Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05107 - District Antwerpen. Kielsbroek. Wegeniswerken. SWOU13061 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05107 - District Antwerpen. Kielsbroek. Wegeniswerken. SWOU13061 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_CBS_05107 - District Antwerpen. Kielsbroek. Wegeniswerken. SWOU13061 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
VoorontwerpGoedkeuring college
Goedkeuring districtscollege
2 december 2022
27 februari 2023

9625
113

Infomoment
16 januari 2023
AdviesCoördinatieoverleg openbaar domein 20 februari 2023
Definitief ontwerpGoedkeuring districtscollege3 juli 2023293

Het college keurde in zitting van 2 december 2022 (jaarnummer 9625) het voorontwerp voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen goed. Het districtscollege keurde in zitting van 27 februari 2023 (jaarnummer 113) het voorontwerp voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen goed, op voorwaarde dat:

  • het voetpadennetwerk wordt doorgetrokken tot aan de ingang van het containerpark;
  • aan het containerpark een aparte toegang wordt voorzien voor voetgangers en fietsers;
  • er oversteekplaatsen worden voorzien voor voetgangers, die het voetpad volgen, en de rijweg moeten kruisen.

Het studiebureau Tractebel heeft het voorontwerp vertaald in een definitief ontwerp.
Het districtscollege keurde in zitting van 3 juli 2023 (jaarnummer 293) het definitief ontwerp voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen goed.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.

Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen. In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.  

Kielsbroek is een lokale straat. 

Het college is bevoegd voor bovenlokale projecten en budget.

Argumentatie

Het studiebureau Tractebel maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van het voorontwerp volgende wijzigingen aangebracht:

Het profiel van de meest noordelijke straat van Kielsbroek werd geoptimaliseerd in functie van het verbeteren van de veiligheid en het comfort van het nieuwe fietspad, alsook het beperken van de impact op de bestaande bedrijven. Het fietspad werd om die reden verplaatst naar het noorden van de bestaande bomenrij aan AB Inbev. Hierdoor heeft een fietspad steeds een buffer van twee meter ten opzichte van de rijweg, en kan zowel het fietspad als de rijweg recht worden getrokken. Er dienen hierdoor geen aanpassingen te gebeuren aan de bestaande inritten van de bedrijven aan de zuidelijke zijde van deze weg. 

De tweede meest noordelijke straat van Kielsbroek werd verder uitgewerkt. Het ontwerp creëert bijkomende parkeerplaatsen en een uitbreiding van de bestaande groenzone alsook het toevoegen van enkele bomen. Hierbij werd rekening gehouden met de nodige manoeuvreerruimte voor de loskades van de bedrijven. 

Het ontwerp van de ventweg voor het nieuwe recyclagepark werd verder uitgewerkt waarbij de bocht werd afgestemd op het zwaar verkeer dat in het recyclagepark aanwezig zal zijn. Daarnaast wordt er een verbinding gemaakt tussen de ventweg en de parking voor de medewerkers van AB Inbev. Dit zorgt ervoor dat er geen conflict is in de bocht van het fietspad met een inrit van het bedrijf. 

Waar mogelijk werden bijkomende bomen voorzien. Zo werd de groenstrook tussen Esso en Kunnig verbreed, en ontstaat er een groene buffer met bomen tussen het voetpad en de rijweg. Ter hoogte van de inritten van Kunnig en de Groothandelsmarkt worden eveneens extra bomen voorzien.

De voorwaarden van het districtscollege bij de goedkeuring van het voorontwerp in zitting van 27 februari 2023 (jaarnummer 113) zijn niet weerhouden om volgende reden:

  • het voetpadennetwerk wordt doorgetrokken tot aan de ingang van het containerpark;
    • er werd een voetpad voorzien tot een de toegangsweg van het recyclagepark. 
  • aan het containerpark een aparte toegang wordt voorzien voor voetgangers en fietsers;
    • voor fietsers en voetgangers is het mogelijk om op openbaar domein tot aan de toegangsweg van  het recyclagepark te geraken. 
  • er oversteekplaatsen worden voorzien voor voetgangers, die het voetpad volgen, en de rijweg moeten kruisen.
    • er werden bijkomende oversteekplaatsen voorzien. 

In functie van een uniform wegbeeld, wat bijdraagt aan een hogere verkeersveiligheid, wordt er in gesprek gegaan met de concessiehouder van de groothandelssite om enerzijds een grenscorrectie te doen ten behoeve van het logisch aanleggen van de openbare voetpaden langsheen de hoofdindustriestraat, alsook het aanbrengen van zebrapaden. Daarnaast is het ook aangewezen om de hoofdstroom van industrieverkeer vlot en veilig te laten verlopen. Ook hier is een uniform wegbeeld na te streven, zeker ter hoogte van de 3 scherpe knikken in de hoofdindustriestraat. Deze optimalisaties zullen in voorwaarde en via de opdrachtentabel meegegeven worden.

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve parkeerbalans van 88 plaatsen in de bestaande toestand naar 125 plaatsen in de nieuwe toestand. De parkeerplaatsen zijn nodig omwille van de hoge parkeerdruk voor de verschillende bedrijven.

Bomenbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. Er worden 84 nieuwe bomen aangeplant. Er worden ook 27 bestaande jonge bomen verplant. Twee bomen zullen gerooid moeten worden. Er zullen verschillende types bomen aangeplant worden waaronder Carpinus betulus, Prunus avium, Quercus petraea, Acer campestre en Zelkova serrara ‘Village green’. Twee bomen zullen grote bomen worden, 56 medium bomen, 2 ondersteuners en 24 kleine bomen.  

Hemelwaterplan

Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed. De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

Kielsbroek ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering) voorgesteld. Zo wordt er een nieuwe gracht aangelegd op de grond van Aquafin. Het water van de wegenis zal hierin gebufferd worden en infiltreren. 

Omgevingsvergunning

Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Inspraak

Het infomoment ging door op 16 januari 2023. 

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2LWS040206M02298/5153000000/224/SUB_NR/INTERN/SA060590 in 2023 en 2024. De werken komen in aanmerking voor subsidiëring door Vlaanderen in het kader van de (her)aanleg van bedrijventerrein. Bij aanpassing meerjarenplanning 7 worden de inkomsten en subsidieerbare uitgaven ingeschreven en gekoppeld aan subsidie-fiche SBT11291.

Adviezen

Coördinatieoverleg openbaar domein Gunstig onder voorwaarden

20 februari 2023

Het coördinatieoverleg openbaar domein geeft gunstig advies op voorwaarde dat:

  • De materialisatie afgestemd wordt in functie van zwaar verkeer.
    De materiaalkeuzes werden allemaal in functie van zwaar verkeer genomen. De sterkteklasse van de fundering werd hier ook op aangepast.
  • Verdere afstemming volgt met SW/BO/Verkeerstechniek in functie van camera’s en de verkeerslichten aan het kruispunt met de Emiel Vloorsstraat.
    De materiaalkeuzes werden allemaal in functie van zwaar verkeer genomen. De sterkteklasse van de fundering werd hier ook op aangepast;
  • Er in samenspraak met SW/MOB de kruispunten, draaicirkels, aansluitingen op loskades en fietsenstallingen, markeringen en opstelruimte voor voetgangers verder uitgewerkt worden, conform de inrichtingsprincipes van het Draaiboek Openbaar Domein.
    Dit werd in afstemming met SW/MOB aangepast;
  • Er in samenspraak met SW/MOB en KF de draaicirkels verder worden onderzocht.
    Waar nodig werden aanpassingen gemaakt in functie van draaicirkels. De draaicirkels werden afgestemd op het gebruik van trekker opleggers;
  • Er in samenspraak met SB/Groen de ondergrondse maatregelen voor doorwortelbaar volume, en het bomentype worden bepaald.
    De ondergrondse ruimte werd verder bepaald en ingetekend;
  • De fasering in samenspraak met SB bekeken wordt in functie van de bereikbaarheid van het recyclagepark.
    De fasering werd bepaald, waarbij maximum rekening gehouden wordt met de bereikbaarheid van het bestaande en nieuwe recyclagepark. Deze zal bij aanbesteding verder afgestemd worden met SB.

Beleidsdoelstellingen

6 - Lerende en werkende stad
2LWS04 - Economie en industrie
2LWS0402 - Investeren
2LWS040206 - Ondernemers naar de stad brengen
2LWS040206M02298 - SWPR13061 Kielsbroek (VLAIO)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het definitief ontwerp van 27 mei 2023 voor de wegeniswerken in Kielsbroek, district Antwerpen, goed.

Artikel 2

Volgende zaken dienen aangepast/bekeken te worden in het definitief ontwerpplan, alvorens het bouwdossier in te dienen:

  • het aansluiten van het fietspad op het bestaande fietspad in ter hoogte van de Emiel Vloorstraat, met behoud van de boom kant Waterzuivering
  • het behouden van de bestaande stopstreep ter hoogte van het kruispunt Emiel Vloorstraat en het aanpassen van de aansluiting in functie van de bochtstralen en rijbaanbreedtes voor kruisende vrachtwagens;
  • het toevoegen van een gestreepte middenlijn over de volledige lengte van de hoofdindustrieas;
  • het toevoegen van richtpijlen en fietslogo’s ter hoogte van kruisingen van het fietspad;
  • de borden voor de parkeerstrook in sport 2 worden correct ingetekend;
  • logisch aanleggen van voetpaden nastreven door de kleine correcties erfpacht op te nemen met de begunstigde (opdracht Vespa);
  • zebrapaden in verlengde voetpad nastreven , kant groothandelcentrum (opdracht Vespa);
  • uniform aanleggen en markeren scherpe bochten op de hoofdindustriestraat (3x);
  • kruispunt kant Zuidknoop aanpassen zodat hoofdrichting niet tegen de bestaande middengeleiders aanrijdt en de uniforme aanleg van de 3 bochten bekomen wordt.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan: 

Dienst 

Taak 

SW/PR/ONT 

  • Opdracht geven aan het studiebureau Tractebel om: 

  • opdrachtdocumenten opmaken. 

  • opmaken ‘aanvraag omgevingsvergunning’ en indienen bij de bevoegde instanties. 

SW/Mobiliteit 

definitief signalisatieplan opmaken 

Vespaoverleg inboeken met concessiehouder ifv bespreken rechttrekking voetpaden



Bijlagen

  • 20230515_13061_BT.pdf
  • 20230627_13061_NT_signalisatieplan.pdf
  • 20230627_13061_NT.pdf