Terug
Gepubliceerd op 23/10/2023

2023_CBS_07246 - Omgevingsvergunning - OMV_2023092252. Bloemistenstraat 19. District Borgerhout - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 20/10/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Verontschuldigd

Jinnih Beels, schepen

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07246 - Omgevingsvergunning - OMV_2023092252. Bloemistenstraat 19. District Borgerhout - Goedkeuring 2023_CBS_07246 - Omgevingsvergunning - OMV_2023092252. Bloemistenstraat 19. District Borgerhout - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023092252

Gegevens van de aanvrager:

de heer Nordin Alami Akhrif met als adres Bloemistenstraat 17 te 2140 Antwerpen

Ligging van het project:

Bloemistenstraat 19 te 2140 Borgerhout (Antwerpen)

Kadastrale percelen:

afdeling 26 sectie B nr. 888R2

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

uitbreiden van een meergezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          23/06/2023: weigering (OMV_2022116268) voor het uitbreiden en renoveren van een meergezinswoning;

-          21/03/1957: toelating (179#4163) voor een nieuwbouw.

 

Geacht vergunde toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 2 woongelegenheden;

  • 1 simplexappartement op de eerste verdieping;
  • 1 simplexappartement op de tweede verdieping;
  • gemeenschappelijk gelijkvloers en tuin.

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met plat dak;
  • bouwdiepte van 12 m;
  • bouwhoogte van 8,5 m;
  • open ruimte circa 126 m² waarvan circa 6 m² verharde koer;

-          gevelafwerking:

  • rood parement met detaillering in witte kunststeen en plint in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in hout;
  • poort naar inpandige garage.

 

Bestaande toestand

-          functie: ongewijzigd;

-          bouwvolume en gevelafwerking: afwijkend.

 

Nieuwe toestand

-          functie: wonen – meergezinswoning met 2 woongelegenheden:

  • 1 duplexappartement op de gelijkvloerse en eerste verdieping;
  • 1 simplexappartement op de tweede verdieping met dakterras;

-          bouwvolume:

  • 3 bouwlagen met dakterras op plat groendak; 
  • bouwdiepte van 17 m;
  • bouwhoogte van 11 m;
  • open ruimte circa 96 m² waarvan 8,5 m² verhard terras onder het maaiveld;

-          gevelafwerking:

  • rood parement met detaillering in witte kunststeen en plint in blauwe hardsteen;
  • schrijnwerk in wit pvc;
  • poort naar inpandige garage.

 

Inhoud van de aanvraag

-          slopen van een niet-vergunde luifel;

-          uitbreiden van het bouwvolume;

-          voorzien van een dakterras;

-          bijhorende wijzigen van de scheimuren;

-          doorvoeren van interne constructieve werken;

-          uitbreiden van een simplexappartement naar een duplexappartement;

-          voorzien van nieuwe interne verticale circulatie;

-          wijzigen van de voorgevel.

 

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

Hulpverleningszone Brandweer zone Antwerpen

 

28 september 2023

Voorwaardelijk gunstig

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de stedelijke agglomeratie van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Kleine Ring en respectievelijk de reservatiestrook voor de aanleg van lijninfrastructuur (de A102) tussen Merksem en Wommelgem, de R11 tussen Wommelgem en Mortsel, de oostelijke grens van Mortsel en Hove en de reservatiestrook voor pijpleidingen tussen Hove/Kontich en Hemiksem.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening wegen voor voetgangersverkeer)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • artikel 34 Stabiliteit en scheidingsmuren:
    De scheidingsmuren moeten een opstand van minimaal 0,30 meter hebben ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak:
    • het is niet eenduidig vast te stellen op basis van de aangeleverde plannen of de rechter scheimuur ter hoogte van de achterbouw al dan niet wordt voorzien van een opstand van 0,30 meter;
    • het is niet eenduidig vast te stellen op basis van de aangeleverde plannen of de linker scheimuur ter hoogte van de terrastoegang van het dakterras al dan niet wordt voorzien van een opstand van 0,30 meter.
  • artikel 40 Privaat gescheiden rioolstelsel en afvoerleidingen:
    Elk gebouw moet voorzien zijn van een gescheiden rioolstelsel dat bestaat uit 1 droogweerafvoer (DWA) en 1 hemelwaterafvoer (RWA). Dit gescheiden rioolsysteem moet aangeboden worden aan de straat. Het rioolstelsel wordt binnen de huidige aanvraag niet gescheiden aangeboden zoals vastgelegd in dit artikel en artikel 41 van de bouwcode.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening: de overheid die beslist over de ontvankelijkheid en volledigheid van de vergunningsaanvraag, beslist of er een project-MER moet worden opgesteld. De betrokken overheid doet dat op het ogenblik van de beslissing over de ontvankelijk- en volledigheid van de vergunningsaanvraag of, bij gebreke daaraan, binnen 90 dagen na de datum van ontvankelijk- en volledigheid.
Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Voor het project is geen pluviale overstromingskans gemodelleerd.

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd.

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen van 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex van 2021”)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009.
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag.

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening

 

Functionele inpasbaarheid

Het gebouw is gelegen in woongebied. De aanvraag betreft wijzigingen en herindeling van een meergezinswoning met twee woonentiteiten. De functie en het aantal entiteiten blijft ongewijzigd.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

De bestaande gelijkvloerse wordt vervangen door een nieuwe gelijkvloerse uitbreiding. Het gelijkvloers wordt perceelbreed uitgebreid tot een bouwdiepte van 17 meter. Dit sluit aan bij het bouwvolume van de links aanpalende meergezinswoning. Het dak van deze nieuwe uitbreiding wordt aangelegd als groendak. Dit wordt gunstig geadviseerd.

 

De meergezinswoning wordt heringedeeld. De onderste woongelegenheid wordt naar beneden toe uitgebreid tot een duplexappartement met twee slaapkamers. Deze entiteit heeft rechtstreekse toegang tot de tuin via een verzonken tuindeel. Deze woongelegenheid is voldoende kwalitatief.

 

De bovenste woongelegenheid wordt uitgebreid met een trapvolume naar een nieuw dakterras, zodanig dat deze over een voldoende grote buitenruimte blijft beschikken. Deze uitbreiding van het dak blijft voldoende beperkt in schaal waardoor deze geen hinder naar de omgeving toe veroorzaakt. Het overige gedeelte van het dak wordt als groendak aangelegd. Dit dakterras als uitbreiding van de bovenste woongelegenheid wordt gunstig beoordeeld.

 

De voorste helft van het gelijkvloers blijft gemeenschappelijk voor beide woongelegenheden. Hier bevindt zich de garage met 1 autostalplaats en 4 fietsstalplaatsen. Dit is voldoende kwalitatief.

 

Visueel-vormelijke elementen

De voorgevel werd reeds beperkt gewijzigd, waarbij de voornaamste wijziging het schrijnwerk betreft. De gevel werd opgetrokken in bruinrode handvormsteen, met gelijkvloerse gevel en raamomkadering in lichte kunststeen. Het gewijzigde buitenschrijnwerk werd voorzien in witte pvc. Dit voorgevelontwerp is verenigbaar met het referentiebeeld van de straat en wordt gunstig beoordeeld.

 

De bestaande achtergevel van het hoofdvolume werd afgewerkt in bruinrode klampsteen met wit pvc buitenschrijnwerk. De achtergevel van de gelijkvloerse uitbreiding wordt ook afgewerkt in bruinronde klampsteen en wordt voorzien van een groot schuifraam in wit gemoffeld aluminium buitenschrijnwerk. Dit sluit aan bij de stedelijke context van de achtergevels in de omgeving.

 

De toegang tot het dakterras wordt hoofdzakelijk beglaasd en de massieve delen worden afgewerkt in gevelbepleistering. Omwille van de beperkte hoogte van dit volume (2,40 meter boven de kroonlijsthoogte) en de voldoende grote afstand tot de voor- en achtergevel wordt geoordeeld dat dit voldoende uit het straatbeeld onttrokken wordt. Tegen de aanleg van het kleine dakterras en daktoegang vanuit stedenbouwkundig oogpunt geen bezwaar.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te verlenen onder voorwaarden.

 

Geadviseerde stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Het rioolstelsel moet gescheiden aangeboden worden tot aan de straat. Het gescheiden rioolstelsel moet integraal voldoen aan artikel 40 en 41 van de bouwcode.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

6 juli 2023

Volledig en ontvankelijk

29 augustus 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

28 oktober 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

26 januari 2024

Verslag GOA

10 oktober 2023

Naam GOA

Wim Van Roosendael

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

0

0

0

0

 

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning goed te keuren en aan de aanvrager de vergunning af te leveren, die afhankelijk is van de strikte naleving van volgende voorwaarden:

 

Algemene voorwaarden

de algemene voorwaarden die aan de vergunning zijn gehecht en er integraal deel van uitmaken.

 

Stedenbouwkundige voorwaarden

1. Het gedeelte van het dak, gelegen naast de scheidingsmuren die geen opstand hebben van minimaal 0,30 meter ten opzichte van het hoogste aangrenzende dakvlak, is te voorzien van: een niet-brandbare strook (reactie bij brand van minimum klasse A2FL-s2) van minstens 30 cm breed voorzien tussen het groendak en de scheidingswand.

2. Het rioolstelsel moet gescheiden aangeboden worden tot aan de straat. Het gescheiden rioolstelsel moet integraal voldoen aan artikel 40 en 41 van de bouwcode.

3. De bijgevoegde brandvoorzorgsmaatregelen zijn op het moment van eerste ingebruikname/exploitatie strikt na te leven.

4. Na uitvoering van de werken moet voldaan zijn aan de elementaire veiligheids-, gezondheids- en woonkwaliteitsvereisten, opgelegd door de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.

 

Artikel 3

Het college beslist de plannen waarvan een overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, goed te keuren.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.