De gemeenteraad keurde in zitting van 28 juni 2021 het politiereglement ‘Algemeen reglement privatieve ingebruikname openbare weg voor horecaterrassen’ (jaarnummer 442) goed.
Artikel 135 §2 Nieuwe Gemeentewet
De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen.
Artikel 119 Nieuwe Gemeentewet: de gemeenteraad maakt de gemeentelijke reglementen van inwendig bestuur en de gemeentelijke politieverordeningen.
Artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet werd gewijzigd door de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. Deze wet trad in werking op 1 januari 2014. Het gewijzigde artikel 119bis bepaalt: de gemeenteraad kan gemeentelijke administratieve straffen en sancties opleggen overeenkomstig de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Het nieuwe algemeen reglement introduceerde tal van nieuwe begrippen en hield een doorgedreven vereenvoudiging van het toenmalig geldende politiereglement in.
Heel wat strategische horecakernen en de daarbij horende reglementen bestaan reeds ettelijke jaren en zijn bijgevolg niet meer geheel in overeenstemming met het nieuwe algemene reglement. De reglementen van de strategische zones moeten in overeenstemming gebracht worden met het algemeen reglement.
Deze opdracht brengt meteen de opportuniteit met zich mee om ook de reglementering van de strategische zones grondig te vereenvoudigen op regulerend en planmatig vlak. De vereenvoudiging bestaat erin door overbodige voorschriften te schrappen. Voorschriften die reeds door het algemeen reglement werden voorzien, worden in het geüpdatete reglement van de strategische horecakern geschrapt.
Het plaatsen van open terrassen op de openbare weg zijn privatieve ingebruiknemingen. Aangezien de openbare weg principieel bestemd is voor publiek gebruik, doet elke privatieve ingebruikneming op de openbare weg afbreuk aan dit algemeen principe. Bovendien vormt elke privatieve ingebruikneming een hinder in de vlotte doorgang voor de weg- gebruiker, wat de veiligheid niet ten goede komt. Het stadsbestuur kiest daarom voor open terrassen.
Specifiek voor de Graanmarkt vormen open horecaterrassen een mooi compromis tussen de belangen van de horecasector en het belang van het behoud van het open karakter van de straat.
In de Graanmarkt werd geopteerd om gevelterrassen te voorzien. Een terras tegen de gevel zorgt in deze omgeving voor een betere controle en bediening van de terraszone.
Op de Graanmarkt kunnen er eveneens eilandterrassen op het plein geplaatst worden die op zondag altijd volledig verwijderd moet worden om plaats te maken voor de markt. De eilandterrassen laten een zichtlijn op het standbeeld vrij. De uitbaters mogen een extra terraszone op het plein tegenover hun eigen terraszone en gelijk van oppervlakte aan hun eigen terraszone innemen indien er zich geen horecazaak aan de overzijde van het plein bevindt.
Waar er voldoende ruimte is en de vrije doorgang voor voetgangers en hulpdiensten gewaarborgd is, is het plaatsen van een horecaterras toegelaten zoals aangegeven op het bijhorende zoneringplan.
Voor de deelzone 'Graanmarkt' gelden er volgende specifieke bepalingen.
De gemeenteraad beslist om het besluit van 30 mei 2011 (jaarnummer 771) op te heffen.
De gemeenteraad keurt volgende specifieke bepalingen voor de deelzone 'Graanmarkt' goed.
De gemeenteraad beslist het zoneringsplan – deelzone 'Graanmarkt' in bijlage goed te keuren.