Het districtscollege vergaderde op 12 september 2023. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege keurt de notulen van 12 september 2023 goed.
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Het districtscollege vergaderde op 19 september 2023. Iedereen was aanwezig.
Het districtscollege keurt de notulen van 19 september 2023 goed.
Dienst | Taak |
Districtssecretaris | De notulen binnen de wettelijk voorgeschreven termijn te bezorgen aan de districtsraadsleden. |
Het reglement bestuurlijke organisatie van de stad Antwerpen voorziet de mogelijkheid voor het stadsbestuur en de districtsbesturen om regelmatig met elkaar in overleg te gaan. Aanvullend werd een nieuw samenwerkingsmodel stad-districten opgemaakt. Hiermee wordt het overleg tussen de tien besturen gekoppeld aan de beleids- en beheerscyclus, en wordt de vorm van het overleg afhankelijk gemaakt van de doelstelling ervan. Wanneer sprake is van het uitzetten of scherpstellen van een beleidsvisie, of wanneer overgegaan wordt tot evaluatie, houden de besturen een raad voor overleg.
Indien het gaat om het operationaliseren van een beleidsvisie, organiseert men een werkoverleg. In alle gevallen is het mogelijk om ter voorbereiding bilateraal overleg in te plannen. Als men alleen tot bedoeling heeft om informatie te laten doorstromen, wordt dit aangegeven met de term informatiesessie.
Het nieuwe samenwerkingsmodel laat toe om voorstellen tot beslissing te formuleren.
Artikel 27 van het basisreglement bestuurlijke organisatie stad Antwerpen goedgekeurd door de gemeenteraad op 25 februari 2019 (jaarnummer 130) bepaalt de modaliteiten van de raad voor overleg (het reglementair overlegorgaan tussen het college en de districtscolleges).
Conform het nieuwe samenwerkingsmodel worden de verslagen van het overleg tussen stad en districten ter kennisneming geagendeerd op het college en de districtscolleges.
Volgende Raad voor Overleg vond plaats:
Datum | Domein | Titel | Agendapunten |
28 juni 2023 | Publiek Domein | Publiek Domein - nutswerken | Toelichting procesoptimalisatie van de nutswerken |
Raad voor Overleg van 28 juni 2023 | Toelichting procesoptimalisatie van de nutswerken
|
Binnen de stad en de districten is het sinds vele jaren gebruikelijk om de bevolkingsregisters te consulteren om felicitaties en uitnodigingen te sturen naar inwoners naar aanleiding van hun (huwelijks)jubileum, maar ook voor andere doeleinden zoals het versturen van brochures naar welbepaalde doelgroepen (jeugd, senioren, ...) om bepaalde initiatieven of activiteiten aan te kondigen, het versturen van uitnodigingen naar nieuwe inwoners om hen te laten kennismaken met de stedelijke dienstverlening, enzovoort. Sinds enige tijd rijst de vraag over de wettelijke mogelijkheden en beperkingen waarover de gemeenten en hun mandatarissen beschikken om de bevolkingsregisters te raadplegen.
Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.
Omzendbrief BB 2011/2 van 1 juli 2011 van de Vlaamse minister van bestuurszaken betreffende de raadpleging van de bevolkingsregisters voor interne doeleinden.
Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 16 juli 1992 betreffende het verkrijgen van informatie uit het bevolkingsregister en uit het vreemdelingenregister bepaalt dat de gemeentelijke diensten en de diensten die afhankelijk zijn van het OCMW de bevolkingsregisters alleen kunnen raadplegen voor interne doeleinden.
Met brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als 'gemeentelijke diensten' moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen.
Artikel 131 van het lokaal decreet bepaalt dat de handelingen van de districtsraden, van het districtscollege en van de voorzitter niet in strijd mogen zijn met de Grondwet, de wetten en de besluiten van de federale overheid, de decreten, de ordonnanties, de reglementen en de besluiten van de gewesten en gemeenschappen, noch met de besluiten van de provinciale overheden, noch met de besluiten van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.
Raadplegen
In zijn omzendbrief van 1 juli 2011 stelt de Vlaams minister van Bestuurszaken dat onder 'het raadplegen van de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister' uitdrukkelijk wordt verstaan: "het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister zonder dat de bedoelde diensten rechtstreeks toegang krijgen tot de bevolkingsregisters of het rijksregister. Deze rechtstreekse toegang blijft exclusief voorbehouden voor de gemeentelijke diensten die daartoe de nodige machtiging hebben verworven".
De toelevering van de informatie uit de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister gebeurt door de gemeentelijke diensten die gemachtigd zijn om zich toegang te verschaffen tot de bevolkingsregisters en het rijksregister.
Met brief van 30 september 2013 laat Vlaams minister van Bestuurszaken weten dat de federale minister van oordeel is dat de diensten van de districten als 'gemeentelijke diensten' moeten worden beschouwd in de zin van artikel 5 van het voormelde KB, gelet op het feit dat ze specifieke gemeentelijke bevoegdheden uitoefenen. Deze diensten kunnen bijgevolg de bevolkingsregisters raadplegen voor doeleinden die verband houden met de hen toegewezen specifieke bevoegdheden. In dergelijke gevallen hoeft de raadpleging van de bevolkingsregisters door de diensten van de districten niet het voorwerp uit te maken van een gemeenteraads- of een collegebeslissing.
In het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van een specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen (bijvoorbeeld voor het uitnodigen van jubilarissen, of nieuwe inwoners van het district) is een raadpleging van de bevolkingsregisters door het districtscollege evenwel enkel mogelijk indien dit geregeld wordt in een gemeenteraads- of collegebeslissing, net zoals dit geldt voor het college van burgemeester en schepenen en voor het OCMW-bestuur.
Het college keurde op 8 november 2013 (jaarnummer 11253) goed dat dat de gemeentelijke diensten in zijn opdracht de bevolkingsregisters kunnen raadplegen telkens deze raadpleging kadert in de uitvoering van beslist en geregeld beleid inzake specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen binnen de bevoegdheden van stad, OCMW en districten als openbaar bestuur.
Het districtscollege keurt in uitvoering van voornoemde collegebeslissing goed dat het raadplegen van de bevolkingsregisters noodzakelijk is in de uitvoering van beslist en geregeld beleid binnen de bevoegdheden van het district als openbaar bestuur.
Voorwaarden
Beslist en geregeld beleid
Het districtscollege keurde een aantal acties goed in het kader van een specifiek doelgroepenbeleid of van specifieke communicatie met sommige bevolkingsgroepen. Om deze beslissingen te kunnen uitvoeren is het noodzakelijk voor volgende acties over de respectieve gespecifieerde gegevens uit de bevolkingsregisters en/of vreemdelingenregisters te kunnen beschikken:
Het districtscollege geeft opdracht aan Ondernemen en Stadsmarketing/ Loketwerking de gevraagde gegevens uit het bevolkingsregister en/of het vreemdelingenregister te bezorgen aan de districtsadministratie.
Fase | Actie | Datum | Jaarnummer |
Bestek GAC/2020/01434 | |||
Bestek en procedure | Goedkeuring college | 15 januari 2021 | 386 |
Publicatie | 18 januari 2021 | ||
Gunning | Goedkeuring college | 9 april 2021 | 2930 |
Toewijzingsbrief | 30 april 2021 |
Op 9 april 2021 (jaarnummer 2930) gunde het college de raamovereenkomst "onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen, perceel 3 – cluster Zuid, districten Borgerhout, Berchem, Wilrijk en Hoboken", aan de firma VHP Wegenbouw bvba, Steenborgerweert 20 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434.
De sluiting opdracht werd verzonden op 30 april 2021 met ingangsdatum 3 mei 2021.
Het districtscollege wenst in de Broydenborglaan het fiets- en voetpad te vernieuwen.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling legt de opdracht SWPR13508B ter goedkeuring voor.17 juni 2016 – Wet inzake overheidsopdrachten:
Met de collegebeslissing van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd.
Artikel 11 bepaalt dat het districtscollege bevoegd is voor lokale straten en pleinen.
In het gemeenteraadsbesluit van 31 mei 2021 (jaarnummer 309) werden de bovenlokale locaties vastgesteld. Broydenborglaan is een lokale straat.
Artikel 56 §3, 4°van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 stelt dat het college bevoegd is voor het voeren van de plaatsingsprocedure, de gunning en de uitvoering van overheidsopdrachten.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4° 5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521), binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Voor de uitvoering van deze werken maakte de bedrijfseenheid Stadsontwikkeling, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01434, de opdracht SWPR13508B op, voor een bedrag van 118.613,14 EUR (exclusief btw).
Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget (in EUR):
Ten late van | Gunning | Herziening en VH | 21% btw | Totaal |
District Hoboken | 118.613,14 | 43.650,80 | 34.075,43 | 196.339,37 |
Uitvoeringstermijn: 25 werkdagen.
Prijsherziening: volgens raamovereenkomst.
herziening en overschrijding VH | periode van opmaak: mei 2023 | ||
posten bitumineuze verhardingen | 11.212,60 | 30,84% | actuele prijsherziening |
posten exclusief bitumineuze verhardingen | 20.576,89 | 25,64% | actuele prijsherziening |
overschrijding VH | 11.861,31 | 10% |
bestelbonnummer | Ten laste van | bedrag |
4005573283 | district Hoboken | 196.339,37 |
Het districtscollege keurt de opdracht SWPR13508B, Broydenborglaan, district Hoboken, onderhouds- en herstellingswerken aan monoliete verhardingen
goed voor een bedrag van 118.613,14 EUR (exclusief btw).
De werken worden uitgevoerd door de firma VHP Wegenbouw bvba, Steenborgerweert 20 te 2060 Antwerpen, met ondernemingsnummer 0822.942.060, op basis van bestek GAC/2020/01434, Perceel 3. Rekening houdend met de btw, prijsherzieningen en de eventuele overschrijding van de vermoedelijke hoeveelheden (VH) bedraagt het vast te leggen budget 196.339,37 EUR.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Opdracht SWPR13508B Broydenborglaan VHP Wegenbouw bvba Ondernemingsnummer: 0822.942.060 | 196.339,37 EUR | budgetplaats:5062500000
budgetpositie:224 functiegebied:2HOB010101M02821 subsidie:SUB_NR fonds:Intern begrotingsprogramma:2HO090200 budgetperiode:2400 | 4005573283 |
De Jules Destréestraat in het district Hoboken:
Op 28 augustus 2023 werd een aanvraag ingediend door een bewoner van de Jules Destréestraat om een voorbehouden parkeerplaats voor personen met een handicap in te richten.
Een aangepast aanvullend verkeersreglement wordt opgesteld:
De parkeerbalans blijft ongewijzigd.
De districtsraad geeft gunstig advies over het ontwerp van een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer voor de Jules Destréestraat in het district Hoboken, ter vervanging van het aanvullend reglement, goedgekeurd in het college van 30 oktober 2015 (jaarnummer 9106).
Op 8 januari 2021 (jaarnummer 163) besliste het college om de raamovereenkomst GAC/2020/01203 voor het leveren, plaatsen en herstellen van draadafsluitingen, afsluitingen in staalmat en poorten te gunnen aan de firma Verbruggen NV, Venakkerstraat 10 bus 1, 2400 Mol, ondernemingsnummer 0430.726.124.
Artikel 43 §4 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten bepaalt dat als een raamovereenkomst is gesloten met één enkele deelnemer, de erop gebaseerde opdrachten aan hem worden gegund volgens de in de raamovereenkomst gestelde voorwaarden.
Met het collegebesluit van 17 augustus 2007 (jaarnummer 10513) besliste het college om de bevoegdheden waarover het beschikt op grond van artikels 57 §3, 4°,5° en 6° van het Gemeentedecreet en op grond van het gemeenteraadsbesluit van 25 juni 2007 (jaarnummer 1521) binnen de beleidsdomeinen van de districten, over te dragen aan de districtscolleges met ingang van 1 oktober 2007.
Met het collegebesluit van 12 mei 2017 (jaarnummer 4463) werden de bevoegdheden van de districtscolleges vastgelegd. Het districtscollege is bevoegd voor de aanleg, heraanleg en het onderhoud van lokale pleinen met sportaccommodatie (artikel 3), en de aanleg, heraanleg en het onderhoud van lokale speelterreinen (artikel 4).
Op 31 mei 2021 (jaarnummer 309) heeft de gemeenteraad de lijst met bovenlokale locaties goedgekeurd. De terreinen die in aanmerking komen voor dit besluit, zijn lokale speelterreinen.
Eind 2021 werd de ballenvanger rond het trapveld van het Majoor Maelfaitplein vernieuwd. Het materiaal dat toen werd gebruikt, bestond uit gaasdraad. Dit werd courant toegepast onder en boven het nylonnet. Achteraf bleek dit materiaal niet opgewassen te zijn tegen de hoge graad van vandalisme aan het pleintje. Zo werd de ballenvanger achter het doel dat grenst aan het voetbalveld van Sokah in het voorjaar 2023 opnieuw vernield. Hierdoor is het beter om de ballenvanger te vervangen door staalmatten.
De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling stelt voor om, op basis van de raamovereenkomst GAC/2020/01203, een nieuwe deelopdracht HO02 goed te keuren en een beschikbaar krediet van 8.158,91 EUR (btw inbegrepen) te voorzien. De werken zullen uitgevoerd worden door de firma Verbruggen NV, Venakkerstraat 10 bus 1, 2400 Mol, ondernemingsnummer 0430.726.124.
Het district Hoboken maakte voor deze werken bestelbon 4005573624 op voor een bedrag van 8.158,91 EUR (btw inbegrepen).
Het districtscollege keurt de deelopdracht GAC/2020/01203/HO02 goed voor het vervangen van de ballenvanger op het Majoor Maelfaitplein, district Hoboken, voor een bedrag van 6.742,90 EUR + 1.416,01 EUR (21% btw) = 8.158,91 EUR. Op basis van bestek GAC/2020/01203 kunnen de werken uitgevoerd worden door de firma Verbruggen NV, Venakkerstraat 10 bus 1, 2400 Mol, ondernemingsnummer 0430.726.124.
De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
Omschrijving | Bedrag | Boekingsadres | Bestelbon |
Leveren, plaatsen en herstellen van draadafsluitingen, afsluitingen in staalmat en poorten GAC/2020/01203/HO02 BOAD2023 0053 vast te leggen op |
8.158,91
EUR |
budgetplaats: 5061500000 budgetpositie: 220 functiegebied: 2HOB010106A00000 subsidie: SUB_NR fonds: INTERN begrotingsprogramma: 2HO090740 budgetperiode: 2300 |
4005573624 |