Terug
Gepubliceerd op 12/06/2023

2023_CBS_04022 - District Antwerpen. Straatsburgdok-Noordkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd
Dit besluit handelt over een Aanvullend reglement op het wegverkeer enkel m.b.t. gemeentewegen (niet in havengebied of speciale beschermingszones).

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04022 - District Antwerpen. Straatsburgdok-Noordkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring 2023_CBS_04022 - District Antwerpen. Straatsburgdok-Noordkaai - Aanvullend verkeersreglement - Goedkeuring

Motivering

Gekoppelde besluiten

Aanleiding en context

Straatsburgdok-Noordkaai in district Antwerpen:
  • behoort tot het beheer van stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat goedgekeurd werd door het college op 8 maart 2013 (jaarnummer 2236).
De zichtbaarheid en veiligheid aan de fietsoversteekplaats is zowel voor fietsers als bestuurders van andere voertuigen niet gegarandeerd ter hoogte van de aansluiting van het jaagpad met het fietspad in noordelijke richting ter hoogte van de Noorderlaan. Dit leidt tot onveilige situaties. 

Op vraag van district Antwerpen stelt de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) dan ook voor om een verdrijvingsvlak aan te brengen ter hoogte van de fietsoversteek om zo een veilige verkeerssituatie te creëren aan deze fietsas.
Na een gedeeltelijke heraanleg en asfaltering wordt het aanvullend verkeersreglement tevens geactualiseerd.

Juridische grond

  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Artikel 56 Decreet lokaal bestuur;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarbij de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg van openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werd goedgekeurd.

Regelgeving: bevoegdheid

De gemeenteraadsbeslissing van 28 januari 2013 (jaarnummer 50) waarin, krachtens het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende verkeersreglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, de bevoegdheid om te beslissen over aanvullende verkeersreglementen wordt gedelegeerd aan het college.

Argumentatie

Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
  • de rijbaan wordt over de volledige lengte verdeeld in rijstroken (artikel 7);
  • het eenrichtingsverkeer wordt ingevoerd in twee gedeeltes van de straat. Door aanleg van een fietspad en uitbreiding van een jaagpad werden de rijbaan en de rijrichting van twee straatsegmenten tevens aangepast;
  • een verdrijvingsvlak wordt aangebracht aan de oversteekplaats ter hoogte van de doorgang naar de Noorderlaan (artikel 8). Hierdoor wordt de zichtbaarheid bij de oversteek aanzienlijk verhoogd;
  • parkeervakken worden verwijderd uit het reglement. Door de heraanleg werden deze vakken niet meer heringericht;
  • het eenrichtingsverkeer ter hoogte van de ventweg aan nummer 3 wordt verwijderd uit het reglement. Door de heraanleg is dit geen doorgangsweg meer en vervalt zodoende deze regeling. 
Door het aanbrengen van een verdrijvingsvlak worden twee haakse parkeerplaatsen gesupprimeerd en neemt de parkeerbalans af met twee plaatsen.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 3 mei 2023 Gunstig advies
Districtsraad Antwerpen, advies van 8 mei (jaarnummer 59) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor Straatsburgdok-Noordkaai in  district Antwerpen goed, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in in het college van 8 maart 2013 (jaarnummer 2236).

Artikel 2

Het college keurt goed dat het aanvullend reglement ter kennisname wordt overgemaakt aan het Vlaams Huis voor de Verkeersveiligheid.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen