Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2023046404 |
Gegevens van de aanvrager: | Sara Lejeune met als adres Uilenbaan 194 te 2160 Wommelgem |
Ligging van het project: | Mexicostraat 9-11 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1457/5F |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | plaatsen van zaak-gebonden en niet zaak-gebonden gevelpubliciteit op de westgevel en het dak |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 08/07/2021: voorwaardelijke vergunning deputatie (OMV_2021069960) voor het plaatsen van zaak-gebonden gevelpubliciteit;
- 16/07/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019159548) voor het bouwen en exploiteren van een waterstofverdeelstation;
- 14/01/2011: vergunning (20106811) voor het verbouwen van een loods Kaai 42B tot magazijnen, burelen en showroom;
- 27/07/1962: vergunning (Felixarchief inventarisnummer 18#44104) voor afsluitmuur met bureel.
Vergunde toestand
- geen laatst vergunde toestand aangeleverd.
Bestaande toestand
- functie: loods (industrie en bedrijvigheid).
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- gevelafwerking: overeenkomstig bestaande toestand met tegen de westgevel (gericht naar Kattendijkdok):
- zadeldaken:
Inhoud van de aanvraag
- het plaatsen van zaakgebonden en niet-zaakgebonden gevelpubliciteit op de westgevel en het dak;
- er worden geen andere stedenbouwkundig vergunningsplichtige handelingen aangevraagd.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Onroerend Erfgoed | 30 mei 2023 | 30 mei 2023 | Geen advies |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 30 mei 2023 | 9 juni 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een gebied voor ambachtelijke bedrijven of gebieden voor kleine en middelgrote ondernemingen. Deze gebieden zijn mede bestemd voor kleine opslagplaatsen van goederen, gebruikte voertuigen en schroot, met uitzondering van afvalproducten van schadelijke aard, (Artikel 8 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in het gebied waterweg. Binnen het havengebied werden sommige infrastructuurwerken aangeduid op het gewestplan en andere niet. Het is vrijwel onmogelijk al deze voorzieningen binnen een dergelijk dynamisch gebied op voorhand te plannen. De aanduidingen als industriegebied voor het havengebied moet dan ook toelaten dat steeds alle waterbouwkundige, infrastructuur- en uitrustingswerken mogelijk zijn. Het was echter juridisch onmogelijk dat voor het havengebied een bijzonder planologisch voorschrift werd ingevoerd, qua bodembestemming.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
§1. Elke verblijfsruimte dient openingen te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht.
De aanvraag bevat te weinig informatie om vast te stellen of wordt voldaan aan de bepalingen van dit artikel. Sommige publiciteitsinrichtingen worden deels geplaatst boven de lichtdoorlatende dakpanelen. Het is onduidelijk of er zich verblijfsruimtes bevinden onder deze lichtdoorlatende panelen.
Niet-zaakgebonden publiciteit op wachtgevels en afsluitingen van onbebouwde percelen is verboden in CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, binnen stads- of dorpsgezichten en/of binnen een beschermd landschap.
De meeste publiciteit bevindt zich binnen de 50 m van beschermd monument “Kattendijkdok: kaaimuren” (ID: 6629).
§1.3. Algemene principes: In CHE-gebied, binnen een straal van 50 meter van beschermde monumenten, voor inventarispanden en beschermde monumenten en binnen stads- of dorpsgezichten geldt dat publiciteit op het gevelvlak en op het dak enkel mag bestaan uit losse letters.
De meeste publiciteit bevindt zich binnen de 50 m van beschermd monument “Kattendijkdok: kaaimuren” (ID: 6629) en vastgesteld bouwkundig erfgoed “Kattendijkdok” (ID: 101205).
Naast losse letters worden ook logo’s voorzien;
§4.1 Plaatsing op het dak: De publiciteit dient gelijk te lopen met de kroonlijst. De publiciteit wordt geplaatst gelijk met de zuidgerichte zadeldakvlakken.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is gelegen in een zone met een fluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
Het gebouw bevindt zich op een strategische locatie tussen stad en haven. Temeer is het van belang dat het gebouw een duidelijke expressie geeft van de aanwezigheid van waterstofstation waarbij het zich tegelijk bewust is van de stedelijke omgeving waarin het zich bevindt.
Het plaatsen van zaakgebonden publiciteit is aanvaardbaar gelet op de functie van het pand en de noodzaak om de zichtbaarheid van het bedrijf op deze locatie te vergroten. Om die reden werd in 2021 reeds een vergunning verleend voor het plaatsen van gevelpubliciteit.
Met voorliggende aanvraag wenst de aanvrager de zichtbaarheid ook aan de dokzijde en vanuit de lucht te vergroten.
De breedte en hoogte van de letters en logo’s zijn in verhouding met de maat van het gebouw en kunnen bijgevolg gunstig beoordeeld worden.
Conform de bouwcode dient publiciteit zich in het gevelvlak te bevinden. Door het ontbreken van een snede en/of een bovenaanzicht is het onduidelijk of hieraan wordt voldaan. Aangezien de wanden reeds zijn uitgevoerd zullen de logo’s, strijdig met de bouwcode, in opbouw tegen de wand worden bevestigd. De dikte dient in dit geval zo beperkt mogelijk te blijven. Daar waar de logo’s tegen een achterliggende wand worden bevestigd mogen deze maximaal 14 cm vooruitkomen, wat in voorwaarde zal worden opgelegd. Deze dikte komt overeen met deze die opgelegd wordt bij na-isolatie van gevels.
Eveneens wordt er publiciteit aangebracht plat op het dak. De noodzaak om publiciteit vanuit de lucht zichtbaar te maken is niet duidelijk en is in strijd met artikel 33 van de bouwcode. Deze publiciteit wordt daarom uitgesloten van vergunning.
Bezwaarlijk kan gesteld dat de logo’s van de vrachtwagen, de boot en de pomp deel uitmaken van de zaakgebonden publiciteit. Deze komen immers niet voor in het bedrijfslogo. Bovendien zijn deze niet geïntegreerd in de architectuur van het gebouw. Deze afbeeldingen zorgen voor een verrommeling van het straatbeeld. Geadviseerd wordt deze uit te sluiten van vergunning.
Cultuurhistorische aspecten
Het pand is niet vastgesteld in de inventaris bouwkundig erfgoed, noch gelegen in che-gebied.
Het pand bevindt zich echter wel binnen een straal van 50 m van het beschermd monument “Kattendijkdok: kaaimuren” (ID: 6629), de reden waarom het advies van de dienst monumentenzorg werd ingewonnen.
Zij geven een gunstig advies indien de publiciteit voorzien wordt conform de algemene principes van artikel 33 zaakgebonden pubilicteit uit de bouwcode, met name in losse letters.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Omwille van de strijdigheid met artikel 33 van de bouwcode wordt de publiciteit op het dakvlak uitgesloten van vergunning. Bijkomend wordt opgemerkt dat het onduidelijk is of er zich verblijfsruimtes bevinden onder de lichtdoorlatende dakpanelen waarop publiciteit wordt voorzien. Dit zou ten koste gaan van de verblijfkwaliteit van deze ruimten wat niet wenselijk is. Ook de verlichting er van zorgt voor onnodige hinder naar de hoger gelegen gebouwen en de aanwezige fauna.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De zaakgebonden publiciteit op het dak wordt uitgesloten van vergunning.2. Daar waar de logo’s in opbouw tegen een achterliggende wand/gevel worden bevestigd, mogen deze maximaal 14 cm vooruitkomen.
3. Worden uitgesloten van vergunning: de iconen/logo’s van de vrachtwagen, van de boot en van de pomp.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 3 april 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 30 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 27 oktober 2023 |
Verslag GOA | 10 juli 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.