Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_04996 - Omgevingsvergunning - OMV_2023045889. Lamorinièrestraat 30/4. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04996 - Omgevingsvergunning - OMV_2023045889. Lamorinièrestraat 30/4. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04996 - Omgevingsvergunning - OMV_2023045889. Lamorinièrestraat 30/4. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023045889

Gegevens van de aanvrager:

de heer Joris Van Regemortel met als adres Lamorinièrestraat 30.4 te 2018 Antwerpen en de heer Yanis Berrewaerts met als adres Lamorinièrestraat 30.4 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Lamorinièrestraat 30/4 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1230Y10

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/7089;

-          26/06/2015: vergunning (2015602) voor het bouwen van een eengezinswoning en het samenvoegen van twee tuinen;

-          22/07/1955: toelating (18#34078) voor gevelveranderingen.

 

Vergunde toestand

-          functie wonen:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 halfondergrondse bouwlaag;
  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte tot circa 8 m;
  • dakterras achteraan de tweede verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gevelmetselwerk lichte tint;
  • betonpanelen;
  • buitenschrijnwerk aluminium goudkleurig;

-          tuin samengevoegd met achterliggend perceel.

 

Bestaande toestand

-          overeenkomstig vergunde toestand.

 

Nieuwe toestand

-          functie wonen:

  • eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • 1 halfondergrondse bouwlaag;
  • 2 bouwlagen onder zadeldak; 
  • bouwdiepte tot circa 8 m;
  • uitgebreid volume;
  • dakterras achteraan de derde verdieping;

-          gevelafwerking:

  • gevelmetselwerk lichte tint;
  • betonpanelen;
  • buitenschrijnwerk aluminium goudkleurig;


Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

30 mei 2023

9 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend punt:

  • Artikel 15 In- en uitsprongen aan daken

In- en uitsprongen in hellende daken dienen op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens te worden ingeplant.

Het nieuwe inpandige dakterras achteraan wordt minder dan 0,60 meter van de perceelsgrens ingeplant.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De bestaande en vergunde woonfunctie blijft behouden waardoor de functionele inpasbaarheid gegarandeerd blijft.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De aanvraag voorziet een volumeuitbreiding van de bestaande en vergunde woning. Het bestaande terras dat als een patio binnen het bouwvolume is voorzien, wordt betrokken bij het intern bouwvolume als bureauruimte. De nieuwe kroonlijsthoogte van de achtergevel sluit aan op de kroonlijsthoogte van de aanpalende woning.

Boven de nieuwe bureauruimte wordt een nieuw dakterras voorzien met een borstwering die boven de kroonlijst uit komt. De balustrade wordt voorzien in het verlengde van de achtergevellijn.
Deze ingrepen passen zich harmonisch in de omgeving in en kunnen vanuit schaal en ruimtegebruik gunstig geadviseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten

Aangezien de aanvraag betrekking heeft op een onderdeel van een steeg die opgenomen is op de inventaris onroerend erfgoed, werd in het kader van de vergunningsaanvraag advies gevraagd aan de stedelijke dienst Monumentenzorg: “Voorliggende aanvraag betreft een volume-uitbreiding aan de eengezinswoning Lamorinièrestraat 30/4 vergund in 2015 na de sloop van een arbeiderswoning.  Deze sloop werd gunstig geadviseerd gezien de slechte bouwfysische staat, het ontbreken van wezenlijke intrinsieke architecturale en esthetische erfgoedkenmerken en de gewijzigde bebouwing in de steeg. Dit op voorwaarde dat het nieuwe volume door zijn opbouw en gevelgeleding de beeldondersteunende functie in de steeg behoud.  In de steeg bevinden zich een viertal enkelhuizen met eenzelfde geveltypologie: twee bouwlagen onder een kroonlijst, bepleisterde en wit beschilderde lijstgevels met rechthoekige muuropeningen (soms met afgeronde bovenhoeken).

 

Het pand heeft een gewijzigde typologische opbouw, deze van een bel-etage woning. In 2015 werd gesteld dat de nieuwbouw als referentiebeeld zou gelden voor de naburige vastgestelde arbeiderswoningen in de steeg. Hierdoor dient de volume-uitbreiding aan de achtergevel qua typologie beoordeeld te worden door de dienst monumentenzorg. Het bestaande dakterras wordt gesupprimeerd en als volume-uitbreiding betrokken bij de eengezinswoning als verblijfsruimte (bureau). Op deze volume-uitbreiding wordt een nieuw dakterras voorzien met een borstwering boven de kroonlijst in het verlengde van de nieuwe achtergevel. De nieuwe kroonlijsthoogte sluit aan bij de rechter aanpalende arbeiderswoning. Vanuit oogpunt monumentenzorg is er geen bezwaar tegen deze volume-uitbreiding.

De achtergevel wordt in functie van de uitbreiding gedeeltelijk voorzien van een afwerking in champagnekleurig aluminium naar analogie met de bestaande dak- en raamafwerking. De materialisatie van de achtergevel dient naar welstand beoordeeld te worden door de afdeling stedenbouw.”

 

Het advies van de stedelijke dienst monumentenzorg wordt bijgetreden. De beperkte wijzigingen aan de achtergevel en de voorgestelde materialisatie kunnen gunstig geadviseerd worden omwille van hun harmonische inpassing in het totale gevelbeeld.
De aanvraag is visueel inpasbaar in zijn omgeving.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanvraag wijkt af van artikel 15 van de bouwcode. Het nieuwe inpandige dakterras achteraan wordt namelijk op minder dan 0,60 meter van de perceelsgrens ingeplant. Gelet op de harmonieuze inpassing waarbij de dakvorm duidelijk leesbaar blijft door een ruim dakvlak aan de andere zijde van het terras, kan uitzonderlijk een afwijking op artikel 15 worden toegestaan.

De aanvraag voorziet in een verbetering van het gebruiksgenot door de toevoeging van een werkruimte en het behoud van een kwalitatieve buitenruimte. Deze ingrepen genereren geen hinder naar de omgeving en kunnen bijgevolg gunstig geadviseerd worden.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

14 april 2023

Volledig en ontvankelijk

30 mei 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

27 oktober 2023

Verslag GOA

14 juli 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.