De aanslagen op Joodse instellingen in Duitsland maken allicht deel uit van de jihad van de Islamitische Republiek Iran. Extra beveiliging van Joodse instellingen in België en in Antwerpen tegen dit islamitisch antisemitisme is dus broodnodig. Volgens de burgemeester heeft de lokale politie alle maatregelen genomen die noodzakelijk zijn om de veiligheid te garanderen, en is er bijkomend advies gevraagd aan de federale veiligheidsdiensten. Hij riep de federale regering op om deze evolutie dringend op te volgen. Minister Verlinden verwees naar het OCAD. Dat wilde officieel geen commentaar geven over eventuele genomen maatregelen, maar zei "indien nodig snel te kunnen schakelen".
Het blijft problematisch dat de federale overheid de verhoogde beveiliging van Joodse instellingen in Antwerpen heeft stopgezet. In het licht van deze verhoogde jihad-dreiging vanuit Iran vraag ik mij af in hoeverre de Antwerpse politie er nu in slaagt om het gebrek aan federale mankracht minstens te compenseren, zeker tijdens de zomermaanden, waarin de Antwerpse politie de handen vol heeft met evenementen. Kan er voldoende man- en vuurkracht worden vrijgemaakt om de Joodse instellingen in Antwerpen voldoende te beveiligen? En ten koste van welke politionele taken of opdrachten gaat dat dan? Worden alleen de Joodse instellingen extra bewaakt of is er ook op wijkniveau extra beveiliging (in de vorm van patrouilles)? Is er sinds zaterdag hierover (nog) contact geweest met minister Verlinden of het OCAD? Welk bijkomend advies werd precies aan de federale veiligheidsdiensten gevraagd, en is dat advies er gekomen? Volstaat volgens de burgemeester voor de Joodse instellingen dreigingsniveau 3 nog, of is er bijvoorbeeld, als een soort tussenniveau, geen dreigingsniveau 3+ nodig (niet per se officieel, maar wel praktisch gezien, qua politionele inzet)?