Terug
Gepubliceerd op 23/10/2023

2023_CBS_07248 - Omgevingsvergunning - OMV_2023061776. De Neufstraat 27. District Deurne - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07248 - Omgevingsvergunning - OMV_2023061776. De Neufstraat 27. District Deurne - Goedkeuring 2023_CBS_07248 - Omgevingsvergunning - OMV_2023061776. De Neufstraat 27. District Deurne - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023061776

Gegevens van de aanvrager:

Sander Jacobs - Elena Grauls met als adres Van Amstelstraat 104 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Ligging van het project:

De Neufstraat 27 te 2100 Deurne (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 30 sectie A nr. 541D5

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

bouwen van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis  

-          04/09/2020:  vergunning (2020082371) voor het bouwen van een kangoeroewoning (niet uitgevoerd, vervallen).

 

Bestaande toestand

-          inrichting:

  • braakliggend terrein met een oppervlakte van 353 m² tot de voorgevellijn.
  • één hoogstammige loofboom in de tuinzone (esdoorn).

Nieuwe toestand

-          functie: 

  • wonen (eengezinswoning);

-          bouwvolume:

  • gesloten bebouwing van 3 bouwlagen met souterrain;
  • plat dak van voorgevel tot 5,25 meter achter de voorgevel, overige 6,60 meter van het hoofdvolume afgewerkt met een licht hellend dak van 17,5°;
  • bruto vloeroppervlakte van 245,5 m².
  • kroonlijsthoogte van 10,32 m;
  • ophogen van de scheidingsmuur met de linker- en rechter perceelgrens.

-          gevelafwerking:

  • prefab betonnen gevelelementen in beton grijs;
  • rode gevelsteen met gemoffeld lichtgrijs aluminium schrijnwerk.

-          inrichting:

  • tuinzone van 264 m² met waterdoorlatend terras van 20 m²;
  • regenwaterput met een inhoud van 5000 liter;
  • septische put met een inhoud van 2000 liter.

 

Inhoud van de aanvraag 

-          bouwen van een eengezinswoning op een braakliggend terrein.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

Er werden geen adviezen gevraagd.

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied. De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving. (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)


De aanvraag is in overeenstemming met de verordening hemelwater. Bij nieuwbouw is de plaatsing van een of meer hemelwaterputten met een totale minimale inhoud van 5.000 liter verplicht, deze wordt voorzien conform § 1, hoofdstuk 4 Normen inzake de plaatsing van een hemelwaterput, artikel 9.

 

-          Conform § 2 van dit hoofdstuk, artikel 9 dient de hemelwaterput ook uitgerust te worden met een operationele pompinstallatie en een of meerdere aftappunten die het gebruik van het opgevangen hemelwater mogelijk maken, tenzij de aftappunten gravitair gevoed kunnen worden.

De noodoverloop van de hemelwaterput wordt aangesloten op een infiltratievoorziening of een buffervoorziening als die aanwezig of verplicht is overeenkomstig dit besluit.
 

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)


De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)


De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van de verordening voetgangersverkeer.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)


De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgend(e) punt(en):

  • artikel 19 Tuinafsluitingen:
    Het is onduidelijk hoe de voortuin met de aanpalende percelen zal afgesloten worden. De lage muur mag maximaal 1 meter hoog worden voorzien.
  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    Enkelvoudige scheidingsmuren dienen te worden opgericht in niet-geperforeerd, massief materiaal en dienen een minimale dikte van 0,18 meter te hebben. De nieuwe scheidingsmuren voldoen hier niet aan en hebben een dikte van 0,14 m.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.


Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

 

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).


Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd. Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd. Het project is niet gelegen in een signaalgebied. Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

 

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)


De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

 

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))


Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat het bouwen van een eengezinswoning op een braakliggend terrein. Het nieuwe pand is in harmonie met de kenmerkende woonfuncties in de De Neufstraat.

 

Schaal – ruimtegebruik – bouwdichtheid

In 2020 werd voor dit perceel een omgevingsvergunning (OMV_2020082371) verleend voor het bouwen van een kangoeroewoning. Dat project werd niet uitgevoerd. Voorliggende aanvraag betreft de nieuwbouw van een eengezinswoning die qua bouwdiepte en -hoogte, volumewerking en ontwerp van de voorgevel (grotendeels) gebaseerd is op het ontwerp van de vergunde kangoeroewoning.

Het betreft een splitlevel eengezinswoning met vier bouwlagen (-0,5, +0,5, +1,5 en +2,5) onder plat dak aan de voorzijde, en drie bouwlagen (0, +1 en +2) onder schuin dak aan de achterzijde. De woning heeft een bouwdiepte van 16,35 m op het gelijkvloers en 13,10 m op de verdiepingen. Het voorgestelde bouwvolume is verenigbaar met de goede ruimtelijke ordening. De bouwdieptes zijn aanvaardbaar en er blijft voldoende ruimte over voor een kwalitatieve tuinzone.

 

Artikel 19 van de bouwcode bepaalt dat de voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter. Tot de voortuinafsluiting behoren zowel de afsluiting langs openbare ruimte als afsluitingen tussen voortuinen onderling. Uit de tekeningen kan niet afgeleid worden hoe de voortuin zal afgesloten worden. Er wordt in voorwaarden opgelegd dat de voortuinafsluiting moet voldoen aan de bepalingen van artikel 19 van de bouwcode.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel wordt opgetrokken in rode baksteen met lichtgrijs aluminium buitenschrijnwerk. De dakrand, luifel, gevelbank en bloembakken in architectonisch beton verlevendigen de gevel en refereren naar de natuurstenen gevelelementen en -bekleding in de straat. De materiaal- en kleurkeuze is in harmonie met het straatbeeld.

Uit het gevelontwerp blijkt de leesbaarheid van de gevelgeleding als 3 bouwlagen, wat kenmerkend is in de omgeving.

 

Het gelijkvloers ligt half verzonken en heeft een fietsstalling aan de voorzijde. Dit wijkt af van artikel 12 (levendige plint) van de bouwcode. Aangezien het accent, de visibiliteit en het doorzicht op de bovenliggende bouwlaag ligt, kan deze afwijking op de bouwcode echter toegestaan worden. Het grote hoge raam verlevendigt de voorgevel en biedt voldoende interactie tussen de straat en de zitruimte.

 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

De ruime eengezinswoning (totale bruto-vloeroppervlakte van ca. 245,5 m²), omvat naast de leefruimtes drie slaapkamers, twee badkamers, een bureau en een atelier. In het souterrain is een fietsen- en afvalberging voorzien. Dankzij de verspringende vloerniveaus ontstaat een grote ruimtelijkheid in de woning, met overlangse doorzichten en doorzoneffecten. Grote raampartijen in de gevels, binnenramen, de open trap en vides zorgen voor licht en lucht en dragen bij aan het gevoel van ruimtelijkheid. De woning voldoet aan de actuele eisen wat betreft hinderaspecten, gezondheid en gebruiksgenot.

 

Artikel 34 van de bouwcode bepaalt dat enkelvoudige scheimuren dienen te worden opgericht in niet-geperforeerd, massief materiaal en dienen een minimale dikte van 0,18 meter te hebben. De nieuwe scheidingsmuren hebben slechts een dikte van 0,14 cm. Er wordt opgelegd in voorwaarden dat de scheidingsmuren moeten voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode.

 

Mobiliteitsimpact (onder andere toetsing parkeerbehoefte)

Het algemene principe is dat een bouwaanvraag in vele gevallen een parkeerbehoefte genereert. Om te vermijden dat de parkeerbehoefte (geheel of gedeeltelijk) wordt afgewenteld op het openbaar domein, dient het parkeren maximaal op eigen terrein te worden voorzien, het zogenaamde POET principe (Parkeren Op Eigen Terrein).

 

De parkeernormen uit de bouwcode artikel 30 (tabel) goedgekeurd door het college op 25 oktober 2014 en herzien op 1 maart 2018 vormen het beoordelingskader voor bouwen, verbouwen, vermeerderen van wooneenheden en functiewijzigingen. Wie niet op eigen terrein voorziet in de werkelijke parkeerbehoefte, dient hiervoor een compensatie te betalen.

 

Voorliggende aanvraag genereert een werkelijke parkeerbehoefte van 1 parkeerplaats.

 

Er wordt op een braakliggend perceel een eengezinswoning opgetrokken.

Bij projecten tot 5 wooneenheden is de parkeernorm 1.

 

De plannen voorzien in 0 nuttige autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Er wordt geen parkeerplaats voorzien.

 

Het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 0.

 

In een aantal gevallen genereert een aanvraag een werkelijke parkeerbehoefte maar kunnen de plaatsen om volgende stedenbouwkundige redenen niet (volledig) gerealiseerd worden:

 

Voorliggende aanvraag heeft betrekking op een pand met een perceelsbreedte van minder dan of gelijk aan 8 m. Volgens artikel 12 §3, 1° (Levendige plint) van de bouwcode is een toegangspoort voor een autobergplaats niet toegelaten.

 

Het (bijgestelde) aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 0.

 

Het aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt 1.

Dit is het verschil tussen het aantal autostal- en/of autoparkeerplaatsen volgens de werkelijke parkeerbehoefte en het aantal te realiseren autostal- en autoparkeerplaatsen.

 

Voor vergunningsaanvragen voor nieuwbouw van eengezinswoningen kan echter afgeweken worden van de berekening van de parkeerbehoefte zoals vermeld in bovenstaande tabel, indien realisatie van de parkeerplaatsen niet mogelijk is. Dit geldt tevens voor eengezinswoningen die boven winkelpanden ingericht worden.

Het bijgestelde aantal ontbrekende autostal- en autoparkeerplaatsen bedraagt dan 1 – 1 = 0.

 

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter, conform artikel 19 van de bouwcode.
  1. De scheidingsmuren moeten voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode en moeten een minimale dikte hebben van 0,18 meter.
  1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

30 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

29 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

27 januari 2024

Verslag GOA

9 oktober 2023

Naam GOA

Cynthia Steurs

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

  1. De voortuin moet afgesloten worden door een levende afsluiting, een muurtje of een hek met een hoogte van maximum 1 meter, conform artikel 19 van de bouwcode.
  1. De scheidingsmuren moeten voldoen aan de bepalingen van artikel 34 van de bouwcode en moeten een minimale dikte hebben van 0,18 meter.
  1. Na uitvoering van de werken te voldoen aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.