Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022117566 |
Gegevens van de aanvrager: | AUTOGEMB AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF VOOR VASTGOEDBEHEER EN STADSPROJECTEN - VESPA met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen en de heer Steven Decloedt met als adres Paradeplein 25 te 2018 Antwerpen |
Ligging van het project: | Lange Van Bloerstraat 136-142, Kerkstraat 163-163A en 187 te 2060 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 5 sectie E nr. 731V |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | regulariseren van wijzigingen ten opzichte van de voorgaande vergunning |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 23/04/2018: vergunning (20173525) voor het afbreken van meerdere gebouwen (magazijnen, appartementen en woningen) en bouwen van 10 woningen en een ondergrondse parkeergarage.
Vergunde toestand
- Lange Van Bloerstraat 136:
- Kerkstraat 187:
- Kerkstraat 163:
- Lange Van Bloerstraat 138-142:
- Lange Van Bloerstraat 136, Kerkstraat 187 en 163:
Bestaande toestand en Nieuwe toestand
- Lange Van Bloerstraat 136:
- Kerkstraat 187:
- Kerkstraat 163:
- Lange Van Bloerstraat 138-142:
- Lange Van Bloerstraat 136, Kerkstraat 187 en 163:
Inhoud van de aanvraag
- wijzigen van de bouwvolumes zoals in rood en geel aangeduid op de plannen;
- wijzigen van de gevels zoals in geel aangeduid op de gevelaanzichten;
- wijzigen van de scheimuren zoals in rood aangeduid op het inplantingsplan, de snedes en de terreinprofielen;
- doorvoeren van interne constructieve werken zoals in geel aangeduid op de plannen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 9 mei 2023 | 2 juni 2023 | Ongunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 9 mei 2023 | 9 juni 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 9 mei 2023 | 2 juni 2023 | Ongunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 9 mei 2023 | 16 mei 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan RUP 2060, goedgekeurd op 20 december 2012. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: artikel 1 zone voor wonen - (wo).
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening toegankelijkheid.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
de tuinmuren hebben op meerdere plaatsen een hoogte van meer dan de maximaal toegelaten 2,60 m;
de hoofdbouwen van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat 136 en de meergezinswoning in de Kerkstraat 163 werden niet voorzien van groendaken;
de aansluitpunten van de DWA en de RWA zijn langs de zijde van de Lange Van Bloerstraat verder dan 0,50 m uiteen gelegen;
de inhoud van de septische put van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat is niet vermeld op de plannen, deze moet een minimale inhoud van 4625 liter hebben.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans van 1 keer op 1000 jaar onder huidig klimaat.
Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.
Het project is niet gelegen in een signaalgebied.
Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Visueel-vormelijke elementen
De verschuivingen van de raamopeningen in de voorgevels van voorliggende aanvraag zijn niet storend voor de beeldkwaliteit van de gevel en de straatwand.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van artikel 19 Tuinafsluitingen. Zo hebben de tuinmuren op meerdere plaatsen een hoogte van meer dan de maximaal toegelaten 2,60 m. De afwijking kan gezien onderstaande motivatie beschreven in voorliggende aanvraag, aanvaard worden: “De tuinmuren van het project zijn op een aantal plekken hoger dan de maximum richtlijn van 2,60 meter. Dit is een gevolg van achterliggende constructies op de aangrenzende percelen, die hoger waren. Dit werd gedaan in overleg met de buren. Om tot een uniform en harmonieus geheel te komen, werden de tuinmuren op sommige plaatsen op éénzelfde hoogte gehouden.”
De fietsenberging op het gelijkvloers werd gesupprimeerd. Deze fietsen worden in de private kelders geplaatst. Dit is gezien het advies Mobiliteit niet aanvaardbaar : 'De vergunde fietsenstalling in de tuin is niet ingericht.
In de fietsenstalling in de kelder is plaats voor 32 fietsen. Er zijn voor de 10 appartementen 38 fietsenstallingen nodig. Enkel de fietsenstalling in de kelder is niet voldoende. De private bergingen worden niet meegeteld als nuttige fietsenstalling. De gemeenschappelijke fietsenstalling moet voldoende groot zijn om 38 fietsen te kunnen stallen.’
De aanvraag wijkt af op artikel 38 Groendaken: Zo worden de hoofdbouwen van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat 136 en de meergezinswoning in de Kerkstraat 163 niet voorzien van groendaken.
Het supprimeren van deze groendaken wordt niet gecompenseerd, dit is niet aanvaardbaar. Het supprimeren van deze groendaken wordt uitgesloten van vergunning waardoor de eerder toegestane afwijking voor het vervangen van een infiltratie/buffervoorziening door hemelwaterputten aanvaardbaar blijft.
De aanvraag is strijdig met artikel 41. Zo zijn de aansluitpunten van de DWA en de RWA langs de zijde van de Lange Van Bloerstraat verder dan 0,50 m uiteen gelegen.
De inhoud van de septische put van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat wordt niet vermeld op de plannen, deze moet een minimale inhoud van 4625 liter hebben. Bovenstaande zaken worden opgenomen in voorwaarde.
Voor het overige voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruikersgenot. De geplande werken zijn mits naleven van de voorwaarden niet storend voor de omgeving en in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3. de aansluitpunten van de DWA en de RWA langs de zijde van de Lange Van Bloerstraat uit te voeren conform artikel 41 van de bouwcode;
4. de septische put van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat uit te voeren conform artikel 43 van de bouwcode;
5. het supprimeren van de groendaken van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat 136 en de meergezinswoning in de Kerkstraat 163 wordt uitgesloten van vergunning;
6. fietsenberging op het gelijkvloers te voorzien voor 6 fietsen conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode;
7. alle werken, wijzigingen en handelingen anders dan geel en rood aangeduid op de plannen (zoals beschreven in de inhoud van de aanvraag) worden uitgesloten van vergunning.
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 1 februari 2023 |
Volledig en ontvankelijk | 9 mei 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 6 oktober 2023 |
Verslag GOA | 21 juni 2023 |
naam GOA | Wim Van Roosendael |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
1. de bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven;
2. na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
3. de aansluitpunten van de DWA en de RWA langs de zijde van de Lange Van Bloerstraat uit te voeren conform artikel 41 van de bouwcode;
4. de septische put van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat uit te voeren conform artikel 43 van de bouwcode;
5. het supprimeren van de groendaken van de meergezinswoning in de Lange Van Bloerstraat 136 en de meergezinswoning in de Kerkstraat 163 wordt uitgesloten van vergunning;
6. fietsenberging op het gelijkvloers te voorzien voor 6 fietsen conform de bepalingen van artikel 29 van de bouwcode;
7. alle werken, wijzigingen en handelingen anders dan geel en rood aangeduid op de plannen (zoals beschreven in de inhoud van de aanvraag) worden uitgesloten van vergunning.
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.