Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.
Projectnummer: | OMV_2022140042 |
Gegevens van de aanvrager: | MAMBAUT met als adres Prinshoeveweg 126 te 2180 Antwerpen |
Ligging van het project: | Oudekerkstraat 5 2018 Antwerpen |
Kadastrale percelen: | afdeling 10 sectie K nr. 1770C5 |
Vergunningsplichten: | stedenbouwkundige handelingen |
Voorwerp van de aanvraag: | verbouwen meergezinswoning met wijziging van het aantal wooneenheden |
Omschrijving stedenbouwkundige handelingen
Relevante voorgeschiedenis
- er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.
Vergunde / Geacht vergunde toestand
- gunstig advies van de dienst Vermoeden van vergunning voor de functie ‘meergezinswoning met 3 woningen’.
Bestaande toestand
- meergezinswoning met 5 woonentiteiten;
- 4 bouwlagen onder een zadeldak in gesloten bebouwing;
- wit geschilderde gevel.
Nieuwe toestand
- meergezinswoning met 3 woonentiteiten waaronder:
- 4 bouwlagen onder een mansardedak;
- gelijkvloerse bouwdiepte verlengd tot 15m50;
- volume wijziging achteraan op +1 en vermeerdering op +2;
- aanleg van 2 dakterrassen;
- wit geschilderde gevel op een grijs geschilderde plint met buitenschrijnwerk in zwart aluminium;
- mansarde verdieping afgewerkt met zwarte leien.
Inhoud van de aanvraag
? wijzigen van het volume van de achterbouw;
? wijzigen van de voorgevel;
? wijzigen van een hellend dak naar mansardedak;
? inrichten van twee dakterrassen.
Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.
Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:
Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:
Adviezen
Externe adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies ontvangen | Advies |
Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA | 15 februari 2023 | 13 maart 2023 | Voorwaardelijk gunstig |
Fluvius System Operator/ Fluvius | 15 februari 2023 | Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag |
|
Interne adviezen
Adviesinstantie | Datum advies gevraagd | Datum advies |
Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering | 15 februari 2023 | 20 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Mobiliteit | 15 februari 2023 | 16 februari 2023 |
Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning | 15 februari 2023 | 21 februari 2023 |
Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen
Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen
Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.
Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.
De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).
In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:
- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;
- de eigen aard van het betrokken gebied;
- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.
(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)
De aanvraag ligt niet in een verkaveling.
De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.
Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen
Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
Algemene bouwverordeningen
Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen
Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:
Sectorale regelgeving
MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.
Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse Wooncode.
Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
Omgevingstoets
Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening
Functionele inpasbaarheid
Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en komt overeen met de kenmerkende woonfuncties in de Oudekerkstraat.
Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid
Deze zijde van de Oudekerkstraat kenmerkt zich door één- en meergezinswoningen bestaande uit drie bouwlagen onder platte of hellende daken, uitgebreid met een achterliggende uitbouw. In voorliggende aanvraag wordt de bestaande drie bouwlagen hoge hoofdbouw behouden. Wel wordt het zadeldak aangepast naar een mansardedak.
De bestaande achterbouw ter hoogte van de linker perceelgrens wordt gesloopt en de vrijgekomen scheimuur wordt behouden. Ter hoogte van de rechterperceelgrens wordt een nieuwe achterbouw voorzien.
Achteraan de gelijkvloerse verdieping wordt de achterbouw uitgevoerd tot een bouwdiepte van 15,50 meter. Deze uitbreiding verhoogt de scheimuren minimaal waardoor deze uitbreiding geen onaanvaardbare bijkomende hinder creëert ten opzichte van de aanpalers. Deze uitbreiding zorgt voor een ruimere gelijkvloerse verblijfsruimte en grote raampartijen vergroten de relatie met de tuin. De gelijkvloerse volume-uitbreiding is vervolgens aanvaardbaar.
Ter hoogte van de eerste verdieping wordt achteraan een nieuwe aanbouw voorzien met een bouwdiepte van 11,28 meter tegen de rechter perceelgrens. Hierachter wordt een terras voorzien met een bouwdiepte van 1,50 meter. De scheimuur ter hoogte van de linker perceelgrens blijft behouden en beperkt de lichtinval ter hoogte van de tuin van de links aanpalende woning. Echter wordt in juli 2023 ook een bouwaanvraag ingediend voor de verbouwing van de linker aanpaler, huisnummer 3. Tijdens de fysieke voorbespreking met de architect en de consulent stedenbouw op donderdag 1 juni 2023 werd vastgelegd dat huisnummer 3 op de eerste verdieping perceelsbreed mag uitbreiden tot een diepte van 12,78 meter, in dezelfde lijn als de diepe uitbouw van huisnummer 7. De scheimuur dient in de omgevingsvergunningsaanvraag van huisnummer 3 aangepast te worden naar deze maximale diepte. Dit wordt opgelegd in voorwaarden van deze vergunning.
Ter hoogte van de tweede verdieping wordt achteraan ter hoogte van de rechterperceelgrens ook een nieuwe volume voorzien tot een bouwdiepte van 12,78 meter. Ook deze uitbreiding is aanvaardbaar daar deze zich tegen de rechter, bestaande, scheimuur bevindt. Echter wordt hier hinder gecreëerd vanuit de slaapkamer ten opzichte van de rechter aanpaler wegens inkijk door het voorzien van een groot hoekraam in de slaapkamer. Daarom wordt in voorwaarden opgelegd om geen hoekraam te voorzien maar de linker muur door te trekken en volledig gesloten te voorzien. In de achtergevel van het entresolvolume dient de raamopening behouden te blijven zodat slaapkamer 1 blijft voldoen aan de bepalingen van artikel 24 van de bouwcode.
Achteraan de daklaag wordt op het dak van de nieuwe achterbouw tot een bouwdiepte van 12,78 meter een dakterras voorzien. Ook dit terras veroorzaakt bijkomende onaanvaardbare hinder ten opzichte van de linker aanpaler wegens inkijk. Daarom wordt in voorwaarden opgelegd om het terras te beperken binnen een hoek van 45° vanaf het snijpunt van de achtergevel en de linker perceelsgrens, zoals rood aangeduid op de plannen. Het resterende deel van het platte dak kan ingericht worden met een vaste plantenbak of groendak.
Het aanpassen van een zadeldak naar een mansardedak is kenmerkend bij dit type pand en vervolgens stedenbouwkundig aanvaardbaar.
Mits het naleven van de gestelde voorwaarden is het voorstel ruimtelijk aanvaardbaar.
Visueel-vormelijke elementen
De wijzigingen aan de bestaande voorgevel beperken zich tot het aanpassen van het buitenschrijnwerk in zwart aluminium. De bestaande voorgevel uit wit geschilderd pleisterwerk en blauwe hardstenen elementen wordt behouden. Echter toont de legende dat de blauwe hardstenen gevelplint geschilderd wordt. Dit is strijdig met artikel 11 van de bouwcode. Daarom wordt in voorwaarden opgenomen om de natuurstenen gevelelementen ongeschilderd te laten. Vervolgens blijft het pand zich inpassen in het bouwblok.
Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen
De aanvraag wijkt af van artikel 21 van de bouwcode. De fietsenstalling in de kelder heeft maar een vrije hoogte van 1,82 meter in plaats van de vereiste vrije hoogte van 2,20 meter. Echter betreft dit een bestaande constructie en zou het aanpassen van de constructie, zodat een vrije hoogte van minimaal 2,20 meter ontstaat, een te grote ingreep zijn. Mits toepassing van artikel 3 van de bouwcode wordt een afwijking toegestaan.
In de aanvraag wordt er onvoldoende informatie gegeven betreffende het nieuw aan te leggen rioleringsstelsel. Er kan vervolgens niet nagegaan worden of de aanvraag voldoet aan artikel 40, 41 en 43 van de bouwcode. In voorwaarden wordt opgelegd om de riolering aan te leggen conform de bepalingen van artikel 40 van de bouwcode, de aansluiting te voorzien conform de bepalingen van artikel 41 van de bouwcode en een septische put te voorzien conform de bepalingen van artikel 43 van de bouwcode.
Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)
Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).
De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.
Advies aan het college
Advies over de stedenbouwkundige handelingen
Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.
Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden
Procedurestap | Datum |
Indiening aanvraag | 28 november 2022 |
Volledig en ontvankelijk | 15 februari 2023 |
Start openbaar onderzoek | geen |
Einde openbaar onderzoek | geen |
Gemeenteraad voor wegenwerken | geen |
Uiterste beslissingsdatum | 15 juli 2023 |
Verslag GOA | 5 juni 2023 |
naam GOA | Cynthia Steurs |
De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.
Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten
Schriftelijke bezwaarschriften | Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften | Petitielijsten | Digitale bezwaarschriften |
0 | 0 | 0 | 0 |
Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.
Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:
Algemene voorwaarden
de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.
Stedenbouwkundige voorwaarden
Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.