8 mei 2023

Geen advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

4 mei 2023

30 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

DE VLAAMSE WATERWEG/ De Vlaamse Waterweg nv - Afdeling Regio Centraal

4 mei 2023

12 juni 2023

Gunstig

Fluvius System Operator/ Fluvius

4 mei 2023

8 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

4 mei 2023

4 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

4 mei 2023

23 mei 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

4 mei 2023

21 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel  6: zone voor centrumfuncties - stedelijke functies (ce6) en artikel  8: zone voor publiek domein - (pu).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad op volgende punten:

  • Artikel 2.1.2 Harmonieregel en referentiebeeld: na de verhoging van de daklaag is het gebouw niet meer in harmonie met het referentiebeeld.
  • Artikel 2.1.3 Bouwvolume, bouwlijn, bouwdiepte: na de verhoging van de daklaag is het gebouw qua hoogte en vorm niet meer in harmonie met de kenmerken van de omgeving.
  • Artikel 2.1.9 Dakvormen en dakkapellen: de nieuwe dakvorm is niet in harmonie met het referentiebeeld.
  • Artikel 2.1.11.1 Terrassen in schuine daken: Er zijn geen terrassen in schuine daken toegelaten palend aan of zichtbaar vanaf het openbaar domein. Dit is hier niet het geval.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: Zowel het hoofdgebouw als de uitsprongen (erkers, zonneweringen, …) en aanbouwen dienen qua vorm, grootte, materiaalkeuze, plaatsing en kleur afgestemd te zijn op de architectuur van de totale constructie als op de omgeving.
    Na de verhoging van de daklaag is deze niet meer afgestemd met de architectuur van de totale constructie en is het gebouw niet meer in harmonie met het referentiebeeld.
  • Artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte: na de verhoging van de daklaag is het gebouw qua hoogte niet meer in harmonie met de kenmerken van de omgeving.
  • Artikel 12 Levendige plint: de gevel langs de Pacificatiestraat mag slechts 1 garagepoort bezitten met een maximale breedte van 3 m. De voorziene garagepoort heeft een breedte van 4,70 m.
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: slaapkamer 2 van appartement 4 heeft een lichtdoorlatende oppervlakte van slechts 0,8 m² in plaats van de minimaal vereiste 1,3 m².
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: de leefruimte van appartement 4 heeft een lichtdoorlatende oppervlakte van slechts 1,6 m² in plaats van de minimaal vereiste 4 m².
  • Artikel 38 Groendaken: het nieuw, plat dakgedeelte van circa 75 m² wordt niet als groendak aangelegd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

 

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het betreffend perceel is gelegen in woongebied. Het omvormen van de kantoorruimten op de verdieping naar woonentiteiten past stedenbouwkundig binnen deze bestemmingszone en is bijgevolg vatbaar voor vergunning.  

De omgeving wordt bovendien gekenmerkt door één- en meergezinswoningen in gesloten bebouwing. De hoekpanden omvatten veelal handels- of kantoorruimten op de gelijkvloerse verdieping. De beoogde meergezinswoning met gelijkvloers kantoor op de hoek is functioneel inpasbaar in de omgeving. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het desbetreffende hoekperceel is volledig bebouwd.

Omwille van de functiewijziging moet er 20 procent open ruimte zijn op het gelijkvloers. De aanvraag voorziet dit echter niet maar deze afwijking valt te motiveren vanuit artikel 3 van de bouwcode wat een afwijking toelaat voor kleinere hoekpercelen met minder dan 20 meter diep aan beide straatkanten zoals hier het geval is.

 

De kantoorfunctie op het gelijkvloers blijft behouden en wordt door het toevoegen van een nieuwe vloerplaat op de 2 onderste bouwlagen voorzien.

Om overal voldoende vrije hoogte te voorzien dient hierdoor ook de vloerplaat tussen het kantoor en de bovenliggende verdiepingen van 9,09 m naar 9,94 m verhoogd te worden. 

 

Op de bovenliggende 3 bouwlagen worden telkens een 2-slaapkamerappartement van ca. 114 m² met inpandig terras van ca. 8 m² ter hoogte van de hoek van de Graaf van Hoornestraat met de Pacificatiestraat voorzien.

De appartementen zijn ruim en genieten door de ligging van voldoende lichtinval.

 

Het 4de appartement van 209,50 m² wordt in het mansardedak voorzien en wordt als duplex met 3 slaapkamers opgevat.

Het bestaande mansardedak dient hiervoor verhoogd en uitgebreid te worden. De dakhoogte wordt van 20,65 m naar 21,89 m om de duplex te faciliteren. Deze wijziging kan niet gunstig geadviseerd worden.

Het pand is gelegen op de kruising van de Amerikalei, de Graaf Van Hoornestraat en de Pacificatiestraat en telt 4 bouwlagen met mansardedak. De aansluitende bebouwing in de Amerikalei telt 3 bouwlagen met hellend dak met kroonlijsthoogte op 14,90 m en de bebouwing in de Pacificatiestraat bestaat hoofdzakelijk uit panden van 3 bouwlagen met flauw hellend dak.

Met een bestaande kroonlijsthoogte van 17,33 m is het hoekpand bijgevolg al hoger dan de omliggende bebouwing. 

Er dient bovendien opgemerkt te worden dat aansluitend op het pand in de Pacificatiestraat enkel een gelijkvloerse bebouwing voorkomt van ca. 3,50 m hoog die de achterbouw vormt van de panden op de Amerikalei. De zijgevel van het hoekpand is bijgevolg één grote wachtgevel.

 

Met de verhoging van het dakvolume wordt niet alleen de bestaande wachtgevel in de Pacificatiestraat verder verhoogd, wat een negatieve impact heeft op de bezonning van de aanpalende panden maar verdwijnt ook de zuivere mansardelaag waardoor het volume niet langer in harmonie met de omliggende bebouwing en het referentiebeeld. (RUP Binnenstad, art. 2.1.2 & 2.1.3 en bouwcode, art. 6 & 10).

Op de bovenste verdieping van de duplex wordt een dakterras in het mansardevolume voorzien. Deze ingreep is strijdig met artikel 2.11.2 uit het RUP Binnenstad wat geen dakterrassen in schuine daken toelaat aan de zijde van het openbaar domein.

Tevens wordt opgemerkt dat door het toevoegen van de extra verdieping in de daklaag en het verlagen van de hoogte van de dakkapellen de lichtdoorlatende oppervlakte van de ramen aan slaapkamer 2 en de leefruimte van de duplex onvoldoende groot zijn om te voldoen aan artikel 24 uit de bouwcode.

Bovenvermelde afwijkingen zijn van die aard dat ze noemenswaardige aanpassingen van de plannen betekenen en kunnen derhalve niet als voorwaarde bij de vergunning opgenomen worden. Daarom dient de voorgestelde daklaag met de 4de woonentiteit van de vergunning uitgesloten te worden.

 

De aanvraag voorziet een functiewijziging van kantoor naar wonen maar omdat het onduidelijk is hoe de woonentiteit binnen het vergunde mansardevolume georganiseerd zal worden en hiervoor ook geen advies van de brandweer voorhanden is, kan de daklaag enkel maar als bergruimte gebruikt worden.

 

Vanuit de dienst stedenbouw wordt betreurd dat het advies uit verschillende voorbesprekingen, om één zuivere daklaag in mansardevorm boven de kroonlijst te behouden of te voorzien, niet gevolgd werd.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van de panden in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen: 

 

“Men wenst de verdiepingen om te vormen naar een woonfunctie.

De gelijkvloerse plint wordt aangepast met verticale openingen die de verhoudingen van de plint tov de bovengevel herstellen, wat ten zeerste geapprecieerd wordt. Ook het opnieuw voorzien van schrijnwerk met een T-verdeling draagt bij tot het herstel van de erfgoedwaarde van deze gevel. Op de eerste verdieping wordt geen T-verdeling voorzien wat storend is in het gevelbeeld. Als voorwaarde wordt opgelegd om ook op de eerste verdieping schrijnwerk met een T-verdeling te voorzien.

Gelet op de prominente zichtlocatie van het pand en de beeldondersteunende waarde zal eveneens als voorwaarde opgelegd worden om houten schrijnwerk te voorzien met correcte profilering. Detailtekeningen moeten worden voorgelegd voor verder advies.

Er wordt opgemerkt dat er glazen borstweringen worden voorgesteld. Glazen borstweringen vormen vanuit erfgoedoogpunt eerder een beeldverstorende toevoeging door de spiegeling van het glas. Een aantal sobere staven in metaal vormen een sobere toevoeging die veel beter past in dit type van gevels. Als voorwaarde zal dan ook worden opgenomen om geen glazen borstweringen te voorzien maar horizontaal geplaatste metalen staven.

De daklaag wordt aangepast waarbij er intern twee bouwlagen aanwezig zijn. Dit toont zich niet langs de buitenkant door een dubbele laag dakramen of dakkapellen maar je voelt wel dat het voorgestelde volume en de kleine openingen van de dakkapellen niet in verhouding staan tot elkaar. De gevelopeningen zijn te laag maar kunnen niet hoger worden uitgevoerd door de vloerplaat van de bijkomende bouwlaag die zich hier bevindt.  Principieel is er vanuit erfgoedoogpunt geen bezwaar tegen een aanpassing van het dakvolume maar de aanpassingen van het dak moeten de erfgoedwaarde van het pand respecteren, wat nu niet het geval is.

Aangezien het interieur van het pand reeds sterk verbouwd is, wordt er geen advies gegeven over de indeling van de woongelegenheden.

 

Gelet op het voorgaande wordt een ongunstig advies verleend. Het is niet mogelijk om voorwaarden op te leggen mbt de daklaag aangezien dit conceptuele wijzigingen met zich meebrengt.” 

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt het ongunstig advies van de dienst monumentenzorg bijgetreden. De wijzigingen aan de daklaag worden uitgesloten waardoor alsnog een vergunning verleend kan worden voor de onderliggende verdiepingen, mits de geformuleerde voorwaarden worden opgenomen in de vergunning, m.n.:

-          Het schrijnwerk op de eerste verdieping met een T-verdeling te voorzien.

-          Houten schrijnwerk te voorzien met correcte profilering. Detailtekeningen moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voor verder advies.

-          Borstweringen te voorzien in een aantal sobere staven in metaal in plaats van glazen borstweringen.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Conform artikel 12 uit de bouwcode is per 8 meter gevelbreedte 1 toegangspoort van maximaal 3 m mogelijk. De garagepoort in de Pacificatiestraat meet 4,70 m voor een gevelbreedte van 13,42 m en is bijgevolg strijdig met artikel 12. Hierop kan uitzonderlijk een afwijking worden toegestaan. Ten eerste is deze gevel in de bestaande toestand weinig levendig. De aanvraag voorziet nu een groot raam voor de kantoorfunctie en de toegang naar de fietsenberging, wat een activatie van de gevelplint bewerkstelligt. Ten tweede is de breedte van de garagepoort uitgelijnd op de gevelopeningen van de bovenliggende verdiepingen. Een garagepoort met een breedte van 3 meter zou de harmonieuze gevelopbouw verbreken. Ten derde, tot slot, betreft het een hoekgebouw, waarbij de gevel grenst aan een doodlopende straat. De uitvoering van een meer gesloten geveldeel langs deze zijde komt nog wel vaker voor in dit typische 19de eeuwse bouwblokkenpatroon op het Zuid. Bijgevolg is een afwijking mogelijk.

 

Het plat dak van het gewijzigde mansardevolume wordt niet als groendak voorzien (bouwcode, art.38). Mocht het dakvolume niet uitgesloten worden, dan zou als voorwaarden moeten opgelegd worden om dit dakdeel aan te leggen als groendak. 

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 4 parkeerplaatsen.

 

De aanvraag betreft het verbouwen en uitbreiden van een gebouw met 5 kantoorunits naar 1 kantoorunit en 4 appartementen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van kantoor naar wonen.

Het kantoor op het gelijkvloers wordt behouden, de bovenliggende kantoorunits worden ingericht tot 4 appartementen. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 4.

 

De plannen voorzien in 2 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet allemaal gerealiseerd worden. Dit is het geval in voorliggende aanvraag die betrekking heeft op een gebouw dat is opgenomen in de inventaris van bouwkundig erfgoed. In afwijking van artikel 12 van de bouwcode wordt nu reeds een parkeerplaats meer voorzien.

Indien de werkelijke parkeerbehoefte op het perceel moet gerealiseerd worden, zou de erfgoedwaarde van het gebouw teniet worden gedaan.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 2.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

De bestaande behoefte van de 4 kantoorunits (400m²) is 4 (1ppl/100m²).

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor de 4 appartementen moeten er 13 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          3 appartementen met 2 slaapkamers = 3 x 3 (2 slaapkamers + 1 extra) = 9

-          1 appartement met 3 slaapkamers = 1 x 4 (3 slaapkamers + 1 extra) = 4

 

Op het gelijkvloers wordt een fietsenberging voorzien voor 16 fietsen. Deze is te bereiken via de Pacificatiestraat.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De voorwaarden uit het advies van Monumentenzorg na te leven:

-          Het schrijnwerk op de eerste verdieping met een T-verdeling te voorzien.

-          Houten schrijnwerk te voorzien met correcte profilering. Detailtekeningen moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voor verder advies.

-          Borstweringen te voorzien in een aantal sobere staven in metaal in plaats van glazen borstweringen.

4. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het bestaande en vergunde dakvolume worden van de vergunning uitgesloten. De dakverdieping dient ingericht te worden als bergruimte.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

4 mei 2023

Start openbaar onderzoek

15 mei 2023

Einde openbaar onderzoek

13 juni 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

17 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

15 november 2023

Verslag GOA

4 augustus 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

15 mei 2023

13 juni 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. De voorwaarden uit het advies van Monumentenzorg na te leven:

-          Het schrijnwerk op de eerste verdieping met een T-verdeling te voorzien.

-          Houten schrijnwerk te voorzien met correcte profilering. Detailtekeningen moeten worden voorgelegd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg voor verder advies.

-          Borstweringen te voorzien in een aantal sobere staven in metaal in plaats van glazen borstweringen.

4. Alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot het bestaande en vergunde dakvolume worden van de vergunning uitgesloten. De dakverdieping dient ingericht te worden als bergruimte.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.