Terug
Gepubliceerd op 19/06/2023

2023_CBS_04035 - Politiezone Antwerpen - PJA2023169. Interzonaal samenwerkingsprotocol met de politiezones Brasschaat, Hekla, Schoten en Sint-Niklaas - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 09/06/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Annick De Ridder, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_04035 - Politiezone Antwerpen - PJA2023169. Interzonaal samenwerkingsprotocol met de politiezones Brasschaat, Hekla, Schoten en Sint-Niklaas - Goedkeuring 2023_CBS_04035 - Politiezone Antwerpen - PJA2023169. Interzonaal samenwerkingsprotocol met de politiezones Brasschaat, Hekla, Schoten en Sint-Niklaas - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Bij de omliggende politiezones is er net zoals bij Politiezone Antwerpen een toenemende nood aan bijkomende juridische expertise om het hoofd te kunnen bieden aan steeds complexere juridische dossiers.

Tot voor kort werd er omwille van de expertise van Politiezone Antwerpen vaak ad hoc om advies gevraagd vanuit lokale korpsen. 

Gelet op de toegenomen vragen vanuit diverse zones, is er nood om meer interzonaal samen te werken naar analogie met de dienst data protection office (DPO). Zo verzorgt de dienst DPO van Politiezone Antwerpen reeds de wettelijk opdracht van DPO voor zes politiezones tegen betaling. De personeelsleden van die dienst zijn functionarissen voor gegevensbescherming en kunnen hun functie wettelijk ook uitoefenen voor andere lokale politiezones. 

Eveneens wordt de afdeling Kwaliteitszorg meer en meer geconfronteerd met doorgedreven, gespecialiseerde materies zoals artificiële intelligentie, informatiehuishouding en -deling, gecombineerd met het strafrecht en strafprocesrecht, enzovoort. Om deze evoluties het hoofd te kunnen bieden, moet Politiezone Antwerpen inzetten op doorgedreven specialisaties naast de reguliere werking. De ervaring met de DPO-dienst toont aan dat schaalvergroting hier uitkomst biedt.

De vraag van andere politiezones naar een geïntensifieerde samenwerking, zoals voorzien binnen de geïntegreerde politie, biedt Politiezone Antwerpen immers de mogelijkheid in te zetten op een professionele reguliere en gespecialiseerde dienstverlening die in eerste instantie Politiezone Antwerpen ten goede komt.

Juridische grond

Artikel 3.3 van de omzendbrief PLP 27 van 4 november 2002 geeft politiezones de mogelijkheid om interzonale samenwerking vast te leggen in protocollen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 3.3 van de omzendbrief PLP 27 van 4 november 2002 stelt dat dergelijke interzonale samenwerking wordt vastgelegd in een protocol door de respectievelijke politieraden en gemeenteraden, in geval van een eengemeentezone.

Argumentatie

Om uitvoering te kunnen geven aan bovenvermelde nood, is het aangewezen dat een interzonaal samenwerkingsprotocol wordt afgesloten met geïnteresseerde politiezones om toe te laten dat ze beroep kunnen doen op de juridische expertise van Politiezone Antwerpen tegen een correcte vergoeding. 

Op dit ogenblik hebben de politiezones Brasschaat, Hekla, Schoten en Sint-Niklaas al aangegeven op dit aanbod in te willen gaan.

In het interzonaal samenwerkingsprotocol worden de afspraken vastgelegd voor de uitwerking van deze juridische dienstverlening waaronder de organisatorische en financiële modaliteiten betreffende de samenwerking. Het protocol dient door de respectievelijke gemeenteraad of politieraad te worden goedgekeurd.

Per deelnemende politiezone wordt per werkingsjaar een forfaitair bedrag aangerekend dat jaarlijks geëvalueerd zal worden en kan leiden tot een verhoging van de jaarlijkse bijdrage indien zou blijken dat deze bijdrage niet in verhouding staat met de geleverde prestaties. 

Door de interzonale samenwerking kan Politiezone Antwerpen inzetten op de verdere uitbouw van de juridische expertise nodig om de toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden, de schaalvergroting biedt bijkomend het voordeel de piekbelasting eigen aan Politiezone Antwerpen adequaat op te vangen alsook een kwaliteitsvolle dienstverlening te bieden aan de aansluitende zones.

Algemene financiële opmerkingen

Politiezone Antwerpen zal voor het eerste werkingsjaar een forfaitair bedrag aanrekenen van 10.000,00 EUR per zone.

In 2024 zal vervolgens een eerste evaluatie van dit protocol plaatsvinden dat desgevallend tot een herberekening van de jaarlijkse kostprijs kan leiden.

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen legt het volgende voor aan de gemeenteraad:

Artikel 1

De gemeenteraad keurt het interzonaal samenwerkingsprotocol met de politiezones Brasschaat, Hekla, Schoten en Sint-Niklaas goed.

Artikel 2

De bijzondere rekenplichtige van Politiezone Antwerpen regelt de financiële aspecten als volgt :


OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Basisprotocolakkoord inzake juridische dienstverlening

Politiezone Brasschaat, Hemelakkers 40, 2930 Brasschaat, ondernemingsnummer 0862.884.878

Politiezone Hekla, Prins Boudewijnlaan 43a, 2650 Edegem, ondernemingsnummer 0267.364.068

Politiezone Schoten, Gasketelplein, 2900 Schoten, ondernemingsnummer 0862.885.175

Politiezone Sint-Niklaas, Dalstraat 26, 9100 Sint-Niklaas, ondernemingsnummer 0862.899.528
10.000, 00 EUR per zone
(vrij van btw)
Budgetplaats: 60030
Budgetpositie: 33000_16201_01
Functiegebied: TDLP1SVG080101
Subsidie: SUB_NR
Fonds: PZA
Begrotingsprogramma: NR
 Budgetperiode: 2300
niet van toepassing