Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022075608 |
Gegevens van de aanvrager: | VZW Geneeskunde voor het Volk met als contactadres Herentalsebaan 71 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Ligging van het project: | Sint-Rochusstraat 55-59 te 2100 Deurne (Antwerpen) |
Kadastrale percelen: | afdeling 32 sectie B nrs. 475Z19 en 475A18 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | slopen van de huidige gebouwen en nieuwbouw van een gezondheidscentrum |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- 17/01/2020: weigering (OMV_2019131487) voor het samenvoegen van het gelijkvloers van een eengezinswoning bij het naastliggende pand;
huisnummer 57-59:
- 12/06/1997: vergunning (629#2455) verbouwen van dokters en advocatenkantoor;
- 24/08/1978: vergunning (627#29205) plaatsen van lichtreclame;
huisnummer 55-57:
- 01/01/1932: vergunning (329#8221) bouwen van 2 woonhuizen.
Vergunde toestand
- functie:
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
Bestaande toestand
niet relevant gezien de aanvraag handelt over sloop en nieuwbouw.
Nieuwe toestand
- functie: wijkgezondheidscentrum;
- bouwvolume:
- gevelafwerking:
- inrichting:
Inhoud van de aanvraag
- slopen van de bestaande gebouwen;
- bouwen van een nieuw wijkgezondheidscentrum;
- wijzigen van de scheimuren;
- plaatsen van zaakgebonden publiciteit;
- buitenaanleg.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
AQUAFIN NV | 1 maart 2023 | 28 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 1 maart 2023 | 31 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Water-link | 1 maart 2023 | 28 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Business en Innovatie | 1 maart 2023 | 3 maart 2023 |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 1 maart 2023 | 1 maart 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 1 maart 2023 | 7 maart 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening hemelwater op volgende punten:
- Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de verordening toegankelijkheid op volgende punten:
De afgewerkte doorgangsbreedte van looppaden tussen binnenmuren moet minstens 1,50 m bedragen. Versmallingen zijn toegelaten indien een minimale afgewerkte doorgangsbreedte van 1,20 m gegarandeerd wordt en aan het begin en einde van de versmalling voor een vrije en vlakke draairuimte wordt gezorgd. De gang vanuit de hoofdbouw richting de achterbouw op de gelijkvloerse verdieping heeft door de plaatsing van een voorzetwand een afgewerkte breedte van minder dan 1,50 m. Aan het einde van de gang is geen vrije en vlakke draairuimte aanwezig.
De afmetingen bedragen na afwerking 2,20 x 2,25 m in plaats van de minimale afmetingen 2,15 x 2,35 m. Bij toepassing van de minimale maten moet de deur in de korte zijde worden aangebracht, de deur werd in de lange zijde aangebracht.
Algemene bouwverordeningen
- Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
- Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Er worden onvoldoende fietsstalplaatsen voorzien voor het personeel.
Sectorale regelgeving
- MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving besluit de toegevoegde project-MER-screeningsnota dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn. De nota wordt aanvaard.
- Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
- Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
- Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
De Sint-Rochusstraat wordt hoofdzakelijk gekenmerkt door eengezinswoningen en meergezinswoningen. Om Antwerpen als woonstad aantrekkelijk te houden, wordt gestreefd naar levendige woonwijken. Hierbij is het belangrijk dat er een goed voorzieningenaanbod aanwezig is in de nabijheid van de woningen. Voorliggende aanvraag beoogt de gedeeltelijke sloop van een bestaande artsenpraktijk (nr. 57-59) en aanpalende eengezinswoning (nr. 55) en de herbouw van een nieuw wijkgezondheidscentrum ‘De Bres’. Het centrum heeft nood aan uitbreiding om te kunnen voldoen aan de huidige behoeften. Het wijkgezondheidscentrum met praktijkruimten voor een multidisciplinair team met huisartsen, verpleegkundigen, psychologen en diëtisten, gericht op de bewoners van de wijk, is positief voor het lokale voorzieningenaanbod.
De aanvraag is bijgevolg functioneel inpasbaar in de omgeving. Voor deze aanvraag werd het advies ingewonnen van de stedelijke dienst Ondernemen en Stadsmarketing/Business en Innovatie. Zij adviseren de aanvraag gunstig.
Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid
In voorliggende aanvraag wenst men de bestaande bouwvolumes grotendeels te slopen. Enkel de kelder en de bestaande achterbouw op de rechter perceelsgrens blijven bewaard. Daarnaast beoogt de aanvraag de bouw van een nieuwe voorbouw van drie bouwlagen onder een plat dak en wordt de achterbouw grondig verbouwd.
De bouwdiepte op de verdiepingen sluit goed aan op de bouwdiepte van de omringende bebouwing en is dus niet storend voor de privacy of bezonning van de aanpalende percelen. Op het niveau van het gelijkvloers wordt meer open ruimte gecreëerd dan in de bestaande toestand het geval is, deze buitenruimte wordt groen en kwalitatief ingericht. Het nieuwe bouwvolume past zich dan ook goed in in de omgeving en wordt gunstig beoordeeld.
Visueel-vormelijke elementen
De nieuwe voorgevel wordt op de gelijkvloerse verdieping voorzien van een centrale gevelinsprong waarin zich de toegang(en) tot het wijkgezondheidscentrum bevinden. Op het niveau van de gelijkvloers wordt de gevel quasi volledig beglaasd uitgevoerd in kaders van geanodiseerd aluminium met hoofdzakelijk heldere beglazing. Door de transparante plint is er maximaal contact mogelijk tussen de straat en de gebruikers van het gebouw en is er van aan de straatgevel zicht tot op het groene binnengebied. Dit draagt bij tot een aangename woonomgeving en wordt dan ook positief onthaald.
Op de verdiepingen is de gevel meer gesloten en wordt ze afgewerkt in lichtgrijs gevelpleisterwerk met ramen en verschuifbare zonneweringen in geanodiseerd aluminium. De omgeving bestaat voornamelijk uit gevels in baksteenmetselwerk en hier en daar een bepleisterde gevel. De voorgestelde gevelafwerking is inpasbaar in de omgeving.
Tegen de voorgevel wordt nog zaakgebonden publiciteit met het opschrift ‘geneeskunde voor het volk’ en verlicht aangebracht in de vorm van los aangebrachte letters boven de centrale toegang en een banier haaks op het gevelvlak. De publiciteit wordt geplaatst in overeenstemming met artikel 33 van de bouwcode.
Op de plannen is te zien dat de voorgevel van de nieuwbouw de rooilijn met circa 10 cm overschrijdt, wat niet kan worden toegestaan. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd dat de volledige constructie achter de rooilijn dient te worden opgetrokken.
Mobiliteitsimpact
Toetsing parkeerbehoefte
Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.
Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 11 parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding en of functiewijziging. Bij nieuwbouw/herbouw wordt de parkeerbehoefte altijd volledig berekend. Het wijkgezondheidscentrum zal een aantal huisartsen maar ook verplegend personeel, een psycholoog en diëtiste tewerkstellen. In het gebouw zijn er 9 kabinetten waarin deze zullen werken: 9 behandelkamers met parkeernorm 1,25/behandelkamer: 9 x 1,25 = 11,25. De werkelijke parkeerbehoefte is 11.
|
De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen. Er zijn geen nuttige parkeerplaatsen voorzien in de aanvraag.
|
Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0. In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om stedenbouwkundige redenen niet gerealiseerd worden. In voorliggende aanvraag wordt een bestaand wijkgezondheidscentrum uitgebreid op het naastliggend perceel waar de woning wordt gesloopt. Het aantal kabinetten blijft echter gelijk. De uitbreiding is noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de huidige behoeften naar comfort, toegankelijkheid,… maar beoogt geen uitbreiding van het patiëntenbestand. Wanneer stalplaatsen zouden worden gerealiseerd op het eigen terrein zou dit de poging om meer kwalitatieve ruimte te creëren voor het centrum teniet doen. Bovendien hebben huisdokters in het Antwerpse een zeer lokaal verzorgingsgebied. Zo blijkt dat gemiddeld een burger binnen de 10 minuten wandelen van een dokterspraktijk woont. In deze kan men oordelen dat hierdoor een verplaatsing naar de huisdokter op een eenvoudige wijze mogelijk is zonder de wagen te gebruiken
|
Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0. Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 11 – 0 = 11. Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.
De berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project kan verminderd worden met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is. In de bestaande toestand zijn er in het wijkgezondheidscentrum al 9 kabinetten maar dit zijn kleinere ruimtes dan bij de herbouw. De parkeerbehoefte die werd afgewenteld op het openbaar domein is: 1 parkeerplaats voor de woning; 9 behandelkamers met parkeernorm 1,25/behandelkamer: 9 x 1,25 = 11,25 voor de dokterspraktijk. Het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein is 12.
Het bijgestelde aantal ontbrekende parkeerplaatsen bedraagt dan 11 – 12 = 0.
|
Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 0 plaatsen.
|
Fietsvoorzieningen
Bijstellingen gelden niet voor het aantal fietsenstallingen bij een herbouw. Er moet dus voldaan worden in de volledige fietsparkeerbehoefte.
Er zijn 4 fietsstalplaatsen (voor bezoekers) voorzien aan de inkom van het gebouw.
Daarbij moet ook voor minstens 50% van het personeel inpandige fietsenstallingen voorzien worden zodat hun fietsen veilig en comfortabel gestald kunnen worden tijdens hun werkdag. Voor 9 kabinetten wil dit zeggen dat er 9 artsen tegelijkertijd aan het werk kunnen zijn. Daarbij is er nog een deel administratief of ondersteunend personeel. Omdat er geen cijfergegevens over aangeleverd zijn, gaan we uit van 5 personeelsleden.
De stedelijke dienst Mobiliteit stelt als voorwaarde dat bovenop de 4 fietsstalplaatsen aan de ingang van het wijkgezondheidscentrum, er nog 7 fietsen voor personeel inpandig gestald moeten kunnen worden. Dit wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
Op het platte dak van de achterbouw wordt een dakterras ingericht. Het dakterras is toegankelijk vanuit de kitchenette in de achterbouw en vanuit een gang in de hoofdbouw. De terrasvloer houdt een afstand van 1,90 m ten opzichte van de rechter perceelsgrens. Om ervoor te zorgen dat er vanop het terras geen storende zichten kunnen worden gecreëerd richting het aanpalend perceel wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd om een afsluiting te voorzien tussen het terras en het groendak. Bovendien mag het terras in normale omstandigheden enkel toegankelijk zijn vanuit de kitchenette. In de afsluiting kan een poortje worden geïntegreerd om in functie van brandveiligheid een vluchtroute te bewaren tussen het terras en de gang in de hoofdbouw.
De aanvraag is in strijd met artikel 24 van de bouwcode dat stelt dat licht en lucht worden gezien als basiskwaliteiten voor elke ruimte waar mensen langer verblijven. De wachtzaal op de eerste verdiepingen heeft geen raamopeningen waardoor de ruimte onvoldoende licht en lucht ontvangt. Omdat het echter om een wachtzaal gaat waar mensen in normale omstandigheden niet langer dan een uur moeten verblijven, kan hierop een afwijking worden toegestaan op voorwaarde dat de ruimte wordt voorzien van een mechanische ventilatie (geen airco) zodat de ruimte goed verlucht wordt.
Op de kelderverdieping wordt een voldoende grote afvalberging voorzien. Deze ruimte moet van verluchting worden voorzien conform artikel 26 van de bouwcode, wat wordt opgenomen als voorwaarde voor vergunning.
Conform artikel 38 van de bouwcode moeten alle nieuwe platte daken met een oppervlakte van meer dan 20 m2 worden aangelegd als groendak. Het platte dak van de hoofdbouw wordt niet aangelegd als groendak. Er werd een zone opgetekend die wordt ingericht met zonnepanelen, waarvoor de verplichting tot groendak vervalt. Omdat het niet duidelijk is hoeveel zonnepanelen er zullen worden geplaatst, wordt als voorwaarde voor vergunning opgelegd om de oppervlakte die niet wordt ingericht met zonnepanelen of andere energieopwekkende systemen, aan te leggen als groendak.
De aanvraag wijkt daarnaast ook af op enkele punten van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid. Gezien het om een volledig nieuw bouwvolume gaat en de toegankelijkheid in een wijkgezondheidscentrum van cruciaal belang is voor het gebruiksgenot van het gebouw zijn afwijkingen hierop niet mogelijk. Als voorwaarde voor vergunning wordt opgelegd om aan alle artikels van deze gewestelijke verordening te voldoen.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden voldoet de aanvraag aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
1. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.
2. De bijgevoegde voorwaarden van AQUAFIN NV zijn strikt na te leven.
3. De volledige nieuwbouwconstructie (inclusief voorgevel) moet achter de rooilijn worden opgetrokken en mag deze niet overschrijden.
4. Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit moet worden opgevolgd.
5. Tussen het terras op het platte dak van de achterbouw en het groendak moet een afsluiting worden geplaatst op een afstand van minstens 1,90 m van de perceelsgrens. In de afsluiting kan een poortje worden geïntegreerd om in functie van brandveiligheid een vluchtroute te bewaren tussen het terras en de gang in de hoofdbouw.
6. De wachtzaal op de eerste verdieping moet worden voorzien van mechanische ventilatie (geen airco) zodat de ruimte goed verlucht kan worden conform artikel 24 van de bouwcode.
7. De afvalberging op de kelderverdieping moet worden voorzien van verluchting conform artikel 26 van de bouwcode.
8. De oppervlakte van het dak die niet wordt ingericht met zonnepanelen of andere energieopwekkende systemen, moet aangelegd worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
9. De aanvraag dient te voldoen aan de bepalingen van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid:
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 27 december 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 1 maart 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 29 juli 2023 |
Verslag GOA | 1 juni 2023 |
naam GOA | Katrine Leemans |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
2. De bijgevoegde voorwaarden van AQUAFIN NV zijn strikt na te leven.
3. De volledige nieuwbouwconstructie (inclusief voorgevel) moet achter de rooilijn worden opgetrokken en mag deze niet overschrijden.
4. Het advies van de stedelijke dienst Mobiliteit moet worden opgevolgd.
5. Tussen het terras op het platte dak van de achterbouw en het groendak moet een afsluiting worden geplaatst op een afstand van minstens 1,90 m van de perceelsgrens. In de afsluiting kan een poortje worden geïntegreerd om in functie van brandveiligheid een vluchtroute te bewaren tussen het terras en de gang in de hoofdbouw.
6. De wachtzaal op de eerste verdieping moet worden voorzien van mechanische ventilatie (geen airco) zodat de ruimte goed verlucht kan worden conform artikel 24 van de bouwcode.
7. De afvalberging op de kelderverdieping moet worden voorzien van verluchting conform artikel 26 van de bouwcode.
8. De oppervlakte van het dak die niet wordt ingericht met zonnepanelen of andere energieopwekkende systemen, moet aangelegd worden als groendak conform artikel 38 van de bouwcode.
9. De aanvraag dient te voldoen aan de bepalingen van de gewestelijke verordening inzake toegankelijkheid:
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.