Terug
Gepubliceerd op 23/05/2023

2023_GR_00287 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2022116897. Blancefloerlaan, Charles De Costerlaan zonder nummer (zn) te 2050 Antwerpen. District Antwerpen - Goedkeuring

gemeenteraad
ma 22/05/2023 - 19:30 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Claude Marinower, raadslid; Filip Dewinter, raadslid; Jan Penris, raadslid; Nahima Lanjri, raadslid; André Gantman, raadslid; Anke Van dermeersch, raadslid; Güler Turan, raadslid; Wouter Vanbesien, raadslid; Peter Mertens, raadslid; Mie Branders, raadslid; Joris Giebens, raadslid; Johan Klaps, raadslid; Caroline Bastiaens, raadslid; Danielle Meirsman, raadslid; Martine Vrints, raadslid; Koen Laenens, raadslid; Franky Loveniers, raadslid; Peggy Pooters, raadslid; Kevin Vereecken, raadslid; Kristel Somers, raadslid; Ilse van Dienderen, raadslid; Nordine Saidi Mazarou, raadslid; Sevilay Altintas, raadslid; Omar Fathi, raadslid; Sanne Descamps, raadslid; Manuëla Van Werde, raadslid; Nathalie van Baren, raadslid; Patrick Van den Abbeele, raadslid; Hicham El Mzairh, raadslid; Sam Van Rooy, raadslid; Sam Voeten, raadslid; Koenraad De Vylder, raadslid; Tatjana Scheck, raadslid; Wim Jochems, raadslid; Lise Vandecasteele, raadslid; Lotte Mintjens, raadslid; Niel Staes, raadslid; Fatima Talhaoui, raadslid; Ilse De Schutter, raadslid; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Imade Annouri, raadslid; Yasmia Setta, raadslid; Khadija Chennouf, raadslid; Mohammad Nawabi, raadslid

Verontschuldigd

Karim Bachar, schepen; Gerolf Annemans, raadslid; Liesbeth Homans, raadslid

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester-voorzitter
2023_GR_00287 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2022116897. Blancefloerlaan, Charles De Costerlaan zonder nummer (zn) te 2050 Antwerpen. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_GR_00287 - Omgevingsvergunning. Aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg - OMV_2022116897. Blancefloerlaan, Charles De Costerlaan zonder nummer (zn) te 2050 Antwerpen. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd bij de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend. De aanvraag wordt behandeld volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

De gewestelijke omgevingsvergunningscommissie verzoekt het college of de gemeentelijke omgevingsambtenaar om:

- een openbaar onderzoek te houden;

- advies uit te brengen;

- het dossier aan de gemeenteraad voor te leggen voor beslissing over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

 

Projectnummer:

OMV_2022116897

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen

Gegevens van de exploitant:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (0860139085) met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Blancefloerlaan/Charles De Costerlaan zonder nummer (zn) te 2050 Antwerpen, Antwerpsesteenweg/Burchtse Weel/Neerstraat/Pastoor Coplaan zonder nummer (zn) te 2070 Zwijndrecht

Kadastrale percelen:

sectie A nrs. 174P, 175A, 175B, 176D, 190A, 190B, 192F, 192G, 194G, 194M, 194L, 194K, 195Y, 195X, 195V, 195P, 195G, 195S, 195T, 195W, 195R, 196F, 196E, 197E, 200D, 200F, 201E, 202E, 202D, 203B, 203C, 204B, 204A, 205C, 205D, 215A, 215B, 216B, 216C, 216F, 216G, 217F, 217E, 217B, 218, 222B, 222A, 224C, 232/2, 232B, 233B, 233A, 235/2B, 507T, 507M, 507P, 508A2, 537B, 615Y2, 623N, 624F, 624G, 625K, 626H, 630A, 648/2F, 648/2D, 648/2E, 651E, 651D, 651F, 660T, 660P, 660S, 660R, 704B, 716G, 716F, 716E, 786/2L, 786/2K, 786/2G, 786/2F, 786/2H, 789/2R, 789/2P, 789/2K, sectie B nrs. 504H, 505B, 576A, 576B, 577A, 591F, 591L, 591K, 591G, 591H, 593B, 593A, 594, 596, 599G, 599M, 599B, 599D, 599N, 600D2, 600F2, 600T, 600G2, 600C2, 600E2, 600B2, 600Y, 603C, 603D, 605G, 605L, 605K, 605M, 1412D, afdeling 13 sectie N nrs. 9A, 10A, 11A, 28B, 28C, 29D, 29E, 29A, 32C, 34C, 34D, 35C, 36A, 40/2A, 40A, 40B, 41F, 41G, 44H, 44G, 44E, 45C, 46B, 50D, 57C, 59A, 64A, 71A, 74E, 130K, 204G19, 204M23, 204E19, 204D32, 217F, 223Z2, 223N, 256G, 257F, 257H, 257E, 257G, 367D, 389E, 389H, 389V, 389Z, 389X, 392G, 392C, 392N, 392P, 392E, 392F, 476, 477C, 477B, 478A, 479B, 611B, 612A, 612B, 613D, 613C, 614C, 614D, 617C, 618B, 620E, 621E, 621F, 623F, 623E, 624E, 625E, 626E, 627F, 628F, 629E, 630D, 637B, 639B, 640B, 641B, 642D, 643H, 644C, 646D, 646E, 647A, 972A en 975A

waarvan:

 

-          20210913-0074

sectie A nrs. 537B, 716G, afdeling 13 sectie N nrs. 641B, 389H, 614C, 36A, 389X, 50D, 640B, 613C, 642D, afdeling  sectie A nrs. 716E, afdeling 13 sectie N nrs. 972A, 57C, afdeling  sectie A nrs. 648/2F, 507M, afdeling 13 sectie N nrs. 389V, 637B, afdeling  sectie A nrs. 660T, 175A, 224C, afdeling 13 sectie N nrs. 630D, afdeling  sectie A nrs. 508A2, 507T, afdeling 13 sectie N nrs. 257H, afdeling  sectie A nrs. 716F, afdeling 13 sectie N nrs. 639B, afdeling  sectie A nrs. 507P, afdeling 13 sectie N nrs. 629E, afdeling  sectie B nrs. 605L, afdeling 13 sectie N nrs. 389E, 45C, afdeling  sectie B nrs. 605M, afdeling 13 sectie N nrs. 59A en 644C (LBP_Lot1_Bermenlandschap E34)

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen, exploitatie van ingedeelde inrichtingen of activiteiten, vegetatiewijzigingen

Voorwerp van de aanvraag:

Ringpark West 2

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Inhoud van de aanvraag

-          ontbossen en bebossen;

-          vellen van 32 hoogstammige bomen;

-          wijzigen van het reliëf door:

  • het verhogen van bermlichamen als geluidsbermen en landschapsinrichting;
  • voorzien van microreliëfs in de bermen;
  • wijzigen en aanleggen van grachten;
  • verstevigen van bermen;

-          slopen van bestaande verhardingen;

  • grindpad in natuurgebied Het Rot;
  • gedeelte van Katwilgweg;
  • gedeelte afrit Zwijndrecht;
  • gedeelte Boskouter/Boomgaardstraat;
  • manège incl. toegangsweg;

-          aanleggen van verhardingen voor:

  • fietssnelwegen (F4, F41 en FR10);
  • lokale fietspaden (F5N, S2L, XZL, VF08, VF09, VF10, F3Z);
  • een wandelpad;
  • dienstwegen;

-          bouwen van kunstwerken:

  • inkorting van fietsbruggen (VF07 west en oost);
  • opschuiven van een fietsbrug (K17);

-          bouwen van vrijstaande constructies (hoogspanningscabines);

-          aanleggen, wijzigen en verplaatsen van gemeentewegen.

 

Relevante voorgeschiedenis

-          16/09/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2022001042) voor de opname van bijkomende voorwaarde met betrekking tot infrastructuurwerken, reliëfwijzingen en voorzien van bijkomende constructies binnen de projectzone Linkeroever en gedeeltelijk Oosterweelverbinding;

-          1/04/2022: voorwaardelijke vergunning (OMV_2021159972) voor het opnemen van bijkomende voorwaarde met betrekking tot infrastructuurwerken Linkeroever en Scheldetunnel;

-          20/11/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2020034861) voor het bouwen en exploitatie van de Oosterweelverbinding;

-          28/09/2020: gemeenteraadsbeslissing aangaande gemeentewegen in het kader van dossier: OMV_2020034861 - voor het bouwen en exploitatie van de Oosterweelverbinding;

-          10/01/2020: voorwaardelijke vergunning (OMV_2019077748) voor de infrastructuurwerken Linkeroever en Zwijndrecht + bijstelling;

-          22/02/2019: vergunning (OMV_2018100299) voor het plaatsen van tijdelijke werfinrichtingen en het tijdelijk beperkt inkokeren van 3 beken in het kader van de uitvoering van infrastructuurwerken Linkeroever - Zwijndrecht (Oosterweelverbinding, dossiernummer 20162260);

-          18/10/2018: vergunning (OMV_2018069665) voor het bouwen van een tijdelijke grondwaterzuiveringsinstallatie;

-          15/12/2017: vergunning (20162260) voor het uitvoeren van infrastructuurwerken op Linkeroever (deelproject van Oosterweelverbinding);

-          30/01/2017: gemeenteraadsbeslissing over de zaak der wegen in het kader van dossier: 20162260 - voor het uitvoeren van infrastructuurwerken op Linkeroever (deelproject van Oosterweelverbinding);

-          30/04/2015: definitieve vaststelling van de wijziging van het GRUP ‘Oosterweelverbinding’;

-          16/06/2006: definitieve vaststelling van GRUP ‘Oosterweelverbinding’;

-          15/12/2000: goedkeuring Masterplan voor Antwerpen. Dit Masterplan streeft 3 doelstellingen na, met name de bereikbaarheid van stad en haven garanderen, de leefbaarheid verbeteren en de verkeersveiligheid verhogen.

 

Onderstaande beschrijving beperkt zich enkel tot het onderwerp van de aanvraag en de handelingen gelegen binnen het grondgebied van de stad Antwerpen.

 

Vergunde toestand

  • wegeninfrastructuur rond Antwerpen.

 

Nieuwe toestand

knooppunt Sint-Anna en knooppunt Antwerpen-West:

  • sloop van het bestaand grindpad in het natuurgebied Het Rot;
  • sloop van een gedeelte van de Katwilgweg, bestaande uit asfalt en betonstraatsteen voor de aanleg van een nieuw fietspad en de aanleg van een smalle rondweg voor hulpdiensten en bedrijven;
  • ontbossing van een klein gedeelte bos voor de nieuwe, hogere berm en fietspad;
  • bebossen van een gedeelte bos;
  • reliëfwijzigingen:
    • aanleg van een bermlichaam als geluidsberm en landschapsinrichting;
    • voorzien van microreliëfs in de bermen;
    • langsgrachtjes (incl. drain indien nodig) naast de fietswegen en van poelen, wadi’s e.d. i.f.v. afwatering en ecologie;
    • verstevigingen van bermen;
  • aanleggen van verhardingen:
    • fietssnelweg F41:
      • verbreding van de fietssnelweg in rood bruine asfalt van 4 naar 6 meter;
      • gewijzigde ligging door aanpassing bermenlandschap;
    • lokaal fietspad F5N en Dwarslaan:
      • verbinding tussen de fietssnelweg F41, de dwarslaan en richting de Blancefloerlaan ter hoogte van het Park and Ride-gebouw;
      • fietspad in rood bruine asfalt met breedte van 4 meter;
      • ter hoogte van de dwarslaan is het fietspad 3 meter breed;
      • gewijzigde ligging door aanpassing bermenlandschap;
    • fietssnelweg FR10:
      • ringfietspad rondom Antwerpen;
      • fietspad in rood bruine asfalt met breedte van 6 meter;
      • aantakkingen op het bestaande fietspad ter hoogte van de Blancefloerlaan met breedte van 3 meter;
      • aantakkingen op de Charles de Costerlaan en Beatrijslaan;
    • Lokaal fietspad S2L en fietspad XZL:
      • XZL: het fietspad naast de Blancefloerlaan wordt heraangelegd;
      • S2L: het fietspad sluit aan op de Blancefloerlaan en takt ten zuide aan op de fietssnelweg FR10;
    • Lokaal fietspad F3Z:
      • lichte wijziging van de fietsbrug, gelegen op het tracé;
      • lichte wijziging van het tracé door de hogere bermen;
      • wijziging tracé en aansluiting op FR10;
    • Katwilgweg:
      • versmalling en verplaatsing van de rijweg naar 4 meter;
        1. enkelrichting verkeer op de rijweg, enkel voor de lokale bedrijven en hulpdiensten;
      • aanleg fietssnelweg FR10 van 6 m breedte in bruinrode asfalt;
    • wandelpad ter hoogte van landschapsberm ten westen van het ecorecreaduct en ten zuiden van de spoorweg in grind;
    • nieuwe dienstwegen en wijziging van bestaande dienstwegen;
  • aanleg van kunstwerken:
    • wijziging aan fietsbrug VF07-west en fietsbrug VF07-oost:
      • ingekorte fietsbruggen door gewijzigd bermlandschap;
    • fietsbrug K17
      • opgeschoven brug in kader van gewijzigd bermlandschap;
  • bouw nieuwe en verplaatste hoogspanningscabines.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 31 en 32 van het Omgevingsvergunningsdecreet stellen dat als de vergunningsaanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, de gemeenteraad een beslissing over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein, neemt voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag.

Argumentatie

Adviezen met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg:

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie

20 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

 

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

20 maart 2023

23 maart 2023

Geen bezwaar

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Autonoom gemeentebedrijf voor vastgoed en stadsprojecten in Antwerpen

13 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

13 maart 2023

14 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Klimaat en Leefmilieu/ luchtkwaliteit en geluid

15 maart 2023

12 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

13 maart 2023

17 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit/ Oosterweelverbinding

13 maart 2023

24 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

15 maart 2023

 

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Archeologie

13 maart 2023

15 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

15 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

13 maart 2023

22 maart 2023

 

Er werd tijdens de procedure een advies ingewonnen van de stedelijke dienst Mobiliteit – Oosterweelverbinding. Er werden twee opmerkingen meegegeven die in voorwaarden zullen worden opgelegd, namelijk:

  • “Katwilgweg:
     In het kader van de aangevraagde wijzigingen van de Katwilgweg ter hoogte van het bedrijf AZO een wandelpad in halfverharding (minimale breedte 90 cm) aan te leggen aan de westzijde van de nieuwe Katwilgweg.”

 

  • “FR10 bermenlandschap ten noorden van Beatrijslaan en tussen ringfietspad en Kennedytunnel:
     De uiteindelijke hoogte en ligging van het bermenlandschap finaal af te stemmen met de aanlanding van de geplande Scheldeoeververbinding (Scheldebrug) op Linkeroever.”

 

Met deze voorwaarden wordt ook tegemoet gekomen aan het ingediende bewaarschrift. Het bedrijf ‘AZO’ zal hierdoor een betere ontsluiting voor voetgangersverkeer krijgen.

 

Er werd tijdens de procedure een advies ingewonnen van Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht. Het advies d.d. 28 maart 2023 bevat volgende conclusie:

 

“GUNSTIG brandpreventieverslag mits naleving van de bijgevoegde opmerkingen en voorwaarden in hoofdstukken F en G.”


Toetsing aan de doelstellingen en principes van het gemeentewegendecreet

De aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeentewegen vervat in deze aanvraag maakt deel uit van een groter project, namelijk de Oosterweelverbinding. Enkele gemeentewegen worden aangepast in functie van de realisatie van de Oosterweelverbinding.

De aanvraag bevat volgende rooilijnplannen (RP):

 

  • GAGA_DL_RP;
  • GAGA_F3Z_RP;
  • GAGA_F4_RP;
  • GAGA_F5N_RP;
  • GAGA_F41_RP;
  • GAGA_FR10_RP_1;
  • GAGA_FR10_RP_2;
  • GAGA_FR10_RP_3;
  • GAGA_FR10_RP_4;
  • GAGA_S2L_RP.

 

Voor een gedetailleerde beschrijving van de aan te leggen, te wijzigen, te verplaatsen of op te heffen gemeenteweg(en) wordt verwezen naar de nota, door de aanvrager gevoegd bij het aanvraagdossier ‘BA_RPW2_addendum B26 Ringpark West 2_projectinhoud v02- versie 06022023’ en ‘GaG - informatie met betrekking tot gemeentewegendecreet_Antwerpen - 2022 11 08’ en als bijlage gevoegd bij dit besluit.

 

De omgevingsvergunningsaanvraag voor de Oosterweelverbinding wordt als een belangrijke stap vooruit beschouwd voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de Antwerpse regio. De Oosterweelverbinding maakt de Antwerpse Ring rond. Op die manier wordt er gewerkt aan een betere mobiliteit voor Vlaanderen en Antwerpen, en maken we van de stad weer één geheel met meer groen en schonere lucht. Uitgangspunt is een actieve, bereikbare en leefbare stad waarbij het verkeer op een veilige manier wordt afgewikkeld en de infrastructuur ruimtelijk zodanig wordt ingepast dat een leefbare kwalitatieve ringzone ontstaat.

 

De voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag Oosterweelverbinding kadert op haar beurt in de ruimere visie van het Masterplan 2020 Antwerpen dat een globale aanpak van de Antwerpse mobiliteitsproblematiek beoogt. De doelstellingen van het Masterplan zijn het garanderen van de bereikbaarheid van stad en haven, het verhogen van de verkeersveiligheid en het herstellen van de leefbaarheid.

 

De werken vormen een verbetering ten opzichte van de bestaande toestand op vlak van mobiliteit en leefbaarheid:

 

  • bestaande fietsinfrastructuur wordt aangepast, uitgebreid en verbeterd;
  • geluidsoverlast wordt beperkt door de aanleg van afschermende maatregelen (zoals verhoogde bermen);
  • realisatie van nieuwe publiek toegankelijke groene ruimten met ruimte voor natuur en recreatie.

 


 Motivatie voor het wijzigen, verplaatsen of afschaffen van een gemeenteweg

Het algemeen belang van de Oosterweelverbinding verantwoordt de aanpassing van de gemeentewegen die aan bod komen in dit besluit. Enkele algemene richtlijnen en ambities worden hieronder per thema toegelicht en resulteren in een aantal voorwaarden die opgelegd zullen worden.

 

Wegontwerp, ontsluiting, mobiliteit en verkeersveiligheid

De voorliggende aanvraag is feitelijk een aanpassing van een reeds vergunde toestand.

Het bermlandschap wordt verhoogd en daarom worden op een aantal plaatsen noodzakelijke wijzigingen aangebracht aan het openbaar domein.

 Het fietsnetwerk wordt sterk verbeterd en uitgebreid waardoor dit ook ten goede komt aan de verkeersveiligheid voor zwakke weggebruikers. Bij het ontwerp werd rekening gehouden met de trage wegeninfrastructuur op zowel functioneel als recreatief vlak. De trage wegen zorgen voor een aanmoediging van het STOP-principe, waarbij de alternatieve vervoersmogelijkheden buiten de auto worden aangemoedigd.


 Beheer en onderhoud

Voor het beheer en onderhoud wordt verwezen naar de samenwerkingsovereenkomst afgesloten tussen de naamloze vennootschap van publiek recht Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) en de stad Antwerpen.

 

Goedgekeurd op het college van burgemeester en schepenen op de zitting van 08/07/2022 met volgende beslissing:

‘2022_CBS_05790 - District Antwerpen. De Grote Verbinding. Ringpark West, SWOU12268 en Scheldetunnel op Linkeroever - Uitvoeringsovereenkomst 'Oosterweelverbinding-Linkeroever' Lantis en stad Antwerpen. Ondertekening – Goedkeuring’

 

Waardevermindering of waardevermeerdering van de gronden ten gevolge van de wijziging

Het rooilijnplan bevat een berekening van de waardevermeerdering of waardevermindering van de gronden ten gevolge van de wijziging van de gemeenteweg overeenkomstig met artikel 28 van het gemeentewegendecreet.

De waardevermindering van de gronden wordt geschat op 258.580,00 euro.

 

De waardevermeerdering of waardevermeerdering wordt besproken in het document ‘GaG - informatie met betrekking tot gemeentewegendecreet_Antwerpen - 2022 11 08’ en als bijlage gevoegd bij dit besluit.

Fasering

Procedurestap

Datum

Ontvangst adviesvraag

13 maart 2023

Start openbaar onderzoek

18 maart 2023

Einde openbaar onderzoek

16 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

22 mei 2023

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Beoordeling van de bezwaren met betrekking tot de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

18 maart 2023

16 april 2023

0

0

0

1


 

Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ontvangen. In het bezwaarschrift wordt onder andere het volgende vermeld:

1. Parkeergelegenheid op het openbaar domein ten aanzien van het bedrijf ‘AZO N.V.’

De parkeerplaatsen op het openbaar domein, waar de medewerkers van het bedrijf ‘AZO N.V.’ gebruik van maken zullen verdwijnen. De werknemers van het bedrijf zullen moeten parkeren in de omliggende straten, waaronder de Waterwilgweg, waar nu reeds weinig resterende parkeerplaatsen overblijven aangezien de werknemers van andere bedrijven hier ook parkeren.

Dit deel van het bezwaar is ongegrond. De gesupprimeerde parkeerplaatsen kunnen worden opgevangen op het openbaar domein in de KMO-zone. Bovendien is de versmalling van de Katwilgweg beperkt. In uiterste nood is er dichtbij het bedrijf een openbaar park and ride gebouw met voldoende parkeergelegenheden.

2. Het gebrek aan een voetpad langs de gewijzigde Katwilgweg ter ontsluiting voor het voetgangersverkeer naar het bedrijf ‘AZO N.V.’

Langs het ontworpen, versmalde stuk van de Katwilgweg is geen voetpad aanwezig voor de ontsluiting voor voetgangersverkeer naar het bedrijf ‘AZO N.V.’. Voor de verkeersveiligheid van de zwakke weggebruikers is in het ontwerp geen rekening gehouden bij de heraanleg van dit gedeelte van de Katwilgweg. In het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit-Oosterweelverbinding werd hiervoor een voorwaarde geadviseerd. De voorwaarde luidt als volgt:

“Katwilgweg:
 In het kader van de aangevraagde wijzigingen van de Katwilgweg ter hoogte van het bedrijf AZO een wandelpad in halfverharding (minimale breedte 90 cm) aan te leggen aan de westzijde van de nieuwe Katwilgweg.”

 

Dit gedeelte van het bezwaar is gegrond, en zal worden bijgetreden door middel van een voorwaarde.

 

3. De aanleg van het fietspad/ fietsostrade ter hoogte van de westkant van de Katwilgweg

Het bedrijf ‘AZO N.V.’ stelt een alternatieve omleiding van de fietsostrade voor. Namelijk van zuidwest naar oost, zodat de aanleg voor het bedrijf vermeden kan worden.

 

Dit gedeelte van het bezwaar wordt niet bijgetreden. Het voorzien van de fietsostrade is namelijk een meerwaarde voor de ontsluiting van de KMO-zone per fiets. Het zorgt voor een opwaardering van het fijnmazig netwerk voor zachte wegen. Daarenboven heeft het voorgestelde alternatieve tracé geen impact op de ontworpen rooilijnen waardoor het niet tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort.

 

4. De ontoereikende groenverbinding en kostprijs van het project

 

Dit gedeelte van het bezwaar heeft geen betrekking op de gemeentewegen en valt daardoor niet onder de bevoegdheid van de gemeenteraad.

Besluit

De gemeenteraad beslist:

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van het volledig aanvraagdossier en de bijhorende plannen voor wat betreft de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist de bezwaren over de ‘aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg’ deels als gegrond te aanvaarden en hiervoor milderende maatregelen op te leggen.

Artikel 3

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan het bijgevoegde rooilijnplannen:

  • GAGA_DL_RP;
  • GAGA_F3Z_RP;
  • GAGA_F4_RP;
  • GAGA_F5N_RP;
  • GAGA_F41_RP;
  • GAGA_FR10_RP_1;
  • GAGA_FR10_RP_2;
  • GAGA_FR10_RP_3;
  • GAGA_FR10_RP_4;
  • GAGA_S2L_RP.

Artikel 4

De gemeenteraad beslist zijn goedkeuring te hechten aan de ligging, breedte en uitrusting van de wegen onder volgende voorwaarden:

  • ter hoogte van het bedrijf ‘AZO N.V.’ een wandelpad in halfverharding (minimale breedte 90 cm) aan te leggen aan de westzijde van de nieuwe Katwilgweg;
  • de uiteindelijke hoogte en ligging van het bermenlandschap finaal af te stemmen met de aanlanding van de geplande Scheldeoeververbinding (Scheldebrug) op Linkeroever. Ter hoogte van het FR10 bermenlandschap ten noorden van Beatrijslaan en tussen ringfietspad en Kennedytunnel;
  • de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn strikt na te leven.

Artikel 5

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.