Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05011 - Omgevingsvergunning - OMV_2023014736. Arthur Matthyslaan 28. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05011 - Omgevingsvergunning - OMV_2023014736. Arthur Matthyslaan 28. District Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_05011 - Omgevingsvergunning - OMV_2023014736. Arthur Matthyslaan 28. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023014736

Gegevens van de aanvrager:

mevrouw Nasera Bouzakoura met als contactadres Arthur Matthyslaan 28 te 2170 antwerpen

Ligging van het project:

Arthur Matthyslaan 28 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nr. 933F7

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          25/07/2022: proces-verbaal (11002_2022_16425_VPV) voor het uitvoeren van werken zonder voorafgaandelijke vergunning;

-          04/04/1961: toelating (179#5844) voor een verbouwing;

-          27/01/1954: toelating (179#2591) voor een nieuwbouw.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          plaatsen van een terras met buitentrap op de eerste verdieping;

-          plaatsen van een vaste luifel op de tweede verdieping.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 38 Groendaken: Het dak van de nieuwe uitbreiding op de eerste verdieping wordt niet als groendak aangelegd.
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen: Er kan niet beoordeeld worden of de aanvraag voldoet aan dit artikel.
  • artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: Er kan niet beoordeeld worden of de aanvraag voldoet aan dit artikel.
     

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee afgestemd met de kenmerkende woonfuncties in de Arthur Matthyslaan en met de beleidsvisie omtrent behoud eengezinswoningen. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

De gelijkvloerse aanbouw werd zonder vergunning uitgebreid tot een bouwdiepte van 17,50 m, wat 0,50 m dieper is dan de laatst vergunde toestand. Deze aanvraag omvat een regularisatie voor deze werken. De dakrand ligt op 3,40 m hoog.

De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Na de uitbreiding blijft er voldoende ruimte over op het gelijkvloers om een kwalitatieve tuinzone te behouden.

Het extra volume van de achterbouw bevindt zich aan de linkerzijde naast de bestaande scheidingsmuur van de buur en heeft bijgevolg geen onaanvaardbare negatieve gevolgen voor de privacy en de bezonning van het linker naastgelegen perceel. Ten aanzien van de rechterbuur moet de scheidingsmuur 3,06 m opgehoogd worden over een diepte van ca. 25 cm. Dit is een zeer beperkte diepte, waardoor geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning voor het naburige perceel wordt gegenereerd.

 

In voorliggende aanvraag wordt de hoofdbouw behouden en aangevuld met een nieuwe achterbouw op de 1ste verdieping. De bouwdiepte breidt uit van 12,07 m in de vergunde toestand naar 17,50 m in de nieuwe toestand, gemeten inclusief terras.

De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening op voorwaarde dat het terras en de borstwering aan de rechterzijde van het perceel niet dieper wordt voorzien dan het volume van de rechterbuur.

 

Het terras is verbonden met de tuin op het gelijkvloers via een buitentrap ingeplant op de linker perceelsgrens. De trap werd uitgevoerd in groen staal met open treden. De plaatsing van de trap ging gepaard met het ophogen van de tuinmuur op de linker perceelgrens. In het onderdeel ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’ wordt geduid dat de buitentrap teveel hinder veroorzaakt voor de linker aanpalende. De buitentrap wordt uitgesloten van deze vergunning (zie verder).

 

De aanvraag omvat de plaatsing van een vaste luifel aan de rechterzijde op de 2de verdieping, waardoor de bouwdiepte ca. 10,90 m bedraagt. De voorgestelde bouwdiepte is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Het extra volume van de luifel bevindt zich naast de bestaande scheidingsmuur van de rechterbuur en heeft bijgevolg geen negatieve impact op de privacy en de bezonning van deze aanpalende.

 

Visueel-vormelijke elementen

Er gebeuren geen werken aan de voorgevel. Het materiaalgebruik van de nieuwe delen aan de achterzijde van het pand (bleke gevelbepleistering en pvc schrijnwerk) is kwalitatief en passend in de omgeving.

Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Na de werken is het pand een kwalitatieve en gezinsvriendelijke woning. De werken op de 1ste verdieping omvatten het omvormen van de keuken naar badkamer en het voorzien van twee slaapkamers en een dressing in de uitbreiding. Dit verhoogt de woonkwaliteit van het pand. Het voorzien van een terrasje bij de slaapkamers is principieel aanvaardbaar. Het voorzien van een groot raam in de achtergevel van het gelijkvloers, raam in de dressing op de 2de verdieping vergroot de lichtinval in de woning. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

Zoals eerder gemeld, is het terras op de 1ste verdieping via een buitentrap verbonden met de tuinzone op het maaiveld. De buitentrap bevindt zich op de linker perceelsgrens en is 3,40 m diep. Dit brengt de totale bouwdiepte op de linker perceelsgrens op 20,90 m. Dit is een grotere bouwdiepte dan gangbaar. Dit is niet toelaatbaar. Bovendien heeft de buitentrap een onaanvaardbare impact op het naburige perceel. De buitentrap is evenmin noodzakelijk voor de woonkwaliteit. Na de werken bevindt de leefruimte met keuken zich op het gelijkvloers en hebben deze functies een rechtstreekse toegang tot de tuin. Om die reden wordt de plaatsing van de buitentrap uit de vergunning gesloten, zoals in rood aangeduid op de plannen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden en de uitsluiting van de plaatsing van de buitentrap, zoals in het rood aangeduid op de plannen, voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het plat dak van de uitbreiding op de 1ste verdieping te voorzien als groendak conform de bepalingen van artikel 38 van de Bouwcode.

3. Het privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en de aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel te voorzien conform de bepalingen van artikels 40 en 41 van de bouwcode.

4. Het plaatsen van de buitentrap naar de eerste verdieping wordt uitgesloten van de vergunning (zie rode aanduiding op de plannen).

5. Het terras en de borstwering op de eerste verdieping aan de rechterzijde van het perceel, over een breedte van 2 m niet dieper te voorzien dan het volume van de rechterbuur.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

2 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

28 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 september 2023

Verslag GOA

6 juli 2023

naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

2. Het plat dak van de uitbreiding op de 1ste verdieping te voorzien als groendak conform de bepalingen van artikel 38 van de Bouwcode.

3. Het privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen en de aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel te voorzien conform de bepalingen van artikels 40 en 41 van de bouwcode.

4. Het plaatsen van de buitentrap naar de eerste verdieping wordt uitgesloten van de vergunning (zie rode aanduiding op de plannen).

5. Het terras en de borstwering op de eerste verdieping aan de rechterzijde van het perceel, over een breedte van 2m niet dieper te voorzien dan het volume van de rechterbuur.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.