Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_04999 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007244. Nationalestraat 136. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04999 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007244. Nationalestraat 136. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04999 - Omgevingsvergunning - OMV_2023007244. Nationalestraat 136. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023007244

Gegevens van de aanvrager:

de heer Ata Rezaei met als adres Nationalestraat 136 te 2000 Antwerpen en Le Gourmet Mondial met als contactadres Nationalestraat 136 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Nationalestraat 136 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 4 sectie D nr. 2592F

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de functie handel naar een restuarant en uitbreiden van het gelijkvloers

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/02/1960: toelating (18#40694) voor een gevelverandering;

-          06/03/1959: vergunning (18#39360) voor verbouwingswerken.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met handel;
  • handel op het gelijkvloers;
  • op de 3 bovenliggende verdiepingen telkens 1 wooneenheid per verdieping.

-          bouwvolume:

  • 4 bouwlagen met plat dak; 
  • de bouwdiepte op het gelijkvloers is aan de kant van de rechterbuur 13,90 meter en aan de linkbuur 17,70 meter;
  • de bouwdiepte op de verdiepingen zijn aan de kant van de rechterbuur 10,90 meter en aan de linkbuur 17,70 meter;
  • de kroonlijsthoogte is 16,45 meter;
  • achteraan open koer van 23 m²;

-          gevelafwerking:

  • het gelijkvloerse deel van de voorgevel wordt bekleed met zwarte leistenen;
  • de bovenliggende verdiepingen van de voorgevel is bepleisterd en wit geschilderd;
  • het vitrineraam is uitgevoerd in metaal, bronskleurig;
  • het andere buitenschrijnwerk is uitgevoerd in pvc, wit.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met horeca;
  • horeca op het gelijkvloers;
  • de bovenliggende verdiepingen blijven onveranderd.

-          bouwvolume:

  • achteraan open koer van 7 m²;

-          gevelafwerking:

  • vitrineraam in pvc, wit;
  • inkomdeur naar de bovenliggende woongelegenheden in donkerbruin aluminium.

 

Nieuwe toestand

-          functie:

  • meergezinswoning met horeca;
  • horeca op het gelijkvloers;
  • de bovenliggende verdiepingen blijven onveranderd.

-          bouwvolume:

  • achteraan open koer van 7 m²;

-          gevelafwerking:

  • vitrineraam in lichtkleurig aluminium;
  • voorzetrolluik boven vitrineraam;
  • inkomdeur naar de bovenliggende woongelegenheden in donkerbruin aluminium.


Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie handel naar horeca;

-          uitbreiden van het volume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

14 maart 2023

19 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

14 maart 2023

29 maart 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

14 maart 2023

27 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: culturele, historische en/of esthetische waarde, overdruk - detailhandel (dh) en artikel  1:   zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op het volgend punt:

-          Artikel 2.2.5 Onbebouwde ruimte en tuinen: de onbebouwde ruimte en de beplanting van de aanwezige binnenplaatsen en tuinen moeten zorgvuldig bewaard blijven. Bij verbouwingen moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven. Voor nieuwbouw moet een oppervlakte van minimum 15% van de perceelsoppervlakte voorzien worden als onbebouwde ruimte. Uitzonderingen worden enkel toegestaan op hoekpercelen. In deze gevallen wordt de oppervlakte onbebouwde ruimte vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. De harmonieregel, zoals beschreven in punt 2.1.2 en 2.1.3 kan door de bepaling van de achtergevelbouwlijn meer open ruimte opleggen. Onbebouwde ruimte en tuinen die horen bij een beschermd monument of stadsgezicht moeten maximaal bewaard blijven. Onbebouwde ruimte en tuinen die behoren tot een beschermd landschap dienen behouden te blijven als onbebouwde ruimte.

De bestaande open ruimte wordt bijna volledig dicht gebouwd.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in strijd met de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:

Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. Deze openingen moeten aan elk van de volgende eisen voldoen:

De lichtdoorlatende oppervlakte van de opening is minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte, met een minimum van 1 vierkante meter. Door het volledig toebouwen van het gelijkvloers komt er onvoldoende daglicht in de verbruiks- en werkruimten.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg. Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van  1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat. Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-       Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag betreft een functiewijziging van detailhandel naar reca en is functioneel inpasbaar. Het advies van de stedelijke dienst Business en innovatie is gunstig:

“Gunstig advies voor het wijzigen van de functie handel naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone kernwinkelgebied centrum Antwerpen. De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zones er gestreefd wordt naar een goede mix tussen de functies handel, reca en diensten om op deze manier de aantrekkelijkheid en de verblijftijd van de bezoekers te verhogen.”

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het gelijkvloers wordt achteraan uitgebreid zodat de open ruimte verkleint met 16m². Er blijft enkel een klein ingesloten koertje van 7m² over bestemd voor het plaatsen van vuilnisbakken. Volgens artikel 2.2.5 van RUP Binnenstad moet de onbebouwde ruimte en beplanting van aanwezige binnenplaatsen bewaard blijven. Bij verbouwing moet het percentage onbebouwde ruimte/bebouwde ruimte per perceel vergroten of gelijk blijven. De aanvraag is dan ook strijdig met dit artikel. Bovendien heeft het volledig bebouwen en verharden een nefaste invloed op de waterhuishouding. Het volledig dichtbouwen verhindert ook de toetreding van daglicht tot de verbruiksruimte en de keuken. Het uitbreiden van het gelijkvloers en verharden van de tuinzone wordt dan ook uit de vergunning uitgesloten.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Het pand is volgens RUP Binnenstad gelegen in CHE-gebied. De stedelijke dienst Monumentenzorg heeft geen bezwaar tegen de ingrepen, maar wijst wel op de povere kwaliteit van de gevelpui. De huidige winkelpui is het resultaat van vele verbouwingen, heeft geen kwaliteit en kan aangepast worden. De erfgoedwaarde van de voorgevel is zeer zwaar uitgehold.

De voorgestelde aanpassingen aan de gevel werken de fragmentarische opbouw van de gevel verder in de hand. Omwille van een meer samenhangende gevelopbouw wordt als voorwaarde opgelegd dat het schrijnwerk ter hoogte van het gelijkvloers in eenzelfde kleur moet uitgevoerd worden: of in lichtkleurig aluminium of in donkerbruine/antraciet kleur. De hoogte van de inkomdeur naar de woningen en deze naar de horecazaak dienen eenzelfde hoogte te hebben en voorzien te worden van 1 bovenlicht. De linker deur wordt nu immers voorzien van 2 bovenlichten wat een bedrukkend en atypisch beeld oplevert. De plint moet uitgevoerd worden in een hoogwaardig en robuust materiaal. Dat is zeker in een druk bewandelde straat als de Nationalestraat geen overbodige luxe. Daarom dient het voorziene invulpaneel in glasal geschrapt te worden uit de vergunning en wordt het vitrineraam voorzien van een natuurstenen of betonnen plint.

 

De voorziene rolluikkast op de gevel is storend en wordt eveneens geschrapt uit de vergunning. Indien gewenst kan een openmazige rolluik aan de binnenkant van de etalageruit geplaatst worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.

 

Het volledig toebouwen van het gelijkvloers heeft een nadelige impact op de verblijfskwaliteit en is onaanvaardbaar. Het behoud van de tuin of patio met behoud en/of aanplanting van groen heeft daarentegen een positieve invloed op de leefbaarheid van de ruimte zowel voor klanten, werknemers als bewoners van het pand, én op de waterhuishouding. Het is evenwel niet de bedoeling dat deze open ruimte gebruikt wordt als recaterras. Dat zou teveel geluidshinder met zich meebrengen in het binnengebied, daar dergelijke ruimte, omringd door muren, werkt als een klankkast. Daarom wordt het gebruik als recaterras, expliciet uitgesloten.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het uitbreiden van het gelijkvloers en verharden van de tuinzone wordt uit de vergunning uitgesloten. De open ruimte mag niet gebruikt worden als recaterras.

3. Alle schrijnwerk op het gelijkvloers wordt uitgevoerd in dezelfde kleur en hetzelfde materiaal: ofwel lichtgrijs aluminium, ofwel donkerbruin/antraciet aluminium. De deuren dienen een gelijke hoogte te hebben en worden voorzien van 1 bovenlicht, waarbij het bovenlicht van de recadeur doorloopt boven het etalageraam.

4. De voorziene rolluikkast op de gevel wordt geschrapt uit de vergunning. Indien gewenst kan een openmazige rolluik aan de binnenkant van de etalageruit geplaatst worden.

5. Het invulpaneel in gasal wordt uitgesloten van vergunning. Het etalageraam dient voorzien te worden van een natuurstenen of betonnen plint.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

14 maart 2023

Start openbaar onderzoek

23 maart 2023

Einde openbaar onderzoek

21 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 september 2023

Verslag GOA

11 juli 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

23 maart 2023

21 april 2023

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

2. Het uitbreiden van het gelijkvloers en verharden van de tuinzone wordt uit de vergunning uitgesloten. De open ruimte mag niet gebruikt worden als recaterras.

3. Alle schrijnwerk op het gelijkvloers wordt uitgevoerd in dezelfde kleur en hetzelfde materiaal: ofwel lichtgrijs aluminium, ofwel donkerbruin/antraciet aluminium. De deuren dienen een gelijke hoogte te hebben en worden voorzien van 1 bovenlicht, waarbij het bovenlicht van de recadeur doorloopt boven het etalageraam.

4. De voorziene rolluikkast op de gevel wordt geschrapt uit de vergunning. Indien gewenst kan een openmazige rolluik aan de binnenkant van de etalageruit geplaatst worden.

5. Het invulpaneel in gasal wordt uitgesloten van vergunning. Het etalageraam dient voorzien te worden van een natuurstenen of betonnen plint.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.