Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_04994 - Omgevingsvergunning - OMV_2023036784. Karel Oomsstraat 1-11 en Generaal Lemanstraat 1-5. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04994 - Omgevingsvergunning - OMV_2023036784. Karel Oomsstraat 1-11 en Generaal Lemanstraat 1-5. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04994 - Omgevingsvergunning - OMV_2023036784. Karel Oomsstraat 1-11 en Generaal Lemanstraat 1-5. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023036784

Gegevens van de aanvrager:

BV LUNE met als adres Karel Oomsstraat 5 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Karel Oomsstraat 1-11 en Generaal Lemanstraat 1-5 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 6M4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen naar functie café en plaatsen zaakgebonden gevelreclame (Basic-fit)

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          31/03/2006: vergunning (200625) voor het inrichten van en commerciële ruimte;

-          29/04/2005: milieuvergunning (2005199) voor een fitnesszaal;

-          23/07/2004: vergunning (20042178/197#20040429) voor het ondersteunen van de hoeken der terrassen met palen (aan de zuidkant);

-          24/01/1996: milieuvergunning (1995503) voor een Computerroom, met airco en noodgroep;

-          28/06/1974: vergunning (1974404) voor afbraak;

-          15/03/1974: vergunning (1974403) voor een flatgebouw.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          functie:

  • gelijkvloers (sokkel): winkel en fitnesscentrum;
  • woontoren met 126 wooneenheden (uitgesloten uit deze aanvraag);

-          bouwvolume:

  • sokkel van 3 bouwlagen onder plat dak;
  • woontoren van 12 bouwlagen onder plat dak (uitgesloten uit deze aanvraag);

-          voorgevelafwerking:

  • gestructureerde beton met natuurkleur aluminium schrijnwerk.

 

Bestaande toestand

-          functie:

  • gelijkvloers (sokkel): winkel, fitnesscentrum en café (Karel Oomsstraat);

-          voorgevelafwerking:

  • zaakgebonden verlichte gevelreclame (Generaal Lemanstraat);
  • gewijzigde raamindeling bij koffiebar (Karel Oomsstraat);
  • raamfolie op de ramen.

 

Nieuwe toestand

-          gelijk aan bestaande toestand.

 

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie naar dareca (Karel Oomsstraat);

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

27 april 2023

23 mei 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

27 april 2023

2 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

27 april 2023

5 mei 2023

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

27 april 2023

28 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

27 april 2023

5 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

27 april 2023

9 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 26 Afvalverzameling:

functies anders dan wonen, dienen een afgescheiden ruimte voor afvalberging te hebben die voorzien wordt van verluchting en minimaal 4 m2 groot is. Er wordt een berging voorzien, maar deze wordt niet specifiek ingetekend als afvalberging;

  • artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen:

er worden geen fietsstalplaatsen voorzien

  • artikel 33 Zaak-gebonden publiciteit:

plaatsing in het gevelvlak en aan vaste uitsprongen: Ze mag niet voor gevelopeningen geplaatst worden. Indien ze geplakt of gespoten wordt op een gevelopening mag ze maximaal 50 % van de opening bedekken en geen raamkaders bedekken. Sommige ramen werden volledig beplakt;

plaatsing haaks op het gevelvlak: De afmetingen van een lichtbak moet voldoen aan volgende voorwaarden: maximum 0,60 m hoog en maximum 0,60 m uit de gevel. De haakse lichtbak is 1 m bij 1 m;

  • artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders:

horeca-inrichtingen en andere bedrijven en instellingen waar voedsel wordt verwerkt en/of waar warme maaltijden ter plekke worden geconsumeerd, zijn verplicht hun afvalwater via vetafscheiders te lozen.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor Stad Antwerpen aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd..

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Gunstig advies voor het gedeeltelijk wijzigen van de functie dagrecreatie (fitness) naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in de zone verspreide bewinkeling.  De Beleidsnota Detailhandel 2020 stelt dat in deze zone behoud van de vergunde commerciële ruimten mogelijk is en dat optimalisatie ervan gunstig wordt geadviseerd. Bovendien is een goede mix tussen functies handel, reca, recreatie en diensten een manier om de aantrekkelijkheid van een commerciële plint te verhogen.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beperken zich binnen het bestaande en vergunde volume en beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Visueel-vormelijke elementen

De gevels blijven, behoudens het voorzien van zaak-gebonden publiciteit, ongewijzigd.

 

Omwille de ligging langsheen een gewestweg werd het advies gevraagd van het agentschap Wegen en Verkeer. Zij geven een gunstig advies mits de gevelpubliciteit van 5,30 m x 1,30 m x 0,20 m wordt uitgesloten van vergunning. Deze zaakgebonden reclame voldoet niet aan de plaatsingsvoorwaarden van de handleiding verticale signalisatie, zoals in bijgevoegd advies vermeld.

 

De voorziene zaakgebonden reclame van Basic-Fit is eveneens niet in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode. Er is geen reden hier een afwijking op toe te staan. Ook deze zullen worden uitgesloten van vergunning.

 

Aspecten met betrekking tot het milieu

Het advies is gunstig.

De aanvraag omvat de regularisatie van de reeds bestaande functie, namelijk horeca. Het café (café Lucien) wordt uitsluitend overdag uitgebaat met openingsuren van 8 uur tot 17 uur. De verwachte geluidshinder is, gezien de openingsuren, minimaal. De aanvraag omvat evenzeer het regulariseren van de bestaande gevelreclame (Basic-fit). De gevelreclame moet ingericht worden worden volgens de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, Vlarem II.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er wordt geen afvalberging voorzien. Dit is niet aanvaardbaar en zal hierom in voorwaarde worden opgelegd.

 

Het is onduidelijk of er een vetafscheider wordt voorzien. Hier kan geen afwijking op worden toegestaan en zal in voorwaarde worden opgelegd.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de functiewijziging van fitness naar reca.

Op het gelijkvloers wordt een deel van de fitnessruimte ingericht als horeca (koffiezaak).

 

De koffiezaak heeft een oppervlakte van 111m². Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

Dit aantal is toereikend.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.

 

 

 

Fietsvoorzieningen:

Voor het personeel van de koffiebar moet een fietsstalplaats voorzien worden (0.60/100m²).

Er is geen fietsstalplaats. Aangezien het slechts over één fiets gaat kan een afwijking worden toegestaan. Deze fiets kan in of voor de handelszaak worden geplaatst.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;

2. Het bijgevoegde advies van het agentschap Wegen en Verkeer wordt nagekomen;

3. Er moet een afvalberging worden voorzien die voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.

4. Er moet een vetafscheider worden voorzien in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.

5. Wordt uitgesloten van vergunning:

 - De gevelpubliciteit van 5,30 meter x 1,30 meter x 0,20 meter

 - De zaakgebonden publiciteit op de ramen

 - De haaks op de gevel geplaatste lichtbak.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

17 april 2023

Volledig en ontvankelijk

27 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

24 september 2023

Verslag GOA

13 juli 2023

naam GOA

Gerd Cryns

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
  2. Het bijgevoegde advies van het agentschap Wegen en Verkeer wordt nagekomen;
  3. Er moet een afvalberging worden voorzien die voldoet aan de bepalingen van de bouwcode.
  4. Er moet een vetafscheider worden voorzien in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
  5. Wordt uitgesloten van vergunning:
    • De gevelpubliciteit van 5,30 meter x 1,30 meter x 0,20 meter
    • De zaakgebonden publiciteit op de ramen
    • De haaks op de gevel geplaatste lichtbak.

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.