Terug
Gepubliceerd op 20/11/2023

2023_CBS_07993 - Omgevingsvergunning - OMV_2023102976. Isabellalei 126. District Antwerpen - Weigering

college van burgemeester en schepenen
vr 17/11/2023 - 09:00 Stadhuis - afsluit: Lynn Goris - bz_besluitvorming_mailbox@antwerpen.be
Goedgekeurd

Samenstelling

Aanwezig

Bart De Wever, burgemeester; Koen Kennis, schepen; Jinnih Beels, schepen; Annick De Ridder, schepen; Nabilla Ait Daoud, schepen; Karim Bachar, schepen; Peter Wouters, schepen; Elisabeth van Doesburg, schepen; Erica Caluwaerts, schepen; Tom Meeuws, schepen; Sven Cauwelier, algemeen directeur

Secretaris

Sven Cauwelier, algemeen directeur

Voorzitter

Bart De Wever, burgemeester
2023_CBS_07993 - Omgevingsvergunning - OMV_2023102976. Isabellalei 126. District Antwerpen - Weigering 2023_CBS_07993 - Omgevingsvergunning - OMV_2023102976. Isabellalei 126. District Antwerpen - Weigering

Motivering

Aanleiding en context

Er werd een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend bij het college van burgemeester en schepenen, die behandeld wordt volgens de vereenvoudigde procedure van het Omgevingsvergunningendecreet.

 

Projectnummer:

OMV_2023102976

Gegevens van de aanvrager:

BV Symcorp met als adres Schupstraat 20 bus 2 te 2018 Antwerpen

Ligging van het project:

Isabellalei 126 te 2018 Antwerpen

Kadastrale percelen:

afdeling 6 sectie F nr. 1319Y6

Vergunningsplichten:

stedenbouwkundige handelingen

Voorwerp van de aanvraag:

verbouwen en uitbreiden van een eengezinswoning

 

Omschrijving stedenbouwkundige handelingen

 

Relevante voorgeschiedenis

-          11/10/1957: toelating (18#3728) voor veranderingswerken.

-          29/11/2018: proces-verbaal (11002_2018_8094_VPV) voor het wijzigen van de hoofdfunctie en het aantal woongelegenheden zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning.

-          15/06/2022: proces-verbaal (11002_2022_16240_APO voor het wijzigen van de  hoofdfunctie en het wijzigen aantal woongelegenheden zonder voorafgaandelijke schriftelijke omgevingsvergunning

 

Vergunde toestand

-          eengezinswoning met gelijkvloerse winkelruimte als complementaire functie;

-          2 bouwlagen plus een zolderverdieping onder zadeldak in gesloten bebouwing;

-          open koer achteraan het perceel;

-          voorgevel in ‘Dura’ bezetting op een plint in gele siersteen met buitenschrijnwerk in wit geschilderd hout.

 

Bestaande toestand

-          eengezinswoning met 2 extra slaapkamers plus een badkamer op de zolderverdieping;

-          perceel volledig bebouwd.

 

Nieuwe toestand

-          eengezinswoning met 2 extra slaapkamers plus een badkamer op de zolderverdieping;

-          perceel volledig bebouwd;

-          verwijdering van de gelijkvloerse insprong en aanpassing van de vloerplaat;

-          voorgevel met gewijzigde raamindeling volledig afgewerkt met een witte ‘Dura’ bezetting en wit buitenschrijnwerk;

-          behoud van de horizontale, bruine keramieklijn en de verticale breuklijn in de voorgevel.

Inhoud van de aanvraag

-          uitbreiden van het volume achteraan het gelijkvloers;

-          wijzigen van de voorgevel; 

-          doorvoeren van interne constructieve werken.

Juridische grond

Het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, het decreet betreffende het integraal handelsvestigingsbeleid, het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu en hun uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing.

Regelgeving: bevoegdheid

Conform artikel 15 van het Omgevingsvergunningsdecreet is het college van burgemeester en schepenen voor zijn ambtsgebied in eerste administratieve aanleg bevoegd voor volgende aanvragen van:

 

  1. de gemeentelijke projecten;
  2. andere gevallen dan deze waarvoor de Vlaamse regering of de deputatie bevoegd is.

Argumentatie

Voorafgaand aan zijn beslissing neemt het college kennis van het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar.

 

Het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar luidt:

 

Adviezen

 

Externe adviezen

 

Adviesinstantie

Datum advies gevraagd

Datum advies ontvangen

Advies

VLAAMSE MILIEUMAATSCHAPPIJ

19 september 2023

20 september 2023

Geen advies

 

Toetsing regelgeving en beleidsrichtlijnen

 

Plannen van aanleg, ruimtelijke uitvoeringsplannen en verkavelingen

Het eigendom is gelegen binnen de omschrijving van het gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan GRUP Afbakening grootstedelijk gebied Antwerpen, goedgekeurd op 19 juni 2009.

 

Het eigendom is gelegen in het gewestplan Antwerpen (Koninklijk Besluit van 3 oktober 1979 en latere wijzigingen). Het eigendom ligt, volgens dit van kracht zijnde gewestplan, in een woongebied in de binnenstad van Antwerpen, dit is het gedeelte van de stad gelegen tussen de Leien en de Kleine Ring.

De woongebieden zijn bestemd voor wonen, alsmede voor handel, dienstverlening, ambacht en kleinbedrijf voor zover deze taken van bedrijf om redenen van goede ruimtelijke ordening niet in een daartoe aangewezen gebied moeten worden afgezonderd, voor groene ruimten, voor sociaal-culturele inrichtingen, voor openbare nutsvoorzieningen, voor toeristische voorzieningen, voor agrarische bedrijven. Deze bedrijven, voorzieningen en inrichtingen mogen echter maar worden toegestaan voor zover ze verenigbaar zijn met de onmiddellijke omgeving, (Artikel 5 van het Koninklijk Besluit van 28 december 1972 betreffende de inrichting en toepassing van de ontwerpgewestplannen en de gewestplannen).

In dit gebied wordt de maximale bouwhoogte afgestemd op de volgende criteria:

- de in de onmiddellijke omgeving aanwezige bouwhoogten;

- de eigen aard van het betrokken gebied;

- de breedte van het voor het gebouw gelegen openbaar domein.

 

(Gewestelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen (GRUP's) kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/grup. Het gewestplan kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/gewestplan.)

 

De aanvraag ligt niet in een verkaveling.

 

De aanvraag is in overeenstemming met de bepalingen van het gewestplan.

 

Gewestelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Hemelwater: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater (verder genoemd verordening hemelwater).
(De verordening hemelwater kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening hemelwater)
De verordening hemelwater is niet van toepassing op de aanvraag.

-          Toegankelijkheid: het besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 tot vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake toegankelijkheid (verder genoemd verordening toegankelijkheid).
(De verordening toegankelijkheid kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Verordeningen > verordening toegankelijkheid)
De verordening toegankelijkheid is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Algemene bouwverordeningen

-          Voetgangersverkeer: het besluit van de Vlaamse regering van 29 april 1997 houdende de vaststelling van algemene bouwverordeningen inzake wegen voor voetgangersverkeer (verder genoemd verordening voetgangersverkeer), en de omzendbrief RO/98/2 van 23 maart 1998 betreffende de algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.
(De verordening voetgangersverkeer kan u raadplegen via www.ruimtelijkeordening.be, ga naar WETGEVING > Verordeningen)
De verordening voetgangersverkeer is niet van toepassing op de aanvraag.
 

Gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen

-          Bouwcode: de gemeentelijke stedenbouwkundige verordening (verder genoemd bouwcode), definitief vastgesteld door de gemeenteraad in zitting van 28 april 2014 en goedgekeurd bij besluit van de deputatie van de provincie Antwerpen van 9 oktober 2014.
(De bouwcode kan u raadplegen via www.antwerpen.be, zoek op ‘regelgeving bouwen in Antwerpen’)
De aanvraag wijkt af van de bepalingen van de bouwcode op volgende punten:

  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: de gelijkvloerse uitbreiding heeft een hoogte van slechts 2m40 in plaats van de minimaal vereiste 2m60.
  • Artikel 21 Minimale hoogte van ruimten: het is niet duidelijk of de slaapkamers op de zolder een voldoende hoogte bezitten.
  • Artikel 24 Minimale lichtinval en luchttoevoer: na het volledig dichtbouwen van het perceel ontvangt de gelijkvloerse leefruimte achteraan onvoldoende licht en geen luchttoevoer meer.
  • Artikel 27 Open ruimte: na het dichtmaken van de koer bezit de woning geen open ruimte meer.
  • Artikel 28 Minimale oppervlakte buitenruimte: na het dichtmaken van de koer bezit de woning geen buitenruimte meer.
  • Artikels 40 en 41 Privaat gescheiden rioolstelsel en kenmerken aansluiting van de leidingen met het openbaar rioolstelsel: het is niet beoordeelbaar of de aanvraag voldoet aan artikels 40 en 41 van de bouwcode.
  • Artikel 43 Septische putten: de bestaande septische put werd gesupprimeerd.

 

Sectorale regelgeving

-          MER-screening:

Rekening houdend met de kenmerken van de aanvraag en zijn omgeving wordt geoordeeld dat de mogelijke milieueffecten van het project niet aanzienlijk zijn.

-          Watertoets: overeenkomstig artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Waterwetboek), dient een vergunningsaanvraag onderworpen te worden aan de zogenaamde watertoets. Deze wordt uitgevoerd overeenkomstig het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006 tot vaststelling van nadere regels voor de toepassing van de watertoets, tot aanwijzing van de adviesinstanties en tot vaststelling van nadere regels voor de adviesprocedure bij de watertoets, vermeld in artikel 1.3.1.1 van het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018 (verder genoemd Watertoetsbesluit).
Het voorliggende project is gedeeltelijk gelegen in een zone waarvoor de Vlaamse Milieumaatschappij aangewezen is als adviesinstantie. Er werd evenwel geen advies gegeven.

Het project is gelegen in een zone met een kleine pluviale overstromingskans (T1000) onder huidig klimaat (score C).

Voor het project is geen fluviale overstromingskans gemodelleerd (score A).

Het project is niet gelegen in een signaalgebied.

Na onderzoek blijkt dat het project waarschijnlijk geen schadelijke effecten op het watersysteem veroorzaakt.

-          Vlaamse codex Wonen 2021: Gecodificeerde decreten over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020.
(De kwaliteitsnormen voor woningen, die in uitvoering van de Vlaamse codex Wonen van 2021 zijn opgemaakt, kan u raadplegen via www.wonenvlaanderen.be, zoek op “besluit Vlaamse codex Wonen van 2021)
De aanvraag valt onder het toepassingsgebied van de Vlaamse codex Wonen van 2021.

-          Rooilijn: artikel 4.3.8 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009. 
(De VCRO kan u raadplegen via https://omgeving.vlaanderen.be/, ga naar Decreten en uitvoeringsbesluiten > Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO))
Artikel 4.3.8 is niet van toepassing op de aanvraag. 

 

Omgevingstoets

 

Toetsing van de verenigbaarheid van het aangevraagde met de omgeving en de goede ruimtelijke ordening 

 

Functionele inpasbaarheid

Voorliggende aanvraag omvat geen functiewijziging. De bestaande functie van eengezinswoning blijft behouden en de gelijkvloerse winkel als complementaire functie wordt gesupprimeerd. Het pand blijft daarmee in overeenstemming met de kenmerkende woonfuncties in de omgeving.

 

Schaal - ruimtegebruik - bouwdichtheid

Ten opzichte van de vergunde toestand wordt de koer dichtgebouwd waardoor het hele perceel bebouwd wordt, wat strijdig is met artikel 27 van de bouwcode. De woning beschikt hierdoor niet meer over een buitenruimte, wat strijdig is met artikel 28 van de bouwcode. Een buitenruimte behoort tot de basisvoorzieningen van een woning, waardoor de woning na het wegnemen van de buitenruimte niet in aanmerking kan komen voor vergunning.

Bovendien genereert de nieuwe organisatie van de woning ook weinig wooncomfort. De verhouding tussen de oppervlakte van de leefruimten en het aantal slaapkamers zit niet goed. De woning beschikt over 4 slaapkamers en 3 badkamers, terwijl alle leefruimten samen slechts circa 25 m2 meten. Het aantal beschikbare meters leefruimte per bewoner ligt hierdoor veel te laag. Het aangevraagde programma is te dens voor een woning van deze schaal en kan onmogelijk op een kwalitatieve manier georganiseerd worden.

 

Visueel-vormelijke elementen

Aan de voorgevel wordt de insprong van de voormalige winkeltoegang dichtgemaakt en wordt de nieuwe voordeur in het gevelvlak geplaatst. Het grote etalageraam wordt vervangen door een kleiner raam waarvan de breedte afgestemd is op het raam op de 1e verdieping. De plint in gele siersteen wordt vervangen door een witte bezetting, analoog aan de rest van de gevel. De horizontale, bruine keramieklijn boven de plint blijft behouden.

De gevelwijzigingen zijn stedenbouwkundig aanvaardbaar.
 

Hinderaspecten – gezondheid – gebruiksgenot – veiligheid in het algemeen

Naast de voorgenoemde strijdigheden wijkt de aanvraag ook op andere artikels af van de bouwcode. Zo heeft de gelijkvloerse uitbreiding slechts een vrije hoogte van circa 2,4 m en is het niet duidelijk of de slaapkamers op de zolder over voldoende vrije hoogte beschikken (artikel 21).

Door het volledig dichtbouwen van het gelijkvloers krijgt de leefruimte aan de achterzijde onvoldoende licht en lucht (artikel 24).

Aangezien de riolering ontbreekt op de kelder- en funderingsplannen kan niet beoordeeld worden of de aanvraag voldoet aan artikel 40 en 41.

De bestaande septische put wordt gesupprimeerd, wat strijdig is met artikel 43.

 

Omwille van alle bovenstaande strijdigheden met de bouwcode en de beperkte woonkwaliteit wordt geadviseerd om de aanvraag te weigeren.

 

Advies aan het college

 

Advies over de stedenbouwkundige handelingen

Aan het college wordt voorgesteld om voor de stedenbouwkundige handelingen de omgevingsvergunning te weigeren, omwille van onverenigbaarheden met stedenbouwkundige voorschriften en een goede ruimtelijke ordening.

Fasering

 

Procedurestap

Datum

Indiening aanvraag

21 augustus 2023

Volledig en ontvankelijk

19 september 2023

Start openbaar onderzoek

geen

Einde openbaar onderzoek

geen

Gemeenteraad voor aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van gemeentewegen

geen

Uiterste beslissingsdatum zonder noodbesluit

18 november 2023

Uiterste beslissingsdatum met noodbesluit

16 februari 2024

Verslag GOA

7 november 2023

Naam GOA

Katrijn Apostel

 

Onderzoek

De aanpalende eigenaars waarvan de scheidingsmuren met het project zouden worden opgericht, uitgebreid of afgebroken, werden om hun standpunt gevraagd.

 

Ingediende bezwaarschriften en petitielijsten

 

Schriftelijke bezwaarschriften

Schriftelijke gebundelde bezwaarschriften

Petitielijsten

Digitale bezwaarschriften

1

0

0

0


Bespreking van de bezwaren

1. Vrees voor schade: Het bezwaar tegen eventuele schade aan de voor- en achtergevel van het aangrenzende eigendom door de uitvoering van de werken.

Beoordeling: Het bezwaar tegen schade aan het aangrenzende eigendom betreft een uitvoeringstechnische aangelegenheid die losstaat van de stedenbouwkundige beoordeling van de aanvraag door de vergunningverlenende overheid. Uiteraard betekent het verkrijgen van een vergunning geen vrijgeleide voor de aanvrager/bouwheer zich te ontzien van burgerrechtelijke afspraken voor en tijdens de uitvoer der werken.

Het bezwaar is ongegrond.

2. Vrees voor geluidshinder: Het bezwaar tegen geluidshinder door de uitvoering van de werken omdat niet duidelijk is op welke tijdstippen de werken uitgevoerd zullen worden.

Beoordeling: De productie van geluid is inherent verbonden aan de uitvoering van werken en is van tijdelijke aard. Het bezwaar omtrent geluidsoverlast betreft niet-aantoonbare, subjectieve elementen die niet van stedenbouwkundige aard zijn en die bijgevolg niet mee in afweging kunnen worden genomen bij de stedenbouwkundige beoordeling van voorliggend project.

Het bezwaar is ongegrond.


Besluit

Het college van burgemeester en schepenen beslist:

Artikel 1

Het college sluit zich integraal aan bij:

 

-          de bespreking van de ingediende bezwaren zoals geformuleerd in het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt deze beoordeling tot zijn eigen standpunt;

-          het verslag van de gemeentelijke omgevingsambtenaar en maakt dit tot zijn eigen motivatie.

 

Artikel 2

Het college beslist de aanvraag tot omgevingsvergunning te weigeren.

Artikel 3

De plannen waarvan het overzicht als bijlage bij dit besluit is gevoegd, maken integraal deel uit van dit besluit.

Artikel 4

Dit besluit heeft in principe geen financiƫle gevolgen.