Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05106 - District Hoboken. Maccabilaan. Boombekelaan. SWPR13394 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05106 - District Hoboken. Maccabilaan. Boombekelaan. SWPR13394 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_CBS_05106 - District Hoboken. Maccabilaan. Boombekelaan. SWPR13394 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het mobiliteitsplan van de stad Antwerpen (zoals goedgekeurd door de gemeenteraad op 2 maart 2015, jaarnummer 113) selecteert de Boombekelaan - Maccabilaan als industriehoofdstraat. De toegelaten maximumsnelheid bedraagt er 50 km/u. Omwille van het snelheidsregime en het hoge aandeel vrachtverkeer, is een afgescheiden fietspad hier gewenst.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) legt het nu definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. Voor district Hoboken zijn de Maccabilaan en Boombekelaan lokale straten.  

De districtsraad heeft adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district ingevolge artikel 138 Decreet Lokaal bestuur.

Het college is bevoegd voor mobiliteit en bovenlokale budgetten.

Argumentatie

Op de noordzuidroute 'Schroeilaan - Harold Rosherstraat - Boombekelaan - Maccabilaan - Leo Bosschartlaan - Adolf Greinerstraat - nieuwe omleidingsweg Umicore' loopt er een dubbelrichtingsfietspad langs de westzijde van de straat of is er een dubbelrichtingsfietspad gepland. Behalve op de Boombekelaan - Maccabilaan. Het is dan ook wenselijk dit dubbelrichtingsfietspad te realiseren op de Maccabilaan. Omwille van de toegelaten maximumsnelheid van 50 km/u en een groot aandeel zwaar verkeer (de straat is een industriehoofdstraat), is menging van verkeer niet aangewezen.
Omdat enkelrichtingsfietspaden bijkomende fietsoversteken zouden genereren in deze bochtige industriehoofdstraat, is de keuze voor een dubbelrichtingsfietspad eveneens aangewezen. 
Het dubbelrichtingsfietspad zal hier uitgevoerd worden met tijdelijke middelen (markeringen en plaatsing van betonblokken ter afscherming van de rijbaan). Het dubbelrichtingsfietspad (1,20m tot 1,90m, exclusief schrikafstand tot betonnen jerseys) is smaller dan de standaarden (minimaal 2,50m) die stad Antwerpen hanteert in haar Draaiboek Trappers. 

Binnen de huidige ruimtelijke en verkeerskundige context (ontwikkelde bomenrijen, eigendomssituaties) zijn er echter weinig andere oplossingen om op korte termijn fietsinfrastructuur te realiseren. Het is de bedoeling om op termijn het fietspad te verduurzamen, eventueel na monitoring en evaluatie van de uitgevoerde quickwin. Momenteel zijn er echter geen budgetten in de meerjarenplanning voorzien voor een grondige aanleg. 

Ter hoogte van bedrijfsinritten wordt duidelijke markering en signalisatie aangebracht in functie van verkeersveiligheid.

Stad Antwerpen brengt de nodige markeringen op het fietspad aan zodat het voor de gebruikers duidelijk is dat het een dubbelrichtingsfietspad betreft.

Ter hoogte van het kruispunt Maccabilaan - Boombekelaan wordt in functie van verkeersveiligheid het fietspad achter een uitstulping geleid, zodat het fietspad haakser aansluit aan de rijbaan in functie van afslaand vrachtverkeer. 

Ter hoogte van Boombekelaan 1 zullen de boordstenen verplaatst worden in functie van de benodigde bochtstraal voor vrachtwagens. 

Om de aansluiting met het fietspad in de Harold Rosherstraat zo goed mogelijk uit te voeren, zal de rooilijn van het hoekperceel aangepast moeten worden. Hierover is er reeds een informeel akkoord met de eigenaar van het perceel. 

Algemene financiƫle opmerkingen

Het nodige budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2300/5153000000/224/2LMS010402PA6754/2SA020200.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)
2LMS010402M02653 - SWPR13394 Boombekelaan, Maccabilaan (Dubbelrichtingsfietspad Maccabilaan/Boombekelaan_Tekenopdracht)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp (5 juli 2023) voor het dubbelrichtingsfietspad Boombekelaan - Maccabilaan (SWPR13394) goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SW/PR
Opmaken overeenkomst voor verwerving van een deel van het hoekperceel Boombekelaan - Harold Rosherstraat.
SW/PR
Definitief ontwerp voorleggen aan de districtsraad Hoboken.

Bijlagen

  • 20230705-13394_KF_BT_NT-NT_1-500.pdf