Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Voorontwerp | Goedkeuring college Goedkeuring districtscollege | 2 december 2022 27 februari 2023 | 9625 |
Infomoment | 16 januari 2023 | ||
Advies | Coördinatieoverleg openbaar domein | 20 februari 2023 | |
Definitief ontwerp | Goedkeuring districtscollege | 3 juli 2023 | 293 |
Het college keurde in zitting van 2 december 2022 (jaarnummer 9625) het voorontwerp voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen goed. Het districtscollege keurde in zitting van 27 februari 2023 (jaarnummer 113) het voorontwerp voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen goed, op voorwaarde dat:
Het studiebureau Tractebel heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.
Het districtscollege keurde in zitting van 3 juli 2023 (jaarnummer 293) het definitief ontwerp voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen goed.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.
Kielsbroek is een lokale straat.
Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en budget.
Het studiebureau Tractebel maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:
Het profiel van de meest noordelijke straat van Kielsbroek werd geoptimaliseerd in functie van het verbeteren van de veiligheid en het comfort van het nieuwe fietspad, alsook het beperken van de impact op de bestaande bedrijven. Het fietspad werd om die reden verplaatst naar het noorden van de bestaande bomenrij aan AB Inbev. Hierdoor heeft een fietspad steeds een buffer van twee meter ten opzichte van de rijweg, en kan zowel het fietspad als de rijweg recht worden getrokken. Er dienen hierdoor geen aanpassingen te gebeuren aan de bestaande inritten van de bedrijven aan de zuidelijke zijde van deze weg.
De tweede meest noordelijke straat van Kielsbroek werd verder uitgewerkt. Het ontwerp creëert bijkomende parkeerplaatsen en een uitbreiding van de bestaande groenzone alsook het toevoegen van enkele bomen. Hierbij werd rekening gehouden met de nodige manoeuvreerruimte voor de loskades van de bedrijven.
Het ontwerp van de ventweg voor het nieuwe recyclagepark werd verder uitgewerkt waarbij de bocht werd afgestemd op het zwaar verkeer dat in het recyclagepark aanwezig zal zijn. Daarnaast wordt er een verbinding gemaakt tussen de ventweg en de parking voor de medewerkers van AB Inbev. Dit zorgt ervoor dat er geen conflict is in de bocht van het fietspad met een inrit van het bedrijf.
Waar mogelijk werden bijkomende bomen voorzien. Zo werd de groenstrook tussen Esso en Kunnig verbreed, en ontstaat er een groene buffer met bomen tussen het voetpad en de rijweg. Ter hoogte van de inritten van Kunnig en de Groothandelsmarkt worden eveneens extra bomen voorzien.
De voorwaarden van het districtscollege bij de goedkeuring van het voorontwerp in zitting van 27 februari 2023 (jaarnummer 113) zijn niet weerhouden om volgende reden:
In functie van een uniform wegbeeld, wat bijdraagt aan een hogere verkeersveiligheid, wordt er in gesprek gegaan met de concessiehouder van de groothandelssite om enerzijds een grenscorrectie te doen ten behoeve van het logisch aanleggen van de openbare voetpaden langsheen de hoofdindustriestraat, alsook het aanbrengen van zebrapaden. Daarnaast is het ook aangewezen om de hoofdstroom van industrieverkeer vlot en veilig te laten verlopen. Ook hier is een uniform wegbeeld na te streven, zeker ter hoogte van de 3 scherpe knikken in de hoofdindustriestraat. Deze optimalisaties zullen in voorwaarde en via de opdrachtentabel meegegeven worden.
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve parkeerbalans van 88 plaatsen in de bestaande toestand naar 125 plaatsen in de nieuwe toestand. De parkeerplaatsen zijn nodig omwille van de hoge parkeerdruk voor de verschillende bedrijven.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 84 nieuwe bomen aangeplant. Er worden ook 27 bestaande jonge bomen verplant. Twee bomen zullen gerooid moeten worden. Er zullen verschillende types bomen aangeplant worden waaronder Carpinus betulus, Prunus avium, Quercus petraea, Acer campestre en Zelkova serrara ‘Village green’. Twee bomen zullen grote bomen worden, 56 medium bomen, 2 ondersteuners en 24 kleine bomen.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
Kielsbroek ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. Zo wordt er een nieuwe gracht aangelegd op de grond van Aquafin. Het water van de wegenis zal hierin gebufferd worden en infiltreren.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Het infomoment ging door op 16 januari 2023.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2LWS040206M02298/5153000000/224/SUB_NR/INTERN/SA060590 in 2023 en 2024. De werken komen in aanmerking voor subsidiëring door Vlaanderen in het kader van de (her)aanleg van bedrijventerrein. Bij aanpassing meerjarenplanning 7 worden de inkomsten en subsidieerbare uitgaven ingeschreven en gekoppeld aan subsidie-fiche SBT11291.
20 februari 2023
Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:
Het college keurt het definitief ontwerp van 27 mei 2023 voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen, goed.
Volgende zaken dienen aangepast/bekeken te worden in het definitief ontwerpplan, alvorens het bouwdossier in te dienen:
Het college geeft opdracht aan:
Dienst | Taak |
SW/PR/ONT |
|
SW/Mobiliteit | definitief signalisatieplan opmaken |
Vespa | overleg inboeken met concessiehouder ifv bespreken rechttrekking voetpaden |