Terug
Gepubliceerd op 17/07/2023

2023_CBS_04937 - Bestek GAC_2021_01955. Raamovereenkomst voor onderhouds-, herstellings- en aanpassingswerken HVAC, sanitair en zonnewering in het MAS en 2 paviljoenen - Bestek en procedure - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/07/2023 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_04937 - Bestek GAC_2021_01955. Raamovereenkomst voor onderhouds-, herstellings- en aanpassingswerken HVAC, sanitair en zonnewering in het MAS en 2 paviljoenen - Bestek en procedure - Goedkeuring 2023_CBS_04937 - Bestek GAC_2021_01955. Raamovereenkomst voor onderhouds-, herstellings- en aanpassingswerken HVAC, sanitair en zonnewering in het MAS en 2 paviljoenen - Bestek en procedure - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De klimaatinstallaties in het MAS omvatten koelgroepen, verwarmingsinstallaties en luchtgroepen, inbegrepen alle noodzakelijke randapparatuur, regelapparatuur en toebehoren. Deze klimaatinstallaties werden geïnstalleerd ten behoeve van het optimaal houden van de klimaatomstandigheden van galerijen, kantoorruimte, concessies en museumzalen. Voor het onderhoud hiervan is bestek met nummer GAC_2021_01955 opgemaakt. Hierin is ook het onderhoud van het aanwezig sanitair en de zonnewering opgenomen.

Deze installaties hebben een eigen specificiteit en eisen een intensief onderhoud en quasi dagelijkse opvolging om de goede werking te garanderen en te behouden. Hiervoor is gespecialiseerd personeel nodig in diverse takken. 

Om voormelde redenen is het aangewezen om het onderhoud, uitvoeren van herstellingen en interventies te laten uitvoeren door een firma met gespecialiseerd personeel.

Juridische grond

In toepassing van artikel 35, eerste lid, 1° van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, zal deze opdracht worden gegund bij openbare procedure. 

In toepassing van artikel 36, §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid de in artikel 36, §1, tweede lid bepaalde termijn van ten minste 35 dagen voor de ontvangst van de offertes met vijf dagen verkorten indien de offertes langs elektronische weg worden ingediend overeenkomstig de door en krachtens artikel 14, §1, tweede lid en §§5 tot 7 bepaalde regels betreffende de elektronische platformen.

Overeenkomstig en binnen de grenzen van artikel 71 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten legt de aanbestedende overheid aan de kandidaten of inschrijvers selectiecriteria op als voorwaarde voor deelname. 

In toepassing van artikel 81 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, baseert de aanbestedende overheid de gunning van de overheidsopdracht op de economisch meest voordelige offerte. De economisch meest voordelige offerte uit het oogpunt van de aanbestedende overheid wordt vastgesteld rekening houdend met de gunningscriteria. Ze vermeldt de gunningscriteria in de aankondiging van de opdracht of in een ander opdrachtdocument.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid – wanneer ze de noodzaak daartoe aantoont – een opdracht plaatsen die één of meer vaste gedeelten en één of meer voorwaardelijke gedeelten omvat. Hoewel de sluiting van de opdracht betrekking heeft op de volledige opdracht, is de aanbestedende overheid enkel gebonden door de vaste gedeelten. De uitvoering van de voorwaardelijke gedeelten is afhankelijk van een beslissing van de aanbestedende overheid die aan de opdrachtnemer wordt meegedeeld overeenkomstig de in de opdrachtdocumenten bepaalde modaliteiten. De uitvoering van het voorwaardelijk gedeelte mag de algemene aard van de opdracht niet wijzigen.

In toepassing van artikel 57 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, kan de aanbestedende overheid in de opdrachtdocumenten nadere regels bepalen omtrent de mogelijkheid tot één of meer verlengingen van de opdracht. De volledige looptijd, met inbegrip van de verlengingen, moet over het algemeen beperkt blijven tot vier jaar na het sluiten van de opdracht. De verlenging mag geen aanleiding geven tot een wijziging van de algemene aard van de opdracht.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 56, §3, 5° van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht die past binnen het begrip dagelijks bestuur.

Met de gemeenteraadsbeslissing van 24 juni 2019 (jaarnummer 00458) werd bepaald dat aan de gemeenteraad per kwartaal kennis wordt gegeven van alle opdrachten op het investeringsbudget waarvoor het geraamde bedrag (excl. btw) de drempel voor de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking overschrijdt.

Argumentatie

De inschrijver toont zijn bekwaamheden aan door:

  1. minstens 3 referentieopdrachten, uitgevoerd tijdens de laatste 3 jaar, die gezamenlijk een waarde van minimaal 200.000 euro excl. btw per jaar hebben.
  2. het inzetten van minimaal volgende specialisten met attest BA4/BA5 voor de uitvoering van de opdracht:
    • 2 certificaathouders technicus gasvormige brandstoffen GI en GII;
    • 2 technici met beroepsopleiding elektriciteit;
    • 2 certificaathouders koeltechnicus categorie I;
    • minstens 4 technici met specialisatie HVAC. 
  3. dat het personeelslid van de dienstverlener belast met de coördinatie en opvolging van de opdracht minstens de titel van technisch of industrieel ingenieur draagt.

De opdracht wordt gegund aan de inschrijver die de economisch meest voordelige offerte heeft ingediend, rekening houdend met de  volgende gunningscriteria:

  1. Prijs op een totaal van 60 punten.
  2. Kwaliteit dienstverlening op een totaal van 40 punten.

Beleidsdoelstellingen

8 - Sterk bestuurde stad
2SBS07 - Patrimonium
2SBS0701 - Reguliere taken patrimonium
2SBS070101 - Onderhoud gebouwen

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt  bestek GAC_2021_01955 voor Raamovereenkomst voor onderhouds-, herstellings- en aanpassingswerken HVAC, sanitair en zonnewering in het MAS en 2 paviljoenen goed en keurt eveneens goed dat hiervoor een openbare procedure wordt uitgeschreven (met Europese bekendmaking).

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

GAC

dit besluit opnemen in de rapportering aan de gemeenteraad onder “dagelijks bestuur” omwille van investeringen > drempel OZVB (exclusief btw)


Artikel 3

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:

Omschrijving

Bedrag

Boekingsadres

Bestelbon

Raamovereenkomst voor onderhouds-, herstellings- en aanpassingswerken HVAC, sanitair en zonnewering in het MAS en 2 paviljoenen


Budgetplaats: 5325200000
Budgetpositie: 221 & 6103
Functiegebied: 2SBS070101A00000
Subsidie: SUB_NR
Begrotingsprogramma: 2SA080119
Budgetperiode: 2300-2700

per orderbon



Bijlagen

  • 01955_Bestek_administratief.pdf
  • 01955_Bestek_technische bepalingen.pdf
  • 01955_Bestek_technische bepalingen_SLA_KPI.pdf
  • 01955_inventaris.xlsx