Terug
Gepubliceerd op 17/07/2023

2023_CBS_04881 - Omgevingsvergunning - OMV_2022157605. Drakenhoflaan ZN en Borsbeeksesteenweg ZN. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 14/07/2023 - 09:00 digitaal - contact: Tania Stremersch / bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Bart De Wever, burgemeester; Tom Meeuws, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur
2023_CBS_04881 - Omgevingsvergunning - OMV_2022157605. Drakenhoflaan ZN en Borsbeeksesteenweg ZN. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_04881 - Omgevingsvergunning - OMV_2022157605. Drakenhoflaan ZN en Borsbeeksesteenweg ZN. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de gewone procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2022157605

Gegevens van de aanvrager:

NV PR Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel met als adres Sint-Pietersvliet 7 te 2000 Antwerpen

Ligging van het project:

Drakenhoflaan ZN en Borsbeeksesteenweg ZN te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 32 sectie B nrs. 593R10, 593S10, 593X3, 593V5, 633B2, 634C2, 634B2, 634L, 634T, 634X, 634A2, 634Y, 826S7 en 1041B

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

slopen van verharding en infrastructuur en het vellen van een hoogstammige boom op openbaar domein

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          er werd geen relevante voorgeschiedenis teruggevonden.

 

Geacht vergunde toestand

-          inrichting:

  • centraal een brede rijweg met een rijstrook in elke richting;
  • rijstroken gescheiden door verharde middenberm;
  • langsparkeerstroken aan weerszijden van de rijbaan;
  • verhoogde bermen met laanbomen (platanen, berken en sierpruimen) in kleine boomspiegels;
  • enkelrichting fietspad;
  • voetpad aansluitend bij de gevellijn;

 

-          materiaalgebruik:

  • rijbaan en parkeerstrook in asfaltverharding;
  • voet- en fietspaden in betontegels.

 

Bestaande toestand

-          conform geacht vergund toestand.

 

Nieuwe toestand

-          inrichting:

  • versmalt rijwegprofiel, rijweg met een breedte van 6,2 m;
  • verharde middenberm plaatselijk vervangen door afslagstrook;
  • langsparkeerstroken aan weerszijden van de rijbaan, met een breedte van 1,7 m;
  • enkelrichting fietspad met een breedte van 2 m;
  • voetpad aansluitend bij de gevellijn met een breedte van minimaal 3 m;
  • laanbomen blijven behouden, met uitzondering van 3 bomen (1 berk en 2 kerspruimen) die gerooid worden;
  • nieuwe fietsbeugels en zitbanken;
  • blindegeleiding aan de voetgangersoversteken;
  • aanplanting van 15 nieuwe bomen (platanen) in bijkomende groenzones;

 

-          materiaalgebruik:

  • rijbaan en parkeerstrook in (deels nieuwe) asfaltverharding;
  • fietspad in roodbruine asfaltverharding;
  • voetpad heraangelegd in betontegels;
  • toegangen naar inpandige garages in lineaire betonnen grasdallen;
  • ontharden van zones waar geen inpandige garage of langsparkeren aanwezig is.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen (ontharden) van bestaande verharding;

-          rooien van één hoogstammige boom (berk)

-          heraanleg van de straat.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Politiezone Antwerpen/ Verkeerspolitie

2 maart 2023

7 maart 2023

Geen bezwaar

Vlaamse Milieumaatschappij/ Watertoets

2 maart 2023

7 maart 2023

Geen advies

Vlaamse Vervoermaatschappij - De Lijn/ De Lijn Entiteit Antwerpen

2 maart 2023

3 april 2023

Gunstig

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

2 maart 2023

10 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Mobiliteit

2 maart 2023

Geen advies ontvangen bij opmaak van dit verslag

Stadsontwikkeling/ Omgeving/ Vergunningen Milieu

2 maart 2023

16 maart 2023

Stadsontwikkeling/ Publieke Ruimte

2 maart 2023

13 maart 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied met culturele, historische en/of esthetische waarde. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen). In gebieden en plaatsen van culturele, historische en/of esthetische waarde wordt de wijziging van de bestaande toestand onderworpen aan bijzondere voorwaarden, gegrond op de wenselijkheid van het behoud, (Artikel 6 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het bijzonder plan van aanleg BPA Drakenhof, goedgekeurd bij ministerieel besluit van 26 maart 2008. Volgens dit plan ligt het eigendom in de volgende zone: 4. zones voor openbare wegenis 4.1 wegenis.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Bijzondere plannen van aanleg (BPA's) kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘goedgekeurde BPA’s en RUP’s'. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan en het bijzonder plan van aanleg.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)

De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)

De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

 

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

 

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de bouwcode.
 

Sectorale regelgeving

 

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.
 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets.

Het voorliggende project heeft een beperkte oppervlakte en ligt niet in een overstromingsgevoelig gebied, zodat in alle redelijkheid dient geoordeeld dat geen schadelijk effect wordt veroorzaakt.
 

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)

De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))

Artikel 4.3.8 is van toepassing op de aanvraag. De aanvraag is hiermee in overeenstemming.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

De aanvraag beoogt het heraanleggen van bestaande weginfrastructuur aan de Drakenhoflaan. Gelet op de ligging in een voldoende ontwikkeld woongebied is de functie van de weg inpasbaar in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De werken omvatten het heraanleggen van een bestaande weg, bijgevolg blijven zowel schaal als ruimtegebruik gerespecteerd.

 

Visueel-vormelijke elementen

De straat wordt heraangelegd voor optimalisatie van de bestaande fietsinfrastructuur en voetpad. In de straat blijft het dubbelrichtingsverkeer behouden. De rijbaan wordt 6,2 m breed en aan beide zijden worden parkeerstroken ingericht. Verder worden de bestaande fietspaden opengebroken en vervangen door nieuwe enkelrichtingsfietspaden en het voetpad wordt heraangelegd. Ter hoogte van het kruispunt met de Leon Stampenlaan en de Unitaslaan worden rijbaankussens aangelegd.

 

De rijweg wordt uitgevoerd in bitumineuze verharding en de fietspaden in rode verharding. Er worden ruime voetpaden voorzien in betontegels.

 

De gehanteerde materialen zijn karakteristiek en visueel aanvaardbaar voor dit type van inrichting van de openbare ruimte. Het project is qua uitzicht en materialisatie inpasbaar in zijn ruimtelijke context.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Met oog op vergroening is de aanvraag ter advies voorgelegd aan de stedelijke Groendienst. Deze dienst verleent een gunstig advies.

 

Inzake verkeersveiligheid verleent de Verkeerspolitie eveneens gunstig advies.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat elke omgevingsvergunningsaanvraag een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, is het de bedoeling om parkeren maximaal op eigen terrein te voorzien. Dit is het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeerparagraaf is niet van toepassing aangezien de inhoud van de aanvraag geen impact heeft op de parkeerbehoefte.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

19 december 2022

Volledig en ontvankelijk

2 maart 2023

Start openbaar onderzoek

13 maart 2023

Einde openbaar onderzoek

11 april 2023

Gemeenteraad voor wegenwerken

geen

Uiterste beslissingsdatum

13 september 2023

Verslag GOA

5 juli 2023

naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanvraag werd onderworpen aan 1 openbaar onderzoek.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Startdatum

Einddatum

Schriftelijke bezwaar-schriften

Schriftelijke gebundelde bezwaar-schriften

Petitie-lijsten

Digitale bezwaar-schriften

13 maart 2023

11 april 2023

0

0

0

2

 

Bespreking van de bezwaren

Tijdens de periode van het openbaar onderzoek werden 2 bezwaarschriften ingediend, die zich als volgt laten samenvatten:

 

Laadpalen:

Het bezwaar stelt dat er onvoldoende publieke laadpalen ter beschikking worden gesteld, waardoor het opladen van de eigen elektrische/plug-in hybride voertuig in de gehele buurt een probleem zal vormen, aangezien het niet toegelaten is om vanuit de woning een laadkabel over het voetpad en fietspad te leggen. Bezwaarindiener stelt hierbij voor om ondergrondse wachtbuizen (vanaf de gevel naar de smalle zone 'Trottoirband type ID4' tussen het fietspad en de parkeerstrook) te voorzien zodat er private laadpalen geplaatst kunnen worden, al dan niet aangevuld met publieke laadpalen (meer dan er nu in de omgeving zijn), zodat er niet over enkele jaren weer voetpaden en geasfalteerde fietspaden moeten opengebroken worden.

 

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Het is inderdaad zo dat meer en meer elektrisch gereden wordt. Hiervoor voorziet de stad de aanleg van publieke laadpalen. Het kan echter niet de bedoeling zijn om de openbare weg te privatiseren en voor elke woning een laadpunt te voorzien in de straat. In geval elektrisch geladen dient te worden, zal op eigen perceel naar een oplossing gezocht moeten worden.

 

Oprit:

Onze wagen, VW Passat Variant (generatie B8), heeft een lengte van 4,767 m. De voor ons huis voorziene oprit en parkeerstrook zijn te kort. De parkeerstrook is slechts 4,00 m. De nieuwe oprit tussen voetpad en fietspad is slechts 3,97 m.

 

Beoordeling:

Het bezwaar is ongegrond.

Er worden parkeerstroken aan weerszijde van de rijweg voorzien. De oprit en parkeerstrook waar bezwaarindiener naar verwijst, is niet bedoeld om te parkeren. Dit is halfverharding in grasdals die dient voor de bereikbaarheid van de garages van de woningen.

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.