Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_05022 - Omgevingsvergunning - OMV_2023048812. Lakborslei 288. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_05022 - Omgevingsvergunning - OMV_2023048812. Lakborslei 288. District Deurne - Weigering 2023_CBS_05022 - Omgevingsvergunning - OMV_2023048812. Lakborslei 288. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023048812

Gegevens van de aanvrager:

Fouad Oulidi met als adres Lakborslei 288 - 290 te 2100 Antwerpen

Ligging van het project:

Lakborslei 288 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 28 sectie A nrs. 92V28 en 92W28

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een woning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/09/1945: toelating (329#18316) voor herstelwerken;

-          01/01/1930: toelating (329#6308) voor veranderingswerken;

-          01/01/1930: toelating (329#5870) voor het bouwen van een open koepel.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: confortawoning met twee eengezinswoningen (boven- en onderaan);

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen en een half-verzonken kelder met een plat dak;
  • dakterras aan de straatzijde;
  • kroonlijsthoogte voorgevel van 9,60 m;
  • kroonlijsthoogte achtergevel van 9,80 m;
  • bouwdiepte hoofdvolume van 10 m;

-          gevelafwerking:

  • gevel in bruinrode baksteen met decoratieve patronen;
  • twee toegangsdeuren (links voor onderste woning, rechts voor bovenste woning).

 

Bestaande toestand

Overeenkomstig met de geacht vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • opgehoogde dakrand naar 9,80 m;
  • opgehoogde dakrand achteraan naar 10,20 m;
  • dakterras werd opgenomen in het bouwvolume;

-          gevelafwerking:

  • opgehoogd gedeelte in rode baksteen, rest van de gevel in bruinrode baksteen;
  • gevelschrijnwerk op de verdieping in wit en grijs pvc.

 

Nieuwe toestand

Overeenkomstig met de geacht vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie: confortawoning met twee eengezinswoningen (boven- en onderaan);

-          bouwvolume:

  • opgehoogde dakrand vooraan naar 9,80 m;
  • opgehoogde dakrand achteraan naar 10,20 m;
  • dakterras opgenomen in het bouwvolume;
  • 2 nieuwe gevelopeningen in de achtergevel;
  • interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • opgehoogd gedeelte in rode baksteen, rest van de gevel in bruinrode baksteen;
  • gevelschrijnwerk op de verdieping in wit pvc.


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          wijzigen van de voorgevel;

-          wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 6 Harmonie en draagkracht:
    de gevelafwerking van het opgehoogde gedeelte aan de voorgevelzijde is van kleur en materiaal niet in harmonie met de rest van de voorgevel;
  • artikel 11 Afwerken van gevels en materiaalgebruik:
    het materiaalgebruik van elk onderdeel van het gebouw dient duurzaam, kwalitatief en esthetisch verantwoord te zijn. Gezien reeds een grote verscheidenheid aan materialen in het straatbeeld, is het wenselijk om de gevelafwerking enigszins in harmonie met de bestaande gevelafwerking aan te sluiten. Het opgehoogde gedeelte in rode baksteen staat in contrast met de gevel die uit bruinrode baksteen bestaat. Daardoor is de gevelafwerking esthetisch niet verantwoord;
  • artikel 21 Minimale hoogte van ruimten:
    de minimale plafondhoogte voor verblijfsruimten bedraagt 2,60 meter.
    De hal, die tevens ook gebruikt wordt als bureauruimte, beschikt niet over een vrije hoogte van 2,60 meter;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    elke verblijfsruimte dient te worden voorzien van voldoende daglicht en zicht. Deze opening dient minstens 10% van de netto-vloeroppervlakte te bedragen. Het is onduidelijk of de bureauruimte voldoende mogelijkheden voor daglicht en zicht bezit.
  • artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte:
    de netto-oppervlakte voor een buitenruimte bedraagt minimum 4 m², vermeerderd met 2 m² per bijkomende slaapkamer. Het ontwerp voldoet hier niet aan;
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    voor scheidingsmuren geldt dat een opstand van 0,30 meter dient te worden voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakdeel. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal worden bekleed. Uit de plannen is het onvoldoende duidelijk of deze opstand wordt voorzien volgens de bepalingen van dit artikel. Bovendien moeten enkelvoudige scheidingsmuren opgericht worden in niet-geperforeerd, massief materiaal. Dit is onvoldoende duidelijk weergegeven op de plannen;
  • artikel 38 Groendaken:
    nieuwe, platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m², dienen te worden ingericht als groendak. De nieuwe daken voldoen hier niet aan aangezien het dak volledig wordt vervangen.
     

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
 

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Lakborslei.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag betreft de bovenwoning van een confortawoning bestaande uit twee eengezinswoningen. Het bestaande volume op de bovenste bouwlaag werd uitgebreid tot aan de voorgevel. Hiervoor werden zowel de scheimuren als de voorgevel en de achtergevel beperkt opgetrokken. Het bouwvolume stemt overeen met de bebouwing in de omgeving en is stedenbouwkundig aanvaardbaar.

 

Visueel-vormelijke elementen

De oorspronkelijke gevel is opgetrokken in bruinrode baksteen met decoratieve patronen en eindigt in een rollaag. De ophoging werd hier gewoon bovenop geplaatst, zonder deksteen of beëindiging, en is qua materiaal, kleur en afwerking niet in harmonie met de rest van de voorgevel. Het project is hierdoor niet in overeenstemming met artikels 6 (Harmonie en draagkracht) en 11 (Afwerken van gevels en materiaalgebruik) van de bouwcode.

Aanbevolen wordt om bij een renovatie van de gevel deze in zijn geheel te herzien, met een beperkt materialenpalet, afgestemd op de omgeving.

De aanvraag dient geweigerd te worden.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De hal/bureauruimte beschikt niet over een vrije hoogte van 2,60 m, zoals wordt opgelegd voor verblijfsruimtes in artikel 21 van de bouwcode (Minimale hoogte van ruimten). Bovendien beschikt deze ruimte over onvoldoende mogelijkheden voor daglicht en zicht. Artikel 24 van de bouwcode (Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer) bepaalt dat elke verblijfsruimte openingen dient te hebben voor de toetreding van daglicht en zicht. De lichtdoorlatende oppervlakte van deze openingen moet minimaal 10% van de netto-vloeroppervlakte van de verblijfsruimte zijn.

 

Artikel 28 van de bouwcode (Minimale oppervlakte buitenruimte) bepaalt dat de netto-oppervlakte van een buitenruimte minimum 4 m² bedraagt, vermeerderd met 2 m² per bijkomende slaapkamer. De woning beschikt over 2 slaapkamers en moet dus een buitenruimte hebben van minimum 6 m². Door de uitbreiding verkleint het dakterras van 24,5 m² naar 3,82 m², wat onvoldoende is. Bovendien is de deur naar het dakterras slechts 48 cm breed (gemeten tussen de dagkanten), wat veel te weinig is om ze comfortabel te kunnen gebruiken. 

 

Volgens artikel 34 van de bouwcode (Stabiliteit en scheidingsmuren) geldt dat voor scheidingsmuren een opstand van 0,30 meter moet worden voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakdeel. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal worden bekleed. Uit de plannen is het onvoldoende duidelijk of deze opstand wordt voorzien volgens de bepalingen van dit artikel. Bovendien moeten enkelvoudige scheidingsmuren opgericht worden in niet-geperforeerd, massief materiaal. Dit is onvoldoende duidelijk weergegeven op de plannen. Indien een vergunning verleend wordt, moet in voorwaarden opgelegd worden dat er moet voldaan worden aan de bepalingen van dit artikel.

 

Artikel 38 van de bouwcode (Groendaken) bepaalt dat nieuwe platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m² dienen te worden ingericht als groendak. De nieuwe daken voldoen hier niet aan aangezien het dak volledig wordt vervangen. Indien een vergunning verleend wordt, moet in voorwaarden opgelegd worden dat er moet voldaan worden aan de bepalingen van dit artikel.

Omwille van de afwijkingen van de bouwcode die niet kunnen bijgesteld worden in voorwaarden, en dan met name de afwijkingen op artikels 21, 24 en 28, dient het project ongunstig geadviseerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 april 2023

Volledig en ontvankelijk

17 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 oktober 2023

Verslag GOA

13 juli 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0

 

Bespreking van de bezwaren

  1. Scheidingsmuur: De zinken dakgoot/bekleding van de scheidingsmuur werd beschadigd tijdens de werken. Indien deze verwijderd wordt, moet de scheidingsmuur van dekstenen worden voorzien om waterinsijpeling te voorkomen.
    Beoordeling:
    Op het dakplan worden op alle scheidingsmuren dekstenen getekend. Alle werken moeten uitgevoerd worden volgens de regels der kunst. Het uitvoeringstechnische aspect wordt echter niet beoordeeld in een omgevingsaanvraag.
    Het bezwaar is onontvankelijk.

 

  1. Waterafvoer dak/terras: de waterafvoer wordt niet correct opgetekend op de plannen. Het is onduidelijk of de afwatering naar de voor- of de achterzijde gebeurt en waar de regenwaterafvoeren zitten.
    Beoordeling:
    Op het plan worden de afvoeren aan de voorzijde getekend. De foto’s bijgevoegd bij het bezwaar tonen echter geen afvoeren op deze locatie, en er is ook geen regenwaterafvoer te zien op de tekening van de voorgevel. Alle werken moeten uitgevoerd worden zoals getekend op de plannen en volgens de regels der kunst. Het uitvoeringstechnische aspect wordt echter niet beoordeeld in een omgevingsaanvraag.
    Het bezwaar is onontvankelijk.

 

  1. Werken muurzijde: de werken worden uitgevoerd door niet-professionele mensen zonder inachtname van de risico’s. Er wordt gevraagd om alle nodige verzekeringen te voorzien en de werken te laten uitvoeren door gekwalificeerde personen die op de hoogte zijn van de te volgen procedures inzake veiligheid, kwaliteit en correctheid van de gebruikte materialen.
    Beoordeling:
    De werken moeten steeds uitgevoerd worden volgens de regels der kunst en alle procedures en regelgeving hieromtrent dienen ten allen tijde gevolgd te worden. Het voorzien van de nodige verzekeringen is een burgerrechtelijke kwestie die niet wordt behandeld in een omgevingsaanvraag. Ook het uitvoeringstechnische aspect wordt niet beoordeeld in een omgevingsaanvraag.
    Het bezwaar is onontvankelijk.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.