Terug
Gepubliceerd op 17/07/2023

2023_CBS_04866 - Omgevingsvergunning - OMV_2023006668. Markgravelei 121. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/07/2023 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_04866 - Omgevingsvergunning - OMV_2023006668. Markgravelei 121. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_04866 - Omgevingsvergunning - OMV_2023006668. Markgravelei 121. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023006668

Gegevens van de aanvrager:

NV DEXIN met als adres Louizalaan 380 te 1050 Brussel

Ligging van het project:

Markgravelei 121 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 10 sectie K nr. 1856K2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          19/07/1963: vergunning (18#45387) voor een verbouwing.

 

Vergunde toestand

-          meergezinswoning met 4 woonentiteiten en een zolderverdieping;

-          5 bouwlagen onder een schuin dak;

-          voorgevel in lichtgele, gladde plaketten.

 

Bestaande toestand

-          inrichting van de zolderverdieping als éénslaapkamerappartement met een netto vloeroppervlakte van circa 77 m² en een dakterras achteraan.

 

Nieuwe toestand

-          interne verbouwing van het appartement op de zolderverdieping.

 

Inhoud van de aanvraag

-          vermeerderen van het aantal woongelegenheden van 4 naar 5;

-          inrichten van de zolderverdieping als woonentiteit;

-          aanleggen van een dakterras;

-          de gevels en de overige verdiepingen maken geen deel uit van de aanvraag.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

17 maart 2023

19 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

17 maart 2023

20 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

17 maart 2023

27 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)


De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 6 Harmonie en draagkracht: het voorzien van een dakterras op deze hoogte is niet in harmonie met de omgeving. Het vermeerderen van 4 naar 5 woonentiteiten heeft een negatieve impact op de draagkracht.
  • Artikel 15 In- en uitsprongen aan daken: in- en uitsprongen in hellende daken dienen op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens te worden ingeplant. Het inpandige dakterras bevindt zich tot tegen de linker perceelsgrens.
  • Artikel 25 Toegankelijkheid van de functie: elk terras dient toegankelijk te zijn via een volwaardige toegang. Het dakterras is toegankelijk via een schuifraam met een beperkte hoogte van circa 1,75 meter.
  • Artikel 26 Afvalverzameling: er wordt geen gemeenschappelijke afvalberging voorzien conform artikel 26 van de bouwcode.
  • Artikel 29 Fietsstalplaatsen en fietsparkeerplaatsen: de inrichting van de fietsstalplaatsen werd niet ingetekend. Daardoor is het niet duidelijk hoeveel fietsen er comfortabel gestald kunnen worden.
  • Artikel 30 Autostalplaatsen en autoparkeerplaatsen: er wordt geen bijkomende autoparkeerplaats voorzien voor de bijkomende woning.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Het voorliggende project is geheel gelegen in een zone waarvoor De Vlaamse Waterweg aangewezen is als adviesinstantie. Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. (De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en komt hiermee overeen met de kenmerkende woonfuncties in de Markgravelei.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken situeren zich binnen het bestaande volume in functie van het gebruik van de zolderverdieping als woning. Bijgevolg wordt geoordeeld dat het voorstel volumetrisch aanvaardbaar is. Echter kan dit niet gezegd worden over de draagkracht en de woonkwaliteit. Dit wordt verder besproken onder ‘Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen’.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevelwijzigingen maken geen deel uit van de aanvraag. Alle handelingen, werken en wijzigingen in verband met de voorgevel dienen te worden uitgesloten van de vergunning.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De plannen voorzien het inrichten van een dakterras achteraan de dakverdieping tot tegen de linker perceelgrens. De aanvraag wijkt hiermee af van artikel 15 van de bouwcode waarin wordt opgelegd dat in- en uitsprongen op ten minste 0,60 meter van de perceelsgrens dienen te worden ingeplant. Het voorzien van een terras tot tegen deze perceelsgrens creëert bijkomend onaanvaardbare hinder ten opzichte van de linker aanpaler in functie van privacy. De buitenruimte is niet aanvaardbaar op deze locatie.

 

De plannen tonen dat het dakterras toegankelijk is via een schuifraam met een beperkte hoogte van 1,75 meter. De aanvraag voldoet hierdoor niet aan artikel 25 van de bouwcode aangezien dit niet als een volwaardige toegang beschouwd kan worden. De hoogte van deze doorgang verhindert vervolgens een kwalitatief gebruik van dit terras en is niet aanvaardbaar. Bijkomend is het voorzien van een inpandig dakterras op deze hoogte binnen het referentiebeeld niet kenmerkend. Er zou een terras voorzien kunnen worden indien deze voldoende afstand behoudt ten opzichte van de perceelsgrenzen en via een volwaardige toegang bereikbaar wordt gemaakt. Dit is in de aanvraag niet het geval.

 

Daarenboven bemerken we dat de trap die toegang geeft tot de woongelegenheid eveneens beschikt over een beperkte vrije hoogte van slechts 1,85 meter. Dit is onvoldoende hoog om een kwalitatieve toegang tot de woongelegenheid te verzekeren.

 

Uit bovenstaande afwijkingen kunnen we concluderen dat het woongenot van de bijkomende woonentiteit onvoldoende groot is. De draagkracht van het gebouw en de omgeving wordt overschreden. De aanvraag is hiermee strijdig met artikel 6 van de bouwcode en dient geweigerd te worden.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een omgevingsvergunningsaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeer- en stallingsnormen uit de tabel van artikel 30 van de bouwcode, herzien op 1 maart 2018, dienen te worden nageleefd bij nieuwbouw, herbouw, verbouwing, functiewijziging, volume-uitbreiding en wijzigen van het aantal wooneenheden. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van [1] parkeerplaats.

 

De parkeerbehoefte wordt bepaald op de uitbreiding van het aantal wooneenheden. De meergezinswoning met 4 wooneenheden wordt uitgebreid naar een meergezinswoning met 5 wooneenheden. Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1. De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

De werkelijke parkeerbehoefte is 1.

 

De plannen voorzien in [0] nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

De bestaande garage blijft behouden maar er komt geen extra parkeerplaats bij voor deze aanvraag.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [1].

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

Dit perceel betreft een bestaande situatie waarbij het bouwen van het aantal te realiseren plaatsen niet mogelijk is.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan [1] – [0] = [1].

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt [1] – [0] = [1].

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Echter kan de berekende parkeerbehoefte van het nieuwe project worden verminderd met het aantal parkeerplaatsen van de laatst vergunde toestand dat reeds afgewenteld werd op het openbaar domein. Dit op voorwaarde dat realisatie niet mogelijk is.

Bijgevolg kan de parkeerbehoefte van de vergunde toestand in mindering gebracht worden voor [0] parkeerplaatsen.

 

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan [1] – [0] = [1].

 

Het aantal ontbrekende autostal- en/of autoparkeerplaatsen wordt belast op basis van het belastingreglement op de omgevingsvergunning van 17 december 2019. In deze aanvraag is dit dus van toepassing op 1 plaats.

 

 

Fietsvoorzieningen

Er moeten voor het bijkomende appartement 2 fietsstalplaatsen voorzien worden:

-          1 appartement met 2 slaapkamers = 1 x 2 (1 slaapkamer + 1 extra) = 2.

 

In de nota wordt vermeld dat er fietsstalplaatsen aanwezig zijn in de garage/kelder maar er staan op de plannen geen plaatsen ingetekend. Er moeten 2 fietsstalplaatsen voorzien worden die altijd vlot te bereiken zijn ook als er een wagen geparkeerd staat in de garage. Er moet steeds een vrije doorgang van 1 m aanwezig zijn. De aanvraag voldoet hier niet aan.

 

Bij een vergunning dienen de volgende zaken opgelegd te worden in voorwaarden:

-          Er moeten 2 fietsstalplaatsen voorzien worden conform de afmetingen van de bouwcode.

-          Naast de geparkeerde wagen moet er steeds een vrije doorgang van 1 m zijn om naar de fietsstalplaatsen te kunnen gaan.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

18 januari 2023

Volledig en ontvankelijk

17 maart 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

14 augustus 2023

Verslag GOA

3 juli 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

Er zijn geen aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, die om hun standpunt gevraagd moesten worden.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.