Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_04979 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2023059635. Adolf Greinerstraat 14. District Hoboken - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04979 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2023059635. Adolf Greinerstraat 14. District Hoboken - Goedkeuring 2023_CBS_04979 - Omgevingsvergunning. Advies hogere overheid. Gunstig advies - OMV_2023059635. Adolf Greinerstraat 14. District Hoboken - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de deputatie een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De deputatie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen.

 

Projectnummer:

OMV_2023059635

Gegevens van de aanvrager:

zie exploitant

Gegevens van de exploitant:

NV UMICORE (0401574852) met als contactadres Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Antwerpen

Ligging van het project:

Adolf Greinerstraat 14 te 2660 Hoboken (Antwerpen)

Kadastrale percelen: 

Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244C5, 244/2, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F

Hemiksem afdeling 1 sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16N, 16R, 17V, 23T2, 23C2, 31F4, 31E4, 31C4, 31B4, 31T3, 31A3, 60X, 76F, 79R

waarvan:

 

-          20180124-0100

Antwerpen afdeling 37 sectie C nrs. 10R2, 242C14, 242W25, 243E3, 244C5, 244/2, 516M, 526L, 557G4, 593B en 597F

Hemiksem afdeling 1 sectie C nrs. 2Y2, 9D, 16N, 16R, 17V, 23T2, 23C2, 31F4, 31E4, 31C4, 31B4, 31T3, 31A3, 60X, 76F, 79R  (Umicore Hoboken)

Vergunningsplichten:

exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten

Voorwerp van de aanvraag:

de hernieuwing van de grondwaterwinning

 

Omschrijving ingedeelde inrichtingen of activiteiten

 

Voorgeschiedenis

Op 16 september 2004 verleende de deputatie een milieuvergunning tot 19 augustus 2010 voor onder andere het exploiteren van een grondwaterwinning van 350.000 m³/jaar (MLAV1/04-191). Op 26 november 2009 werd de milieuvergunning verleend voor een grondwaterwinning van 300.000 m³/jaar tot 20 november 2014 (MLAV1/09-360). In het besluit van de deputatie van 17 april 2012 (MLAV1/13-520) en de Vlaamse Regering van 7 november 2014 (AMV/70/1073) werden drie milieuvergunningen (beneden- en bovenfabriek en smelter) ondergebracht in één milieuvergunning. In dit besluit werd onder andere de grondwaterwinning vergund voor 300.000 m³/jaar voor een periode tot 17 april 2024.

 

Inhoud van de aanvraag

De exploitant vraagt een verlenging van de exploitatie van grondwaterwinningen in functie van de productie.

 

Aangevraagde rubriek(en)

  

Aangevraagde rubriek(en) Umicore Hoboken
 

Rubriek

Omschrijving

Gevraagd voor

53.8.3°

grondwaterwinning met een totaal opgepompt debiet groter dan 30.000 m³ per jaar;

300.000,00 m³/jaar

  

Aangevraagde bijstelling bijzondere milieuvoorwaarden in afwijking van algemene of sectorale voorwaarden

Umicore Hoboken

1.

 

Bij te stellen voorwaarde:

Artikel 5.53.2.2 - een grondwaterwinning voorzien van een peilbuis

 

Voorgesteld alternatief/aanvulling:

Het grondwaterpeil kan gemeten worden zonder aanleg van een peilbuis. Er is een elektronische meting, rechtstreeks in de buis.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 24 en 42 van het Omgevingsvergunningsdecreet heeft het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar de bevoegdheid advies uit te brengen voor de vergunningsaanvragen op haar grondgebied waarvoor de deputatie, de Vlaamse regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar de bevoegde overheid is, tenzij:

 

  1. de aanvraag ingediend is door het betrokken college;
  2. de aanvraag louter betrekking heeft op mobiele of verplaatsbare ingedeelde inrichtingen of activiteiten.

 

Het college heeft op 17 november 2017 (jaarnummer 2017_CBS_08858) beslist om de adviesbevoegdheid op te nemen.

Argumentatie

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu

26 juni 2023

28 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een industriegebied. Deze zijn bestemd voor de vestiging van industriële of ambachtelijke bedrijven. Ze omvatten een bufferzone. Voor zover zulks in verband met de veiligheid en de goede werking van het bedrijf noodzakelijk is, kunnen ze mede de huisvesting van het bewakingspersoneel omvatten. Tevens worden in deze gebieden complementaire dienstverlenende bedrijven ten behoeve van de andere industriële bedrijven toegelaten, namelijk: bankagentschappen, benzinestations, transportbedrijven, collectieve restaurants, opslagplaatsen van goederen bestemd voor nationale of internationale verkoop, (Artikel 7 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Op basis van het dossier is het project verenigbaar met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening.

 

Toetsing van aanvaardbaarheid van de ingedeelde inrichtingen en activiteiten op het vlak van hinder en risico's voor de mens en het milieu

 

De exploitant pompt grondwater op vanuit het Ledo-Paniseliaan-Brusseliaan Aquifersysteem (HCOV_0600) via drie kuilputten en twee filterputten. De gevraagde debieten van 1.200 m³/dag en 300.000 m³/jaar blijven ongewijzigd:

watervraag

m³/jaar

m³/dag

koeling gassen smelter door injectie in de gasstroom

59.000 – 92.000

250

koeling gassen EMC en BAS door injectie in de gasstroom

3.000 – 4.000

30

koeltoren hoogoven

60.000 – 73.000

250

koeltoren compressoren

11.000 – 17.000

70

aanmaak hoogoven

100.000 – 150.000

580

andere

8.000

20

 

300.000 m³/jaar

1.200 m³/dag


Volgende vijf winningsputten blijven verder in gebruik:

 

diepte put

filtertop

debiet

peilbuis

datum aanleg

put 1

151,6 m-mv

125,9 m-mv

280,8 m³/dag

nee

1960

put 2

147 m-mv

109,3 m-mv

110,4 m³/dag

ja

1984

put 3

149 m-mv

107,7 m-mv

81,6 m³/dag

ja

1984

put 4

141,9 m – mv

135 m-mv

182,4 m³/dag

nee

1964

put 5

125,2 m-mv

 

300 m³/dag

nee

1950

 

Het bedrijf maakte in het jaar 2022 gebruik van volgende waterbronnen:

waterbron

toepassing

hoeveelheid

stadswater

proceswater, aanmaak osmosewater, stofbestrijding, sanitair

583.606 m³/jaar

grondwater

injectie in hete gasstroom bij pyrometallurgische projecten, suppletiewater koeltorens, aanmaak osmosewater

271.877 m³/jaar

regenwater

afgeleid naar WZI, inzet als industriewater

501.320 m³/jaar

industriewater (effluent WZI)

koeltoepassingen, bluswater, reiniging en stofbestrijding

1.050.872 m³/jaar

oppervlaktewater

koeltorens zwavelzuurproductie

1.378.130 m³/jaar

 

Het gebruik van grondwater in bepaalde productieprocessen is moeilijk uit te sluiten omdat ze kalkvrij water vereisen en het grondwater zeer zacht is. De rechtstreekse injectie van water in een hete gasstroom (650°C) in de smelter, BAS en EMC vereist kalkvrij water. Geen enkele andere waterstroom op het bedrijf komt hiervoor in aanmerking, tenzij water behandeld met een omgekeerde osmosebehandeling. Dit zou een aanzienlijke meerkost meebrengen en bovendien een groot verbruik van energie en chemicaliën vereisen. Het voedingswater van de koeltorens van de hoogoven en de compressoren vereist eveneens kalkarm water om afzettingen in de primaire warmtewisselaar te voorkomen.

De kaart van de databank ondergrond Vlaanderen toont dat er in de onmiddellijke omgeving (Niel en Schelle) twee andere grondwaterwinningen vergund zijn om op te pompen uit dezelfde laag, met eerder beperkte debieten van 1.600 m³ en 2.900 m³ per jaar. Er wordt daarom verwacht dat er geen cumulatief effect van de winningen is op de betrokken laag. Jaarlijks wordt de winning in de vijf putten gedurende 24 uur stilgelegd en wordt het effect op het waterniveau gemeten in de twee peilputten. Tot nu werd er geen verschil van niveaus in de twee peilputten opgemerkt.
De jaargemiddelde grondwaterstanden van de afgelopen acht jaar tonen weinig schommelingen. Er wordt gepompt uit een diepliggende afgesloten watervoerende laag waardoor er geen verdrogingseffecten optreden ter hoogte van de freatische laag. Op 2 tot 5 meter diepte bevindt zich de laag met Boomse klei die een ondoorlaatbare laag vormt. Hoewel de winning vlakbij een Speciale Beschermingszone (SBZ) gelegen is, zal er dus om deze reden geen risico zijn op verdroging van omliggende natuurwaarden. Dit wordt ook bevestigd in de voortoets.


Bijstellen sectorale voorwaarden

Voor put 2 en 3 werden peilbuizen geïnstalleerd. Een afwijking op artikel 5.53.2.2 van Vlarem II die deze peilbuizen oplegt, wordt gevraagd voor putten 1, 4 en 5. Het grondwater kan in deze putten rechtstreeks gemeten worden in de buis via een elektronische meting. De elektronische meting is een evenwaardig alternatief voor de peilbuis, ook omdat voor putten 2 en 3 wel peilbuizen voorzien zijn waarlangs de waterstand van de watervoerende laag gemeten kan worden.

 

Advies van het college

Vanuit milieutechnisch oogpunt wordt voorgesteld de gevraagde vergunning gunstig te adviseren. Het is aan de vergunningverlenende overheid om, op basis van alle onafhankelijk uitgebrachte deskundige adviezen, tot een gemotiveerde en integrale beslissing te komen.

 

Geadviseerde rubriek(en)

 

Rubriek

Omschrijving

Geadviseerd voor

53.8.3°

grondwaterwinning met een totaal opgepompt debiet groter dan 30.000 m³ per jaar;

300.000,00 m³/jaar

 

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

6 juni 2023

Start openbaar onderzoek

16 juni 2023

Einde openbaar onderzoek

15 juli 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste adviesdatum

26 juli 2023

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

16 juni 2023

15 juli 2023

0

0

0

4

 

Bespreking van de bezwaren

 

  1. NMBS. In het kader van het openbaar onderzoek werd een reactie ontvangen van de NMBS die een gunstig advies uitbrengt, zonder meer.

 

  1. Gevolgen voor bodem, gezondheid en afvoer van water: De bezwaarindiener is bezorgd over de effecten op de bodemverontreiniging, stabiliteit van de bodem en (vooral) gezondheid. Belangrijk zorgpunt is daarbij ook de afvoer van het opgepompte water.
    Beoordeling: Het bezwaar is ongegrond. Op de diepte waarop de bemaling plaatsvindt, bevindt zich geen verontreiniging. Het betreft een afgesloten waterlaag. Er worden geen nieuwe putten geboord. De bemaling heeft geen invloed op de verontreiniging op de site die zich, in vergelijking met de bemalingsdiepte, eerder ondiep voordoet. Het opgepompte water wordt niet afgevoerd maar integraal gebruikt in het productieproces.

 

  1. Fluxys. In het kader van het openbaar onderzoek werd een reactie ontvangen van Fluxys die een gunstig advies uitbrengt mits het respecteren van voorwaarden.
    Beoordeling: Het advies van Fluxys met bijhorende plannen en bijlagen is ter beschikking van de vergunningverlenende overheid via het omgevingsloket. Het is aan de deputatie te oordelen of deze als bijzondere voorwaarden opgenomen moeten worden bij een eventuele vergunning.

 

Informatievergadering

Een informatievergadering was niet vereist en werd niet gehouden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college beslist een gunstig advies, zoals geformuleerd in de argumentatie, te geven op de aanvraag.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.