Op 20 december 2022 ontving het districtscollege advies van de Hobokense seniorenraad betreffende de onveilige verkeerssituatie aan het kruispunt van de Sint-Bernardsesteenweg met de Krijgsbaan. Het gaat om een kruispunt op twee gewestwegen, waarvoor het Agentschap Wegen en Verkeer bevoegd is.
Het districtscollege kan zich vinden in de bezorgdheid van de seniorenraad. Daarom vraagt het districtscollege aan het college van burgemeester en schepenen om de door de Hobokense seniorenraad aangekaarte bemerkingen over te maken aan het Agentschap Wegen en Verkeer.
Het districtscollege keurt de collegiale brief gericht aan het college van burgemeester en schepenen goed om de bemerkingen van de Hobokense seniorenraad over het kruispunt van de Sint-Bernardsesteenweg en de Krijgsbaan in Hoboken over te maken aan het Agentschap Wegen en Verkeer.
Sinds 2016 ondersteunt het district Hoboken praatcafé IN-Licht. Voor 2023 heeft de werkgroep van het Praatcafé IN-licht een jaarprogramma opgemaakt in samenwerking met ZNA Hoge Beuken, Expertise Centrum Dementie Orion en de bibliotheek van Hoboken. Enkele malen per jaar wordt een praatcafé rond dementie ingericht voor senioren en hun omgeving. De ontmoetingsmomenten tijdens de praatcafés bieden de mogelijkheid om de sociale netwerken van senioren te verruimen en ervaringen uit te wisselen.
Het budget werd voorzien bij aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025, goedgekeurd door de districtsraad van Hoboken op 19 december 2022 (jaarnummer 93).
Het praatcafé IN-Licht schept een laagdrempelig ontmoetingsmoment waarbij mantelzorgers, begeleiders en familie van senioren met dementie hun ervaringen kunnen delen met lotgenoten. ZNA Hoge Beuken, afdeling neurologie richt de praatcafé’s met thema in en voorziet gastsprekers op de geplande bijeenkomsten. ECD Orion blijft beschikbaar voor advies en informatie. De bibliotheek faciliteert de zaal, ontvangst, koffie en water. Deelname aan de praatcafé’s is gratis. Het district organiseert ism het Gravenhof een filmvoorstelling over dementie om het thema bespreekbaar te maken. Deelnemen aan de filmvoorstelling kan aan 2 euro per persoon, inschrijven kan via het ticketsysteem van het Gravenhof of in de bibliotheek.
Het district Hoboken biedt ondersteuning om het praatcafé IN-Licht in te richten op maandag 13 maart 2023 en maandag 11 december 2023 telkens van 13.00 uur tot 15.00 uur en op maandag 15 juni 2023 en maandag 25 september 2023 van 19.00 uur tot 21.00 uur. Alle momenten hebben vrije toegang voor begeleiders en lotgenoten. Op dinsdag 20 juni 2023 van 14.00 uur tot 16.30 uur wordt een filmvoorstelling ingericht met een napraat moment.
Samenwerkingspartners zijn: Orion - expertisecentrum dementie, de openbare bibliotheek van Hoboken, ZNA Hoge Beuken - afdeling Neurologie, de woonzorgcentra, mutualiteiten en de Alzheimerliga. Zij bereiken begeleiders, familieleden en mantelzorgers van senioren met dementie.
Het district Hoboken zorgt éénmalig in december voor het ontvangst, biedt ondersteuning door drukwerk op te maken, snacks en attenties voor de gastsprekers te voorzien en door het inhuren van een filmvoorstelling.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 04463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Artikel 5 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokaal seniorenbeleid.
Kosten voor deze activiteit zullen verrekend worden onder budgethouderschap op volgend boekingsadres: budgetplaats 5063000000 / functiegebied 2HOB010207A00000 / budgetpositie 6141 / begrotingsprogramma 2HO090959.
Het districtscollege keurt de organisatie van het praatcafé IN-Licht, op maandag 13 maart 2023 en maandag 11 december 2023 telkens van 13.00 uur tot 15.00 uur en op maandag 5 juni 2023 en maandag 25 september 2023 van 19.00 uur tot 21.00 uur goed.
Het districtscollege keurt de organisatie van de filmvoorstelling 'The Father' op dinsdag 20 juni 2023 van 14.00 uur tot 16.30 uur goed.
Het districtscollege neemt kennis van de uitgaven die goedgekeurd worden onder het gedelegeerd budgethouderschap.
Het districtscollege keurt de notulen van 10 januari 2023 goed.
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het 'Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018' goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, as verschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zone 30 Hoboken werd goedgekeurd in de collegezitting van 16 maart 2018 (jaarnummer 2444). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. De Scheldelei wordt opgenomen in de bestaande zone 30 'Polderstad'.
De Scheldelei is in het mobiliteitsplan geselecteerd als een hoofdstraat. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk.
Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.
Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt is menging van fietsers met gemotoriseerd verkeer op de rijbaan niet aangewezen bij het huidig snelheidsregime van 50 km/uur. Vermits er echter onvoldoende ruimte voorhanden is om aparte fietspaden aan te leggen in de Scheldelei, wordt voorgesteld om de maximale snelheid terug te brengen naar 30 km/uur, door middel van de uitbreiding van de zone 30 'Polderstad'.
Het uitbreiden van de zone 30 'Polderstad' heeft geen invloed op de parkeerbalans.
De Lijn kan voorwaardelijk positief adviseren voor de implementatie van een zone 30 in Polderstad. Bij eventuele infrastructurele maatregelen om de snelheid te handhaven, wordt de bus steeds als maatgevend voertuig genomen en wordt er geen versmalling van de rijbaan toegestaan onder de maatgeving die voor een bus-bus weg profiel geldt.
Er is rekening mee gehouden door de grote opening in de parkeerstrook waar bus-bus maat van toepassing is. De huidige situatie (wegbreedte) verandert niet.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 16 maart 2018 (jaarnummer 2444).