Eind 2019 stelde TreinTramBus per briefwisseling de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen (NMBS) op de hoogte van een aantal kwaliteit- en aanbod problemen op de noord-zuidas Antwerpen/Kempen - Brussel.
Uit recente presentaties die de NMBS aan het Raadgevend Comité voor de Treinreizigers gaf en tijdens de roadshows van hun Vervoersplan 2023-2026 in de verschillende provincies werd geconcludeerd dat de dienstverlening voor de talrijke reizigers op deze verbindingen nog verder achteruit gaat.
De volgende partners hebben reeds toegezegd als medeondertekenaars: Herentals, Kalmthout, Lier, Mortsel plus de Regio in Transitie (Beerse, Lille, Kasterlee, Oud-Turnhout, Turnhout en Vosselaar).
De stad wil dat de dienstverlening voor de talrijke treinreizigers op de verbinding noord - zuidas Antwerpen / Kempen - Brussel wordt geoptimaliseerd.
De reeds doorgevoerde schrapping van IC 22 waardoor het NMBS station Morstel Oude-God nog maar één keer per uur wordt bediend, en nu ook schrapt de NMBS ook de andere treinverbinding naar Brussel.
De stad staat inzake bereikbaarheid de komende jaren immers voor een grote uitdaging wanneer de werken aan de oosterweelverbinding verder worden uitgerold. Goede verbindingen voor de duurzame modi zijn dan ook primordiaal.
Bovendien wordt met het Toekomstverbond een ambitieuze modal split van 50/50 vooropgesteld voor de Antwerpse vervoersregio.
Aangezien Brussel - Zuid vandaag over 19 doorgaande sporen beschikt is een capaciteitsbeperking op deze sterk benadeelde as onaanvaardbaar.
Omwille van bovenstaande redenen bevestigt de stad Antwerpen via een collegiale brief het verzoek van TreinTramBus om via een gezamenlijke brief aan de NMBS/Infrabel en Federale overheid de dienstverlening op korte termijn op de noord-zuid as Antwerpen/Kempen te verbeteren.
Het college keurt in te stemmen met het verzoek van de reizigersorganisatie TreinTramBus.
Het college keurt de collegiale brief gericht aan de reizigersorganisatie TreinTramBus goed.