Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022150221 |
Gegevens van de aanvrager: | de heer Erwin Beerens met als contactadres Straatsburgdok-Noordkaai 33 te 2030 Antwerpen en NV WILLY DEPAGE NV met als contactadres 's Gravenwezelsteenweg 59 te 2110 Wijnegem |
Ligging van het project: | Noorderlaan 75 te 2030 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 7 sectie G nr. 1569C2 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | omvormen van een gedeelte van de showroom naar kantoor in functie van de gemengde bedrijvigheid en het doorvoeren van wijzigingen aan het bouwvolume, de gevels en de inrichting van het perceel |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/04/2021: vergunning (2021001637) voor het verbouwen en exploiteren van een inrichting voor de inspectie van aangevoerde auto’s met wasplaats en carrosseriewerkplaat;
- 28/08/2020: vergunning (2020073484) voor het bouwen van een autohelling aan een bestaand industriegebouw;
- 25/10/2018: vergunning (2018038297) voor het herinrichten van de voortuinstrook;
- 03/02/2003: overtreding (200378) voor het oprichten, instandhouden en gebruiken van 2 verlichte publiciteitspanelen niettegenstaande weigering AN5/2002/B/0521 dd 18/12/2002;
- 18/12/2002: weigering (20022626) voor het plaatsen van twee verlichte publiciteitspanelen;
- 20/11/2002: vergunning (20021227) voor het bouwen van autohellingen in een bestaande industriehal. (vergunning vervallen);
- 06/01/1994: vergunning (1994153) voor het uitbreiden van een magazijn – 20/07/1993;
- 02/05/1980: vergunning (198081027) voor uitbreidingen plant II.
Vergunde toestand
- functie: industrie en bedrijvigheid (automobielsector) met ondergeschikte kantoorfunctie;
- bouwvolume:
- volume op pilotis;
- 2 bouwlagen onder plat dak;
- bouwhoogte circa 16 m;
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
- vergunning met referentie OMV_2021001637 in uitvoering.
Nieuwe toestand
- functie ongewijzigd;
- bouwvolume:
- combinatie van 2 en 3 bouwlagen onder plat dak;
- bouwhoogte circa 17 m;
- bijkomende gesloten trapkoker (westzijde);
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- omvormen van een deel van de showroom naar kantoor in functie van de industrie en bedrijvigheid;
- wijzigen bouwvolume:
- aanpassen van de gevelafwerking en -indeling;
- herinrichten van de parking en het doorvoeren van wijzigingen aan de verharding;
- voorzien van fietsenstallingen conform de voorwaarde opgelegd in de vergunning met referentie OMV_2021001637;
- plaatsen van een draadafsluiting en poort;
- doorvoeren van constructieve wijzigingen (intern en aan de gevels);
- mogelijke overige wijzigingen aan blok A en C maken geen deel uit van de aanvraag.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen | 16 maart 2023 | 30 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
AQUAFIN NV | 16 maart 2023 | 24 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 16 maart 2023 | 30 maart 2023 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 17 mei 2023 | 14 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Departement Omgeving/ Dienst VR | 16 maart 2023 | 6 april 2023 | Gunstig |
Elia Asset nv/ Elia Contact Center Noord | 16 maart 2023 | 16 maart 2023 | Geen bezwaar |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 16 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
FOD Binnenlandse Zaken - ASTRID veiligheidscommissie | 16 maart 2023 | 28 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Haven van Antwerpen - Brugge (Port of Antwerp - Bruges)/ terreinen | 16 maart 2023 | 11 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Politiezone Antwerpen/ Centrale Preventie | 16 maart 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie | 16 maart 2023 | 28 maart 2023 | Geen bezwaar |
Water-link | 16 maart 2023 | 24 april 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 16 maart 2023 | 27 maart 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 16 maart 2023 | 20 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 16 maart 2023 | 21 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu | 16 maart 2023 | 28 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte | 16 maart 2023 | 22 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening zeehavengebied Antwerpen, goedgekeurd op 30 april 2013. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: gebied voor zeehaven- en watergebonden bedrijven.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP contactzone Noorderlaan, goedgekeurd op 14 december 2020. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor gemengde functies (ge1).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater.
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De aanvraag blijft functioneel inpasbaar in de omgeving. De aanvraag omvat geen functiewijziging. Delen van een bedrijfsgebouw bedoeld voor productie, opslag, bewerking en verwerking in de automobielsector zullen worden verhuurd aan een bedrijf met gelijkaardige activiteiten. In functie daarvan wordt een deel van de vloeroppervlakte van het bedrijfsgebouw (blok B) ingericht als kantoorruimte. De aanvraag blijft verenigbaar met de bestemming gemengde bedrijvigheid volgens het RUP Contactzone Noorderlaan.
De stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing geeft gunstig advies: “De aanvraag omvat een wijziging van een deel van de site (gebouw B). Voor de site zou er een verkleining zijn van de opslag van voertuigen en de realisatie van een kantoorfunctie met bijhorend trappencomplex. Het kantoor zal gebruikt worden door het aanwezige bedrijf (Ziegler).
De site is gelegen binnen de industriezone Noorderlaan zoals voorzien in de beleidsnota ruimtelijke economie. De aanpassingen passen binnen de visie van de beleidsnota.”
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Er zijn beperkte wijzigingen aan de schaal en het ruimtegebruik van de vergunde gebouwen. De aanvraag betreft hoofdzakelijk een verbouwing binnen het bestaande vergunde volume. Er wordt een trappenkoker van zeer beperkte omvang tegen de achtergevel van blok B geplaatst als bijkomende vluchtweg. De schaal van deze aanbouw doet geen afbreuk aan het vergunde volume en is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening.
De landschapsaanleg wordt beperkt gewijzigd ter hoogte van blok B. Er worden extra parkeerplaatsen aangelegd die het verlies aan parkeerplaatsen in functie van extra fietsenstalplaatsen compenseren onder de kolommen van blok B. Deze uitbreiding is beperkt en is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. Er wordt een bijkomende toegang aangelegd voor voetgangers en fietsers naar het voet- en fietspad op de Noorderlaan. Deze ingreep wordt geapprecieerd.
Visueel-vormelijke elementen
Tijdens de vorige vergunningsprocedure werd een intensief proces doorlopen met de Kwaliteitskamer in functie van de beeldkwaliteit van dit iconische, industriële gebouw.
De voorgevel van blok B, gericht op de Noorderlaan wijkt af van de vergunde gevel. De toevoeging van een ingang zorgt ervoor dat de meest zuidelijke horizontaal uitgestrekte raampartij wordt ingekort. Aan de onderzijde van de raampartijen wordt de omkadering in alucobond weggelaten ten opzichte van de laatst vergunde toestand. De materialisatie blijft dezelfde als in de vergunde toestand. De aanpassingen zorgen voor een verdere verstoring van het robuust industrieel karakter van het GM-gebouw. De wijzigingen kunnen geen weigeringsgrond vormen voor vergunning. Aangezien de werken reeds zijn uitgevoerd zijn, zijn bijsturingen niet meer mogelijk.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Het advies van het Agentschap Wegen en Verkeer is als voorwaardelijk gunstig opgeladen in het Omgevingsloket, maar het is een gunstig advies zonder voorwaarden.
De stedelijke dienst Milieuvergunningen formuleert volgende bedenkingen in het advies: “Voorliggende omgevingsvergunningsaanvraag werd opgemaakt in navolging van onvolledigheid/onontvankelijkheid van aanvraag OMV_2022128848.
De reden voor deze onvolledig- en onontvankelijkheid was dat er reeds een lopende omgevingsvergunning met milieutechnisch luik was terwijl de exploitant bijkomend een aparte vergunning indiende voor een warmtepomp als een aparte inrichting.
In het huidig voorliggend dossier worden enkel stedenbouwkundige handelingen aangevraagd. De exploitant wordt er nogmaals op gewezen dat indien er naast stedenbouwkundige handelingen ook indelingsplichtige inrichtingen of activiteiten worden geëxploiteerd (bv. warmtepomp), het dossier als een gemengd dossier moet worden ingediend en de lopende vergunning (ref OMV 2021001637) dient aangepast te worden aan de actuele toestand.
In de lopende vergunning wordt het bedrijfsafvalwater geloosd op de riolering ter hoogte van de Vosseschijnstraat. De lozing van het huishoudelijk afvalwater zal verlopen via een IBA.”
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte 234 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. De nieuwe aanvraag voorziet 1.271 m² bijkomend aan kantoorruimte. 1271 m² bijkomende kantoren met parkeernorm 1,55/100 m² : 1271 m² x 1,55/100 m² = 19,7 De parkeerbehoefte van de vorige aanvraag (OMV 2021001637) was 214. De bijkomende parkeerbehoefte wordt hierbij opgeteld. De werkelijke parkeerbehoefte is 234 (214 + 20 = 234).
|
De plannen voorzien in 328 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er worden 328 parkeerplaatsen op eigen terrein voorzien.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 234. Dit aantal is toereikend.
|
Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. Er zijn geen ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus niet van toepassing.
|
Ontsluiting/bereikbaarheid:
Het terrein wordt langs de verschillende aansluitende straten ontsloten.
Fietsvoorzieningen:
De nieuwe aanvraag voorziet 1.271 m² bijkomend aan kantoorruimte: 1271 m² x 1,25/100 m² = 16 fietsstalplaatsen.
Een overdekte en afsluitbare fietsenstalling voor 16 fietsen wordt voorzien aan de oostzijde terrein nabij de inkom van het kantoor.
In totaal worden 178 fietsenstalplaatsen voorzien voor personeel. Dit voldoet aan de minimale behoefte van 162 (uit de vorige aanvraag) + 16 = 178.
De 46 fietsenstallingen voor bezoekers blijven ook behouden.
Laden en lossen:
Laden en lossen gebeurt op eigen terrein.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Te voldoen aan artikel 26 en artikel 44 van de bouwcode.
3. Te voldoen aan de verordening toegankelijkheid.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 15 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 3 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Beslissing aanvaarding wijzigingsaanvraag | 17 mei 2023 |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 3 juli 2023 |
Verslag GOA | 16 juni 2023 |
naam GOA | Katrijn Apostel |
Wijzigingsverzoeken
De aanvrager heeft één of meerdere verzoeken ingediend om zijn oorspronkelijke dossier te wijzigen.
Minstens één van die verzoeken werd aanvaard, waardoor de aanvaarde wijzigingen mee beoordeeld worden.
Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. Te voldoen aan artikel 26 en artikel 44 van de bouwcode.
3. Te voldoen aan de verordening toegankelijkheid.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.