Terug
Gepubliceerd op 06/11/2023

2023_CBS_07643 - Omgevingsvergunning - OMV_2023087712. Moerelei ZN. District Wilrijk - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 03/11/2023 - 09:00 digitaal
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Afwezig

Elisabeth van Doesburg, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07643 - Omgevingsvergunning - OMV_2023087712. Moerelei ZN. District Wilrijk - Weigering 2023_CBS_07643 - Omgevingsvergunning - OMV_2023087712. Moerelei ZN. District Wilrijk - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023087712

Gegevens van de aanvrager:

de heer Wim Mondelaers met als adres Turnhoutsebaan 457 bus 11 te 2140 Borgerhout (belgie)

Ligging van het project:

Moerelei ZN te 2610 Wilrijk (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 43 sectie A nrs. 573A, 573B en 574

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

plaatsen van een schuilhok en berging voor paarden

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/03/1977: beschermd cultuurhistorisch landschap: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/135021.

 

Vergunde toestand

-          functie:

  • braakliggend terrein;

-          inrichting:

  • onbebouwd perceel.

 

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • schuilhok en berging voor paarden;

-          bouwvolume:

  • 1 bouwlaag met plat dak;
  • bouwhoogte is 3,04 m, bouwdiepte is 4,95 m;

-          gevelafwerking:

  • deur en structuur in donkerbruin hout;

-          inrichting:

  • schuilhok in het midden van de wei.

 

Inhoud van de aanvraag

-          plaatsen van een berging en schuilhok voor paarden;

-          plaatsen van een watervat.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Agentschap voor Natuur en Bos/ Adviezen en Vergunningen Antwerpen

5 september 2023

11 september 2023

Ongunstig

Onroerend Erfgoed

5 september 2023

5 september 2023

Geen advies

 

Interne adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies

Stadsbeheer/ Groen en Begraafplaatsen

6 september 2023

6 september 2023

Stadsontwikkeling/ Onroerend Erfgoed/ Monumentenzorg

5 september 2023

4 oktober 2023

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een parkgebied. De parkgebieden moeten in hun staat bewaard worden of zijn bestemd om zodanig ingericht te worden, dat ze, in de al dan niet verstedelijkte gebieden, hun sociale functie kunnen vervullen, (Artikel 14 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is onverenigbaar met de bepalingen van het gewestplan.

Het voorstel voorziet een intensieve begrazing. In parkgebieden kan enkel extensieve begrazing worden toegestaan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De bouwcode is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).

Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt niet onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.
 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Het perceel waarover sprake, gelegen in parkgebied, maakt deel uit van het landschappelijk geheel gevormd door de domeinen Klaverblad, Cleydael en het kasteel van Hemiksem. Het landschappelijk geheel is opgenomen in de vastgestelde inventaris.

Omwille van deze redenen is er advies gevraagd aan het Agentschap voor Natuur en Bos en de stedelijke dienst Monumentenzorg.

 

Het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos is ongunstig gelet op het feit dat voorliggende aanvraag in strijd is met:

-          direct werkende normen:

  • artikel 13§4 en artikel 16 §1 Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21.10.1997(voorkomen van vermijdbare schade)
  • artikel 7 Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van nadere regels ter uitvoering van het decreet van 21.10.1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 23.07.1998

-          zorgplicht:

  • artikel 14 §1 Decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu van 21.10.1997

 

Het advies luidt als volgt: “In parkgebieden kan enkel extensieve begrazing worden toegestaan, wat inhoudt dat max. 2 GVE/ha en beperking van de begrazing in de tijd (geen jaarrondbegrazing!) toelaatbaar zijn. Voor voorliggende aanvraag met een begraasbaar blok van ca 1,5 ha zijn bijgevolg slechts 3 paarden toelaatbaar. De aanvrager beoogt op termijn 4 paarden te laten grazen (dit vermoedelijk jaarrond), waardoor er een te intensieve begrazing en overbetreding op het perceel zal ontstaan: het aanwezige historisch permanent grasland (= verboden te wijzigen vegetatie in parkgebied) wordt hierdoor gehypothekeerd. Bovendien zal de geplande constructie minstens 40 m² vegetatie innemen. In de aanvraag ontbreekt het luik vegetatievergunning en/of enige andere informatie die de impact op de aanwezige natuurwaarden en de inname van vegetaties onderzoekt.

 

Het dient te gaan om aan eenvoudig verwijderbare constructie. Betonnen funderingen (bv vloerplaten) worden niet toegestaan (met uitzondering van prefab puntfunderingen voor steunpalen, zijnde max. afmetingen: 30x30 cm onderaan, 10x10 cm bovenaan en hoogte 40 cm). Metalen overspanningen, tussenschotten en bergplaatsen of zolders voor opslag van hooi, stro, materialen worden ook niet toegestaan. De voorliggende aanvraag voldoet niet aan deze voorwaarden, gezien ze onder meer een afgesloten bergruimte omvat.

 

De oppervlakte van het schuilhok dient in verhouding te staan tot de begraasbare oppervlakte en de toelaatbare veebezetting (begrazingsdruk). Enkel de graasweiden die een aaneengesloten blok vormen met de weide waarop het schuilhok wordt aangevraagd, kunnen bij de berekening van de begrazingsdruk worden in rekening gebracht. Als hoger gesteld zijn slechts 3 paarden toelaatbaar. Voor grootvee (paarden, koeien) kan een vloeroppervlakte van 5 m² per dier toegestaan worden, wat inhoudt dat de vloeroppervlakte hier maximaal 15 m² mag bedragen. De voorliggende aanvraag omvat een constructie van 40 m² (8 x 5 m) en is veel te ruim. Zelfs zonder de berging is het schuilhok te ruim voorzien.

 

De schuilhokken dienen te worden ingeplant op de landschappelijk of ecologisch meest geschikte inplantingsplaats op het perceel. De aanplanting van een groenbuffer rond de constructie kan in landschappelijk waardevolle gebieden worden overwogen (wel enkel indien de buffer zodanig kan worden aangeplant dat de dieren er niet bij kunnen). Het is niet uit de aanvraag af te leiden waar op het perceel de aanvrager de constructie wenst in te planten. Een inplantingsplan van het volledige projectgebied ontbreekt.

 

Waardevolle kleine landschapselementen zoals poelen en bosjes dienen te worden uitgerasterd. Er dienen door de aanvrager ook de nodige maatregelen genomen te worden om bomen of struiken grenzend aan de weide of in de weide te beschermen tegen vraat door de dieren. Bomen die in de weide staan, dienen te worden uitgerasterd (omheining minstens 2 x 2m) om vraat en vertrappeling van de wortelaanzet te voorkomen. Op basis van de foto’s in aanvraagdossier is vast te stellen dat de aanwezige aanplantingen onvoldoende beschermd zijn en in tussentijd daardoor afgestorven.”

 

Indien uit de verplicht in te winnen adviezen blijkt dat het aangevraagde strijdig is met direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening, wordt de vergunning geweigerd of worden in de aan de vergunning verbonden voorwaarden waarborgen opgenomen met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving.

 

Een vergunning kan worden geweigerd indien uit een verplicht in te winnen advies blijkt dat het aangevraagde onwenselijk is in het licht van doelstellingen of zorgplichten die gehanteerd worden binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening.

 

Het advies van de stedelijke dienst Monumentenzorg luidt als volgt: “De wetenschappelijke waarde van dit landschap wordt in de eerste plaats bepaald door de aanwezigheid van heel wat microreliëf, het voorkomen van talrijke kleine landschapselementen, alsook door de restanten historisch stabiel loofbos. Daarnaast is er -dankzij de structuur en typische begroeiing- de nog mooi in het landschap herkenbare vallei van de Vliet, die doorloopt in zuidwestelijke richting. De meest dominante elementen in dit landschap zijn ongetwijfeld de kasteeldomeinen en bijhorende dreven. Begrensd door bewoning langs west- en noordzijde en industrie langs oost- en zuidzijde, vormt dit gebied, een belangrijk cluster van schaarse, groene ruimten aan de rand van het verstedelijkte gebied van Antwerpen. Gelet op de wetenschappelijke waarde van dit landschap dient het advies van het agentschap voor Natuur en Bos strikt gevolgd te worden.”

 

De eventuele voorwaarden, die dienen opgenomen te worden bij een eventuele vergunning, met betrekking tot de naleving van de sectorale regelgeving, wijzigen het ontwerp van het schuilhok substantieel en ontbreekt het aan informatie in voorliggende aanvraag die de impact op de aanwezige natuurwaarden en de inname van vegetaties onderzoekt. Aan het college zal bijgevolg voorgesteld worden om de aanvraag te weigeren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en direct werkende normen binnen andere beleidsvelden dan de ruimtelijke ordening.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

25 juni 2023

Volledig en ontvankelijk

5 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

4 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

2 februari 2024

Verslag GOA

23 oktober 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.