Terug
Gepubliceerd op 12/06/2023

2023_CBS_03819 - Omgevingsvergunning - OMV_2023001209. Bisschoppenhoflaan 540. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_03819 - Omgevingsvergunning - OMV_2023001209. Bisschoppenhoflaan 540. District Deurne - Weigering 2023_CBS_03819 - Omgevingsvergunning - OMV_2023001209. Bisschoppenhoflaan 540. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023001209

Gegevens van de aanvrager:

NV JCDECAUX BILLBOARD BELGIUM met als adres Joseph Stevensstraat 7 te 1000 Brussel

Ligging van het project:

Bisschoppenhoflaan 540 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 27 sectie A nr. 281C4

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van publiciteitsinrichting op een braakliggend terein

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/05/2008: weigering (2008756) voor het plaatsen van een 36m² trivision reclamepaneel in een terreinafsluiting;

-          29/02/2008: weigering (20073618) voor het plaatsen van een backlite reclamepaneel tegen een wachtgevel;

-          14/09/2007: weigering (2007354) voor het plaatsen van twee reclamepanelen van 16 m² in een terreinafsluiting;

-          10/09/2004: vergunning (20042143) voor het slopen van een servicestation.

Vergunde toestand

-          braakliggend terrein met groenbeplantingfunctie.

Bestaande toestand

-          het terrein lig vol met bouwmaterialen, stellingen en een werfkeet.

Nieuwe toestand

-          functie: 

o        een constructie voor publiciteitspanelen met 2 seniorpanelen van 8 m² en een backlight (Spandoek) van 17 m².

-          bouwvolume:

o        de constructie heeft een breedte van 7,59 meter;

o        de constructie heeft een hoogte van 4,18 meter.

-          gevelafwerking:

o        de constructie is uitgevoerd in gegalvaniseerde buizen en platen;

o        de reclamepanelen zijn uitgevoerd in aluminium;

o        de publiciteit zal inwendig verlicht worden.

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een tweezijdige, verlichte publiciteitsconstructie bestaande uit 2 seniorpanelen aan de ene kant en een backlighpaneel aan de andere kant.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap Wegen en Verkeer/ AWV - District Antwerpen

14 maart 2023

31 maart 2023

Ongunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-      Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-      Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-      Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op het volgend punt:

o        artikel 32: Niet-zaakgebonden publiciteit: niet-zaakgebonden publiciteit kan enkel onder voorwaarden wanneer dit geïntegreerd wordt in werfafsluitingen, afsluitingen van onbebouwde percelen of tegen een wachtgevel. Het plaatsen van losstaande publiciteitsborden op een braakliggend terrein is bijgevolg niet toegelaten;

o        artikel 32: De hoogte van de publiciteitspanelen is steeds beperkt tot 4 meter. In de huidige aanvraag voorziet men een inrichting met een hoogte van 4,18 meter.

 

Sectorale regelgeving

-      MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-      Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.


Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.

-      Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-      Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het perceel bevindt zich aan de splitsing van de Bisschoppenhoflaan en de Oude Bosuilbaan. De aanvraag betreft de plaatsing van een inwendig verlichte, tweezijdige publiciteitsconstructie met twee seniorpanelen aan de ene kant en een backlightpaneel aan de andere kant. De functie is inpasbaar. 

 

Visueel-vormelijke elementen

Het reclamepaneel wordt geplaatst op het braakliggend perceel op de splitsing van de Bisschoppenhoflaan en de Oude Bosuilbaan. De inrichting bestaat langs de oostzijde uit twee naast elkaar geplaatste seniorpanelen van elk 8 m² met inwendige verlichting, met aan de andere zijde (westzijde) een backlight (spandoek) van 17 m². De totale constructie is 7,59 meter breed en 4,18 meter hoog.

 

De aanvraag is niet in overeenstemming met artikel 32 van de bouwcode dat bepaalt dat publiciteit kan voorzien worden op wachtgevels, werfafsluitingen en afsluitingen van onbebouwde percelen. In de huidige aanvraag wordt een vrijstaande, niet geïntegreerde constructie voorzien. De maximale hoogte ten opzichte van het aangrenzende maaiveld is daarenboven steeds beperkt tot 4 meter, terwijl dit in de aanvraag 4,18 meter is. Wat verlichting betreft, bepaalt artikel 32 van de bouwcode dat enkel klemtoonverlichting van boven naar beneden wordt toegelaten. Inwendige verlichting is niet toegelaten.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Er werd advies gevraagd aan het Agentschap Wegen en Verkeer. Het advies is ongunstig, en kan samengevat worden als volgt:

-          Schending van direct werkende normen, m.n. schending van het Koninklijk Besluit van 14 december 1959. Artikel 4 van dit KB bepaalt dat de publiciteitsinrichting verboden is omdat ze herkenbaar is vanaf de gewestweg N120, een niet-toeristische weg.

-          Onwenselijk omwille van doelstellingen en zorgplichten van het Agentschap. Er is m.n. een ontoelaatbare afleiding van bestuurders en de inrichting voldoet niet aan de aandachtspunten van AWV voor gewestwegen.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing omdat deze aanvraag betrekking heeft op niet-zaakgebonden publiciteit.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en het ongunstig advies van het Agentschap Wegen en Verkeer.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

5 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

14 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

11 augustus 2023

Verslag GOA

31 mei 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.