Terug
Gepubliceerd op 23/05/2023

2023_DRHO_00025 - Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

districtsraad Hoboken
ma 22/05/2023 - 19:30 Raadszaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Paul De Ranter, districtsschepen; Carine Leys, districtsschepen; Christel Schepers, districtsraadslid; Maria Snijders, districtsraadslid; Carolyn Krekels, districtsschepen; Abderrahim Badri, districtsraadslid; Tineke Elst, districtsraadslid; Sibel Gyuler, districtsraadslid; Tim Joye, districtsraadslid; Hilde Laureys, districtsraadslid; Guy Milis, districtsraadslid; Tom Peeters, districtsraadslid; Alfred Gorrebeeck, districtsraadslid; Elisabeth Van Dyck, districtsraadslid; Emile Smets, districtsraadslid; Koenraad Cassiers; Ineke Pycke, Districtssecretaris

Afwezig

Elke Heylen, districtsraadslid; Guido Verveckken, districtsraadslid; El Hassane Aarab, districtsraadslid; Ine Van de kerkhove, waarnemend districtssecretaris

Verontschuldigd

Kathelijne Toen, districtsburgemeester; Tom De Boeck, districtsschepen; Yeliz Citak, districtsraadslid; Geert Pichal, districtsraadslid

Secretaris

Ineke Pycke, Districtssecretaris
2023_DRHO_00025 - Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring 2023_DRHO_00025 - Strategisch Ruimteplan Antwerpen - Voorontwerp. Advies - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.

Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).

Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.

Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855)  keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.

Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed. 

Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.

Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed. 

Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.

Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.

Juridische grond

Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.

Regelgeving: bevoegdheid

Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:              

Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.

Argumentatie

Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA. 

De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit. 

De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA  en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal. 

Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA. 

Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.

De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.

In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.

Het betreft de krachtlijnen:

  • De Antwerpse bouwshift: transformatie als hefboom voor vernieuwing;
  • Sterke wijken met een hoge leefbaarheid;
  • Van stadsbrede tot lokale groenblauwe en duurzame versterking;
  • Ringstad met Ringparken als complementen op de werf van de eeuw;
  • Gerichte verdichting rond multimodale knopen;
  • Verweven waar het kan, scheiden waar nodig.

Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.

De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.

Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen.  Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.

Beleidsdoelstellingen

5 - Woonstad
2WNS03 - Ruimtelijke ordening
2WNS0302 - Plannen
2WNS030201 - Strategisch ruimteplan Antwerpen

Besluit

De districtsraad hoboken beslist:

Artikel 1

De districtsraad adviseert het voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen als volgt:

De districtsraad van Hoboken erkent de waarde en de nood aan de grote principes die zijn opgenomen in dit document.

Toch is dit document naar ons aanvoelen niet voldragen :

  1. De gebruikte data lijken ons niet meer actueel. Een co-creatie tussen de stad en haar districten had hier een meerwaarde kunnen zijn. Zo is er bv. nog sprake van groentekorten in het centrum van Hoboken maar door de her aanleg van het MP fase 1 en recentelijk de Louisalei is dit reeds achterhaald.
  2. De visie op kantoren is goed uitgewerkt maar we vinden geen visie terug betreffende scholen, sportinfrastructuur, jeugd- en culturele voorzieningen. Als we de stad leefbaar willen houden zou hier best ook een visie rond worden ontwikkeld.
  3. Dit document geeft goed weer wat we al weten of wat er in de pijplijn zit zoals bv de Kaaien, Linkeroever en de Ringparken, maar wat met de toekomst van de andere delen van de stad.
  4. Op pg 145 staat dat de 20ste eeuwse gordel het potentieel heeft om het grootste deel van de groei inzake inwoners, voorzieningen en tewerkstelling op te vangen. Toch is de visie rond de 20ste eeuwse gordel het minst uitgewerkt. Alle districten in de rand hebben andere noden en uitdagingen en dienen dan ook zo te worden opgenomen in het SRA.

Verder wil de districtsraad van Hoboken nog specifieke opmerkingen maken betreffende het district Hoboken:

  1. We begrijpen de keuze niet om Hoboken, Kiel en Wilrijk als 1 stedelijke kern te beschouwen. Hoboken heeft als district meer dan 40.000 inwoners. Het district Hoboken wil dan ook blijvend als een autonome identiteit  beschouwd worden, zonder verdere afbouw van publieke voorzieningen en met een visie voor het aanpakken van de tekorten zoals  bv een sport en recreatiecluster in open ruimte.
  2. Het SRA zal een kader scheppen voor een doeltreffende “wijkgerichte” aanpak. Momenteel is er echter weinig terug te vinden over de verschillende wijken. Wij vragen dan ook om bij de verdere ontwikkeling van het SRA zeker rekening te houden met de verschillen tussen de “stad” en de “rand”, maar zeker ook tussen de verschillende districten in de rand.
  3. Graag hadden we een verdere uitwerking gezien van de Scheldeoevers voor het stuk tussen Blue Gate en Umicore. De binding van de stad met de Schelde stopt o.i. niet op het Zuid. Ook Hoboken wil zijn band met de Schelde optimaliseren. De Hobokense Polder moet optimaal beschermd blijven.
  4. Het district Hoboken wenst ook betrokken te worden bij de beslissing rond de inzet van eventuele S.O.K.’s die voortvloeien uit nieuwe ruimtelijke uitvoeringsplannen in Hoboken.
  5. Het district Hoboken verwacht dat de geografische omschrijving van de wijken correct wordt gehanteerd. Zo ligt het “Valaar” bv in Wilrijk en het “Kiel” in Antwerpen.
  6. In het SRA wordt kort over hoogbouw gesproken om de groei aan te kunnen en de groene ruimtes te vrijwaren. Hier hebben we begrip voor. Welke wijken in Hoboken zouden hiervoor in aanmerking komen en op welke manier zal de leefbaarheid en de draagkracht van de wijk mee in rekening worden genomen? Een duidelijk visie voor Hoboken Noord en de Stuyvenbergwijk, 2 wijken met veel tekorten, dringt zich zeker op.
Om positief af te sluiten geven wij graag mee dat het district Hoboken meer dan bereid is om de verdere ontwikkeling van dit plan samen aan te pakken.

Artikel 2

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.

Bijlagen

  • 20230310 SRA_Voorontwerp_FV goedgekeurd_low res_FINAL.pdf