Terug
Gepubliceerd op 26/06/2023

2023_CBS_04262 - Omgevingsvergunning - OMV_2023036023. Volkstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 23/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04262 - Omgevingsvergunning - OMV_2023036023. Volkstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring 2023_CBS_04262 - Omgevingsvergunning - OMV_2023036023. Volkstraat 42. District Antwerpen - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023036023

Gegevens van de aanvrager:

BV City Capital met als adres Ferdinand Verbiestlaan 6 te 2650 Edegem en de heer Denys De Kempe met als adres Ferdinand Verbiestlaan 6 te 2650 Edegem

Ligging van het project:

Volkstraat 42 te 2000 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 11 sectie L nr. 3633S

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

omvormen van een appartement tot een reca ruimte

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          03/06/2022: opname in het vergunningenregister (2021311) van de constructie inclusief de functie van wonen en 6 woonentiteiten, met uitzondering van de mezzanine op het gelijkvloers, het dichtbouwen van de originele balkons op de verdiepingen, het wijzigen van het schrijnwerk naar pvc in de voorgevel ter hoogte van de verdiepingen en in de volledige achtergevel en de ingebruikname van de daklaag als leefruimtes.

 

Vergunde / Geacht vergunde toestand

-          gelijkvloers appartement;

-          open koer rechts achteraan;

-          bovenliggende woonentiteiten.

 

Bestaande toestand

-          trap en mezzanine in de slaapkamer;

-          gelijkvloerse voorgevel in grijze gevelpleister op een plint in blauwe hardsteen en met buitenschrijnwerk in wit pvc.

 

Nieuwe toestand

-          gelijkvloerse reca functie;

-          inrichten van 1 fietsstalplaats in de berging;

-          gewijzigde, gelijkvloerse voorgevel met aparte inkom, afgewerkt in blauwe hardsteen met buitenschrijnwerk in zwart aluminium.

Inhoud van de aanvraag

-          wijzigen van de functie wonen naar reca; 

-          wijzigen van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

2 mei 2023

6 juni 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie

2 mei 2023

15 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 mei 2023

8 mei 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

2 mei 2023

10 mei 2023

stadsontwikkeling/ onroerend erfgoed/ monumentenzorg

2 mei 2023

2 juni 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP Binnenstad, goedgekeurd op 26 april 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1: zone voor wonen - (wo1).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van  het ruimtelijk uitvoeringsplan Binnenstad.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgend punt:

  • Artikel 19 Niveauverschillen: na het plaatsen van een nieuwe inkomdeur blijft er een niveauverschil tussen binnen en buiten van 15 cm in plaats van de maximaal toegelaten 2 cm.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 26 Afvalverzameling: het is niet duidelijk of de opgetekende afvalberging in de kelder voor de woonfunctie of voor de recafunctie is voorzien.
  • Artikel 43 Septische putten: het is niet beoordeelbaar of de septische put voldoende gedimensioneerd is conform artikel 43 van de bouwcode.
  • Artikel 44 Vetafscheiders en olieafscheiders: er worden geen vetafscheiders voorzien bij de nieuwe recafunctie.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie.

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”) 
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Gezien de gelijkvloerse wooneenheid wordt omgevormd naar een reca-functie werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing – Business en Innovatie. Het advies van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing leest als volgt: 

 

“Gunstig advies voor het omvormen van de functie wonen naar reca op de gelijkvloerse verdieping van een pand gelegen in een afgebakend kernwinkelgebied Centrum Antwerpen (Zuid) alsook in het strategische horecagebied Zuid. In de afgebakende kernen streeft stad Antwerpen naar een brede commerciële mix tussen handel, reca en dienstverlening. Alsook is de wens om zoveel mogelijk functies gelijkvloers te clusteren in de afgebakende kernen zodat de plint er levendig is. Deze aanvraag ondersteunt de visie.”

 

Gezien het gunstig advies is de aanvraag bijgevolg vatbaar voor vergunning.   

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Het gelijkvloerse appartement wordt omgevormd tot een reca-functie. De bestaande open ruimte van 10,6 m² op het perceel blijft hierbij behouden en wijzigt niet.

Vooraan het perceel wordt de verbruiksruimte voorzien en achteraan de keuken. Tussen beide ruimten bevinden zich een bergruimte en sanitaire voorzieningen.

De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Door de gelijkvloerse functiewijziging van wonen naar reca vermindert het aantal woongelegenheden met één. Bijgevolg wordt geoordeeld dat de draagkracht van het perceel, noch de omgeving wordt overschreden

 

Visueel-vormelijke elementen

De huidige gelijkvloerse voorgevel die de achterliggende woonfunctie vertaalt, wordt afgebroken en door middel van een ruime raampartij opengewerkt om de zichtbaarheid van de nieuwe reca-functie te maximaliseren. Het nieuwe buitenschrijnwerk wordt uitgevoerd in zwart aluminium en de resterende gelijkvloerse gevel wordt met blauwe hardsteen bekleed.

De bovenliggende verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

De aanpassing van de raamopening en de gelijkvloerse pui vormen een eerlijke vertaling van de achterliggende reca-functie.

 

Cultuurhistorische aspecten

Gezien de ligging van de panden in een zone die volgens het ruimtelijk uitvoeringsplan werd ingekleurd als een woongebied met culturele, historische en/of esthetische werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Monumentenzorg. Dit advies laat zich als volgt lezen:

 

“De aanvraag heeft betrekking op een pand dat, samen met het huisnummer 44, in 1906 werd gebouwd als handelspand in een eclectische stijl met elementen uit de art-nouveau. Gezien de ligging in CHE-gebied en de beeldondersteunende waarde van deze panden, wordt vanuit oogpunt monumentenzorg voornamelijk gevraagd om in te zetten op de voorgevel.

 

De aangevraagde werken omvatten de vernieuwing van de gevelpui en de functiewijziging van het gelijkvloers. De stedelijke dienst Monumentenzorg waardeert de intentie van de bouwheer om de historische gevelproporties te herstellen. Het voorgestelde ontwerp van de gelijkvloerse gevel wordt dan ook gunstig geadviseerd.

 

De bovengevel was in oorsprong voorzien van schrijnwerk met een T-verdeling; de ramen werden zonder vergunning vervangen door nieuwe ramen met een afwijkende raamverdeling. Deze wederrechterlijke ingreep deed afbreuk aan de authenticiteit en erfgoedwaarde van het pand en het ensemble. De stedelijke dienst Monumentenzorg adviseert dan ook deze gevelwijziging uit te sluiten van vergunning”.

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt wordt dit advies van de dienst Monumentenzorg bijgetreden en worden alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot de bovenliggende verdiepingen van de voorgevel van de vergunning uitgesloten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er is een niveauverschil van 15 cm tussen het vloerpeil van de handelsruimte en het peil van het trottoir. Dit niveauverschil is hierdoor strijdig met art. 19 van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid wat een maximaal niveauverschil van 2 cm vooropstelt. Gezien het echter een bestaand pand betreft waarvan de vloerplaat niet wijzigt en waarvan de gebruiksoppervlakte van de reca-functie al gering is, waardoor er ook geen interne helling voorzien kan worden, kan hier uitzonderlijk een afwijking voor bekomen worden.

 

Voor de functiewijziging naar reca werd advies gevraagd bij de dienst Vergunningen Milieu. Hun advies leest als volgt:

 

“Het project omvat een omvorming naar reca-gelegenheid. De afvoer van de keuken moet voorzien worden van een vetafscheider. De keuken bevindt zich achteraan en geeft uit op een kleine koer. De evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient boven het dak te gebeuren om een snelle dispersie te verzekeren en hinder voor de bovenliggende appartementen te vermijden.”

 

Vanuit stedenbouwkundig oogpunt worden de aandachtspunten van de dienst Vergunningen Milieu bijgetreden.

In de voorwaarden bij de vergunning wordt opgenomen dat de evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken boven het dak dient te gebeuren.

 

Er is onvoldoende informatie om na te gaan of de inhoud van de septische put correct berekend werd (bouwcode, art. 43) en er werden voor de reca-functie geen vet- en olieafscheiders voorzien (bouwcode, art. 44). Tevens moet voor de reca-functie een aparte afvalberging voorzien worden (bouwcode, art. 26); deze ontbreekt momenteel. Daarom worden deze aspecten als voorwaarden bij de vergunning opgenomen.

 

Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de woning aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.  

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 0 parkeerplaatsen.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op functiewijziging van wonen naar reca.

Het gelijkvloers appartement wordt ingericht als reca.

 

Het gaat over 83 m² reca-oppervlakte. Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat (< 500 m²) wordt er geen parkeerbehoefte bepaald.

 

De werkelijke parkeerbehoefte is 0.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.

 

 

Fietsvoorzieningen:

Omdat het om een beperkte oppervlakte gaat moeten er geen fietsstalplaatsen voorzien worden (0.60/100 m²).

In de berging op het gelijkvloers wordt 1 fietsstalplaats voorzien voor het personeel.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Conform het advies van de dienst Monumentenzorg worden alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot de bovenliggende voorgevel van de vergunning uitgesloten.

3. De evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient boven het dak te gebeuren.

4. De septische put moet conform artikel 43 uit de bouwcode gedimensioneerd worden.

5. Conform artikel 44 uit de bouwcode moeten vet- en olieafscheiders voor de reca-functie voorzien worden..

6. Voor de reca-functie moet conform artikel 26 uit de bouwcode een aparte afvalberging voorzien worden. 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

15 maart 2023

Volledig en ontvankelijk

28 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

25 september 2023

Verslag GOA

19 juni 2023

naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie na te leven.

2. Conform het advies van de dienst Monumentenzorg worden alle handelingen, werken of wijzigingen met betrekking tot de bovenliggende voorgevel van de vergunning uitgesloten.

3. De evacuatie van de afgezogen lucht uit de keuken dient boven het dak te gebeuren.

4. De septische put moet conform artikel 43 uit de bouwcode gedimensioneerd worden.

5. Conform artikel 44 uit de bouwcode moeten vet- en olieafscheiders voor de reca-functie voorzien worden..

6. Voor de reca-functie moet conform artikel 26 uit de bouwcode een aparte afvalberging voorzien worden. 

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.