Terug
Gepubliceerd op 17/07/2023

2023_CBS_04882 - Omgevingsvergunning - OMV_2023016846. Gallifortlei 154. District Deurne - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 14/07/2023 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_04882 - Omgevingsvergunning - OMV_2023016846. Gallifortlei 154. District Deurne - Weigering 2023_CBS_04882 - Omgevingsvergunning - OMV_2023016846. Gallifortlei 154. District Deurne - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023016846

Gegevens van de aanvrager:

BVBA Mansio Land Invest met als adres Heistraat 71 bus 1 te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Ligging van het project:

Gallifortlei 154 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 558K18

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

wijzigen van de voorgevel en regulariseren van het bestaande bouwvolume

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          bouwvolume:

  • ingesloten bebouwing van 3 bouwlagen met een plat dak;

-          gevelafwerking:

  • voorgevel in rode baksteen met decoratieve elementen in lichtkleurige bezetting;
  • houten voorgevelschrijnwerk.

 

Bestaande toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie ongewijzigd;

-          bouwvolume:

  • gelijkvloerse bouwdiepte van circa 19 m;
  • aanbouw op de eerste en tweede verdieping aan de rechterzijde tot op circa 19 m;
  • open, onbebouwde, ruimte van circa 70 m²;
  • interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • wit voorgevelschrijnwerk;

-          inrichting:

  • terras van circa 23 m²;

 

Nieuwe toestand

Overeenkomstig met de vergunde toestand met volgende wijzigingen of aanvullingen:

-          functie: meergezinswoning met 3 woongelegenheden;

-          regularisatie van het bestaande bouwvolume:

  • gelijkvloerse bouwdiepte van circa 19 m;
  • aanbouw op de eerste en tweede verdieping aan de rechterzijde tot op circa 19 m;
  • open, onbebouwde, ruimte van circa 70 m²;
  • interne constructieve verbouwingen;

-          gevelafwerking:

  • zwart gevelschrijnwerk;

-          inrichting:

  • terras van circa 23 m².

 

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          interne constructieve verbouwingen;

-          wijzigen van de voorgevel.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

AQUAFIN NV

5 april 2023

21 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Brandweerzone Antwerpen-Zwijndrecht - Hulpverleningszone 1 (Antwerpen)/ Brandweer Zone Antwerpen BZA

5 april 2023

20 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

Water-link

5 april 2023

21 april 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Ondernemen en Stadsmarketing/ Klantencontacten en Dienstverlening/ Loket Thema Wonen - huisnummering

5 april 2023

5 april 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

5 april 2023

20 april 2023

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Stedenbouw/ vermoeden van vergunning

5 april 2023

3 mei 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 10 Inplanting, bouwhoogte en bouwdiepte:
    Er wordt te weinig rekening gehouden met voldoende daglichttoetreding van alle verblijfsruimten in het gebouw. De leefruimte en keuken op de gelijkvloerse verdieping hebben te weinig kwalitatief daglicht en zicht;
  • artikel 12 Levendige plint:
    Er is geen levendige functie terug te vinden aan de voorgevelzijde ter hoogte van de gelijkvloerse verdieping;
  • artikel 24 Minimale lichtinval en minimale luchttoevoer:
    Elke verblijfsruimte dient te worden voorzien van voldoende daglicht en zicht. Deze opening dient minstens 10 % van de netto-vloeroppervlakte te bedragen. Elke verblijfsruimte dient ook een opening te hebben die rechtstreeks uitmondt in open lucht voor natuurlijke ventilatie van de ruimte.
    De eetruimte en leefruimte op de gelijkvloerse verdieping hebben geen mogelijkheden tot uitzicht aan de straat- of achterzijde. Ook is de raamopening (koepel) onvoldoende groot om te voldoen aan 10 % van de netto-vloeroppervlakte van de ruimte. Bovendien is het onduidelijk of de dakkoepel open kan voor natuurlijke ventilatie van de ruimte.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Voor scheidingsmuren geldt dat een opstand van 0,30 meter dient te worden voorzien ten opzichte van het hoogst aangrenzende dakdeel. Deze opstand mag niet met brandbaar materiaal worden bekleed. Uit de plannen is het onvoldoende duidelijk of deze opstand wordt voorzien volgens de bepalingen van dit artikel;
    enkelvoudige scheidingsmuren dienen te worden opgericht in niet-geperforeerd, massief materiaal. Dit is onvoldoende duidelijk weergegeven op de plannen;
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen & artikel 41 Kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel:
    De afvoerleidingen werden onduidelijk opgetekend. Het afwateringstelsel moet voldoen aan de hierboven vermelde artikels;
  • artikel 43 Septische putten:
    Er is geen septische put voorzien die voldoet aan de bepalingen van dit artikel.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-           Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
 

Het project is gelegen in een zone met een pluviale overstromingskans 1 keer op 1000 jaar onder toekomstig (2050) klimaat. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)).

Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van meergezinswoning blijft behouden en is daarmee in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de Gallifortlei.

 

Schaal - ruimtegebruik – bouwdichtheid

Met voorliggende aanvraag wordt de regularisatie van de gelijkvloerse aanbouw (waarin slaapkamer 2 in ondergebracht is) gevraagd. De uitbreiding van het volume is niet bewezen als zijnde geacht vergund en vormt bijgevolg mede het voorwerp van de aanvraag.

 

De voorgestelde volume-uitbreiding en perceelsbrede bouwdiepte is niet verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De uitbreiding verhindert voldoende daglichttoetreding en verluchting naar zowel de eetkamer als de keuken. Het bijkomende volume ontneemt verder ook het zicht op en het contact met de buitenruimte vanuit deze verblijfsruimten.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgestelde voorgevelwijziging aan de straat, namelijk het wijzigen van het buitenschrijnwerk, is in overeenstemming met de goede ruimtelijke ordening en inpasbaar met het straatbeeld.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De aanbouw op het gelijkvloers zorgt ervoor dat verblijfsruimten in de gelijkvloerse woning niet langer rechtstreeks verlucht kunnen worden en niet langer rechtstreekse daglichtinval krijgen. Om de gebruikskwaliteit van een woning te bewaken is het, conform artikel 24 van de bouwcode, noodzakelijk dat er voldoende daglichtinval is en er voldoende mogelijkheid is om te verluchten. Dit is niet het geval in het voorliggend project voor de woongelegenheid op het gelijkvloers, waardoor deze woongelegenheid onvoldoende wooncomfort biedt.

 

De interne planschikking van de gelijkvloerse woongelegenheid verhindert dat de eetruimte en leefruimte rechtstreekse zichten hebben tot de straat of de buitenruimte. Voor de belevingswaarde van elke verblijfsruimte en keuken, moet een daglichtopening doorzichtig zijn, zodat er effectief naar buiten kan gekeken worden en mogen er niet louter dakkoepels geplaatst worden (conform artikel 24 van de bouwcode). In de eetruimte is er enkel een koepel aanwezig, waarbij het bovendien onduidelijk is of deze open kan in functie van natuurlijke ventilatie. In de keuken wordt het zicht op de buitenruimte verhinderd door de plaatsing van de nieuwe aanbouw (slaapkamer 2). Kortom, de gebruikskwaliteit en het wooncomfort van de gelijkvloerse wooneenheid voldoet niet aan de minimale kwaliteitseisen.

 

Bijkomend is er aan de straatzijde geen levendige plint aanwezig. Met het oog op het creëren van levendige straten is het belangrijk dat de gebouwen in de straat een levendige plint hebben. Op het gelijkvloers van elk gebouw dient er daarom minstens één levendige functie aan de straat te grenzen die met de straat en haar gebruikers en passanten een relatie aangaat, bijvoorbeeld via een raam. Levendige ruimtes zijn ruimtes die vaak gebruikt worden door mensen en waar zij ook een tijd blijven. In voorliggende aanvraag wordt in de gelijkvloerse woning een slaapkamer voorzien aan de straatzijde, hetgeen niet volstaat om een minimum aan contact te genereren met passanten in de straat.

 

Verder blijkt onvoldoende duidelijk uit de plannen, horende bij voorliggende aanvraag, of de scheidingsmuren een opstand hebben van 30 cm, zoals opgelegd volgens artikel 34 van de bouwcode. Er kan niet beoordeeld worden of er geen ontoelaatbaar nadeel met betrekking tot bezonning voor het naburige perceel wordt gegenereerd.

 

Ook is er uit de plannen niet duidelijk op te maken of het rioleringsstelsel gescheiden werd aangelegd volgens de voorschriften van artikel 40 en 41 van de bouwcode. Bij de aanpassing van het afvoerstelsel van afval- en hemelwater dient tevens een septische put geplaatst te worden conform artikel 43 van de bouwcode. Deze ontbreekt in voorliggende aanvraag.

 

Omwille van alle bovenstaande afwijkingen dient de aanvraag te worden geweigerd. Er zijn geen gegronde redenen om op gemotiveerde wijze af te wijken van bovenstaande voorschriften.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing gezien de aanvraag geen vermeerdering van het aantal woongelegenheden ten opzichte van de bestaande en vergunde of vergund geachte situatie inhoudt.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 februari 2023

Volledig en ontvankelijk

5 april 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

2 september 2023

Verslag GOA

3 juli 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.