Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022162034 |
Gegevens van de aanvrager: | PRIV ST. FALCON met als adres Martelaarslaan 402 te 9000 Gent |
Ligging van het project: | Torfbrug 5 2000 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 1 sectie A nr. 1195A |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | wijzigen van de voorgevel en uitvoeren van interne structurele werken |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 29/03/2019: vastgesteld bouwkundig erfgoed: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/4639;
- 16/03/2018: proces-verbaal (11002_2018_6103) voor het oprichten van een vaste terrasconstructie;
- 04/05/2017: proces-verbaal (11002_2017_4043) voor het oprichten van een vaste terrasconstructie;
- 02/09/1976: beschermd als monument: https://inventaris.onroerenderfgoed.be/aanduidingsobjecten/6678;
- 18/01/1963: vergunning (18#44742) voor een gevelverbouwing;
- 06/01/1960: toelating (18#41778) voor een verbouwing.
Vergunde toestand
- functie: eengezinswoning met reca op de gelijkvloerse verdieping;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- functie: dancing-café-restaurant (dareca) in het gehele gebouw;
- gevelafwerking:
Nieuwe toestand
- functie: dancing-café-restaurant (dareca) in het gehele gebouw;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de functie naar dareca voor het gehele gebouw;
- wijzigen van de voorgevel:
- doorvoeren van interne constructieve werken.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 15 februari 2023 | 13 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Onroerend Erfgoed | 15 februari 2023 | 6 april 2023 | Gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg | 15 februari 2023 | 20 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zones: artikel 1: zone voor wonen - (wo1) en artikel 8: zone voor publiek domein - (pu).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan op volgende punten:
- artikel 10.1 Bestemming (overdruk reca):
Reca is toegelaten op het gelijkvloers, in de kelder en op de eerste verdieping. In deze aanvraag krijgt het gehele gebouw de bestemming reca.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag betreft de verbouwing van een recapand en is functioneel inpasbaar. Volgens RUP Binnenstad is reca toegelaten op het gelijkvloers, de eerste verdieping en in de kelder. Ondersteunende functies zoals kantoor, berging, keuken en sanitair worden wel toegelaten op de andere verdiepingen.
Het pand was in het verleden een handelshuis met winkel op het gelijkvloers, waarbij de woning enkel toegankelijk was via de winkel. Tot 1997 was het pand nog bewoond, sedert 2019 zouden er opnieuw bewoners ingeschreven zijn. Op basis van de KBO is de vergund geachte toestand momenteel reca op het gelijkvloers. Gezien de indeling van het pand, dat bovendien een beschermd monument is, is de reca-functie moeilijk combineerbaar met andere bestemmingen zoals bv. wonen (enkel mogelijk door de uitbater van de zaak). Gezien de ligging midden in het toeristische historisch centrum, wordt reca hier gestimuleerd.
Visueel-vormelijke elementen en cultuurhistorische aspecten
De aanvraag is gelegen in CHE-gebied en opgenomen in de inventaris van het bouwkundig erfgoed. Het pand is bovendien beschermd als monument.
Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg is voorwaardelijk gunstig:
“Er vond een plaatsbezoek plaats. Voor de gevel- en dakwerken zal als voorwaarde gesteld worden dat een toelating voor deze werken bekomen moet worden bij het agentschap Onroerend Erfgoed.
In het interieur zijn er mogelijks een aantal problemen met betrekking tot stabiliteit van het geheel. Er dient nog verder onderzoek te gebeuren naar de stabiliteitsproblemen en welke werken er noodzakelijk zijn. In de aanvraag werd uitgegaan van worst case scenario. Principieel is er geen bezwaar tegen de voorgestelde werken maar als er een beperktere impact mogelijk is op de erfgoedwaarde van het interieur, dient deze teruggekoppeld te worden na het stabiliteitsonderzoek voorafgaand aan de werken.”
Vanuit het oogpunt erfgoed moet het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg met volgende voorwaarden worden nageleefd:
“Er dient verder onderzoek te gebeuren naar de stabiliteitsproblemen. Indien blijkt dat het huidige voorstel niet nodig is en er beperktere ingrepen kunnen volstaan, moeten deze eerst teruggekoppeld worden met de stedelijke dienst Monumentenzorg.”
Het advies van het Agentschap Onroerend Erfgoed is gunstig omdat ze geen afbreuk doen aan de bescherming. Uit dit advies blijkt dat de toelating voor de werken aan de beschermde gevels en daken werd aangevraagd en in behandeling is.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van de brandweer is voorwaardelijk gunstig en moet strikt worden nageleefd.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 6 december 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 15 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | 24 februari 2023 |
Einde openbaar onderzoek | 25 maart 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 augustus 2023 |
Verslag GOA | 14 juli 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Startdatum | Einddatum | Schriftelijke bezwaar-schriften | Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften | Petitie-lijsten | Digitale bezwaar-schriften |
24 februari 2023 | 25 maart 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.