Op 29 juni 2020 (jaarnummer 361) keurde de gemeenteraad de oprichting van het autonoom gemeentebedrijf AG Digipolis Antwerpen goed.
Op 23 november 2020 (jaarnummer 665) keurde de gemeenteraad de beheersovereenkomst tussen de stad Antwerpen en het AG Digipolis Antwerpen voor de periode van 1 januari 2021 tot en met 30 juni 2025 goed.
Op 28 november 2022 (jaarnummer 665 ) keurde de gemeenteraad de 6e aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 goed.
Op 2 juli 2021 (jaarnummer 5396) keurde het college de digitale transformatiestrategie goed. Deze transformatiestrategie biedt een kader en een samenhang voor de realisatie van de bestuursakkoorden van de stad en de districten.
Antwerpen wordt een digitaal getransformeerde stad die innovatie uitstraalt. Een stad waar digitaliteit feilloos geïntegreerd is in de interactie tussen stadsgebruikers en de stad zodat onze stadsgebruikers digitaliteit nog meer omarmen. Ze worden hierin ondersteund door medewerkers en diensten die digitaal georiënteerd zijn. Een betere en slimmere invulling van de behoefte en de beleving van de stadsgebruiker is voor de stad Antwerpen de komende jaren het doel van de digitale transformatie.
Een cruciale pijler in deze ambitie is het dataluik. Met een georkestreerd databeheer wil de stad één van de fundamenten creëren voor een sterke digitale aanpak.
Artikel 30, §1 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt met betrekking tot in-housetoezicht volgende voorwaarden:
1° de aanbestedende overheid oefent op die rechtspersoon toezicht uit zoals op haar eigen diensten; 2° meer dan 80% van de activiteiten van de gecontroleerde rechtspersoon behelst de uitvoering van taken die hem zijn toegewezen door de controlerende aanbestedende overheid of door andere, door diezelfde aanbestedende overheid gecontroleerde rechtspersonen; 3° er is geen directe participatie van privékapitaal in de gecontroleerde rechtspersoon, met uitzondering van geen controle of blokkerende macht opleverende vormen van participatie van privékapitaal, vereist krachtens de nationale wetgeving, in overeenstemming met de verdragen, die geen beslissende invloed uitoefenen op de gecontroleerde rechtspersoon.
Artikel 56, §3, 4° Decreet over het Lokaal Bestuur stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Een slimme stad is opgebouwd vanuit een goed databeheer. Vanuit een data-architectuur wordt stapsgewijs een digitale spiegel van de stad gemaakt:
Het is de ambitie om daarbij de beschikbare data in de stad, zowel bestaande als nieuwe, nodig voor de slimme stad, samen te brengen en te verknopen in het dataplatform van onze digitale spiegelstad. Hiervoor werd er een dataroadmap uitgetekend. Deze werd op 29 juni 2022 (jaarnummer 64) goedgekeurd op het managementteam van de stad.
Op 6 december 2022 werd de stad getroffen door een cyberaanval met een grote impact op de dienstverlening en werking van de stadsdiensten. Vertrekkende vanuit deze nieuwe context wordt de dataroadmap uitgerold in 4 fasen:
1. In beheer brengen van de centrale referentiesystemen (vanaf 2023)
2. In beheer brengen van andere masterdata en essentiële operationele data ( vanaf 2023)
3. Door het verder verbreden en verdiepen van het databeleid en dataplatform komen we eind 2024 tot een organisatie die zelfredzaam databronnen kan inkoppelen, beheren, ontsluiten en hergebruiken in het dataplatform. Dit conform aan een gedragen afsprakenkader van dataprincipes en richtlijnen. Hiervoor wordt het dataplatform meer en meer ook decentraal functioneel ingezet en gaan we van een reactief naar een preventief kwaliteitsbeheer van de data.
4. Vanaf 2025 willen we komen tot een datagedreven organisatie waarbij data een volwaardig kwalitatief beheerd bedrijfsmiddel is.
Door het belang van deze opdrachten, alsook de schaarste van interne mensmiddelen, is het noodzakelijk om hiervoor externe ondersteuning aan te trekken. De opdracht van de externe projectleider omvat de coördinatie en opmaak van een businesscase met timing en bestedingsplan. De businesscase zal op het einde van kwartaal 3 2023 voorgelegd worden aan het college ter goedkeuring.
In de mate dat AG Digipolis Antwerpen aan de stad btw aanrekent voor diensten, is deze btw voor de stad aftrekbaar. In dat geval ligt het thesauriebedrag van de uitgave hoger dan het bedrag dat uiteindelijk budgettair zal worden verwerkt.
De middelen voor de uitwerking van de datatroadmap zijn in het meerjarenplan 2022-2025 voorzien op budgetadres SUB_NR/2023-2024/5380100000/211/2LWS060302PA6129/2SA060590.
Het college keurt de vastlegging en uitbetaling van de bestelling voor externe expertise dataplatform voor een bedrag van 130.273,00 euro (incl 273,00 euro aftrekbare BTW) aan AG Digipolis goed.
De uitbetaling gebeurt op basis van facturen.
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
AG Digipolis Antwerpen Generaal Armstrongweg 1, 2020 Antwerpen Ond.Nr. NBE0751541350 Rek.Nr. BE16 0910 2236 3074 | 130.273,00 euro | budgetplaats: 5380100000 budgetpositie:211 functiegebied:2LWS060302PA6129 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2SA060590 budgetperiode:2300 | 4005559777 |