Terug
Gepubliceerd op 20/11/2023

2023_CBS_08155 - District Ekeren. De Noteschelp - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

college van burgemeester en schepenen
vr 17/11/2023 - 09:00 Stadhuis
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_08155 - District Ekeren. De Noteschelp - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring 2023_CBS_08155 - District Ekeren. De Noteschelp - Proefopstelling. Aanpassing verkeerssignalisatie - Goedkeuring

Motivering

Aanleiding en context

De Noteschelp in het district Ekeren:

  • behoort tot het beheer van de stad Antwerpen;
  • heeft een aanvullend reglement met betrekking tot de politie van het wegverkeer dat op 11 oktober 2019 (jaarnummer 8381) door het college werd goedgekeurd;
  • maakt deel uit van de zone 30 "Mariaburg".

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling (afdeling Mobiliteit) stelt voor om via een proefopstelling, voor een periode van minimaal zes maanden, extra maatregelen te treffen om de attentie van alle weggebruikers te verhogen op het kruispunt tussen De Noteschelp en het fietspad. Dit wordt ingevoerd naar aanleiding van een recent buurtonderzoek waarin bewoners suggesties konden meegeven over de verkeerssituatie. In kader van verkeersveiligheid wordt er gewerkt aan extra conflictpresentatie gezien de beperkte zichtbaarheid op alle verkeersdeelnemers door de aanwezigheid van de spoorwegbermen.

Dit zal gerealiseerd worden door de extra bebording en markeringen te voorzien.

Juridische grond

  • Artikel 130bis van de Nieuwe Gemeentewet bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de tijdelijke politieverordeningen op het wegverkeer;
  • Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie van het wegverkeer;
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 (jaarnummer 760) waarbij de gewijzigde statuten van Mobiliteit en Parkeren Antwerpen AG werden goedgekeurd;
  • Collegebesluit van 24 februari 2017 (jaarnummer 1853) waarin de werkwijze voor het opmaken van de verkeersadviezen voor heraanleg openbaar domein, aanvullende verkeersreglementen en proefopstellingen werden vastgesteld.

Argumentatie

Om de veiligheid van alle weggebruikers in de Noteschelp en op het fietspad te verbeteren, worden verschillende maatregelen voorgesteld.

Voor fietsers, op beide zijden van het fietspad, wordt extra bebording voorzien om het gevaarlijke kruispunt aan te duiden. Hiermee wordt gezorgd voor extra conflictpresentatie.

Voor fietsers, op beide zijden van het fietspad, worden bijkomstige markeringen aangebracht om de fietser te duiden op het aankomende kruispunt en ze aan te zetten tot het aanpassen van de snelheid.

Voor automobilisten wordt er een bijkomende snelheidsbeperking opgelegd van 15 km/u onder de brug om het conflictpunt extra aan te duiden en aan te manen tot voorzichtigheid.

Algemene financiële opmerkingen

De bedrijfseenheid Stadsontwikkeling zal de nodige signalisatie zelf plaatsen met materiaal uit eigen voorraad. Er zijn dus geen rechtstreekse financiële gevolgen.

Adviezen

Verkeerspolitie, advies van 16 oktober 2023 Advies uitgebracht

Vanuit verkeerspolitie geven wij graag volgend advies op de vraag tot proefopstelling in de Notenschelp:

  • Het uitgangspunt van deze situatie dient zich vooral te focussen op het duidelijk in beeld brengen van de voorrangssituatie voor fietsers. Het is de fietser die er op gewezen dient te worden dat hij geen voorrang heeft bij het kruisen van de Noteschelp.
    Het plaatsen van extra verkeerborden op het fietspad, meer voorafgaand aan de kruising, lijkt hierbij wenselijk.
    Deze opmerkingen werden verwerkt in het signalisatieplan.
  • Wat betreft de extra maatregelen voor het autoverkeer, hebben wij vanuit politie enkele bedenkingen.
    • De auto wordt in de voorrang geplaatst, toch wil men extra borden plaatsen die de auto wil afremmen – wijzen op een gevaarlijke situatie. Dit lijkt ons tegenstrijdig.
      Gelet op de specifieke situatie met slechte zichtbaarheid aan de kleine smalle tunnel onder de sporen is er beslist om deze extra bebording toch te voorzien.  
    • Een snelheidsregime van 15km/u lijkt ons niet realistisch, niet afdwingbaar en zal vermoedelijk ook niet gerespecteerd worden.
      Het plaatsen van een bord 15 km/u is bedoeld om de snelheid te milderen, en de stopafstand voor de auto te verkorten indien het nodig is een noodstop te maken. De bebording zal geplaatst worden.
  • Het voorstel om ribbelstroken aan te brengen op de fietspaden om de snelheid van fietsers af te remmen lijkt ons niet wenselijk. We begrijpen het idee, echter pleiten wij ervoor om zo weinig mogelijk obstakels/oneffenheden te voorzien bij fietsvoorzieningen. Het aanbrengen van ribbelstroken verhoogt de kans op enkelzijdige ongevallen aanzienlijk, in het bijzonder voor steps en jongere weggebruikers. Ook bij ijzel en regen stellen wij ons vragen bij dergelijke snelheidsremmers voor fietsers.
    Er wordt een strook markeringen voorzien die niet hinderlijk zal zijn voor de fietsers. Deze markeringen dienen enkel om extra visuele aandacht te vestigen op het conflictpunt.
Districtscollege Ekeren, advies van 7 november 2023 (jaarnummer 250) Gunstig advies

Beleidsdoelstellingen

2 - Leefbare en mobiele stad
2LMS01 - Mobiliteit
2LMS0104 - Regulier
2LMS010403 - Parkeerbeleid

Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college keurt de proefopstelling in de Noteschelp, district Ekeren, goed.

Artikel 2

Het college geeft opdracht aan:

Dienst

Taak

SW/Communicatie en Participatie

alle opmerkingen en klachten over de proefopstelling bundelen en overmaken aan SW/Mobiliteit

SW/Mobiliteit en LP/VK

in samenspraak de proefopstelling evalueren

SW/Mobiliteit

bij een positieve evaluatie een aanvullend verkeersreglement opmaken [bij een negatieve evaluatie de niet bestendiging van de proefopstelling ter goedkeuring voorleggen]

SW/B&O

aanbrengen van de vereiste signalisatie, markeringen en het plaatsen van eventueel bijkomende infrastructurele maatregelen

Artikel 3

Dit besluit heeft in principe geen financiële gevolgen.

Bijlagen

  • 20231027_DeNoteschelpM.pdf
  • 20231103_A51.pdf