Terug
Gepubliceerd op 01/03/2023

2023_DCHO_00034 - Berkenrodelei en Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken). Wegeniswerken SWOU12353 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

districtscollege Hoboken
di 28/02/2023 - 19:00 Collegezaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Carine Leys, districtsschepen; Carolyn Krekels, districtsschepen; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Tom De Boeck, districtsschepen; Paul De Ranter, districtsschepen; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris

Voorzitter

Kathelijne Toen, districtsburgemeester
2023_DCHO_00034 - Berkenrodelei en Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken). Wegeniswerken SWOU12353 - Definitief ontwerp - Goedkeuring 2023_DCHO_00034 - Berkenrodelei en Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken). Wegeniswerken SWOU12353 - Definitief ontwerp - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

FaseActieDatumJaarnummer
Projectdefinitie, concept en mobiliteitsvoorwaarden
Projectdefinitie, concept

goedkeuring college
goedkeuring districtscollege Hoboken

23 oktober 2020
17 november 2020
8889
271
Affectatie naar openbaar domein
goedkeuring gemeenteraad
26 april 2021
258
Definitief ontwerpgoedkeuring college
11maart 20222077

Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8889) keurde het college de projectdefinitie, concept en mobiliteitsvoorwaarden goed voor de uitvoering van de wegeniswerken aan de stationsomgeving Hoboken.

Op 17 november 2020 (jaarnummer 271) keurde het districtscollege de projectdefinitie en concept goed.

Op 26 april 2021 (jaarnummer 258) keurde het gemeenteraad de affectatie van een strook grond, gelegen in de Schroeilaan, naar het openbaar domein goed.

Op 11 maart 2022 (jaarnummer 2077) keurde het college het definitief ontwerp goed voor de uitvoering van de wegeniswerken aan de stationsomgeving Hoboken.

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.

Argumentatie

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept de volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:

  • Zijde Schroeilaan:
    • langsparkeerstrook toegevoegd voorbij de nieuwe ventweg;
    • fietspad en rijweg tot en met einde ventweg meegenomen langs de polder;
    • dubbelrichtingsfietspad werd verbreed;
    • suggestie minimaal voetpad doortrekken op perceel Woonhaven;
    • informele oversteek richting toegang polder en extra verkeersremmer op ventweg;
    • glascontainers worden  bovengronds voorzien;
    • toevoegen van 2 laadpalen (4 laadplaatsen) en extra wachtbuizen op de parking;
    • Herevaluatie fietsparkeren.
  • Zijde Berkenrodelei:
    • behoud van de tuin in gebruik door eigenaar stationsgebouw;
    • trap- en hellingsconstructie naar perron achter de tuin toegevoegd;
    • overdracht groenzone vanuit project Commandant Van Laethemstraat;
    • proefopstelling fietsen achteraan parking geschrapt op vraag NMBS;
    • Wachtbuizen elektrisch laden toegevoegd. 

Parkeerbalans

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans voor wagens van 108 plaatsen in de bestaande toestand naar 102 plaatsen in de nieuwe toestand ten gevolge van het verkeersveilig en comfortabel inrichten voor alle weggebruikers in deze stationsomgeving. 

Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans voor fietsen van 100 plaatsen in de bestaande toestand naar 220 plaatsen in de nieuwe toestand. 

Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. De 10 bestaande bomen worden gerooid en er komen 51 nieuwe bomen en 11 meerstammige struiken bij. 

Ongeveer 21% (= 2970m²) van het plangebied blijft onverhard. Benaderd 6% (=845m²) is halfverhard in grasbetondallen. Het totale projectgebied is 14097m² groot.

Hemelwaterplan
 
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
 
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.

De stationsomgeving van Hoboken ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.

Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.

Regelgeving: bevoegdheid

Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.

In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.  

De Berkenrodelei is een lokale straat.

Algemene financiële opmerkingen

Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2HOB010101M01582/224/5062500000/2300 voor Hoboken en 2LMS010104M01582/224/5153000000/ 2300.

Adviezen

NMBS/Infrabel Gunstig onder voorwaarden
  • 13/8/2021
    • Een grondoverdracht van NMBS naar de Stad (Stationsplein Schroeilaan, rijweg parking Schroeilaan en parking Schroeilaan) verder onderzocht wordt en mee opgenomen wordt in de samenwerkingsovereenkomst;
      • onderzoek bij NMBS nog lopende, grondwaarde nog te bepalen
    • De beheersovereenkomst opgenomen wordt in de samenwerkingsovereenkomst
  • 6/9/2021 Vervolgopmerkingen NMBS/Infrabel 
    • Het aantal fietsluifels verlaagd wordt van 9 naar 5 (2 aan zijde Schroeilaan, 3 aan zijde stationsgebouw);
      •  aanpassingen weergegeven op plan in bijlage.
    • De Verlichting op parking Berkenrodelei in beheer van NMBS komt
      • dit zal verder opgenomen worden in het aanbestedingsdossier
    • Er hekwerk voorzien wordt langs de sporen tot aan de perrons
      • aanpassingen weergegeven op plan in bijlage.
Coördinatieoverleg Openbaar Domein Gunstig onder voorwaarden

5 juli 2021

  • de wegmarkeringen, in overleg met SW/MOB, worden toegepast conform het draaiboek Openbaar domein;
    • werd aangepast.
  • in overleg met SW/MOB onderzocht wordt of de aansluiting fietspad en opstelruimte voetgangers aan de hoek Schroeilaan / Berkenrodelei geoptimaliseerd kunnen worden; 
    • dit werd reeds verfijnd en is te zien op aangepast plan in bijlage.
  • een naadloze, gelijkgrondse en comfortabele overgang wordt voorzien naar de proefopstelling rond fietsparkeren;
    • Niet meer relevant, de NMBS / Infrabel was duidelijk geen proefopstelling op spoorwegdomein.
  • de inrichting van de verkeerslichten en de daarbij horende ondergrondse en bovengrondse infrastructuur wordt afgestemd met SW/VT;
    • deze werd reeds verfijnd en zijn te zien op aangepast plan in bijlage. 
  • de inplanting van bomen ter hoogte van de verkeerslichten afgestemd wordt met SW/VT en SW/MOB;
    • deze werd reeds bevraagd ook bij mobiliteit en de richtlijn van het nieuw draaiboek werd gehanteerd en is te zien op aangepast plan in bijlage.
  • in overleg met SW/MOB de inplanting van straatobjecten, op de hoek Scheldelei/Schroeilaan, wordt herbekeken in functie van de draaicirkels en -bewegingen van bussen en vrachtwagens;
    • deze werd reeds verfijnd en zijn te zien op aangepast plan in bijlage.
  • voor de boomvakken in de parkeerstrook de generieke inrichting met boomkransen wordt toegepast.
    • deze werd reeds maximaal verfijnd waar haalbaar en zijn te zien op aangepast plan in bijlage.
  • alle middenbermen voorzien worden van intensief beheerd gras;
    • na terugkoppeling met de groendienst was er een gezamenlijk akkoord om deze intensief te beheren alsook de grasstrook naast het langsparkeren aan de ventweg.
  • de inrichting en aanplanting van de bermzone in helling, aan de zijde Berkenrodelei, wordt afgestemd met SB/GROEN in kader van het toekomstig beheer;
    • deze werd reeds verfijnd en zijn te zien op aangepast plan in bijlage.
  • de beheerafspraken duidelijk worden vastgelegd in een samenwerkingsovereenkomst;
    • de samenwerkingsovereenkomst dient nog verder gefinaliseerd te worden, een laatste versie werd bezorgd aan NMBS.
  • onderzocht wordt waar zitbanken met arm- en rugleuning  geplaatst kunnen worden;
    • dit werd reeds verfijnd en is te zien op aangepast plan in bijlage.
  • de noodzaak onderzocht wordt aan extra of betere inplanting van de informatieborden;
    • geen extra informerende districtsborden nodig, inplanting borden NMBS worden in de volgende fase nog verfijnd. 
  • de bochtstralen op het kruispunt Berkenrodelei / Schroeilaan worden nagekeken;
    • deze werd reeds verfijnd en zijn te zien op aangepast plan in bijlage.
  • in het uitvoeringsdossier, meer bepaald bij het grondverzet en de grondwerken, de verspreiding en doorgroeikansen van de ongewenste Japanse Duizendknoop wordt voorkomen;
    • de ingenieur zal dit in de volgende fase verder afstemmen met de groendienst.
  • een locatie voor een veiligheidscamera aan het Jef Van Linden fietspad wordt voorzien en de nodige (ondergrondse) infrastructuur wordt opgenomen in het uitvoeringsdossier, in functie van de aansluiting ervan, al dan niet via het aanliggend project van de Commandant Van Laethemstraat;
    • zal verder opgevolgd worden.
  • in overleg met de NMBS het aantal deelfietsstallingen wordt bepaald;
    • deze werd reeds verfijnd en zijn te zien op aangepast plan in bijlage. 
  • de locatie van de ambulante handel wordt afgestemd met SW/MOB, rekening houdend met loopafstanden.
    • deze werd reeds verplaatst en zijn te zien op aangepast plan in bijlage.

Beleidsdoelstellingen

9 - Decentralisatie
2HOB01 - Hoboken speelt zijn troeven uit
2HOB0101 - We investeren in een goed onderhouden, fietsvriendelijk en groen district met plaats voor sport, spel en parkeren
2HOB010101 - Infrastructuur: aanleg en heraanleg openbaar domein
2HOB010101M01582 - SWOU12353 Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken)
2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0101 - De grote verbinding
2LMS010104 - Ambitieuze Modal Split (OV + fiets)
2LMS010104M01582 - SWOU12353 Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken)

Besluit

Het districtscollege hoboken beslist:

Artikel 1

Het districtscollege  keurt het definitief ontwerp (30 september 2021) voor wegeniswerken in de  Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken), district Hoboken, goed.  Het districtscollege vraagt om,  bijvoorbeeld door de materiaalkeuze, een  duidelijke afscheiding te voorzien tussen het voetpad en de Hobokense Polder.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20220222_12353_DO_signalisatieplan_1.pdf
  • 20220222_12353_DO_signalisatieplan_2.pdf
  • 20220222_12353_DO_signalisatieplan_3.pdf
  • 20210930_12353_DO_4-8_NT_GP_OV_SIM.pdf