De districtsraad keurt de notulen van 16 januari 2023 goed.
De Edmond Cretsstraat in het district Hoboken:
De oversteekplaatsen voor voetgangers ter hoogte van de Vinkeveldenstraat werden verwijderd bij het inrichten van de fietsstraat. De straat wordt later aangelegd volgens de norm zone 30.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Edmond Cretsstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 12 mei 2021 (jaarnummer 3920).
In zitting van 23 september 2013 (jaarnummer 497) keurde de gemeenteraad het 'Verkeersveiligheidsplan - Basisplan 2013-2018' goed. De geleidelijke invoering van een zone 30 in de woongebieden tussen de grote verkeersassen, is hierin opgenomen als één van de vele actiepunten. In de straten waar een lagere maximumsnelheid geldt, wordt het algemene beeld aangepast met drempels, as verschuivingen en andere vertragende maatregelen.
In zitting van 12 december 2014 (jaarnummer 12674) keurde het college het plan van aanpak goed voor de verdere invoering van zones 30 in de woongebieden die tussen de grote verkeersassen liggen.
In zitting van 2 maart 2015 (jaarnummer 113) keurde de gemeenteraad het mobiliteitsplan voor de stad Antwerpen goed. In dit mobiliteitsplan schrijft de stad Antwerpen haar visie en strategie neer voor een actief, veilig en bereikbaar Antwerpen. Onder de noemer 'Speerpunten' worden acties opgesomd waaraan het stadsbestuur de komende jaren zal werken op het eigen grondgebied en binnen de eigen bevoegdheden. Eén van die 'Speerpunten' is het versneld uitrollen van grote, aaneengesloten zone 30 woonlobben in woonwijken.
In zitting van 28 januari 2019 (jaarnummer 42) keurde de gemeenteraad het bestuursakkoord 2019-2024 goed. Onder resolutie 8 en10 geeft het stadsbestuur aan om verder in te zetten op een heldere en leesbare wegenhiërarchie die richting geeft aan het mobiliteitsbeleid. In de onderliggende straten bedoeld voor bestemmingsverkeer, hebben de voetganger en de fietser voorrang en wordt de zone 30 stapsgewijs verder ingericht, gemarkeerd en gehandhaafd
Het aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zone 30 Hoboken werd goedgekeurd in de collegezitting van 16 maart 2018 (jaarnummer 2444). Dit aanvullend reglement wordt nu aangepast. De Scheldelei wordt opgenomen in de bestaande zone 30 'Polderstad'.
De Scheldelei is in het mobiliteitsplan geselecteerd als een hoofdstraat. Hoofdstraten ontsluiten woonbuurten en/of centra en verwerken in principe enkel autoverkeer met herkomst of bestemming binnen de desbetreffende buurt of wijk.
Het snelheidsregime is in de regel 30 km/uur, maar afhankelijk van de plaatsgesteldheid, de functie van de straat voor het openbaar vervoer en de menging of scheiding van fietsverkeer, kan een snelheidsregime van 50 km/uur gelden.
Vanuit verkeersveiligheidsoogpunt is menging van fietsers met gemotoriseerd verkeer op de rijbaan niet aangewezen bij het huidig snelheidsregime van 50 km/uur. Vermits er echter onvoldoende ruimte voorhanden is om aparte fietspaden aan te leggen in de Scheldelei, wordt voorgesteld om de maximale snelheid terug te brengen naar 30 km/uur, door middel van de uitbreiding van de zone 30 'Polderstad'.
Het uitbreiden van de zone 30 'Polderstad' heeft geen invloed op de parkeerbalans.
De Lijn kan voorwaardelijk positief adviseren voor de implementatie van een zone 30 in Polderstad. Bij eventuele infrastructurele maatregelen om de snelheid te handhaven, wordt de bus steeds als maatgevend voertuig genomen en wordt er geen versmalling van de rijbaan toegestaan onder de maatgeving die voor een bus-bus weg profiel geldt.
Er is rekening mee gehouden door de grote opening in de parkeerstrook waar bus-bus maat van toepassing is. De huidige situatie (wegbreedte) verandert niet.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de zones 30 in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 16 maart 2018 (jaarnummer 2444).
Geachte schepen,
Twee jaar geleden hadden we hier een gesprek over de moeilijke verkeersdoorstroming in de Scheldelei en de Lumbeeckstraat. Het probleem was in beide gevallen de onmogelijkheid om elkaar te kruisen, daar waar er geparkeerd wordt.
Het moet gezegd: U heb een vrij goede oplossing uitgewerkt voor de Scheldelei (met nog een kleine verbetermogelijkheid aan de bocht naar de Jan Van de Wervelaan).
Voor de Lumbeeckstraat stelde u dat het inderdaad een prioritair probleem is, maar dat de heraanleg van sommige straten in de omgeving een belemmering vormde om al van start te gaan.
Vandaag voegen we een volgende straat toe waarin het probleem van kruisende tegenliggers in een smalle straat zich voordoet, namelijk de Portugesestraat tussen de Lage weg en de Dr. Van Dammestraat. Ook daar is er nauwelijks uitwijkmogelijkheid als er twee wat grotere auto’s willen kruisen. Er zijn al verschillende lichte aanrijdingen gebeurd (cijfers 2020) en mensen klagen er over. In de straat mag er aan beide zijden geparkeerd worden (een zijde met aangelegde parkeerstrook, aan de zijde van het Portugesehof gewoon langsparkeren).
Onze vragen zijn dus:
Districtsraadslid Van Dyck houdt haar interpellatie.
Districtsschepen Leys geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Van Dyck houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
Het groen gebied rond de Hollebeek werd gedurende jaren door Natuurpunt Hoboken beheerd. Doordat de vereniging vanaf dit jaar minder subsidies van het stadsbestuur zou krijgen voor deze taak, zag het zich genoodzaakt om dit niet langer op te nemen. Was ons districtsbestuur op de hoogte hiervan? Was er geen mogelijkheid om de werkingsmiddelen voor Natuurpunt voor dit natuurgebied toch verder te zetten? Zal er met Natuurpunt verder overlegd worden indien de groendienst in de toekomst het beheer overneemt?
Districtsraadslid Joye houdt zijn interpellatie.
Districtsraadslid van Dyck houdt een tussenkomst.
Districtsburgemeester Toen geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Joye houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
De grond aan het kruispunt De Zwaantjes waar een projectontwikkelaar een toren van 16 verdiepingen plande, staat nu al meer dan een jaar te koop. Het onkruid groeit er enorm. Er wordt ook meer en meer afval achter gelaten. Het verwaarloosde terrein maakt het uitzicht op het kruispunt niet aangenaam. In december gebeurde er uiteindelijk wel een grote opruimactie. Was het districtsbestuur hierbij betrokken? Zijn er afspraken gemaakt met de eigenaar over verder onderhoud? Kan er niet onderhandeld worden over een tijdelijke invulling door de buurt of iets dergelijks zolang de grond te koop staat? Net als met de Blikfabriek: terwijl we wachten op verdere ontwikkeling gebruiken we de ruimte als mogelijke ontmoetingsplaats voor buurtbewoners, hier dan een in open lucht.
Districtsraadslid Joye houdt zijn interpellatie.
Districtsraadslid Verveckken houdt een tussenkomst.
Districtsburgemeester Toen geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid
Joye houdt nog een wederwoord.
- Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.