Terug
Gepubliceerd op 16/08/2023

2023_CBS_05439 - Omgevingsvergunning - OMV_2022131071. Vlijtstraat 36,38, 42-56. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 11/08/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Anne Baré, waarnemend algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Anne Baré, waarnemend algemeen directeur
2023_CBS_05439 - Omgevingsvergunning - OMV_2022131071. Vlijtstraat 36,38, 42-56. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_05439 - Omgevingsvergunning - OMV_2022131071. Vlijtstraat 36,38, 42-56. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022131071

Gegevens van de aanvrager:

VLGEWGEM Vlaamse Dienst voor Arbeidsbemiddeling en Beroepsopleiding met als contactadres Keizerslaan 11 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Vlijtstraat 36,38, 42-56 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nrs. 21D7, 21S7, 21M7, 21H6, 21X6, 21F7, 21H7, 21P7, 21X5 en 21A7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

inrichten van een tijdelijk opleidingscentrum VDAB

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          05/06/2020: vergunning (OMV_2020013222) voor het wijzigen van de afsluiting rondom onbebouwde percelen.

Vergunde toestand

-          gesloopte woningen rondom huisnummer 40;

-          afsluiting gedeeltelijk in draad en haag en gedeeltelijk in betonnen keerwanden.

Bestaande toestand

-          onbebouwd terrein met uitzondering van het pand huisnummer 40;

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • gemeenschapsvoorziening – opleidingscentrum VDAB;

-          bouwvolume:

  • aaneengeschakelde containers (kleedkamers/ sanitair/ kantine/ burelen / materiaal) - 42m x 6m x 2,9m ;
  • booghal A - 20m x 11m x 5,5m ;
  • booghal B - 15m x 11m x 5,5m ;

-          gevelafwerking:

  • containers in grijze sandwichpanelen en grijs staal geprofileerde plaat;
  • booghal in groen aluminium geprofileerde plaat;

-          inrichting:

  • nieuwe toegangspoort in bestaande draadafsluiting – 4m x 2m;
  • waterdoorlatende verharding voor vrachtwagen, fietsenstalling en 3 parkeerplaatsen – 250 m²;
  • 265 m² betonplaten in functie van opleiding bekisten;
  • 75 m² betonplaten in functie van stapelruimte stellingbouw;
  • 2 materiaalcontainers en wiellader;
  • wadi in functie van opvang regenwater booghallen.

Inhoud van de aanvraag

-          tijdelijk functie gemeenschapsvoorziening:

  • plaatsen van containers en 2 booghallen in functie van deze tijdelijke gemeenschapsvoorziening;
  • voorzien van verharding in functie van deze tijdelijke gemeenschapsvoorziening;

-          wijzigen van de tuinmuren en terreinafsluiting;

-          aanleg van een wadi.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

1 maart 2023

30 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

AQUAFIN NV

1 maart 2023

13 april 2023

Ongunstig

AQUAFIN NV

7 juni 2023

10 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

1 maart 2023

31 maart 2023

Voorwaardelijk gunstig

Vlaamse Milieumaatschappij/ Advies lucht – stedenbouwkundig aspect

1 maart 2023

1 maart 2023

Geen advies

Water-link

1 maart 2023

13 april 2023

Ongunstig

Water-link

7 juni 2023

10 juli 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

22 maart 2023

5 april 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

1 maart 2023

1 maart 2023

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

1 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

1 maart 2023

16 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

7 juni 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

1 maart 2023

23 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

1 maart 2023

14 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

7 juni 2023

12 juni 2023

Talentontwikkeling en Vrijetijdsbeleving/ Onderwijsbeleid/ Capaciteit

1 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor gemeenschapsuitrusting en openbare nutsvoorziening. Onder gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen dient te worden begrepen voorzieningen die gericht zijn op de bevordering van het algemeen belang en die ten dienste van de gemeenschap worden gesteld. De idee van dienstverlening (verzorgende sector) aan de gemeenschap is derhalve rechtstreeks aanwezig. Artikel 4.4.8.van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening schrijft voor dat in gebieden die op de gewestplannen zijn aangewezen als gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen, handelingen van algemeen belang en de daarmee verbonden activiteiten te allen tijde kunnen worden toegelaten, ongeacht het publiek of privaatrechtelijk statuut van de aanvrager of het al dan niet aanwezig zijn van enig winstoogmerk. Als gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen kunnen eveneens worden beschouwd een school, een voor het publiek toegankelijke toegangsweg tot een vergund gebouwencomplex in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen en neveninrichtingen naast een autosnelweg. Alhoewel in een gebied voor gemeenschapsvoorzieningen en openbare nutsvoorzieningen in principe geen gebouwen met een woonfunctie zijn toegelaten, heeft de Raad van State bovendien niettemin geoordeeld dat service-flats voor bejaarden kunnen worden vergund in dergelijk gebied. Ook een nomadenkamp werd door de Raad van State beschouwd als een gemeenschapsvoorziening en openbare nutsvoorziening, (Artikel 17 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:

  • Artikel 18: het niveauverschil ter hoogte van de kleedkamers, het heren- en dames sanitair en burelen moet drempelloos worden voorzien (enkel de inkomdeur van de infozaal, inkomdeur van het bureau en inkomdeur van de kantine voldoen aan dit artikel);
  • Artikel 29/1: er wordt geen aangepaste kleedruimte voorzien;
  • Artikel 29/2: er wordt geen aangepast toilet voorzien

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

-          de fietsstalplaatsen worden niet overdekt voorzien;

-          er worden slechts 20 fietsstaplaatsen voorzien;

  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen:

bovengrondse parkeerplaatsen in open lucht moeten ingericht worden in een waterdoorlatend en grasdoorgroeibaar materiaal. Volgens de plannen worden de 3 parkeerplaatsen enkel in waterdoorlatende verharding voorzien;

  • Artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    het rioolstelsel wordt niet tot aan de straat opgetekend. Het is hierdoor niet beoordelaar of het rioolstelsel geheel voldoet aan dit artikel en artikel 41 van de bouwcode;
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders;

alle niet-overdekte parkings moeten voorzien worden van een olieafscheider.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Inzake de tijdelijke functie geeft de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing het volgende advies:

“De aanvraag omvat de realisatie van een tijdelijke opleidingszone voor de bouwsector inzonderheid voor de werken in het kader van de grote verbinding.

 

Daar het gaat om een tijdelijke invulling en dit past binnen het principe van verweving zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie, kan voor het dossier een gunstig advies gegeven worden.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. Gelet op de ligging vlak bij de Ring is dit de ideale plaats om mensen op te leiden die aan “de grote verbinding” zullen werken.

 

De functiewijziging naar gemeenschapsvoorziening met beperkte duur (5 jaar) wordt gunstig geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Op het terrein worden 3 grootschalige constructies voorzien. De overige constructies op het terrein blijven lager dan de omliggende terreinafsluitingen en tuinmuren.

 

Het aaneengesloten volume van containers wordt voorzien op een afstand van 12 meter ten opzichte van de straat en bevinden zich op een voldoende afstand tot de aanpalende tuinmuren. Hierdoor blijft de invloed op de omgeving voldoende beperkt.

 

De twee booghallen bevinden zich achteraan het perceel, waarbij booghal A een hoogte heeft van 5,5 meter en een afstand voorziet van meer dan 6 meter ten opzichte van de tuin van de woning te Vlijtstraat nr. 40 en voorziet een afstand van 1 meter ten opzichte van het terrein van de Zomerfabriek. De positionering en schaal van de booghallen is zodanig gekozen dat de impact op de omgeving voldoende beperkt blijft.

 

Visueel-vormelijke elementen

De containers betreffen werfcontainers in grijze sandwichpanelen en grijs geprofileerde staalplaat. De booghallen worden voorzien in groene geprofileerde aluminiumplaat. Gelet op het feit dat het om tijdelijke constructies gaat die zich voldoende naar achter bevinden ten opzichte van het openbaar domein en gelet op de context van werfopleidingen wordt er vanuit stedenbouwkundig oogpunt geoordeeld dat deze technische “werfconstructie”-afwerking aanvaardbaar is.

 

Bodemreliëf

Op het terrein wordt een wadi van 48,1 m² met een volume van 14,430 liter voorzien. Ten opzichte van de totale schaal van het terrein blijft het grondverzet beperkt.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Toegankelijkheid en sanitair:

Het project voldoet niet volledig aan de verordening toegankelijkheid. Enkel de kantine en infozaal worden van een toegankelijke inkomdeur voorzien. Bovendien wordt er geen toegankelijk sanitair of kleedruimte voorzien. Het is echter wel mogelijk dat mensen die (eventueel tijdelijk) toegankelijkheidsnoden hebben op deze locatie werken (als lesgever) of de cursussen zullen volgen. Het voldoen aan de verordening toegankelijkheid wordt in voorwaarden opgenomen.

 

Bijkomend wordt vastgesteld dat de voorzieningen voor vrouwen ondermaats zijn ten opzichte van de voorzieningen voor heren. Zo is er voor de heren 1 volledige container als doucheruimte voorzien, is er 1 volledige container als kleedkamer voorzien en is er een halve container voorzien als wc. Dit terwijl al deze functies voor vrouwen samengevoegd zijn binnen de oppervlakte van slechts 1 halve container. Deze verhouding (2,5 containers t.o.v. 0,5 containers) is niet verenigbaar met de principes van gelijke kansen.

 

De kleedruimte-wc-doucheruimte voor vrouwen is onvoldoende groot om op een kwalitatieve manier door meerdere personen tegelijk gebruikt te worden. In voorwaarden wordt opgelegd de kleedruime en het sanitair voor vrouwen te vergroten tot minimaal 1 volledige container.

 

Het voorzien van een volwaardig én integraal toegankelijk sanitair en kleedruimte voor vrouwen mag niet ten koste gaan van het sanitair voor heren. Om dit te bekomen zal de bureau-ruimte gesupprimeerd moeten worden.

 

Rioleringsstelsel en aansluiting:

Het project voorziet geen riolering die aangesloten is op het openbaar domein. In het kader van de riolering werd het advies van Aquafin gevraagd. Initieel werd een ongunstig advies gegeven, waarop de aanvrager een nieuwe PIV toevoegde met gewijzigde informatie. Uit de PIV 3 volgde een voorwaardelijk gunstig advies van Aquafin.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies bijgetreden. Er dient een volwaardige gescheiden rioleringsstelsel tot aan de straat aangelegd te worden. De voorwaarden uit het advies van Aquafin worden integraal in voorwaarden opgenomen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 3 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op het bouwen van een tijdelijk opleidingscentrum van de VDAB.

 

Er zouden 45 mensen gelijktijdig aanwezig kunnen zijn (5 opleidingen met telkens 1 instructeur en max. 8 cursisten). 

De norm voor hoger onderwijs wordt hierop toegepast zodat er voor de helft van het aantal personeelsleden parkeerplaatsen moeten voorzien worden. Voor de 5 instructeurs komt dat dan neer op 3 parkeerplaatsen

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 3

 

De plannen voorzien in 3 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 3.

 

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

 

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Inzake de parkeernood voor fietsen geeft de stedelijke dienst mobiliteit volgende advies:

“Voor de helft van de cursisten moeten er fietsstalplaatsen voorzien worden en ook voor de helft van het aantal lesgevers.

Dat komt neer op 23  (20+ 3) fietsstalplaatsen.

Er worden 20 fietsstalplaatsen voorzien dat zijn er dus 3 te weinig.

De fietsstalplaatsen moeten overdekt en afsluitbaar zijn.”

 

Inzake het aantal fietsstalplaatsen wordt het advies van mobiliteit bijgetreden. Het zou echter vanuit stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk zijn om nog bijkomende constructies te voorzien vooraan op het perceel. Dit zou het geval zijn indien de fietsstalplaatsen overdekt moeten worden. De fietsenberging worden op zich niet afgesloten voorzien, maar het terrein zelf is wel afsluitbaar.

 

Gelet op de tijdelijkheid ( 5 jaar ) van de functie en gelet op het feit dat het niet wenselijk is om bijkomende constructies vooraan het perceel te voorzien, kunnen de fietsstalplaatsen (afwijkend van de voorschriften en het advies mobiliteit) niet-overdekt en niet-afsluitbaar voorzien worden.

 

Ontsluiting/bereikbaarheid:

De parkeerplaatsen worden ontsloten via de Vlijtstraat in de buurt van een Gewestweg. Het advies van het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer is opgeladen met de kwalificatie “voorwaardelijk gunstig” maar het advies zelf maakt vermelding van eenduidig “gunstig” (met aandachtspunten). Daarom worden er ook geen voorwaarden overgenomen in deze vergunning. 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De bijgevoegde algemene voorwaarden uit de conclusie van het tweede advies van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Het project moet integraal voldoen aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.

4. Het aandeel sanitair en kleedruimte moet vergroot worden.

  • Er moet een volwaardig toegankelijk sanitair en toegankelijke kleedruimte voorzien worden welke voldoen aan artikel 29/1 en 29/2 van de verordening toegankelijkheid.
  • Het totaal aan sanitair en kleedruimte voor vrouwen moet vergroot worden tot minimaal 1 volledige container en moet ingericht worden zodanig dat meerdere personen tegelijk van deze ruimtes gebruik kunnen maken.

Om hieraan te voldoen zal kantoorruimte 0.05 gesupprimeerd moeten worden.

5. Er moeten minstens 23 fietsstalplaatsen voorzien worden. 

6. De oppervlakte ter hoogte van de autostalplaatsen te voorzien van een olieafscheider. Het overige gedeelte van de autostalplaatsen moet in grasdoorgroeibaar materiaal voorzien worden. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 december 2022

Volledig en ontvankelijk

1 maart 2023

Start openbaar onderzoek

13 maart 2023

Einde openbaar onderzoek

11 april 2023

Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag

26 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Beslissingsdatum na V&O (zonder noodbesluit)

14 juni 2023

Uiterste beslissingsdatum (noodbesluit)

12 september 2023

Verslag GOA

4 augustus 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

Wijzigingsverzoeken

De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.

Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 maart 2023

11 april 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. De bijgevoegde algemene voorwaarden uit de conclusie van het tweede advies van Aquafin zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

3. Het project moet integraal voldoen aan artikel 18 van de verordening toegankelijkheid.

4. Het aandeel sanitair en kleedruimte moet vergroot worden.

  • Er moet een volwaardig toegankelijk sanitair en toegankelijke kleedruimte voorzien worden welke voldoen aan artikel 29/1 en 29/2 van de verordening toegankelijkheid.
  • Het totaal aan sanitair en kleedruimte voor vrouwen moet vergroot worden tot minimaal 1 volledige container en moet ingericht worden zodanig dat meerdere personen tegelijk van deze ruimtes gebruik kunnen maken.

Om hieraan te voldoen zal kantoorruimte 0.05 gesupprimeerd moeten worden.

5. Er moeten minstens 23 fietsstalplaatsen voorzien worden.

6. De oppervlakte ter hoogte van de autostalplaatsen te voorzien van een olieafscheider. Het overige gedeelte van de autostalplaatsen moet in grasdoorgroeibaar materiaal voorzien worden.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.