Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_CBS_07722 - Ondersteuning. Evenementen - Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning Sint intrede. Zaterdag 18 november 2023. Steenplein en Grote Markt - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 03/11/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07722 - Ondersteuning. Evenementen - Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning Sint intrede. Zaterdag 18 november 2023. Steenplein en Grote Markt - Goedkeuring 2023_CBS_07722 - Ondersteuning. Evenementen - Organisatie, logistieke en financiële ondersteuning Sint intrede. Zaterdag 18 november 2023. Steenplein en Grote Markt - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

In de zitting van 25 juni 2018 (jaarnummer 445) keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst met de VRT goed om de Sinterklaasintredes te organiseren van 2018 tot en met 2024.

De gemeenteraad keurde op 28 november 2022 (jaarnummer 665) de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020 – 2025 goed waarin de nominatieve ondersteuning werd goedgekeurd. 

Juridische grond

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 82) keurde de gemeenteraad het aangepaste evenementenkader goed.

Op 14 december 2020 (jaarnummer 751) keurde de gemeenteraad het retributiereglement op inname van het openbaar en privaat domein van de stad Antwerpen voor evenementen, en manifestaties 2021-2025 goed.  

Op 16 december 2019 (jaarnummer 715) keurde de gemeenteraad het gebruiksreglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.  

Op 6 maart 2023 (jaarnummer 92) keurde de gemeenteraad het aangepaste retributiereglement betreffende de logistieke ondersteuning van evenementen, filmopnames en fotoreportages 2020-2025 goed.

Op 14 december 2022 (jaarnummer 753) keurde de gemeenteraad het retributiereglement voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van straatmeubilair goed. 

Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen.  

Het Kaderbesluit basisprincipes ondersteuningsbeleid goedgekeurd door de gemeenteraad op 26 oktober 2020 (jaarnummer 595). 

Regelgeving: bevoegdheid

Overeenkomstig artikel 56 §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur is het college bevoegd voor de daden van beheer over gemeentelijke inrichtingen en eigendommen. 

Volgens artikel 56 §3, 3° van het Decreet lokaal bestuur is het college bevoegd voor  het financiële beheer, met behoud van de toepassing van de bevoegdheden van de gemeenteraad. 

Argumentatie

Dit jaar komt de Sint op zaterdag 18 november 2023 aan op het ponton aan het Steenplein in de stad Antwerpen. De effectieve aankomst is voorzien rond 13.45 uur. De live uitzending start rond 13.30 uur. De opbouw start op donderdag 16 november 2023. De afbraak gebeurt onmiddellijk na het evenement en wordt grotendeels op zaterdag 18 november 2023 afgerond.

De officiële ontvangst en begroeting door de burgemeester gebeuren op het ponton aan het Steenplein. Hierna wandelt de Sint verder richting Grote Markt. Vanaf de Ernest Van Dijckkaai wordt de gebruikelijke stoet gevormd om dan verder via de Suikerrui naar de Grote Markt te gaan. Tot slot is er de traditionele speech op het balkon van het stadhuis. De locatie onder de hangars rechts van de helling van het Zuiderterras zijn door de werf niet meer bruikbaar. Het grootste deel van de backstage zal verhuizen naar de zijkant van het Steen, kant Noorderterras. 

Om het publiek zo goed mogelijk te informeren, wordt de locatie en de route verspreid via de verschillende kanalen van VRT en de stad Antwerpen.
Op de Grote Markt wordt een scherm geplaatst om iedereen de mogelijkheid te bieden de aankomst van de Sint goed te volgen. Er staat eveneens een podium waar de kinderen vanaf 13.00 uur kunnen genieten van onder andere een optreden van de KetnetBand en andere figuren uit Ketnet-series. De beelden op het scherm op de Grote Markt zijn zonder geluid aangezien op dat moment de KetnetBand daar optreedt. 

Er zullen verschillende tolken Vlaamse Gebarentaal aanwezig zijn op de Grote Markt die instaan voor een simultane vertaling van zowel de liedjes van de KetnetBand, als van de speech van de Sint. Deze tolken zullen tijdens de speech te zien zijn op het scherm op de Grote Markt. 

Programma:

uurprogramma
13.00 uurde wachtende kinderen genieten van een optreden van de KetnetBand op de Grote Markt
13.30 uurstart van de live uitzending
13.45 uurstart aanmeren van de de boot aan het ponton
14.00 uurcast en pieten zetten voet aan wal, Sint aan het ponton, begroeting door de burgemeester en vorming van de stoet 
14.30  uuraankomst voorste deel van de stoet op de Grote Markt en begroeting vanop het balkon van het stadhuis 
15.00 uureinde van de live uitzending


De intrede van de Sint wordt op zaterdag 18 november 2023 live uitgezonden op één vanaf 13.30 uur. Er zijn verschillende herhalingsuitzendingen waarvan er één wordt getolkt voor doven en slechthorenden.

Een volledig veiligheidsdossier wordt opgesteld door de firma To B-Seen in overleg met politie en brandweer.

De stad Antwerpen verleent haar medewerking door:

  • inzet van personeel en middelen;
  • de buurtbewoners en horeca rond het parcours te informeren aan de hand van een bewonersbrief;
  • terrasinperking van horecazaken en handelspanden om de veiligheid op het parcours te kunnen garanderen; 
  • gratis gebruik van de parking op de Ortheliuskaai en het Steenplein;
  • inzet van de dienst Stadsbeheer/Bijzondere Opdrachten en Feestmateriaal voor leveren, plaatsen en ophalen van nadars langs het parcours en op de site, feestmateriaal, watervoorzieningen en elektriciteitsmateriaal; 
  • inzet van de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging voor leveren en ledigen van afvalcontainers en het reinigen van het parcours en de eventsite vooraf en na afloop; 
  • inzet van de dienst Stadsontwikkeling/Beheer en Operaties/Interventies voor het verwijderen van banken en ander stadsmeubilair;
  • inzet van de dienst Stadsbeheer/Groen en Begraafplaatsen van twee tractors met bestuurder;
  • het betalen van de vergoeding voor de inzet van de eerste hulppost, het opstellen en verdelen van de bewonersbrieven en de tolken Vlaamse Gebarentaal;
  • het bemiddelen van het gratis ter beschikking stellen van een aantal omkleedruimtes voor de deelnemers aan de stoet.

Verkeersmaatregelen:

1. Parkeerverbod:

  • van donderdag 16 november 2023 tot en met zaterdag 18 november 2023: het volledige Steenplein;
  • van donderdag 16 november 2023 tot en met zaterdag 18 november 2023: de Ernest Van Dijckkaai tussen de Suikerrui en de Vleeshuisstraat;
  • op zaterdag 18 november 2023: de Jordaenskaai tussen de Vleeshuisstraat en de Burchtgracht.

2. Algemeen rijverbod:

  • van donderdag 16 november 2023 tot en met zaterdag 18 november 2023: het volledige Steenplein;
  • op zaterdag 18 november 2023: de Scheldekaaien tussen Sint-Jansvliet en Sint-Pietersvliet;
  • op zaterdag 18 november 2023: de as Oude Beurs, Braderijstraat, Zilversmidstraat en Gildekamerstraat.  

De site van de Sint intrede wordt na het evenement onmiddellijk gereinigd door de dienst Stadsbeheer/Stadsreiniging. Zij volgen de stoet met een veegwagen.

De waterbus, het veer en andere gebruikers kunnen niet aanmeren aan het ponton Steenplein tussen 11.00 uur en 14.30 uur omdat dit exclusief in gebruik zal genomen worden in functie van de Sint intrede.

De voorbije jaren waren er tijdens de Sint intrede bedrijven die in de onmiddellijke omgeving van de evenementensite reclame maakten zonder betalend partnership aan te gaan. Dit is oneerlijke concurrentie ten opzichte van de bedrijven waarmee de VRT wel een partnership heeft aangegaan. Deze betalende partners zijn nodig om het evenement realiseerbaar te houden. Daarom wordt toestemming gevraagd om binnen onderstaande perimeter op zaterdag 18 november 2023 geen ambulante standen of reclameacties op het openbaar domein toe te laten.
De perimeter omvat volgende straten:

  • Steenplein;
  • de volledige Scheldekaaien tussen Sint-Jansvliet en Sint-Pietersvliet; 
  • Suikerrui en alle naastgelegen straten tussen de Vlasmarkt en de Palingbrug; 
  • de Grote Markt en naastgelegen straten.

Via de website van Ketnet en de stad Antwerpen wordt de bezoekers aangeraden met het openbaar vervoer naar de stad Antwerpen te komen. Op deze websites wordt ook de website 'Slim naar Antwerpen' vermeld. 

Het evenement heeft een open karakter en richt zich tot alle Antwerpenaren en bezoekers van de stad Antwerpen. Het evenement heeft een grote uitstraling. Het is ondertussen een vaste waarde op de Antwerpse evenementenkalender geworden en bracht de voorbije jaren telkens meer dan 10.000 bezoekers (gezinnen met jonge kinderen) naar de stad Antwerpen. Het was telkens weer een kwalitatief sterk, familiegericht evenement.

Door dit evenement en zijn rechtstreekse uitzending is de stad Antwerpen ondertussen alom gelinkt aan de jaarlijkse intrede van de Sint. De uitzending heeft een breed bereik en brengt gedurende anderhalf uur lang de stad Antwerpen op een mooie en gezinsvriendelijke manier op de nationale televisie.

Dit evenement wordt volgens het evenementenkader zoals goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 6 maart 2023 (jaarnummer 00082) ingedeeld in categorie 2 (publiek evenement in co-organisatie met de groep stad Antwerpen) en wordt dus vrijgesteld van alle kosten en retributies (inname openbaar domein, inname ligplaats in de stadshaven, logistiek materiaal, transport van materiaal en dienstverlening per type (afval, bulkmateriaal, elektriciteit, water), nutsverbruik, lediging en reiniging afvalcontainers, opkuis, parkeerverbodsborden en verwijderen straatmeubilair).  

Algemene financiële opmerkingen

Op 27 november 2015 (jaarnummer 9832) keurde het college het algemeen principe voor het uitbetalen van toelagekredieten exploitatiebudget aan derden goed. 

De ondersteuning zal enkel uitbetaald worden wanneer er geen openstaande, niet-betwiste, vervallen schulden zijn ten aanzien van de stad Antwerpen.

Het correcte ondersteuningsbedrag voor 2023 zal pas gekend  zijn op moment dat de gezondheidsindex van oktober 2023 bekend is. De berekening van het ondersteuningsbedrag werd vastgelegd in artikel 3.3 van de samenwerkingsovereenkomst tussen VRT  en de stad Antwerpen.  In de aanpassing van het meerjarenplan 7 worden de bijkomende middelen voorzien. Er volgt nog een bijkomend besluit om het saldo vast te leggen.

De volgende kosten werden reeds goedgekeurd door de administratief goedkeurder:

  • hulppost van Vyvex bv, Heiligstraat 139, 2620 Hemiksem, ondernemingsnummer 0534.772.084 voor 1.100,00 EUR  met bestelbonnummer 4005573887;
  • doventolken SignUp en Co vzw, Helleweide 20 te 2930 Brasschaat, ondernemingsnummer 0889.735.468 voor 1.355,00 EUR met bestelbonnummer 4005573888.

De kosten van de KetnetBand zijn voor rekening van VRT. 

De kosten voor het veiligheidsdossier worden door de productiemaatschappij Sylvester Productions gedragen. 

De gemeenteraad keurde op 28 november 2022 (jaarnummer 665) de zesde aanpassing van het meerjarenplan 2020 – 2025 goed. Daarin werd de nominatieve ondersteuning goedgekeurd. Voor de organisatie van de Sint intrede en in het kader van de samenwerkingsovereenkomst wordt er met dit besluit een ondersteuning toegekend en uitbetaald aan de VRT ten bedrage van 163.902,00 EUR.

De uitbetaling zal gebeuren in één bedrag, na ontvangst van de betoelagingsaanvraag van de VRT.

Adviezen

Mobiliteitsadvies en ondersteuning Geen advies ontvangen
Ambulante handel Gunstig onder voorwaarden

met standaardvoorwaarden.

Agev-overleg - Noodplanning Gunstig onder voorwaarden

De voorwaarden en richtlijnen zoals besproken in het AGEV overleg van 3 oktober 2023 en de eventuele bijkomende voorwaarden van de hulp- en veiligheidsdiensten dienen gevolgd te worden.

Stadshavendienst Gunstig onder voorwaarden

De gemeenteraad van de stad Antwerpen keurde op 26 april 2021 het politiereglement voor het stadshavengebied (PRSH) goed (https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/stadshaven/richtlijnen-en-regelgeving/politiereglement-voor-het-stadshavengebied).

Dit politiereglement legt de regels vast voor het gebruik van de watervlakken in het stedelijk havengebied met als doel het bewaren van de openbare rust en veiligheid in dit gebied.

De organisator dient het politiereglement van het stedelijk havengebied te kennen evenals het politiereglement van de Beneden-Zeeschelde. Daarnaast dient hij de standaardvoorwaarden van de Stadshaven voor het organiseren van evenementen en filmopnames, te allen tijde strikt na te leven (https://www.antwerpen.be/nl/overzicht/stadshaven/richtlijnen-en-regelgeving/evenementen-in-de-stadshaven).

Bijzondere aandacht wordt gevraagd voor de hierin opgenomen 10-meterzone vanaf de waterrand die steeds obstakelvrij dient te zijn.

Bijkomend worden volgende extra voorwaarden opgelegd:

  • rederij Flandria dient asap het nodige te doen om de ligplaats aan het ponton Steenplein en Cruiseponton (afbouw) aan te vragen via het e-formulier, procedure hen gekend;
  • de organisator/evenementenregisseur dient het nodige te doen om de vaste gebruikers van het ponton Steenplein correct te informeren van het tijdsframe van niet beschikbaar zijn van het ponton op 18 november ek. De Stadshaven dient meegenomen te worden in deze communicatie zodoende dat wij op de hoogte zijn van de nieuwe ligplaats planning in functie van ad-hoc gebruikers;
  • de organisator/evenementenregisseur dient het nodige te doen om, wanneer gewenst, een sperring van de Schelde aan te vragen bij het GNA;    
  • wat betreft de productiezone 'Cruiseterminal' in Het Steen dient de organisator rekening te houden met het bezoek van de Cruiseterminal door de Europese Commissie in de week van 13 november ek. in het kader van de inspectie van deze internationale passagiersterminal;
  • wat betreft de redding te water: indien BZA na operationele input meegeeft dat het vakkundig en veilig is om te meren langs het Cruiseponton (incl. uitvoeren horizontale evacuatie) is dit voor de dienst Stadshaven in orde als alternatief voor het ponton Margueriedok dat op dit ogenblik onbeschikbaar is als in- en ontschepingsplaats voor de nood- en hulpdiensten. De organisator dient bij de dienst Stadshaven de code van de noordpoort te bevragen voor gebruik op 18 november ek. gezien de Stadshaven geen weekendbezetting heeft voor het verlenen van toegang;
  • de busparking cruisegerelateerd dient te allen tijde gevrijwaard te worden evenals de logistieke zone in het kader van de cruiseorganisatie thv de noordelijke toegangsbrug van het Cruiseponton (evenementenfiche in bijlage).
Bestuurszaken/Stadhuis Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

AG Vespa Gunstig onder voorwaarden

Orteliuskaai. Zolang er geen andere evenmenten doorgaan lijkt me dit geen probleem. Hou er wel rekening mee dat de toegang en gebruik busparking voor cruiseterminal steeds vrij moet worden gehouden eveneens de werfzone restauratie hangars.

Business en innovatie Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

Taxi's Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden. 

Visit Gunstig onder voorwaarden

Het Velo-station in de Wisselstraat moet bereikbaar blijven. Indien niet mogelijk moet dit daags na het evenement opnieuw worden opengesteld.


Milieuvergunningen Gunstig onder voorwaarden

Het gemiddelde geluidsniveau (gemeten als LAeq,15min) mag niet hoger zijn dan 85dB(A).

Dierenwelzijn Gunstig onder voorwaarden

De stedelijke dienst dierenwelzijn heeft kennis genomen van het evenement Sint Intrede 2023 dat plaatsvindt op 18 november 2023 in 2000 Antwerpen en verleent positief advies op voorwaarde dat volgende richtlijnen strikt worden nageleefd:

Het paard moet volgende verzorging krijgen: 10 minuten rust na een werktijd van 60 minuten, het paard moet tijdens de rust voldoende beschermd zijn tegen extreme weersomstandigheden en moet voldoende drinkwater krijgen.

Het aanwezige dier wordt niet blootgesteld aan geluid dat het angstig of onrustig maakt.

Het aanwezige dier wordt na het evenement terug gebracht naar de vertrouwde omgeving.

De organisator zorgt ervoor dat de veiligheid en het welzijn van het aanwezige dier niet in het gevaar komt.

De organisator moet een contract hebben met een dierenarts die altijd bereikbaar is voor het geval het dier medische hulp nodig heeft.

Er is permanent toezicht door deskundig personeel op de interactie tussen mens en dier.

Het advies van de stedelijke dienst dierenwelzijn wordt integraal opgenomen in het collegebesluit.

Brandweer - Preventie Gunstig onder voorwaarden

De organisator dient de standaardvoorwaarden voor evenementen van Brandweer Zone Antwerpen alsook de hieronder bijgevoegde extra voorwaarden strikt na te leven.

Link naar standaardvoorwaarden:

https://www.antwerpen.be/info/52d5051a39d8a6ec798b45ac/brandpreventieevenementen

Bijkomende voorwaarden en info bij de standaardvoorwaarden nr. 2321 - wand of omheining van uitsluitend volledig losse en met de hand verplaatsbare elementen.

Steenplein:

Aan de doorgangen voor het publiek door de wandelzone van de Sint, zijn stewards aanwezig die in geval van nood de nadars open zetten zodat de uitgangen vlot bereikbaar worden voor het publiek. De brandweg langs het Steen dient te allen tijde vrij te zijn en met de correcte draaicirkels (binnenstraal 11 en buitenstraal 15m) ingetekend te worden.

Alle nooduitgangen en doorgangen doorheen de nadars dienen op hoogte gesignaleerd worden met tekstaanduiding en pictogrammen zodat deze te allen tijde zichtbaar zijn.

Grote Markt:

In functie van de nuttige oppervlakte van de Grote Markt adviseert Brandweer Zone Antwerpen om het maximaal aantal personen dat tegelijkertijd aanwezig is, te beperken tot 4000 personen.

Voor de overige betrokken delen bij het evenement adviseert Brandweer zone Antwerpen om het maximaal aantal personen dat tegelijkertijd aanwezig is, te beperkten tot max. 2 personen per nuttige bruikbare m.

Het meubilair van de terrassen (tafels en stoelen) van Den Engel en Den Bengel dient binnen 1 minuut verwijderd te kunnen worden. Er mogen geen vaste opstellingen (bijv. ingeboorde parasolsteunen,) geplaatst worden die de doorgang van de hulpdiensten belemmeren en/of vertragen.

Er dient tussen het podium de achterliggende gevels een vrije zone van minimaal 6,5 meter gegarandeerd te worden. In deze zone mag niets opgesteld staan.

De herassen en/of nadars om en rond het podium en rond het LED-scherm aan het Stadhuis, mogen niet slotvast verbonden worden. De organisatie neemt de nodige maatregelen zodat deze afsluitingen binnen 1 minuut geopend kunnen worden om de doorgang van de hulpdiensten mogelijk te maken.

Suikerrui:

Ter hoogte van De Buildrager aan de zijkant van het Stadhuis (Suikerrui) dient tussen beide grasperken de verharde zone vrij te zijn om te kunnen dienen als opstelplaats. Er is een minimale vrije breedte en hoogte van 4m vereist (6m breedte voor opstellen nodig). Er kunnen geen obstakels voor deze opstelplaats opgesteld worden daar de onderdoorgang niet voldoende hoog is. Obstakels dienen zo geplaatst te worden dat zij geen hindernis vormen (draaistralen).

Aandacht bij standaardvoorwaarden nr. 2324 - grote tijdelijke inrichting (kraam, tent, container, wagen, kermisexploitatie, tribune, podium of gelijkaardig) met meer dan een gelijkvloers niveau of een totale oppervlakte groter dan 60 m (meer dan 100 personen) of - voor een tribune - met meer dan 100 zit- of staanplaatsen.

Steenplein - noodtrap en podium over de waterkeringsmuur; de organisator dient een attest betreffende de stabiliteit te kunnen voorleggen welke opgesteld werd door een onafhankelijk erkend keuringsorganisme. De noodtrap mag niet als tribune gebruikt worden en dient te allen tijde vrij te blijven om ingezet te kunnen worden als nooduitgang.

De organisator moet voor het podium een attest betreffende de stabiliteit kunnen voorleggen opgesteld door een onafhankelijk erkend keuringsorganisme.

De overige constructies (kranen, kabelbanen, (reclame)torens,) dienen gekeurd te worden door een onafhankelijk erkend keuringsorganisme.

De constructies op de volledige site dienen afdoende beschermd en/of afgeschermd te worden zodat het niet mogelijk is om erin te klimmen.

Aandacht bij standaardvoorwaarden nr. 2383 - potentieel risico-evenement

De organisator neemt de nodige en voldoende maatregelen op het gebied van massabeheersing (crowd control) om drummen en gevaarlijk dichte concentraties van personen in het publiek te voorkomen en tijdig ongedaan te maken.

De organisator weet op elk moment hoeveel publiek aanwezig is op de afgesloten evenementensite. Bij oververzadiging van de afgesloten evenementensite communiceert de organisator dit op verschillende locaties naar het publiek (indien nodig ook buiten de evenementensite).

De organisator zorgt voor systeem van publieksinformatie dat eenvoudige boodschappen aan het publiek kan bezorgen. De informatiebronnen zijn strategisch opgesteld zodat ze kunnen bijdragen tot de massabeheersing.

Gadgets, snoepgoed, dienen uitgedeeld te worden aan het publiek. Het is niet toegestaan om deze in het publiek te gooien.

district Antwerpen Gunstig onder voorwaarden

* Huwelijken op vrijdag en zaterdag moeten ongehinderd kunnen blijven doorgaan.

* Duidelijke afspraken maken met dienst Burgerlijke stand over het aan- en afrijden van trouwsuites op de Grote Markt.

Politiezone Antwerpen - Openbare orde - evenementen Gunstig onder voorwaarden

Gunstig met standaardvoorwaarden.

EFMF - evenementen Gunstig advies
Groendienst Gunstig advies

Het evenement is te gast in de groene omgeving van het park. Om het evenement te verzoenen met de draagkracht van het park & in het belang van de huidige en toekomstige parkbezoekers zijn beschermende maatregelen nodig. Om deze reden worden in het vergunningsdocument duidelijke, te respecteren, voorwaarden opgelijst met betrekking tot vereiste documenten, mobiliteit, infrastructuur activiteit, milieu veiligheid. Schade zal altijd worden aangerekend. Hieronder vindt u de gedetailleerde voorwaarden van de groendienst.

1. Vereiste documenten

  • De organisator bezorgt een inplantingsplan met aanduiding van: publiekszones, alle installaties/voorzieningen, stockage van materialen, toegangen en wegen gebruikt voor leveringen, opbouw en afbraak, zones waar rijplaten worden gelegd, aanvoer van water/afvoer van afvalwater.
  • De organisator voorziet een slecht weer scenario (enkel voor middelgrote en grote evenementen).

2. Rondgang

  • Ten laatste drie weken voor de opbouw van het evenement heeft een rondgang plaats met de groendienst op vraag van de organisator.
  • Ter plaatse worden de nodige afspraken gemaakt die bindend zijn, waar nodig wordt het inplantingsplan aangepast.
  • De organisator staat in voor een plaatsbeschrijving.

3. Mobiliteit

  • Leveren, lossen en laden enkel via de bestaande wegen en zoals weergegeven op het inplantingsplan.
  • De maximale snelheid van 20km/uur wordt altijd en overal gerespecteerd.
  • Gewichtsbeperking tot 3,5 ton, tenzij anders afgesproken.
  • Verplichte steward(s) die het verkeer in het park in goede banen leiden (zowel bij opbouw, afbraak als tijdens het evenement).
  • Er mag nergens in het park worden geparkeerd (met uitzondering van foodtrucks mits goedkeuring in de evenemententoelating, en enkel op verharde zones zoals aangeduid in het inplantingsplan).
  • Er mag niet met voertuigen op gazons, in de beplanting of in de wortelzone van bomen gereden of gestationeerd worden. Indien dit niet te vermijden is moeten er rijplaten voorzien worden die op het ingeplantingsplan worden ingetekend.

4. Infrastructuur en activiteit

  • Zware infrastructuur of zwaar materiaal moet op de bestaande verharding staan, of op rijplaten mits toelating en intekening op het inplantingsplan.
  • De organisator mag geen obstakels (verkeerspaaltjes, vuilbakken,...) verwijderen.
  • Spanriemen van tenten mogen de bomen niet raken en er mogen geen verankeringen aangebracht worden onder de kroonprojectie van bomen.
  • Onder de kruin van bomen mag niets geplaatst of opgesteld worden tenzij op rijplaten mits toelating en intekening op het intplantingsplan.
  • Er mag geen vuur worden gemaakt.
  • Geen ingrepen in de bodem (greppels, putten, inwerken materialen...)
  • Geen markeringen op of aan bomen of op de wegen.
  • Niets bevestigen aan groenelementen (bomen), tenzij mits toelating en onder voorwaarden.

5. Milieu en veiligheid

  • Stroomgeneratoren moeten met bijhorende tank op een lekbak geplaatst worden. Zij mogen nooit onder de kroonprojectie van bomen worden geplaatst.
  • Alle zwerfvuil afkomstig van het evenement of de opname moet onmiddellijk na afloop opgeruimd zijn, ook in omliggende zones buiten het evenement. Bij het niet naleven van deze voorwaarde worden de kosten voor de opkuis aan de organisator doorgerekend.
  • Geen glas (glazen en flessen) gebruiken om drank aan te bieden in de publiekszones.

6. Schade

  • Alle vermijdbare schade of onzichtbare schade die ondubbelzinnig blijkt uit de plaatsbeschrijvingen en die ontstaan is tijdens het evenement of tijdens opbouw of afbraak wordt aangerekend aan de organisator. Als er geen plaatsbeschrijving werd opgemaakt, wordt ervan uitgegaan dat alles voor aanvang in goede conditie is zonder recente schade.
  • Schade aan bomen na het evenement wordt volgens de geijkte VVOG-methode voor uniforme waardebepaling van bomen bepaald en doorgerekend aan de organisator.
  • Schade aan groen, parkelementen of meubilair wordt berekend op basis van de werkelijke kostprijs voor herstelling of vervanging.
MV_Volksgezondheid Gunstig onder voorwaarden

U dient te voldoen aan de voorwaarden zoals beschreven in de bijlagen van FOD Volksgezondheid. Er wordt een medisch dispositief geadviseerd dat bestaat uit: 2 ambulances, een hulppost met minimaal 3 hulpverleners en een verpleegkundige, 2 BLS-ploegen op het terrein.

Beleidsdoelstellingen

7 - Bruisende stad
2BRS03 - Evenementen
2BRS0303 - Gevarieerd evenementenaanbod / promotie A
2BRS030301 - Tradities en sterkhouders

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de effectieve organisatie door de stad Antwerpen en de VRT van de Sint intrede, zoals hierboven beschreven, op zaterdag 18 november 2023 in Antwerpen goed. De organisator dient hierbij de voorwaarden die in de adviezen worden vermeld na te leven. 

Artikel 2

Het college keurt de uitbetaling van de ondersteuning van 163.902,00 EUR goed aan De Vlaamse Radio- en televiesieomroeporganisatie nv, Auguste Reyerslaan 52 te 1030 Schaarbeek.

Artikel 3

Het college beslist om in afwijking van de betalingsregeling voorzien in het collegepunt van 27 november 2015 (jaarnummer 09823) het toelagebedrag eenmalig volledig uit te betalen.

Artikel 4

Het college keurt de afvaardiging goed van de burgemeester om de Sint te verwelkomen in Antwerpen op zaterdag 18 november 2023 tussen 12.00 uur en 15.00 uur.. 

Artikel 5

Het college keurt goed dat op zaterdag 18 november 2023  ambulante standen of reclameacties van mensen en/of ondernemingen die geen partnership hebben met de organisatie van de Sint intrede, niet worden toegelaten binnen deze perimeter:

  • Steenplein;
  • de volledige kaaien tussen Sint-Jansvliet en Sint-Pietersvliet; 
  • Suikerrui en alle naastgelegen straten tussen de Vlasmarkt en de Palingbrug; 
  • de Grote Markt en naastgelegen straten.

Artikel 6

Het college geeft opdracht aan:

DienstTaak
SB/BOF
  • gratis ter beschikking stellen van het aangevraagde materiaal;
  • gratis transport van het aangevraagde materiaal;
  • gratis opbouw en afbouw van het gevraagde materiaal;
  • gratis ter beschikking stellen van vuilniscontainers en de lediging ervan;
  • gratis ter beschikking stellen van stroom- en watervoorziening;
  • plaatsen van de nodige infoborden langs het parcours, de parkings, fietsenstallingen en op de site;
  • plaatsen van nadars langs het parcours.  
LP/OO/EV
  • toezicht houden tijdens het evenement;
  • maatregelen nemen voor het parkeervrij maken van de straten langs het parcours;
  • toelating voor het plaatsen van wegwijzers en signalisatie;
  • afsluiten van de gevraagde straten en locaties noodzakelijk voor de organisatie van het evenement;
  • begeleiding van de deelnemers;
  • bemanning van de kruispunten;
  • maken van mobiliteitsafspraken met De Lijn;
  • geen toelating verlenen voor terrasuitbreiding aan horecazakenuitbaters rond het parcours;
SB/GB
  • twee tractors ter beschikking te stellen; 
  • de nodige chauffeurs ter beschikken te stellen voor het besturen van de tractors.
OS/Horeca en detailhandel
  • de horeca langs het parcours informeren. 
MV/Toezicht
  • de terrasuitbreidingen aan de horecauitbaters langs het parcours verbieden tijdens de opbouw en tijdens het evenement zelf.
OS/Marketing en Communicatie
  • het opstellen en drukklaar maken van de bewonersbrief;
  • het drukken van de bewonersbrief;
  • de verdeling van de bewonersbrief;
  • bekendmaking van het evenement via de beschikbare stedelijke communicatiekanalen steeds mits toestemming van VRT.
SW/Mobiliteitsadvies en ondersteuning
  • bekendmaking van de mobiliteitsafhandeling via het kanaal 'Slim naar Antwerpen';
  • de parkinguitbaters langs het parcours informeren van de genomen verkeersmaatregelen. 

Artikel 7

De financieel directeur verleent zijn visum en regelt de financiële aspecten als volgt:
OmschrijvingBedragBoekingsadresBestelbon
Sint intrede VRT

De Vlaamse Radio- en televisieomroeporganisatie nv
Auguste Reyerslaan 52
1030 Schaarbeek

Ondernemingsnummer: 0244.142.664
rekeningnummer: BE89 3751 1173 4985
163.902,00 EURbudgetplaats: 5373000000
budgetpositie: 6496600
functiegebied: 2BRS030301A00000
subsidie: SUB_NR
fonds: INTERN
begrotingsprogramma: 2SA070719
budgetperiode: 2300
4505156688