Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05097 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning Antwerp Pride - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05097 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning Antwerp Pride - Goedkeuring 2023_CBS_05097 - Evenementen - Organisatie en logistieke ondersteuning Antwerp Pride - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Het college keurde op 29 juli 2022, jaarnummer 6333, de organisatie en de logistieke ondersteuning van Antwerp Pride editie 2022 goed. 

Juridische grond

Op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138) keurde het college het gewijzigde evenementenkader goed. 

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed. 

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed. 

Op 17 december 2019 (jaarnummer 716) keurde de gemeenteraad het retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 772) keurde de gemeenteraad de gewijzigde versie van het retributiereglement voor de tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Op 17 december 2019 (jaarnummer 775) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed voor de periode van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2025.

Argumentatie

Antwerp Pride, het jaarlijks wederkerend evenement voor de LGBTQIA+ gemeenschap, gaat dit jaar door in de week van 7 augustus 2023. Dit jaar wordt de zestiende editie gevierd. 

Onderstaande activiteiten vinden plaats op het openbaar domein:

6 augustus 202314.00 uur tot 23.00 uur
Free podium - Bonaparte,  Grote Markt 21, 2000 Antwerpen
7 tot en met 13 augustus 2023
24u
Installatie door de stedelijke marketing- en communicatiedienst tijdens het Pride weekend -Koninklijk Museum voor Schone Kunsten
9 augustus 202317.00 uur tot 22.00 uur
Pride Bingo -  terras Twilight/Cock, Nieuwstad, 2000 Antwerpen
10 augustus 202319.00 uur tot 23.00 uur
Pride Bingo Thursday - terras DeLux - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen
10 augustus 2023
17.00 uur tot 23.00 uur
Cabaret - terras Twilight/Cock, Nieuwstad, 2000 Antwerpen
11 augustus 2023
16.00 uur tot 23.00 uur
Sugartwins - Jeffrey's, Blauwtorenplein, 2000 Antwerpen
11 augustus 2023
17.00 uur tot 23.00 uur, met uitdoof tot 23.59 uurMidsummer party - Draakplaats, 2018 Antwerpen
11 augustus 202316.00 uur tot 23.00 uurOh Honey Pride Edition - Belvedère, Sloepenweg, 2030 Antwerpen
11 augustus 2023
17.00 uur tot 23.59 uur
Roof of Love - Nieuwstad, 2000 Antwerpen
11 augustus 2023
19.00 uur tot 23.00 uur
Pride Happy Friday - DeLux - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen
12 augustus 2023
12.00 uur tot 23.30 uur
Cutfest 2.0 -  Vlasmarkt en Grote Pieter Potstraat, 2000 Antwerpen
12 augustus 202313.00 uur tot 17.30 uur (met een opbouw vanaf 07.00 uur en een afbraak tot 21.00 uur)Antwerp Pride Parade - op- en afbouw op de parking van Spoor Oost- de 'party people' verzamelen op het Sint-Jansplein - vertrek van de parade aan de Paardenmarkt, daarna richting Scheldekaaien, 2000 Antwerpen
12  augustus 202318.00 uur tot 23.30 uur
Pride in Town - een rustiger en kleiner festival op een sfeervol plein - Sint- Andriesplaats, 2000 Antwerpen
12 augustus 202315.00 uur tot 23.59 uurLove United Festival - Scheldekaaien Nieuw Zuid, 2000 Antwerpen
12 augustus 2023
16.00 uur tot 23.59 uur
Terrazza -  Twilight/Cock, Nieuwstad, 2000 Antwerpen
12 en 13 augustus 202314.00 uur tot 23.00 uurPride Saturday - Pink Sunday  - DeLux - Lijnwaadmarkt, 2000 Antwerpen
13 augustus 202314.00 uur tot 23.00 uur Closing Festival Antwerp Pride - Scheldekaaien Nieuw Zuid, 2000 Antwerpen
13 augustus 2023
17.00 uur tot 23.00 uur
Drama/Unholy - Bonaparte,  Grote Markt 21, 2000 Antwerpen


De deelactiviteiten: Free podium, Pride Bingo, Oh Honey, Cutfest 2.0, Cabaret, Sugartwins, Terrazza, Roof of love, Happy Friday, Happy Saturday, Pink Sunday en Drama/Unholy zijn initiatieven van lokale horeca-uitbaters en andere betrokken partijen die hun steentje willen bijdragen aan dit grote feest. Een aantal zijn mee opgenomen in het officiële Antwerp Pride programma en worden hier ter info meegegeven.

Naast deze opgesomde evenementen zijn er nog een aantal horecazaken die extra's organiseren op hun bestaande en vergunde terrassen. Deze aanvragen worden behandeld via de verkorte procedure van een evenemententerras.

Voor de organisatie van de Antwerp Pride Parade, het Love United Festival en het Closing Festival werkt Antwerp Pride vzw samen met een aantal freelancers. De organisatie voorziet security en stewards. De meeste evenementen worden dezelfde dag opgebouwd en afgebroken. Uitzondering hierop is het Love United Festival en het Closing Festival: start opbouw op maandag 7 augustus 2023 en afbraak is afgerond op woensdag16 augustus 2023. Het Love United Festival en het Closing Festival gaan ook dit jaar weer door op de Scheldekaaien Nieuw Zuid. Het dossier werd besproken op het AGEV veiligheidsoverleg op dinsdag 21 maart 2023 en dinsdag 23 mei 2023.  Het onderdeel Midsummer, dat op donderdag 10 augustus 2023 zal plaats hebben aan de Draakplaats is voor het eerst ook besproken op het Agev veiligheidsoverleg van dinsdag 23 mei 2023.

De organisatie vraagt concreet aan de stad Antwerpen om logistiek en promotioneel te ondersteunen. Onderstaande zaken worden gevraagd: 

  • inzet van Politiezone Antwerpen/Openbare Orde/Evenementen voor het afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement, visuele aanwezigheid op de site, bemanning van de kruispunten in samenwerking met de organisatie; 
  • toelating, in het kader van de veiligheid, voor het plaatsen van nadarbarelen op het parcours. 

De stad Antwerpen staat voor een verdraagzame samenleving en wil een stad zijn die staat voor gelijke rechten voor iedereen. 

Om de stad Antwerpen zo optimaal mogelijk te promoten in binnen- en buitenland zijn periodiek wederkerende evenementen belangrijk. Ze dragen bij aan de uitstraling van de stad Antwerpen. Het Antwerp Pride Festival heeft een internationale uitstraling en brengt steeds veel bezoekers naar de stad Antwerpen.

De dienst Stadsbeheer/Evenementen, Film, Markten en Foren/Projectleiding beoordeelt de organisatie van het evenement positief omdat het een open karakter heeft.

De hoofdevenementen, Midsummer party, Antwerp Pride Parade, Pride in Town, Love United festival en Closing Party, ressorteren onder categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) van het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college op 9 maart 2018 (jaarnummer 2138). Deze worden vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, nutsverbruik, opkuis, afvalcontainers, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair). 

De andere deelactiviteiten van Antwerp Pride worden in categorie 5, 6 of 7 geplaatst van het evenementenkader. 

Adviezen

Midsummer Party - rampenplanning - FOD volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

Er is een beperkte hulppost vereist. De aanwezigheid van verpleegkundige, ziekenwagen of MUG is hier niet nodig. U dient wel te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid.

Midsummer Party - Mobiliteit en verkeer Gunstig advies
Midsummer Party - Brandweer - preventie Gunstig advies
Pride in Town - Milieuvergunningen Gunstig advies
Midsummer Party - EFMF/Evenementen Gunstig onder voorwaarden

Er moet minstens 1 erkend veiligheidsagent worden aangesteld tijdens de duur van het evenement.

Midsummer Party - Ambulante handel Gunstig onder voorwaarden
Midsummer Party - Business en innovatie Gunstig advies
Midsummer Party - milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

het gemiddelde geproduceerde geluidsniveau mag 90 dB(A) LAeq, 15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 97 dB(A) LAmax,slow niet overschreden wordt, wordt geacht hieraan te zijn voldaan;

het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq, 15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II. Dit houdt in dat:

de meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter);

de meet- en registratieapparatuur moet zo genstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon;

de meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo genstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld;

de meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

de meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

het maximale geluidsniveau dat wordt waargenomen aan de rand van de evenementenzone mag niet hoger zijn dan 75 dB(A) en 85 dB(C)

het aandeel van zware bastonen (gemeten FOH) dient zodanig beperkt te worden dat de waarde "LCeq - LAeq" steeds kleiner blijft dan 10 dB;

de organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthouders of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (mi@antwerpen.be) en aan de lokale politie leefmilieu (PZ.Antwerpen.LokaleRecherche.Leefmilieu@police.belgium.eu);

de organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van overlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Midsummer Party - Politiezone Antwerpen/Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden

Evenementsite:

De organisator zorgt voor een implantingsplan en zal in samenspraak met de hulpdiensten een maximaal aantal bezoekers bepalen. Tijdens het evenement zal er een telling van het aantal bezoekers gebeuren. De evenementsite zal door de organisator omheind worden door middel van heras hekwerk.

Veiligheid:

De organisator voorziet 1 aanspreekpunt voor politie. Deze persoon is de volledige duur van het evenement aanwezig op de site, onthoudt zich van het nuttigen van alcoholische dranken en is maximaal telefonisch bereikbaar voor onze diensten. De organisator voorziet in 20 eigen medewerkers die ingezet worden als sfeerbegeleiders. De organisator zal er voor instaan dat er minimaal 1 private bewakingsagent aanwezig is gedurende het evenement.

Muziek:

Omdat de omwonenden van evenementen in open lucht ook recht hebben op een ongestoorde nachtrust wordt het einde van het evenement geplaatst op 23:00 uur, met een uitdoofscenario tot 23:59 uur. Concreet dient vanaf 23:00 uur elke 15' het volume van de muziek te worden verlaagd. 

Parkeer-en/of verkeersvrij:

de gevraagde parkeervrije zone in de Grote Hondstraat zal parkeervrij zijn vanaf 10.08.2023 om 09:00 uur. De organisator houdt zich eraan voor dit tijdstip geen opstellingen te plaatsen.  De gevraagde verkeersvrije zone op de Draakplaats gaat in op 10/08/2023 om 12:00 uur. De organisator houdt zich eraan voor dit tijdstip geen opstellingen te plaatsen die het verkeer kunnen hinderen. De organisator waakt erover dat het verkeer op de Draakplaats vanaf 11.08.2023 om 02:00 uur  terug over een vrije doorgang beschikt. De organisator verwijdert hiertoe alle opstellingen, inclusief de straatafsluiting. De organisator waakt erover dat alle opstellingen op de parkeerstroken in de Grote Hondstraat verwijderd zijn uiterlijk op 11.08.2023 om 05:00 uur.

De Lijn:

De organisator faciliteert de lijn maximaal, hiertoe plakt de organisator het verkeersbord D1F (verplicht rechtsaf) af op de locatie: uitrit busstelplaats x Draakplaats. Op die manier kunnen de bussen vanuit de stelplaats links af de Pretoriastraat in.

Midsummer Party - administratie district Berchem Gunstig advies
Midsummer Party - noodplanning Gunstig onder voorwaarden
Parade - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 23 mei 2023 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Parade - Stadshavendienst Gunstig advies
Parade - Business en innovatie Gunstig advies
Parade - advies taxi's Gunstig advies
Parade - Ambulante Handel Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient rekening te houden met de standplaatsen ambulante handel 'Steenplein', 'Sint-Jansvliet' en Sint-Jansplein.

Parade - Maatschappelijke interventie Gunstig advies
Parade - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 3 ambulances, 2 BLS-ploegen, 8 hulpverleners in de hulpposten, 2 verpleegkundigen en1 arts.

Parade - Visit Gunstig advies
Parade - Mobiliteit en verkeer Gunstig onder voorwaarden

* standaard mobiliteitsvoorwaarden naleven

* verkeersafwikkeling/omleidingen/afgesloten kaaien aangeven met tekstkarren. 

Parade - Brandweer preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2264 - optocht, stoet, omloop, wieler- of loopwedstrijd, of gelijkaardig op de openbare weg

Naast elke wagen lopen – langs beide kanten – stewards, die zich enkel focussen op de veiligheid van het publiek. Door middel van een touw of lint zorgen deze begeleiders voor een mobiele afsluiting tussen parade en publiek.

Ingeval van een incident wordt de parade stilgelegd en hebben de voertuigen van de hulpdiensten altijd voorrang op de parade.

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2283 -  Potentieel risico evenement

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

Parade - Politiezone Antwerpen - Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden

1. Algemene afspraken

De organisatie zorgt er voor dat elke deelnemer op de hoogte is van het voor hem/haar van toepassing zijnde reglement, met name gemotoriseerde delegatie of niet-gemotoriseerde delegatie.

Er wordt door de organisatie 1 verantwoordelijke per deelnemende (vracht)wagen/delegatieaangeduid:

  • Deze is duidelijk herkenbaar aan zijn T-shirt.
  • Deze is verantwoordelijk voor het communiceren van alle relevante info naar de eigen medewerkers.
  • Deze verantwoordelijke mag niet de bestuurder zijn van de vrachtwagen, maar staat wel in permanent contact met de bestuurder.
  • De organisatie zorgt ervoor dat deze verantwoordelijke 30 minuten voor vertrek aan de vrachtwagen staat, duidelijk herkenbaar en aanspreekbaar voor politie.
  • De organisatie maakt de gegevens van deze verantwoordelijke over aan de Lokale Politie Antwerpen voor 1/08/2023 met hierbij duidelijk een overzicht van de deelnemende delegaties en de naam en het mobiel nummer van deze verantwoordelijke.

De organisatie voorziet in 30 losse stewards die inzetbaar zijn langsheen het ganse traject.Deze zullen op drukke plaatsen het publiek gericht aanspreken om de veilige doorgang van de parade mogelijk te maken.oMeerdere van deze stewards zullen ingezet worden om de gemotoriseerde voertuigen te ontvangen op de Paardenmarkt en hen naar hun opstelplaats te begeleiden.

De organisator zorgt ervoor dat alle partypeople zich vanaf 12:00 uur verzamelen op het Sint-Jansplein.

  • Er wordt om 13:30 uur een collectieve oversteek georganiseerd naar de Paardenmarkt onder politiebegeleiding.De organisator brieft dit duidelijk aan de verantwoordelijke per deelnemende groep, op deze manier kunnen de mensen vlot op de vrachtwagen stappen en wordt de verkeershinder rond het Sint-Jansplein en op de Leien tot een minimum beperkt.
  • De organisatie voorziet in stewards die de partypeopleactief verwijzen naar de juiste wagensop de Paardenmarkt.

De organisatie zorgt ervoor,indien een voertuig een technisch defectheeft,dat deze zo snel mogelijk uit de stoet wordt gehaald zodoende dat de rest verder kan en de stoet niet onnodig ophoudt. De organisatie respecteert deze timing ifv postbezetting politie Antwerpen op het parcours. Alle deelnemers volgen de richtlijnen van politie en alle gemotoriseerde deelnemers rijden tot het einde door.

Het aantal voertuigen dat kandeelnemen aan de parade is beperkt tot 40.

Onderstaande nadarafsluitingen worden door de organisatie voorzien:

  • Paardenmarkt
  • Hessenplein
  • Van Schoonbekeplein
  • Brouwersvliet/Kaaien
  • Steenplein/Suikerrui
  • Sint-Jansvliet/Poel

om een scheiding te maken tussen de parade en de toeschouwers aldaar.

Bij eventuele incidenten op het parcours houden de delegaties in principe uiterst rechts op de rijbaan zodat de hulpdiensten maximaal doorgang krijgen.Bij eventuele incidenten zullen de consignes van de hulpdiensten steeds gevolgd worden.

2. Delegaties met niet-gemotoriseerd voertuig:

Niet-gemotoriseerde voertuigen(fietsen, go-cars, ...)verzamelen onmiddellijk op het Hessenplein.

3. Delegaties met gemotoriseerd voertuig:

Een gemotoriseerd voertuig kan slechts deelnemen aan de parade na controle door de politie. Hiervoor dienen onderstaande timings te worden gerespecteerd:

  • 7:00 uur start met opbouw van wagens op opbouwlocatie
  • 10:30 uur: alle gemotoriseerde voertuigen aanwezig
  • 11:00 uur: Deadline opbouw + startinspectie door politie
  • 12:30 uur: vertrek onder politiebegeleiding naar de Paardenmarkt

De organisatie voorziet in voldoende begeleiders per wagen:

  • Personenwagen/bestelwagen: minimaal 4 begeleiders
  • Kleine vrachtwagen: minimaal 6 begeleiders
  • Grote vrachtwagen: minimaal8 begeleiders

Deze begeleiders zijn duidelijk herkenbaar en op de hoogte van het verloop en de gemaakte veiligheidsafspraken. Zij zorgen voor flankering van de wagens met lint. Dit lint moet te allen tijde strak blijven. Toeschouwers mogen niet tot aan het lint komen. Aan de medewerkers die dit lint bemannen moet gevraagd worden indien de mensen te dicht zouden komen hen op vriendelijke toon te vragen om afstand te houden.

De vrachtwagens wordenop de opbouwlocatiedoor de organisatie opgesteld in volgorde van vertrek voor de stoet. Elk voertuig krijgt een nummer toebedeeld dewelke de volgorde in de stoet aanduidt.

De maximale lengte van de trekker/oplegger combinaties bedraagt 16,5 meter.

4. Afspraken inzake ontbinding stoet

  • De praalwagens rijden door tot op de Ledeganckkaai ter hoogte van de Van der Sweepstraat.Daar stopt de parade, wordt de muziek afgezet en kunnen de deelnemers afstappen.Indien blijkt dat 1 rijstrook op de kaaienontoereikend blijktom alle vrachtwagens achter elkaar op te stellen, zullen deze op bevel van politie in een dubbele rij opgesteld worden tot aan de Van der Sweetpstraat.
  • De organisatie geeft duidelijk mee aan de deelnemers en verantwoordelijken van de vrachtwagens dat de vrachtwagens leeg vertrekken onder politiebegeleiding naar Park Spoor Oost. Onder geen beding vertrekt een vrachtwagen op eigen houtje.

5. Druggebruik:

Druggebruik en drugverkoop zijn verboden.De organisatie communiceert dit ook zo naar zijn deelnemers.

6. Flyeren tijdens de stoet:

De organisatie brieft de medewerkers dat de flyers of gadgets in de hand worden bedeeld en NIET van op het voertuig.

De organisatie zorgt voor de opkuis van de flyers of gadgets na het evenement.

7. Bewonerscommunicatie

De organisatie voorziet in een bewonersbrief naar de omwonenden toe, meer bepaald de bewoners van de straten van het parcours, inclusief Sint-Michielskaai en Plantinkaai.Hierbij wordt duidelijk gecommuniceerd welke straten wanneer parkeervrij zijn of tijdelijk onbereikbaar zullen zijn. Deze bewonersbrief dient minimum 1 week vooraf in de bus te zitten.De organisatie zorgt ervoor dat er een contactpersoon met mobiel nummer naar de buurtbewoners wordt gecommuniceerd in deze brief.

Love United en Closing Festival - Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV-overleg van 14 juni 2022 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Voor de opening van het evenement wordt een veiligheidsrondgang georganiseerd met aanwezigheid van de verschillende AGEV-partners.

Love United en Closing Festival - Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

De Stadshaven merkt op dat dit advies geen betrekking heeft op de controle/het nazicht van de naleving van de vereiste maatregelen om de verspreiding van Covid-19 te voorkomen.

De gemeenteraad van de stad Antwerpen keurde op 26 april 2021 het politiereglement voor het stadshavengebied (PRSH) goed. Dit politiereglement legt de regels vast voor het gebruik van de watervlakken in het stedelijk havengebied met als doel het bewaren van de openbare rust en veiligheid in dit gebied.

De organisator dient het politiereglement van het stedelijk havengebied te kennen evenals het politiereglement van de Beneden-Zeeschelde. Daarnaast dient hij de standaardvoorwaarden van de Stadshaven voor het organiseren van evenementen en filmopnames, te allen tijde strikt na te leven. Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de hierin opgenomen 10-meterzone vanaf de waterrand die steeds obstakelvrij dient te zijn (artt. 38 en 68 PRSH). Bijkomend dienen ook onderstaande extra voorwaarden te worden gerespecteerd.

  •  Tijdens op- en afbouw (10/08 tem 14/08/2022) van het evenement dient te allen tijde de obstakelvrije 10-meterzone gegarandeerd te worden, dit in het kader van toeleveringen aan de gemeerde scheepvaart en in het kader van een vrije doorgang voor de nood- en hulpdiensten;
  • Tijdens het evenement zelf (13/08 van 06u00 tot 14/08/2022 om 23u59) dient de obstakelvrije 10-meterzone eveneens gegarandeerd te worden maar krijgt ze een andere functie. Wel zal er, gelet op de overlast, door de Stadshaven een meerverbod worden ingesteld ter hoogte van de evenementzone waardoor er geen interactie zal zijn met scheepvaart behoudens in geval van incidenten en/of nood ligplaatsen. Aan de geplande riviercruises in de zone heeft de havenmeester alternatieve ligplaatsen voorgesteld;
  • Tijdens het evenement zelf (13/08 van 06u00 tot 14/08/2022 om 23u59) kunnen de nooddiensten (BZA) de 10-meterzone 100% gaan invullen en bepalen. Alle verdere instructies of bijkomende voorwaarden van de dienst Stadshaven dienen steeds onmiddellijk opgevolgd te worden.

Opmerking: van zodra er structurele wijzigingen zijn in de aanvraag, dient de Stadshaven hiervan onmiddellijk in kennis gesteld te worden.

Love United en Closing Festival - Groendienst Antwerpen centrum Gunstig advies
Love United en Closing Festival - Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit:

ZATERDAG: 2 ambulances, 2 BLS-ploegen, 5 hulpverleners in de hulpposten en 1 verpleegkundige. 

ZONDAG: 1 ambulance, 1 BLS-ploeg, 3 hulpverleners in de hulpposten en 1 verpleegkundige. 

Love United en Closing Festival - milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Event gaat door op het evenemententerrein aan de Scheldekaaien. Om de hinder voor omwonenden tot een aanvaardbaar niveau te beperken is het noodzakelijk om vooral de bastonen onder controle te houden.

Voorwaarden om de kans op gehoorschade bij bezoekers te vermijden:

Het gemiddelde geluidsniveau mag 95 dB(A) LAeq,15min niet overschrijden. Als het maximale geluidsniveau, gemeten als 102 dB(A) LAmax,slow wordt overschreden is hieraan niet voldaan;

Het geluidsniveau geldt ter hoogte van de meetplaats. De meetplaats bevindt zich tussen 1,5 en 3 meter boven de vloer. De meetplaats bevindt zich ter hoogte van de mengtafel voor zover de mengtafel zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers bevindt. Indien de mengtafel zich op een andere plaats bevindt, situeert de meetplaats zich tussen het publiek en centraal tussen de belangrijkste luidsprekers;

Op initiatief en op kosten van de exploitant wordt ofwel LAeq,15min, ofwel LAmax,slow continu gemeten door middel van meetapparatuur die voldoet aan de vereisten, vermeld in artikel 2 van bijlage 5.32.2.2bis van Vlarem titel II.Dit houdt in dat:

1° De meet- en registratieapparatuur voldoet aan de eisen gesteld voor klasse 2-meetinstrumenten in de NBN-normen (NBN EN 60651 1996 of recenter).

2° De meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat die niet kan worden gemanipuleerd door derden. Dit geldt ook voor de meetmicrofoon.

3° De meetmicrofoon van de meet- en registratieapparatuur moet zo geïnstalleerd worden dat hij niet afgeschermd wordt voor het geluid waaraan bezoekers worden blootgesteld.

4° De meet- en registratieapparatuur moet zo uitgerust zijn dat gedurende de volledige activiteit kan gemeten worden.

Het geluidsniveau is tijdens de muziekactiviteit continu zichtbaar en wordt continu bewaakt door de exploitant of door een door hem aangestelde persoon.

De meetplaats is toegankelijk voor de toezichthoudende overheid. De meet- en registratieapparatuur kan steeds gecontroleerd worden door de toezichthoudende overheid.

Let wel: de verplichting tot het meten van het geluidsniveau geldt niet als door de exploitant een geluidsbegrenzer gebruikt wordt die zo is afgesteld dat de toegestane norm gerespecteerd wordt. De geluidsbegrenzer moet voldoen aan de vereisten inzake meet- en registratieapparatuur zoals hiervoor vermeld.

Voorwaarden om geluidshinder bij omwonenden te beperken:

Het aandeel van zware bastonen gemeten 2 meter voor de luidsprekers dient zodanig beperkt dat de waarde “LCeq – LAeq” steeds kleiner blijft dan 10 dB.

De organisator/initiatiefnemer zorgt ervoor dat tijdens de muziekactiviteit steeds een verantwoordelijke, die in staat is het geproduceerde geluid te wijzigen op aanduiding van de toezichthoudende ambtenaren van handhaving en toezicht/milieu of politie, steeds telefonisch bereikbaar is. De gegevens betreffende deze verantwoordelijke, zoals naam en gsm-nummer, worden vooraf bezorgd aan de toezichthouders (MI@stad.antwerpen.be) en aan de Politiezone Antwerpen leefmilieu (leefmilieu@politie.antwerpen.be);

De organisator/initiatiefnemer dient zich strikt te houden aan de onderrichtingen van de toezichthouders zoals bepaald in artikel 16.3.1 van het decreet algemene bepalingen milieubeleid. In geval van geluidsoverlast kunnen deze steeds strengere normen opleggen;

Het is raadzaam om bij voorbaat, door middel van een kort bericht in de brievenbussen, de omwonenden op de hoogte te stellen van de geplande activiteiten, met vermelding van datum, tijdsduur en eventuele hinder (bereikbaarheid van garages, geluidsoverlast) evenals de vermelding van de naam en het telefoonnummer van de verantwoordelijke inrichter(s).

Love United en Closing Festival - Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Extra voorwaarde bij standaardvoorwaarde nr. 2383 - potentieel risico-evenement

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

De organisator heeft op elk moment een indicatie van hoeveel publiek aanwezig is op de site.

De nooduitgangen dienen op afdoende hoogte aangeduid, verlicht en voorzien van een nummer (of letter) te worden opdat ze duidelijk leesbaar en herkenbaar zijn zowel overdag als bij duisternis. De nooduitgangen dienen bemand te worden met stewards.

De 10m-zone aan de kaaiboorden van de Schelde dient te allen tijde vrij te blijven van obstakels. Deze 10m-zone doet eveneens dienst als noodweg, er dient signalisatie aangebracht te worden die de vluchtrichting aangeeft in deze zone.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2324 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of voor een tribune met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

De organisator moet voorafgaand aan de start van het evenement alle tijdelijke constructies zoals de podia laten keuren door een erkend keuringsorganisme. Een geldig keuringsattest moet ten allen tijde voorgelegd kunnen worden.

Er worden meer dan 100personen toegelaten per Vip-deck, er dienen dus min. 2 uitgangen (trappen) per VIP-deck te zijn.

Bijkomende voorwaarde op standaardvoorwaarden nr. 2382 - evenement in havengebied - in of nabij de Schelde, een havendok of het Albertkanaal

De afsluiting ter hoogte van de 'blauwe steen' aan de Schelde dient voorzien worden met herashekken of 'nadars'.

Indien geopteerd wordt voor nadarsdeze niet zonder meer bij druk (uitstroom personen via nooduitgang) verschoven kunnen worden.Hiertoe dient de nadarafsluiting minstens ter hoogte van de nooduitgangen, die loodrecht uitlopen richting Schelde, verstevigd of verankerd te worden, bijvoorbeelddoor enkele betonblokkenachter de nadars te plaatsendie verplaatsing ervan tegenhouden.

Love United en Closing Festival - district Antwerpen Gunstig advies
Love United en Closing Festival - Politiezone Antwerpen - Openbare Orde Gunstig onder voorwaarden

De evenementen worden gunstig geadviseerd mits volgende voorwaarden:

Evenementensite

    • De organisator zorgt voor een inplantingsplan en zal in samenspraak met de hulpdiensten een maximaal aantal bezoekers bepalen.

  • De organisator voorziet in een telling van het aantal aanwezigen en ziet er op toe dat het aantal aanwezigen de maximale capaciteit niet overschrijdt.

• De evenementensite zal door de organisator omheind worden door middel van herashekken.

• De organisator voorziet voldoende sanitair dat aan het publiek aangepast is om wildplassen te vermijden.

Veiligheid

• De organisator zal ervoor instaan dat er voldoende privaat veiligheidspersoneel voorzien is op de site die kunnen instaan voor alle taken van private bewaking. De inzet van security wordt duidelijk aangegeven conform de wet private bewaking.

• De organisatie voorziet in voldoende vrijwilligers die kunnen ingezet worden als sfeerbegeleiders. Deze medewerkers onthouden zich van het nuttigen van alcoholische dranken.

• De lijst met deze inzet wordt tijdig overgemaakt in AGEV die dan doorgestuurd wordt naar de dienst Leefmilieu ter controle.

Uitdoofscenario

• Omdat de omwonenden van evenementen in open lucht ook recht hebben op een ongestoorde nachtrust wordt op het einde van het evenement met een uitdoofscenario gewerkt. Concreet betekent dit

     o Dat op 12/08/2023:

  •      Vanaf 23u30 elke 15 minuten (startend om 23u30) het volume van de muziek wordt verlaagd. De muziek uiterlijk om 24u wordt stopgezet;
  •      De togen om 24u00 stoppen met drankverkoop. Tussen 00u00 en 00u30 blijven de togen open voor retour en om 00u30 worden de togen fysiek afgesloten.

     o Dat op 13/08/2023:

  •       Vanaf 22u30 elke 15 minuten (startend om 22u30) het volume van de muziek wordt verlaagd. De muziek wordt uiterlijk om 23u stopgezet;
  •       De togen om 23u00 stoppen met drankverkoop. Tussen 23u00 en 23u30 blijven de togen open voor retour en om 23u30 worden de togen fysiek afgesloten


Onmiddellijk omgeving

• De organisator voorziet een bewonersbrief waarbij begin- en einduur duidelijk wordt gecommuniceerd. In deze brief worden tevens de contactgegevens van de organisatie vermeld en een overzicht van het programma.

• De organisatie ziet toe op minimale hinder voor het fietsverkeer. Milieu

• De organisator ziet erop toe dat er een algemeen glasverbod is tijdens het evenement. De organisatie voorziet voldoende sluitende containers/vuilbakken op de openbare weg om zwerfvuil te vermijden. Hij/zij is eveneens verantwoordelijk om deze containers/vuilbakken tijdig te ledigen

Love United en Closing Festival - Mobiliteit en verkeer Gunstig onder voorwaarden

* standaard voorwaarden naleven

* bereikbaarheidsinformatie op de website updaten en vervolledigen

* tijdens het evenement mobiliteitsinformatie over verplaatsingsgedrag van de bezoekers verzamelen om voor volgende edities gerichtere maatregelen uit te kunnen werken.

Pride in Town - District Antwerpen Gunstig advies
Pride in Town - Politie Zone Antwerpen - Openbare orde Gunstig advies
Pride in Town - Mobiliteit en verkeer Gunstig advies
Pride in Town - Business en Innovatie Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door Antwerp Pride vzw van het evenement Antwerp Pride van 9 augustus 2023 tot en met 13 augustus 2023 op verschillende locaties in Antwerpen goed. Antwerp Pride vzw dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Artikel 3

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SB/BOF

  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan volgens beschikbaarheid en reglement BOF;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening volgens beschikbaarheid reglement BOF;.

SR/Bijzonder Interventieteam

  • reiniging van het parcours voor het evenement;
  • reiniging van de organisatiesites  voor en na het evenement;
  • gratis ter beschikking stellen van de nodige vuilniscontainers en glasbollen;
  • gratis bijkomende levering, lediging en ophaling van aantal containers;

OS/Marketing en Communicatie

  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen;

SW/Milieuvergunningen

  • toelating geven voor het spelen van muziek tijdens het Midsummer Festival  tot 23.59 uur en tot maximaal 90dB;
  • toelating geven voor het spelen van muziek tijdens het Love United Festival tot 23.59 uur en het Closing Festival tot 23.00 uur, telkens tot maximaal 95dB;
  • toelating geven voor het spelen van muziek tijdens het Pride in Town Festival tot 23.30 uur en tot maximaal 85dB;

Politiezone Antwerpen / Openbare Orde / Evenementen

  • maatregelen nemen voor het parkeervrij maken van de straten langs het parcours van de parade;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;
  • afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • begeleiding van de deelnemers;
  • bemanning van de kruispunten.