Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Artikel 7§5 bepaalt dat als de voorzitter van de gemeenteraad tijdelijk afwezig is, hij zijn bevoegdheid schriftelijk kan opdragen aan een gemeenteraadslid. Dit gemeenteraadslid neemt dan het voorzitterschap waar gedurende de periode van afwezigheid.
Artikel 120 stelt dat artikel 7 van toepassing is op de verkiezing van de voorzitter van de districtsraad, met dien verstande dat "de gemeenteraad" wordt gelezen als "de districtsraad", "het gemeenteraadslid" wordt gelezen als "het districtsraadslid", "de voorzitter van de gemeenteraad" wordt gelezen als "de voorzitter van de districtsraad", (…) "schepen" wordt gelezen als "districtsschepen", "burgemeester" wordt gelezen als "districtsburgemeester” (…).
De districtsraad neemt kennis van de tijdelijke afwezigheid van de voorzitter van de districtsraad en de opdracht tot vervanging.
Het voorzitterschap van de zitting van de districtsraad wordt waargenomen door districtsschepen en raadslid Paul De Ranter.
De districtsraad keurt de notulen van 24 april 2023 goed.
Op 19 december 2014 (jaarnummer 13003) keurde het college het evaluatierapport over het strategisch Ruimtelijk Structuurplan Antwerpen (s-RSA) goed; de gemeenteraad nam er op 26 januari 2015 (jaarnummer 37) kennis van.
Op 22 februari 2016 (jaarnummer 109) keurde de gemeenteraad de doorstartnota van het s-RSA, met als titel “We geven de stad van morgen Ruimte” goed. De doorstartnota vormde de eerste fase van het totale vernieuwingsproces van het s-RSA zoals opgenomen in het evaluatierapport. De onderzoeksfase vormde de tweede fase en liep van 2016 tot en met 2018. De resultaten uit deze onderzoeksfase werden gebundeld in een inspiratienota. De derde en laatste fase bevat de effectieve opmaak van het nieuwe Strategische Ruimteplan Antwerpen (SRA).
Op 4 mei 2018 (jaarnummer 4144) keurde het college de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" goed.
Op 5 juni 2020 (jaarnummer 4855) keurde het college de selectieleidraad GAC_2020_01116 voor de opmaak van het SRA goed en keurde eveneens goed dat hiervoor een mededingingsprocedure met onderhandeling werd uitgeschreven met Europese bekendmaking.
Op 23 oktober 2020 (jaarnummer 8843) keurde het college de selectie van kandidaten en het bestek GAC_2020_01116 voor het opmaken van het SRA goed.
Op 26 maart 2021 (jaarnummer 2493) keurde het college de gunning voor het Strategisch Ruimteplan, op basis van bestek GAC_2020_01116, aan TV BUUR cvba – Rebelgroup Advisory Belgium nv – Sweco Belgium nv, goed.
Op 20 december 2021 (jaarnummer 730) keurde de gemeenteraad de formele start van het planproces voor het SRA goed.
Op 14 januari 2022 (jaarnummer 322) keurde het college de conceptnota voor het SRA en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goed.
Op 10 maart 2023 (jaarnummer 1175) keurde het college het voorontwerp SRA goed.
Artikels 2.1.11, 2.1.12 en 2.1.13 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, die de procedure voor de opmaak van een gemeentelijk beleidsplan ruimte vastleggen.
Artikel 138 van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017:
Naast de beslissingsbevoegdheden waarover de districtsraad beschikt op grond van dit decreet, heeft de districtsraad een algemene adviesbevoegdheid voor alle aangelegenheden die betrekking hebben op het district. De districtsraad kan bij reglement die algemene adviesbevoegdheid of delen ervan overdragen aan het districtscollege.
Begin 2022 werden de conceptnota en de kennisgevingsnota van het plan-MER voor het SRA goedgekeurd. De conceptnota bevat de krijtlijnen van het toekomstig ruimtelijk beleid dat Antwerpen wil vastleggen in het SRA.
De drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad uit de Inspiratienota "Ruimte geven aan de stad van morgen" werden in de conceptnota verder uitgewerkt. De centrale ambitie van de conceptnota is om de meest leefbare stad te zijn met een hoge levenskwaliteit.
De conceptnota bevat de strategische visie met een tijdshorizon tot 2040. Ook werd een blik op twee beleidskaders gegeven: een onderzoek naar het ruimtelijk instrumentarium ter uitvoering van het SRA en een onderzoek over de stedelijke ruimte rond het Albertkanaal.
Gedurende 2022 werd de conceptnota verder uitgewerkt in een voorontwerp SRA.
Inhoud van het voorontwerp SRA
De grote inhoudelijke lijnen die in de conceptnota werden uitgezet, bleven behouden in het voorontwerp, maar werden aangevuld en aangepast op basis van de adviesronde begin 2022 en bijkomend onderzoek ter onderbouwing van het SRA.
De strategische visie in het voorontwerp SRA is een verdere uitwerking van de strategische visie in de conceptnota SRA en vertrekt vanuit de ambitie van Antwerpen als meest leefbare stad van Vlaanderen met een hoge levenskwaliteit voor haar bewoners en bezoekers. De thematische en gebiedsgerichte benadering is behouden in de drie stedelijke lagen Levendige Woonstad, Veerkrachtig Landschap en Slimme Netwerkstad en de zeven deelgebieden: Schelde, Over de Ring, Intra Muros, Linkeroever, de 20ste-eeuwse gordel, de Noordelijke districten en de Kanaalzone.
In de uitwerking van het voorontwerp is gekozen om één beleidskader uit te werken, het beleidskader "Ruimte geven aan de Stad van Morgen".
In dat beleidskader worden de zes krachtlijnen van de strategische visie uitgewerkt.
Het betreft de krachtlijnen:
Door het SRA op te bouwen rond de strategische visie en dat beleidskader is er een duidelijk verband tussen de visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de stad voor de lange termijn en de operationalisering van die visie op de middellange termijn.
De keuze om slechts een beleidskader uit te werken komt voort uit voortschrijdend inzicht in de inhoudelijke en procedurele mogelijkheden van een ruimtelijk beleidsplan en de adviesronde over de conceptnota.
Het voorontwerp SRA wordt aan een adviesronde onderworpen. In het najaar van 2023 wordt het ontwerp SRA voorlopig vastgesteld en wordt het plan aan een openbaar onderzoek onderworpen. Begin 2024 wordt het SRA definitief opgeleverd.
De districtsraad adviseert het voorontwerp Strategisch Ruimteplan Antwerpen als volgt:
De districtsraad van Hoboken erkent de waarde en de nood aan de grote principes die zijn opgenomen in dit document.
Toch is dit document naar ons aanvoelen niet voldragen :
Verder wil de districtsraad van Hoboken nog specifieke opmerkingen maken betreffende het district Hoboken:
In het kader van het decreet lokaal cultuurbeleid stelt de stad een strategische meerjarenplanning op waarin de beleidsprioriteiten van het lokaal cultuurbeleid worden uitgewerkt. ‘Iedereen vindt in Antwerpen een veelzijdig lokaal cultuuraanbod en het forum om zichzelf te ontplooien’ is de strategische doelstelling die in de meerjarenplanning opgenomen werd voor de uitwerking van het lokaal cultuurbeleid.
De concrete uitwerking van deze centrale strategische doelstelling gebeurt grotendeels in de districten, de cultuurwerking in de districten vormt de basis van het lokaal cultuurbeleid.
De stad Antwerpen is in de bestuursorganen van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Hoboken vertegenwoordigd. Bij gemeenteraadsbesluit van 25 maart 2019 (jaarnummer 165) werd de heer Tom De Boeck aangeduid als afgevaardigde namens de stad in de algemene vergadering.
Op 28 januari 2019 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 42) het bestuursakkoord voor de legislatuur 2019 - 2024 voor de stad Antwerpen goed. Dit staat in het teken van de grote verbinding, niet enkel op vlak van mobiliteit, maar ook in de geesten. Centraal staat het sterker, veiliger en warmer maken van onze stadsgemeenschap. Ook bij lokaal cultuurbeleid staat deze legislatuur in het teken van verbinding met het schrijven van dit masterplan Culturele Ontmoeting.
Cultuurcoördinatoren gaven in verkennende gesprekken aan dat er nood is aan samenwerking over districtsgrenzen heen en aan een geactualiseerde visie op lokaal cultuurbeleid. Deze nood ontstond uit het wegvallen van de sturing en controle door de Vlaamse Overheid in 2016 (wijzigingen in het Decreet Lokaal Cultuurbeleid), de opdeling van bevoegdheden over stad en districten en gedeelde maatschappelijke en organisatorische uitdagingen. Het masterplan is het resultaat van een traject waarin de cultuurcoördinatoren samen consensus hebben gezocht naar wat de lokale cultuurwerkingen van de verschillende districten verbindt, welke gemeenschappelijke waarden ze willen hanteren en welke strategische doelen ze willen delen. Ze zijn hierover in dialoog gegaan met interne en externe stakeholders, waaronder de cultuurschepenen, bestuurscoördinatoren van de districten, de raden van bestuur van de vzw’s lokaal cultuurbeleid, medewerkers lokaal cultuurbeleid en cultuurantennes.
Met het bericht van 8 mei 2023 meldt de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Hoboken dat op 14 juni 2023 een algemene vergadering zal plaatsvinden met volgende agendapunten:
Het decreet van 6 juli 2012 houdende het stimuleren van een kwalitatief en integraal lokaal cultuurbeleid.
Op 15 december 2014 keurde de gemeenteraad (jaarnummer 954) de nieuwe statuten van de vzw Lokaal Cultuurbeleid district Hoboken goed.
Op 26 mei 2015 (jaarnummer 288) werd de samenwerkingsovereenkomst tussen de stad en de vzw lokaal Cultuurbeleid district Hoboken en de wijziging van artikel 44 in de statuten goedgekeurd door de gemeenteraad.
De gemeenteraad keurde vervolgens op 25 maart 2019 (jaarnummer 246), 16 december 2019 (jaarnummer 745) en op 14 december 2020 (jaarnummer 738) de verlenging van deze samenwerkingsovereenkomst goed. Op 20 december 2021 (jaarnummer 748) keurde de gemeenteraad de verlenging tot en met 31 december 2025 van deze samenwerkingsovereenkomst goed.
Artikel 246 § 4 van het Decreet lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad bij de samenstelling van de organen rekening kan houden met de samenstelling van de districtsraad voor zover de gemeentelijke vennootschap, vereniging of stichting belast is met de verwezenlijking van welbepaalde beleidsuitvoerende taken van gemeentelijk belang die uitsluitend bevoegdheden van het district betreffen. De vertegenwoordigers in de algemene vergadering handelen overeenkomstig de instructies van de districtsraad.
In het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden gecoördineerd. Artikel 2 bepaalt dat de districtsraad bevoegd is voor lokaal cultuurbeleid.
Het masterplan Culturele Ontmoeting omvat een gedeeld strategisch kader (missie, visie, waarden en krachtlijnen) en daarnaast een keuzemenu aan operationele doelstellingen waar districten al dan niet op kunnen inzetten op basis van hun context, eigenheid en prioriteiten.
Het vormt het fundament voor de gewijzigde statuten voor de vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid en de samenwerkingsovereenkomsten tussen stad en vzw’s Lokaal Cultuur- en Vrijetijdsbeleid. De krachtlijnen en operationele doelstellingen vormen de kapstok voor de jaarlijkse actieplannen lokaal cultuurbeleid. Dit zal de opportuniteiten voor districtsoverschrijdende samenwerkingen helder in kaart brengen. Het strategische en operationeel kader zal de basis vormen voor de transformatie naar een organisatievorm die de samenwerking tussen districten en de stad kan inbedden, meer specifiek een netwerkorganisatie.
Het masterplan Culturele Ontmoeting heeft als doel de slagkracht van het lokaal cultuurbeleid in elk district te verhogen. Het masterplan biedt een gemeenschappelijke taal en kader. Dit om enerzijds de uitvoering van de bevoegdheden van districten (zie ook college besluit binnengemeentelijke decentralisatie van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463)), met name programmatie en communicatie, en de bevoegdheden van de stad, met name personeel en patrimonium op elkaar af te stemmen. Anderzijds ondersteunt dit gedeeld beleidskader de districten om met elkaar samen te werken op strategische, tactisch en operationeel niveau. Dit masterplan nodigt uit om samen te werken en af te stemmen met andere districten en de stad.
Dit doet het tegelijkertijd met respect voor de gedecentraliseerde bevoegdheden en eigenheid van de (lokale) cultuurwerkingen en met behoud van het BIB-plan 2020-2025 (collegebesluit van 9 oktober 2020, jaarnummer 8347). Het strategisch kader heeft een tijdshorizon tot 2035 en is afgetoetst aan verschillende toekomstscenario’s. Hiermee ligt er dus ook een toekomstvisie voor de volgende bestuursperiodes.
De districtsraad keurt goed om aan het College van burgemeester en schepenen het advies te geven het Masterplan lokaal Cultuurbeleid goed te keuren.
De districtsraad neemt kennis van volgende agendapunten van de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Hoboken van 14 juni 2023:
De districtsraad geeft opdracht aan de stadsafgevaardigde of een plaatsvervanger, een ander lid van de districtsraad, op de algemene vergadering van vzw Lokaal Cultuurbeleid district Hoboken alle punten van de agenda goed te keuren.
Het districtscollege keurde op 15 maart 2022 (jaarnummer 73) het definitief ontwerp goed voor de heraanleg van de Adolf Greinerstraat.
Umicore en stad Antwerpen wensen te werken aan een oplossing voor de verkeers- en milieuproblematiek in de buurt.
Het college keurde op 24 juni 2022 (jaarnummer 5323) de principeovereenkomst tussen Umicore, district Hoboken en stad Antwerpen goed, betreffende de realisatie van de omleidingsweg in de Adolf Greinerstraat en de realisatie van de groene bufferzone in de wijk Moretusburg te Hoboken.
Dezelfde principeovereenkomst werd door het districtscollege Hoboken goedgekeurd op 28 juni 2022 (jaarnummer 162).
Decreet tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen
De naamgeving van straten wordt geregeld in het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen.
Het decreet van 28 januari 1977 tot bescherming van de namen van de openbare wegen en pleinen bepaalt in artikel 1 dat de gemeenteraad bevoegd is om de naam van openbare wegen en pleinen vast te stellen of te wijzigen.
Met het gemeenteraadsbesluit van 29 mei 2017 (jaarnummer 300) werden de bevoegdheden van de districtsraden vastgelegd. Voor het geven van nieuwe straatnamen is het district niet bevoegd, maar het kan op basis van artikel 138 van het Decreet lokaal bestuur wel advies uitbrengen over zaken die bovenlokaal zijn maar het district aanbelangen.
De bedrijfsterreinen van Umicore zijn gelegen aan beide zijden van de Adolf Greinerstraat in het district Hoboken. De verbinding tussen beide terreinen verloopt hoofdzakelijk door risicovolle oversteekbewegingen van treinen, vrachtwagens en speciaal vervoer over de bestaande straat. De Adolf Greinerstraat is een “hoofdindustrieweg” die verschillende industrieterreinen verbindt in Hoboken en Hemiksem waardoor ook zeer zwaar doorgaand verkeer over deze as verloopt.
Om de verkeersveiligheid en doorstroming in het gebied en de interne veiligheid naar het bedrijfsterrein te verbeteren wenst Umicore samen met stad Antwerpen en district Hoboken aan een oplossing te werken. Umicore wil daarvoor de beide bedrijfsdelen met elkaar verbinden en de Adolf Greinerstraat omleiden langs de achterzijde van het terrein (zijde spoorlijn), dit zowel voor het auto- als fietsverkeer. Er komt langs de nieuwe omleidingsweg een vrijliggend fietspad dat ter hoogte van de Curiestraat overgaat in een fietsstraat om dan ter hoogte van het Wolplein aan te sluiten op de heraanleg die het district Hoboken vooropstelt.
De districtsraad van Hoboken adviseert om de omleidingsweg van de Adolf Greinerstraat (gele zone op plan in bijlage) officieel te benoemen als Adolf Greinerstraat.
orgaan | datum | |
aanvraag straatnaamgeving | 4 oktober 2022 | |
advies district | districtsraad | 22 mei 2023 |
voorlopige goedkeuring | gemeenteraad | 26 juni 2023 |
openbaar onderzoek | juli 2023 | |
definitieve goedkeuring | college | augustus 2023 |
De districtsraad geeft gunstig advies om de omleidingsweg van de Adolf Greinerstraat (gele zone op plan in bijlage) te benoemen als Adolf Greinerstraat.
De Dokter Jennerstraat in het district Hoboken:
Op 21 maart 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Dokter Jennerstraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Dokter Jennerstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 15 mei 2020 (jaarnummer 4360).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Steynstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 11 maart 2022 (jaarnummer 2110).
De Jules Pauwelsstraat in het district Hoboken:
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jules Pauwelsstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 juli 2022 (jaarnummer 5814).
De Antwerpsesteenweg in het district Hoboken:
Op 17 november 2022 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Antwerpsesteenweg om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Antwerpsesteenweg in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 22 april 2022 (jaarnummer 3238).
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de IJskelderstraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in de collegezitting van 8 oktober 2021 (jaarnummer 8173).
De schriftelijke vraag van raadslid Tim Joye aan Carine Leys werd ingediend op 15/04/2023. De antwoordtermijn verstreek op 15/05/2023
Artikel 58 van het Basisreglement Bestuurlijke Organisatie regelt de procedure voor het stellen van schriftelijke vragen door raadsleden aan leden van het uitvoerend bestuur.
Het lid van het college waaraan de vraag werd gesteld, dient de vraag binnen de 30 dagen schriftelijk te beantwoorden. Na het verstrijken van die termijn wordt de onbeantwoorde schriftelijke vraag toegevoegd aan de agenda van de eerstevolgende gemeenteraadszitting. Op deze zitting zal het lid van het college de vraag mondeling beantwoorden.
De schriftelijke vraag werd mondeling beantwoord op 22 mei 2023.
Geachte schepen,
er is hier in de districtsraad al herhaaldelijk gesproken over de noodzaak om tramlijnen 2 en 4 te behouden en allebei tot aan de Kioskplaats te laten rijden. We moeten de argumenten hier niet herhalen vermits we over dit onderwerp met meerderheid en oppositie op dezelfde lijn zitten.
Het tramplan van de vervoerregioraad werd afgevoerd en nieuw studiewerk werd aangekondigd. Maar jammer genoeg worden we nu geconfronteerd met problemen met de sporen op de Antwerpsesteenweg en werd als een tijdelijke oplossing het traject van lijn 2 beperkt tot de Zwaantjes. Deze situatie dreigt nog lang te zullen duren, vermits grote werken nodig zijn.
Ondertussen doorlopen de plannen voor de heraanleg van de Kioskplaats en Lelieplaats hun gewone traject. De start van de werken is gepland voor 2024. We denken dat het heel belangrijk is om in deze fase te laten vastleggen dat een halte (en dus twee perrons!) voor beide lijnen moet ingetekend worden. Dat het met andere woorden van belang is om er voor te zorgen dat de tijdelijke situatie van nu, niet de definitieve situatie wordt. Het lijkt immers niet ondenkbaar dat men bij de Lijn er van uitgaat dat de Hobokenaren het nu wel gewoon zijn om altijd te moeten overstappen aan de Zwaantjes. Dat is zeker niet het geval. Er wordt nog steeds enorm veel geklaagd over deze situatie!
Onze vraag is dus: zijn de schepenen op de hoogte van hoe de tramhaltes op de vernieuwde Kioskplaats zullen ingericht worden? Is het nog steeds de bedoeling om de twee tramlijnen tot op de Kioskplaats te laten rijden? Zullen er twee perrons zijn? Hoe pakken jullie het aan om aan de vraag van zovele Hobokenaars tegemoet te komen?
Districtsraadslid Van Dyck houdt haar interpellatie.
Districtsraadsleden Gyuler, Milis, Joye, Smets, Laureys houden een tussenkomst.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Van Dyck houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
di 23/05/2023 - 10:10Geachte schepenen,
Vorig jaar rond deze tijd protesteerden heel wat bewoners van de Louisalei tegen de plannen voor de heraanleg van hun straat. Er kwam toen een extra info vergadering, maar aan de plannen kon toen niet veel meer veranderen aangezien de heraanleg bijna van start ging gaan. Wel beloofde schepen Leys om te ijveren voor het instellen van een zone 30 in de Louisalei.
Ons standpunt was al langer dat deze straat met gemengd verkeer met auto's, bussen en fietsen eigenlijk zone 30 zou moeten zijn. Het officieel instellen van een zone 30 laat immers toe om ook te handhaven.
De heraanleg is achter de rug. Onze vraag is dus of er zal ingegaan worden op de vraag om zone 30 in te stellen op de Louisalei.
Districtsraadslid Van Dyck houdt haar interpellatie.
Districtsraadsleden Verveckken houden een tussenkomst.
Districtsschepen De Ranter geeft antwoord op de vragen.
Districtsraadslid Van Dyck houdt nog een wederwoord.
Het volledige debat is opgenomen en digitaal raadpleegbaar via het stadsarchief.
di 23/05/2023 - 10:26