Terug
Gepubliceerd op 24/07/2023

2023_CBS_04885 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003320. Oudkasteelplein 10. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
do 20/07/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Peter Wouters, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04885 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003320. Oudkasteelplein 10. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_04885 - Omgevingsvergunning - OMV_2023003320. Oudkasteelplein 10. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023003320

Gegevens van de aanvrager:

de heer maciej szymborski met als adres oudkasteelplein 10 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

Oudkasteelplein 10 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 28 sectie A nr. 206D

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          30/04/1974: vergunning (627#32586) voor het bouwen van een woning.

 

Vergunde toestand

-          functie: eengezinswoning;

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen met een plat dak;
  • bouwdiepte van circa 13 m;
  • bouwhoogte van circa 8,5 m;
  • open ruimte van circa 56 m²;
  • solarium op de bovenste verdieping;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in lichtkleurige gevelsteen;
  • voorgevelschrijnwerk in natuurkleurig aluminium;
  • poort naar inpandige garage;

-          inrichting:

  • voortuin verhard met de noodzakelijke toegangen.

 

Bestaande toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 2 bouwlagen. Voorgevel doorgetrokken tot de 3de bouwlaag;
  • plat dak boven de 2de bouwlaag in plaats van een solarium;

-          gevelafwerking:

  • sectionaalpoort in licht grijze kleur;

-          inrichting:

  • meer dan de noodzakelijke toegangen verhard.

 

Nieuwe toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie ongewijzigd (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen met een plat dak;
  • constructieve verbouwingen voor een nieuwe bouwlaag;
  • bouwhoogte van 8,80 m;

-          gevelafwerking:

  • nieuw, zwart voorgevelschrijnwerk met andere indeling;
  • sectionaalpoort in licht grijze kleur;

-          inrichting:

  • meer dan de noodzakelijke toegangen verhard.

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume met een extra bouwlaag;

-          inrichten van een inpandig terras;

-          wijzigen van het schrijnwerk in voor- en achtergevel;

-          isoleren van de achtergevel;

-          wijzigen van de scheimuren; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 21 minimale hoogte van ruimten:

Bij nieuwbouw, herbouw, functiewijziging of voor elke nieuwe ruimte bij volume-uitbreiding, dienen verblijfsruimten een minimale vrije hoogte te hebben van 2,60 meter;

  • artikel 27 open ruimte:

in voortuinen zijn enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten: toegangspaden met een maximumbreedte van 1,50 meter en opritten met een maximumbreedte van 3 meter. De rest van de voortuin moet groen en onverhard worden ingericht;

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    het op te hogen gedeelte van de scheidingsmuren dient in niet-geperforeerd, massief metselwerk te worden uitgevoerd aangezien het hier gaat om enkelvoudige scheidingsmuren. Het plan is hierover niet voldoende duidelijk;
  • artikel 38 Groendaken:
    nieuwe, platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m², dienen te worden ingericht als groendak. Het nieuwe dak voldoet hier niet aan. Er wordt ook geen gebruik gemaakt van de uitzonderingsmaatregel waarbij gesteld wordt dat een groendak niet verplicht is voor eengezinswoning waarbij een hemelwaterput wordt voorzien. Bijgevolg voldoet men dus niet aan dit artikel;
  • artikel 43 Septische putten:
    de plannen zijn onvoldoende duidelijk over de inhoud van de septische put.
    Aangezien er een extra slaapkamer wordt ingericht, dient een septische put te worden voorzien die voldoet aan de bepalingen van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de straat van het Oudkasteelplein.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken beogen geen aanpassing van het aantal woongelegenheden. De uitbreiding van het bouwvolume is beperkt tot het oprichten van een derde bouwlaag tussen de bestaande scheimuren waardoor zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd blijven.

 

Met voorliggende aanvraag blijft de voortuin volledig verhard aangelegd. Dit is strijdig met artikel 27 van de bouwcode dat stelt dat in voortuinen enkel de strikt noodzakelijke verhardingen toegelaten zijn. De rest van de voortuin moet groen en onverhard worden ingericht. De inrichting van de voortuinstrook wordt van vergunning uitgesloten.

 

Visueel-vormelijke elementen

De aanvrager wenst de achtergevel te isoleren en te bepleisteren in een witte kleur. Verder worden de gevelopeningen verruimd en wordt er buitenschrijnwerk in zwart PVC voorzien. Bij de uitwerking van de vernieuwde achtergevel is voldoende aandacht besteed aan de materialisatie, geveldetaillering en geleding zodat het nieuwe gebouw zich integreert in de bestaande omgeving. De lichte kleurstelling van de gevel is gunstig te adviseren omwille van de stedelijke opwarming. Bijgevolg is de geveluitwerking verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.

 

Verder wenst men met deze aanvraag het zwart PVC buitenschrijnwerk in de voorgevel te regulariseren. De voorgestelde voorgevelwijzigingen aan de straat zijn in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening en inpasbaar in het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De volume-uitbreiding met de derde bouwlaag maakt het mogelijk om een bijkomende buitenruimte, verblijfsruimte en slaapkamer met badkamer te voorzien. Verder wordt door een interne herschikking van de ruimten binnen het bestaande volume van de woning (op het gelijkvloers en de eerste verdieping) de leefruimte ondergebracht op het gelijkvloers en het aantal slaapkamers verhoogd van 2 naar 4. Op zich kan de ingreep om de leefruimte naar het gelijkvloers te verplaatsen als positief worden gezien aangezien hierdoor het contact met de tuinzone versterkt wordt, te meer omdat er een groot schuifraam wordt voorzien. Daartegenover staat echter dat de vrije hoogte van de gelijkvloerse bouwlaag strikt genomen onvoldoende hoog is waardoor de nieuwe leefruimte niet voldoet aan de minimale hoogte van 2,60 meter. Daarenboven is de ruimte erg klein in verhouding met het nieuwe aantal slaapkamers. De aanvrager geeft aan dat deze grootte gecompenseerd wordt door een bijkomende leefruimte op de tweede verdieping. De ligging op de tweede verdieping, waardoor beide leefruimtes van elkaar gescheiden worden door een bouwlaag ingevuld met slaapkamers, is niet ideaal. Er zou een betere interne planschikking mogelijk zijn wanneer men de slaapkamers inricht op de bovenste bouwlaag en de twee op aangrenzende bouwlagen voorziet zodat er een rechtstreekse verbinding mogelijk is.

 

Uit de plannen die bij voorliggende aanvraag toegevoegd werden, blijkt onvoldoende duidelijk of de scheidingsmuren een opstand hebben van 30 cm, conform artikel 34 van de bouwcode. Dit wordt als voorwaarde bij vergunning opgelegd.

 

Nieuwe, platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m², dienen te worden ingericht als groendak. Het nieuwe dak van de bijkomende verdieping voldoet hier niet aan, hetgeen strijdig is met artikel 38 van de bouwcode. Als voorwaarde bij vergunning wordt dan ook opgelegd dat het nieuwe dak als groendak moet aangelegd worden.

 

Het is verplicht om bij verbouwingen waar het afvoerstelsel van afval- en hemelwater kan aangepast worden een septische put te voorzien. De plannen zijn onvoldoende duidelijk over de inhoud van de septische put. Er kan dan ook niet beoordeeld worden of de inhoud van de septische put voldoet aan artikel 43 van de bouwcode. Als voorwaarde bij vergunning wordt opgelegd dat hieraan moet voldaan zijn.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de aanvraag betrekking heeft op de verbouwing van een eengezinswoning waarbij de functie en het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande toestand ongewijzigd blijven.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De inrichting van de voortuinstrook is niet in overeenstemming met art. 27 van de bouwcode en wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.

2. Het is verplicht om het plat dak van de tweede verdieping aan te leggen als een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

3. Er moet een septische put worden geplaatst volgens de dimensionering bepaald in artikel 43 van de bouwcode.

4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

20 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

20 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

17 augustus 2023

Verslag GOA

3 juli 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De inrichting van de voortuinstrook is niet in overeenstemming met art. 27 van de bouwcode en wordt bijgevolg uitgesloten van vergunning.

2. Het is verplicht om het plat dak van de tweede verdieping aan te leggen als een groendak conform artikel 38 van de bouwcode.

3. Er moet een septische put worden geplaatst volgens de dimensionering bepaald in artikel 43 van de bouwcode.

4. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van dakbekleding die valt onder brandreactie klasse BROOF (t1) of voorkomt op de lijst opgenomen in het ministerieel besluit van 21 november 2012 tot vaststelling van de lijst van dakbedekkingen die kunnen worden geacht aan de eisen ten aanzien van het prestatiecriterium « brandgedrag aan de buitenzijde » te voldoen (leien van leisteen of natuursteen, dakpannen van natuursteen, beton, terracotta, keramiek of staal, vlakke en geprofileerde platen of leien uit met vezels versterkt cement, geprofileerde of vlakke metalen platen, eindlaag van los aangebracht grind met een dikte van ten minste 50 mm enz.).

5. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.


Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.