Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_05441 - Omgevingsvergunning - OMV_2023039328. Grotesteenweg 475-475A. District Berchem - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/08/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_05441 - Omgevingsvergunning - OMV_2023039328. Grotesteenweg 475-475A. District Berchem - Goedkeuring 2023_CBS_05441 - Omgevingsvergunning - OMV_2023039328. Grotesteenweg 475-475A. District Berchem - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023039328

Gegevens van de aanvrager:

BV InStyle Stories met als adres Justitiestraat 79 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Grotesteenweg 475-475A te 2600 Berchem (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 23 sectie C nrs. 256A12, 283D3 en 283E3

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden en verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/12/1928: toelating (961#10263) voor bouwen huurwoning.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder plat dak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot circa 10 m;

-          uitbouw aan de rechterzijde over 4 bouwlagen tot circa 17,5 m;

-          terrassen aan de linkerzijde op de 1e en 2e verdieping tot circa 12 m;

-          gevelafwerking:

  • plint, dorpels en ornamenten in natuursteen;
  • gevelmetselwerk rood;
  • buitenschrijnwerk hout wit.

 

Bestaande toestand

-          bouwvolume:

  • bouwdiepte:

-          gesupprimeerd terras op de 1e verdieping;

-          veranda aan de linkerzijde tot 14,46 m;

-          overdekt terras achter entresolvolume tot 19,30 m;

-          gewijzigde indeling van het buitenschrijnwerk op de derde verdieping.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen:

  • meergezinswoning met 2 wooneenheden;

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen onder plat dak; 
  • bouwdiepte:

-          hoofdvolume tot circa 10 m;

-          gelijkvloerse uitbouw aan de linkerzijde tot 14,46 m;

-          gelijkvloerse uitbouw aan de rechterzijde tot 19,67 m;

-          uitbouw aan de rechterzijde over 4 bouwlagen tot 17,34 m;

-          terras aan de linkerzijde op de 2e verdieping tot 11,75 m;

-          gevelafwerking:

  • plint, dorpels en ornamenten in natuursteen;
  • gevelmetselwerk rood;
  • buitenschrijnwerk hout wit;
  • buitenschrijnwerk achtergevel aluminium zwart;
  • achterbouw geïsoleerd.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van onvergunde veranda en terrasoverkapping;

-          supprimeren van het terras achteraan de eerste verdieping;

-          uitbreiden van de gelijkvloerse aanbouw;

-          wijzigen van het buitenschrijnwerk aan de achtergevel;

-          wijzigen van de raamindeling op de 3de verdieping aan de voorgevel;

-          isoleren en afwerken van de achterbouw;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

26 juni 2023

12 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

26 juni 2023

26 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • Artikel 27 Open ruimte

Enkel de strikt noodzakelijke verhardingen zijn toegelaten, namelijk paden, palend aan de bebouwing en toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter en opritten naar een garage, carport of autostaanplaatsen met een maximumbreedte van 3 meter per autostaanplaats.

Het toegangspad is breder dan 1,50 meter.

 

  • Artikel 40 & 41 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen & Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel.

Het is niet duidelijk hoe de afvoerleidingen van het nieuwe volume aangesloten worden.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat. 

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De twee vergunde duplexappartementen in het pand van 4 bouwlagen met plat dak blijven behouden maar grondig verbouwd om tegemoet te komen aan de hedendaagse wooneisen. De op het gelijkvloers onvergund toegevoegde veranda en terrrasoverkappingen worden afgebroken.

 

Naast het doorvoeren van interne constructieve werken die een beter ruimtegebruik beogen, voorziet de aanvraag ook beperkte gelijkvloerse uitbreiding achteraan het hoofdvolume. De koer tussen het entresolvolume en de hoger opgaande scheimuur van de linkerbuur wordt tot op de bouwdiepte van het entresol dichtgebouwd. Achteraan dit volume voorziet men op het gelijkvloers nog een overdekt terras. De gelijkvloerse bouwdiepte wordt zo op 19,76 m gebracht. Met een tuindiepte van ruim 13 m rest er voldoende open ruimte op het perceel en is de bouwdiepte in overeenstemming van de kenmerkende bouwdiepte in de omgeving.

 

Het onderste duplexappartement met 2 slaapkamers heeft het gebruiksgenot van de achterliggende tuin van ca. 86 m².  Dat het uitpandig terras op de 1ste verdieping nooit uitgevoerd of over de loop reeds verwijderd werd, heeft bijgevolg geen invloed op de oppervlakte van de buitenruimte voor de gelijkvloerse duplex.

Het bovenste duplexappartement met 2 slaapkamers beschikt over een deels inpandig, deels uitpandig reeds vergund terras van 6,00 m² op de 2de verdieping.

Elke duplex beschikt over een aparte inkom aan de straatgevel.

 

De beoogde wijzigingen hebben geen impact op de schaal en de bouwdichtheid en zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

De voorgevel blijft, behoudens de reeds doorgevoerde wijziging van de raamindeling op de 3de verdieping, ongewijzigd. Deze wijziging is echter minimaal en doet geen afbreuk aan de architecturale kwaliteiten van de gevel.

 

De achtergevel wordt na-geïsoleerd en afgewerkt in gevelpleister. Alle buitenschrijnwerk aan de achtergevel wordt voorzien in zwart aluminium zodat een uniform en evenwichtig gevelbeeld behouden blijft.

 

Het project strookt qua materiaalgebruik met het algemeen aanvaardbare in de omgeving. 

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De appartementen zijn kwaliteitsvol en de inrichting voldoet aan de actuele eisen inzake gebruiksgenot en wooncomfort.  

 

In de voortuinstrook meet het toegangspad ca. 2,50 m; dit is strijdig met artikel 27.

Conform dit artikel mag het toegansgpad maximaal 1,50 m breed zijn. Omdat de aanvraag geen werken in de voortuin voorziet, zal het te brede pad uitgesloten worden uit de vergunning.

 

De plannen zijn onduidelijk of het rioleringsstelsel voldoet aan artikels 40 & 41. Daarom wordt dit in de voorwaarden mee opgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.   

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  2. Het toegangspad in de voortuinstrook wordt uitgesloten uit de vergunning. 
  1. Het rioleringsstelsel moet uitgevoerd worden conform artikel 40 & 41 van de bouwcode.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

23 april 2023

Volledig en ontvankelijk

26 juni 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

25 augustus 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

23 november 2023

Verslag GOA

4 augustus 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.
  1. Het toegangspad in de voortuinstrook wordt uitgesloten uit de vergunning.
  1. Het rioleringsstelsel moet uitgevoerd worden conform artikel 40 & 41 van de bouwcode.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.