Terug
Gepubliceerd op 23/08/2023

2023_DCHO_00183 - Adolf Greinerstraat – Van Praetstraat. Wegeniswerken SWOU13238 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 22/08/2023 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Carolyn Krekels, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2023_DCHO_00183 - Adolf Greinerstraat – Van Praetstraat. Wegeniswerken SWOU13238 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_DCHO_00183 - Adolf Greinerstraat – Van Praetstraat. Wegeniswerken SWOU13238 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Projectdefinitie, concept en mobiliteitsvoorwaarden
Projectdefinitie, concept

goedkeuring college
advies districtsraad Hoboken

17 mei 2023
26 juni 2023
3363
38
Advies
Coördinatieoverleg Openbaar Domein
12 juni 2023
--

Op 17 mei 2023 (jaarnummer 3363) keurde het college de projectdefinitie, concept en mobiliteitsvoorwaarden goed voor de uitvoering van de wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat, Van Praetstraat, district Hoboken

Op 26 juni 2023 (jaarnummer 38)  verleende de districtsraad Hoboken gunstig advies.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld.  

Adolf Greinerstraat en Van Praetstraat zijn lokale straten.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept volgende wijzigingen aangebracht:

  • ingang naar de industriestraat richting Umicore werd verbreed tot 6.20 m, rekening houdend met bochtstralen en hoeveelheid aan vrachtwagens;
  • rijwegaansluiting met Titanstraat werd haakser uitgewerkt; 
  • rijweg- en fietspadmarkeringen werd conform het Draaiboek Openbaar Domein toegepast: middenmarkering in de bochten, overgang van dubbel- naar enkelrichtingsfietspad, witte lijnen en fietslogo’s ter hoogte van opritten;
  • rijbaan verschoven tot aan huidige rooilijn om zo enkel gronden aan één zijde te verwerven in plaats van aan beide zijden; 
  • oversteek fietsers aan de Titanstraat uit de bocht gebracht;
  • strook tussen rijbaan en fietspad werd vergroend;
  • onderzocht of het plantvak aan Van Praetstraat groot genoeg is voor twee medium bomen omdat deze uit de nutsleidingen staan;
  • de groenzones worden tegen foutief parkeer- en rijgedrag beschermd doordat de opstand van de boordstenen maximaal 15/17 cm is en de inritten naar de bedrijven uitgevoerd worden in beton met een breedte van 14 m, zodat vrachtwagens voldoende plaats hebben om een bedrijf in te draaien;
  • alle groenzones zijn ingezaaid met gras voor extensief maaibeheer, de groenzone met bosgoed is vervangen door gras; 
  • de rijbaan kan niet naar beneden geschoven worden in functie van een bredere groenstrook met bomen tussen rijbaan en fietspad door de vele nutsleidingen
  • de definitieve rooilijn kan verschoven naar de ontworpen geldige rooilijn volgens KB 01/12/1936 om een groenstrook te creëren tussen fietspad en bedrijven en aan de ingang naar de industriestraat; de gesprekken voor het verwerven van de gronden lopen;
  • door deze bijkomende groenzones is het mogelijk om 5 extra medium bomen aan te planten (in het concept waren er reeds 4 medium en 2 small bomen voorzien);
  • 8 bestaande bomen die op privaat domein staan (in de toekomst wordt dit openbaar domein) worden gerooid, 5 stuks omdat ze op de rijbaan en het fietspad komen en 3 stuks door een nutsmaatschappij omwille van nieuwe leidingen; deze zone wordt afgewerkt met teelaarde en ingezaaid met gras 

Parkeerbalans
Er zijn geen parkeerplaatsen.

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans.
De acht bestaande bomen staan op privaat domein (in de toekomstig wordt dit openbaar domein) en worden gerooid. In totaal worden 11 nieuwe bomen gepland waarvan 9 medium en 2 small.

Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De riolering wordt deels vernieuwd. De afwatering van de omleidingsweg wordt aangesloten op de Adolf Greinerstraat.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Algemene financiële opmerkingen

Het budget is voorzien op SUB_NR/INTERN/2500/5153000000/225/2LMS010402A00000/2SA020200 en zal bij AMJP7 worden verschoven naar SUB_NR/INTERN/2500/5153000000/224/2LMS010402M02861/2SA020200.

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010402 - Multimodale knooppunten en netwerken (heraanleg van bovenlokale wegen en fietswegen)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (22 juni 2023) voor de wegeniswerken in de Adolf Greinerstraat, Van Praetstraat, district Hoboken, goed.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20230622_13238_DO_P1_BT_NT.pdf
  • 20230622_13238_DO_P2_BTNT_grond.pdf
  • 20230622_13238_DO_P3_BTNT_KLIP.pdf
  • 20230622_13238_DO_PRES.pdf
  • 20230807_13238_DRAFT_SIG_plan1.pdf
  • 20230807_13238_DRAFT_SIG_plan2.pdf