Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Projectdefinitie, concept en mobiliteitsvoorwaarden
Projectdefinitie, concept | goedkeuring college | 23 oktober 2020 17 november 2020 | 8889 271 |
Affectatie naar openbaar domein | goedkeuring gemeenteraad
| 26 april 2021 | 258 |
Definitief ontwerp | goedkeuring college
| 11maart 2022 | 2077 |
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8889) keurde het college de projectdefinitie, concept en mobiliteitsvoorwaarden goed voor de uitvoering van de wegeniswerken aan de stationsomgeving Hoboken.
Op 17 november 2020 (jaarnummer 271) keurde het districtscollege de projectdefinitie en concept goed.
Op 26 april 2021 (jaarnummer 258) keurde het gemeenteraad de affectatie van een strook grond, gelegen in de Schroeilaan, naar het openbaar domein goed.
Op 11 maart 2022 (jaarnummer 2077) keurde het college het definitief ontwerp goed voor de uitvoering van de wegeniswerken aan de stationsomgeving Hoboken.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt het definitief ontwerp ter goedkeuring voor.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling maakte een definitief ontwerp op. Er werden ten opzichte van de projectdefinitie en concept de volgende fundamentele wijzigingen aangebracht:
Parkeerbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans voor wagens van 108 plaatsen in de bestaande toestand naar 102 plaatsen in de nieuwe toestand ten gevolge van het verkeersveilig en comfortabel inrichten voor alle weggebruikers in deze stationsomgeving.
Het definitief ontwerp resulteert in een parkeerbalans voor fietsen van 100 plaatsen in de bestaande toestand naar 220 plaatsen in de nieuwe toestand.
Bomenbalans
Het definitief ontwerp resulteert in een positieve bomenbalans. De 10 bestaande bomen worden gerooid en er komen 51 nieuwe bomen en 11 meerstammige struiken bij.
Ongeveer 21% (= 2970m²) van het plangebied blijft onverhard. Benaderd 6% (=845m²) is halfverhard in grasbetondallen. Het totale projectgebied is 14097m² groot.
Hemelwaterplan
Op 19 januari 2018 (jaarnummer 501) keurde het college het hemelwaterplan goed.
De Vlaamse wetgeving en het hemelwaterplan van de stad Antwerpen stellen dat maximaal moet worden gestreefd naar bronmaatregelen om hemelwater op te vangen en te verwerken.
De stationsomgeving van Hoboken ligt in een zone waar het rioleringsstelsel optimaal gemengd aangelegd moet worden. Voor deze zone wordt een gemengd systeem in combinatie met doorgedreven bronmaatregelen (hergebruik, infiltratie, buffering ) voorgesteld.
In de volgende fase zullen de ontwerpmaatregelen opgenomen worden die nodig zijn om de infiltratie en buffering toe te passen die nodig zijn volgens de berekeningen en regels zoals beschreven in het hemelwaterplan.
Omgevingsvergunning
Voor deze werken is een omgevingsvergunning vereist.
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties gecoördineerd.
De Berkenrodelei is een lokale straat.
Het voor deze opdracht vereist budget is voorzien op 2HOB010101M01582/224/5062500000/2300 voor Hoboken en 2LMS010104M01582/224/5153000000/ 2300.
5 juli 2021
Het districtscollege keurt het definitief ontwerp (30 september 2021) voor wegeniswerken in de Berkenrodelei, Schroeilaan (Stationsomgeving Hoboken), district Hoboken, goed. Het districtscollege vraagt om, bijvoorbeeld door de materiaalkeuze, een duidelijke afscheiding te voorzien tussen het voetpad en de Hobokense Polder.