Terug
Gepubliceerd op 17/07/2023

2023_CBS_04956 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg. Heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering. SWPR13503 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/07/2023 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_04956 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg. Heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering. SWPR13503 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring 2023_CBS_04956 - District Hoboken. Antwerpsesteenweg. Heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering. SWPR13503 - Voorontwerp. Mobiliteitsvoorwaarden - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

fase

actie

datum

jaarnummer

 Advies

Coördinatieoverleg Openbaar Domein

20 maart 2023

 

Op de Antwerpsesteenweg wordt een volledige heraanleg voorzien met een gescheiden riolering en een volledige heraanleg van de publieke ruimte. Het studiebureau Sweco Belgium maakte in opdracht van Water-link, in samenwerking met Aquafin, een voorontwerp op.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het voorwerp SWPR13503 ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd .
De Antwerpsesteenweg is een bovenlokale straat.

Het college is bevoegd voor de mobiliteitsvoorwaarden.

Argumentatie

Vanwege de hoogdringendheid van het project werd beslist om voor het ontwerp te vertrekken van een optimalisering van het bestaande profiel in het oostelijk deel van de Antwerpsesteenweg en dit dan door te trekken over de hele as. Op die manier ontstaat eenvormigheid en krijgen fietsers overal een gescheiden fietspad. De nodige aandacht dient te gaan naar de veiligheid van voetgangers en fietsers en het optimaliseren van de tramperrons.

Mobiliteitsvoorwaarden

  • gemarkeerde oversteekplaatsen voor voetgangers (zebrapaden). Markering doortrekken over fietspad indien geen of onvoldoende opstelruimte;
  • snelheidsregime:
    • 50km/u;
    • Zone 30 ‘Schoolomgeving’ (met een straal van ongeveer 100 à 150m (of vanaf de schoolpoort). Voorzien van grondsticker A23, groene ‘SCHOOL’-markering, (ruimte voor) vlaggenmast. (ter hoogte van de nieuwe school aan huisnummer 195-201);
  • snelheidsremmers:  (Verkeersplateau, rijbaankussen, asverschuiving, …). Op regelmatige afstand. Bij verkeersplateaus de correcte afmetingen intekenen zoals voorzien in de plaatsingsvoorwaarden (langste streep ongeveer 1 meter, korte ongeveer 0.4 meter);
  • voorrangsregeling: Antwerpsesteenweg is volgens de categorisering een voorrangsweg;
  • Verkeerssamenstelling: gescheiden weggebruikers:
    • voetpaden;
    • fietspaden;
      • enkelrichtingsfietspad (voorzien van fietsicoontje + pijltje ter hoogte van zijstraten/kruispunten); 
      • fietsoversteken in de voorrang (doortrekken van fietspadmarkering)
      • fietsoversteken uit de voorrang  (dubbele blokjes + fietsicoontje indien dwarsend op);
    • waar mogelijk een parkeerstrook;
    • rijbaan;
    • aparte trambedding;
  • aanwezigheid van aansluiting trage wegen: die aansluiting moet vrijgehouden worden van geparkeerde voertuigen en moet zichtbaar zijn in functie van gebruik door actieve weggebruikers en in functie van conflictpresentatie;
  • parkeerorganisatie:
    • langsparkeren;
      • aandachtspunt voor de parkeerorganisatie: vermijden van parkeerplaatsen minimaal 10 meter voor de oversteekplaatsen (al dan niet gemarkeerd met zebrapaden);
      • rekening houden met de inritten en/of garages;
    • parkeerplaats voorbehouden voor andersvaliden (met wit logo op blauwe achtergond indien niet gekoppeld aan een adres; met wit logo en stempel indien gekoppeld aan een adres);
      • momenteel zijn er plaatsen ter hoogte van 26, 100, 130, 145, 225, 278, 284, 302, 341, 351, 429, 454;
    • parkeerplaats voorbehouden voor autodelen (met wit logo op groene achtergrond);
      • momenteel geen;
    • parkeerplaats voorbehouden voor elektrische wagens (met logo op groene achtergrond);
      • momenteel nog geen, maar zeer binnenkort wordt een paal geplaatst met 2 voorbehouden plaatsen ter hoogte van nummer 92;
    • taxistandplaats/-strook (met wit logo op oranje achtergrond): geen;
    • laad- en loszones ter hoogte van 9-13, 208-218, 510-512;
    • voldoende fietsparkeerplaatsen/fietsbeugels op strategische locaties doorheen de straat;
    • voldoende dropzones voor deelmobiliteit in de buurt van de tramhaltes;
  • rijrichting: dubbelrichting, rijbaan gescheiden door vrije (overrijdbare) trambedding;
  • Verkeerslichten: 
    • ter hoogte van Krugerstraat: behouden;
    • ter hoogte van Steynstraat/Oudestraat: onderzoeken noodzaak tot behouden of wegnemen op basis van tellingen die nog moeten gebeuren;
  • vrije bedding OV: vrije trambaan. Tramhaltes zijn overal integraal toegankelijk;
  • voorzieningen voor slechtzienden over heel de as (geleidetegels/ratels/..).

Parkeerbalans
Het voorontwerp resulteert in een parkeerbalans van 175 plaatsen in de bestaande toestand naar 106 plaatsen in de nieuwe toestand.
Tussen D’Urselstraat en Oudestraat moeten een aantal parkeerplaatsen geschrapt worden om een continu fietspad te kunnen voorzien. Daarnaast moeten tramhaltes 60m voorzien worden in plaats van de huidige 35m en werden een aantal extra oversteekplaatsen voorzien in het plan.

Bomenbalans
Het voorontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.

In de bestaande toestand zijn er 122 bomen waarvan 24 behouden blijven, 98 te rooien. In nieuwe toestand zijn er 155 bomen voorzien.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De Antwerpsesteenweg ligt in een zone waar het rioleringsstelsel gescheiden aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gescheiden systeem met waar mogelijk bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht(en) vereist budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5153000000/224/2LMS010402A00000/2SA020200. 

Adviezen

Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

Adviesorgaan: COD Datum: 20/03/2023

  • op alle kruispunten onderzocht wordt op welke manier de oversteekbewegingen (voor voetgangers en fietsers) kunnen geoptimaliseerd worden in functie van logische loop- en fietslijnen;
  • het kruispunt Antwerpsesteenweg – Oudestraat – Steynstraat wordt herbekeken in functie van de locatie van de verkeerslichten en de lichtenregeling;
  • het kruispunt Sint Bernardsesteenweg – Antwerpesteenweg – Krugerstraat verder uitgewerkt wordt in overleg met AWV;
  • op het kruispunt Antwerpsesteenweg – Krugerstraat de afstemming van de verkeerslichten wordt opgenomen in overleg met AWV;
  • de aansluiting van de Oudestraat wordt herbekeken, waarbij o.a. de stopstreep voor fietsers opschuift naar het kruispunt en de ontsluiting van de inrit gelegen voor het verkeerslicht wordt opgelost;
  • de nodige maatregelen worden genomen om links afslaande bewegingen over trambedding te verhinderen; 
  • onderzocht wordt of een aantal oversteken gereduceerd kunnen worden in functie van een meer neutrale parkeerbalans; 
  • in overleg met SW/MOB de infrastructuur “zone 30” (o.a. toegangsmasten) en waar mogelijk fietsenstallingen en zitbanken worden voorzien, evenals de inplanting van verkeerslichten, aanduiding van verlichtings- en trampalen (waar nodig);
  • asverschuivingen en bochten worden voorzien van rijbaan- en trambeddingverbreding in functie van de sleeplijn van vrachtverkeer;
  • onderzocht wordt welke verkeersplateau’s ingekort moeten worden in functie van verhoogde verkeersveiligheid en leesbaarheid;
  • onderzocht wordt hoe de veiligheid van overstekende fietsers gegarandeerd kan worden van en naar de Maria-Henriettalei;
  • de aansluiting van de Hertog Van Brabantlei met de Steynstraat wordt herbekeken, rekening houdend met het “voorrang van rechts”principe en een fietsoversteek wordt voorzien tussen H. Van Brabantlei en overzijde Steynstraat (richting Kiel). 
  • onderzocht wordt of extra parkeerplaatsen kunnen voorzien worden op het pleintje ter hoogte van de Hertog van Brabantlei, rekening houdend met behoud van ruimtelijke kwaliteit;
  • met AWV afgestemd wordt of de korte links afslagstrook Antwerpsesteenweg richting Krugerstraat al dan niet behouden moet blijven, rekening houdend met een fietsoversteek met dubbele rijrichting; 
  • in afstemming met brandweer en de Lijn onderzocht wordt of de sporen tussen kioskplaats en Oudestraat in 1 richting gemengd aangelegd kunnen worden zodat extra parkeerplaatsen voorzien kunnen worden; De Brandweer gaf een negatief advies voor de gemengde spoorbedding om reden dat tramdraden boven de opstelzone van de brandweer zouden komen.
  • onderzocht wordt of de sporen ter hoogte van J.V.D Wouwerstraat (naar pare zijde) opgeschoven kunnen worden zodat extra parkeerplaats voorzien kunnen worden; Na afstemming met De Lijn blijkt dit mogelijk te zijn.
  • onderzocht wordt of bij de nieuw te bouwen school voor bijzonder onderwijs opstelruimte kan worden voorzien op eigen terrein, aangezien bij gebrek aan parkeerzone en te smalle voet- en fietspaden er geen ruimte is op de publieke ruimte;
  • in overleg met SB/Groen de bomentoets wordt toegevoegd en de boom/plantvakken waar mogelijk vergroot worden en in overleg verder uitgewerkt worden, en ook de ondergrondse doorwortelbare ruimte aangeduid wordt op de plannen;
  • waar mogelijk voor de nieuwe bomen de standaard boomvak-opbouw met kantelen wordt toegepast;
  • alle boom – en plantvakken voldoende ondergronds doorwortelbare volume, en waar nodig boom- en plantvakbescherming wordt voorzien; 
  • het gebruik van grasbetontegels en de technische uitvoerbaarheid verder uitgewerkt wordt (o.a. ter hoogte van zones waar veel draaibewegingen verwacht worden);
  • in overleg met SB/Groen technisch onderzocht wordt hoe de bomen in tramperrons voorzien kunnen worden, met voldoende ondergrondse groeimaatregelen en voldoende vrije gebruiksruimte op het perron;
  • in overleg met SB/Groen het gebruik van grasbetontegels verder gedetailleerd wordt, rekening houdend met de technische uitvoerbaarheid en beheerbaarheid (o.a. niet eindigen in een punt, vakken voldoende groot, speciale aandacht voor toepassing in bochten, ter hoogte van inritten een consequente toepassing);
  • in functie van een beheerbare vergroening te kleine plantvakken worden verwijderd, oa. Caronstraat, naast grasdalles aan inritten;
  • onderzocht wordt of een meer vergroende trambaan mogelijk is en/of infiltrerende en waterbufferende mogelijkheden voorzien kunnen worden; 
  • waar mogelijke de bestaande bomen maximaal behouden blijven en geen bomen worden gekapt, als op (bijna) dezelfde locatie een nieuwe boom wordt voorzien;
  • onderzocht wordt of er toekomstbomen zijn aangeduid binnen het projectgebied en voor welke bomen reeds maatregelen werden genomen om ze om te vormen tot toekomstbomen; Er zijn 2 zones aangeduid als ‘zoekzone toekomstbomen’ binnen het projectgebied, er werden nog geen toekomstbomen aangeplant of maatregelen genomen om bestaande bomen om te vormen tot toekomstbomen
  • bij nieuw te plaatsen bomen rekening wordt gehouden met zichtbaarheid van de overstekende weggebruikers;
  • onderzocht wordt waar banken en fietsenstallingen voorzien kunnen worden;
  • in overleg met politie onderzocht wordt of bijkomende toezichtcamera’s voorzien moeten worden, en waar nodig voorzieningen en wachtleidingen in het bestek worden opgenomen;
  • onderzocht wordt op welke manier de aansluiting met de trage wegen beter in beeld gebracht kunnen worden in het ontwerp.

“Deze opmerkingen worden meegenomen in het definitief ontwerp”

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt het voorontwerp 20 maart 2023 voor heraanleg publieke ruimte, trambedding en riolering in de Antwerpsesteenweg, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Het college keurt de mobiliteitsvoorwaarden goed.

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Artikel 4

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/PR/ONT

Opdracht aan Water-link:

  • opmaken ontwerpmaatregelen voor infiltratie.
    • voorontwerp uitwerken tot een definitief ontwerp.
    • indien vereist archeologienota laten opmaken.
SW/PR/ADMvoorontwerp voor advies voorleggen aan de districtsraad Hoboken

SW/Mobiliteit

draft signalisatieplan opmaken
gezien de hoge parkeerdruk onderzoeken of en hoe er extra parkeerplaatsen kunnen worden voorzien bij de opmaak van het definitief ontwerp

Bestuurscoördinator district

communicatie en participatietraject organiseren


Bijlagen

  • 20230320_13503_BT_NT_COD_1_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_2_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_3_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_4_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_5_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_6_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_7_8.pdf
  • 20230320_13503_BT_NT_COD_8_8.pdf
  • 20230320_13503_COD.pdf