Terug
Gepubliceerd op 12/06/2023

2023_CBS_04027 - District Ekeren. Leugenberg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04027 - District Ekeren. Leugenberg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_04027 - District Ekeren. Leugenberg - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Leugenberg in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;     
  • heeft nog geen goedgekeurd aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer;
  • maakt deel uit van de goedgekeurde zones 30, gekend als "Edisonwijk" en "Bredeweg".

De Leugenberg, gedeelte onder de bevoegdheid van de stad Antwerpen, bestaat uit volgende delen:

  • deel tussen op- en afrit van A12 (openbaar domein);
  • deel met huisnummer 189A (openbaar domein);
  • deel met huisnummer 149 tot en met huisnummer 141 (privaat domein met openbaar karakter en met publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van overgang).

De Leugenberg (deel tussen op- en afrit van A12) werd - samen met de Marconistraat en de Edisonlaan - enige tijd geleden heraangelegd. De signalisatie in dit gedeelte van de straat en ook in de overige delen van de Leugenberg werd nog niet opgenomen in een aanvullend verkeersreglement.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd;
  • Ministeriële rondzendbrief van 3 april 2001 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 19 december 2001 (jaarnummer 13659) met de richtlijnen voor het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor personen met een handicap;
  • Ministeriële rondzendbrief van 25 april 2003 betreffende parkeerplaatsen, voorbehouden voor personen met een handicap;
  • Collegebesluit van 6 juli 2007 (jaarnummer 8652) betreffende parkeerplaatsen voorbehouden voor personen met een handicap.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld: 

  • deel tussen op- en afrit van A12:
    • het toegangsverbod, uitgezonderd voor plaatselijk verkeer, wordt opgenomen in het reglement (artikel 1);
    • het fietspad langs de bebouwde zijde, vanaf huisnummer 93 tot huisnummer 71, wordt gereglementeerd (artikel 2);
    • het doodlopend gedeelte van de straat, vanaf de Edisonlaan, werd ingericht als woonerf (artikel 3);
    • de doodlopende ventweg, ter hoogte van de huisnummers 41 tot en met 59, werd eveneens ingericht als woonerf (artikel 3);
    • de stopstreep ter hoogte van het kruispunt met de Havenweg/Zoomse Weg wordt gereglementeerd (artikel 4);
  • deel met huisnummer 189A: geen signalisatie te reglementeren;
  • deel met huisnummer 149 tot en met huisnummer 141:
    • de haakse parkeerplaatsen in het doodlopende gedeelte, naast het schoolgebouw, worden gereglementeerd (artikel 5);
    • de twee parkeerplaatsen voor personen met een handicap in de keerlus en in het doodlopend gedeelte, naast het schoolgebouw, worden ook opgenomen in het reglement (artikel 6);
    • de parkeerplaatsen voor motorfietsen, personenauto's, auto's voor dubbel gebruik en minibussen, in de keerlus, worden gereglementeerd (artikel 7);
    • de zone van 20 meter, waar het toegelaten is voor autocars om te parkeren, voorbij de keerlus, ter hoogte van huisnummer 141, wordt gereglementeerd (artikel 8);
    • de stopstreep ter hoogte van het kruispunt met de N114 Leugenberg wordt gereglementeerd (artikel 9);
    • de oversteekplaats voor voetgangers ter hoogte van dit kruispunt wordt ook gereglementeerd (artikel 10).

De parkeerbalans van het totaalproject (Marconistraat-Edisonlaan-Leugenberg, deel tussen op- en afrit A12) neemt af met 26 parkeerplaatsen. De negatieve parkeerbalans bij de heraanleg van de Edisonwijk kwam tot stand door de herinrichting van het openbare domein. Door meer ruimte te geven aan voetgangers en fietsers alsook de bestaande overbreedte van de straat weg te werken ten voordele van snelheidsremming, vielen er parkeerplaatsen weg.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 25 april 2023 Gunstig advies
Districtscollege Ekeren, advies van 23 mei 2023 (jaarnummer 116) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Leugenberg in het district Ekeren goed.

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230412_artikels avr.pdf
  • 20230412_plan 1.png
  • 20230412_plan 2.png
  • 20230412_plan 3.png
  • 20230412_plan 4.png
  • 20230412_plan 5.png